1 tussenbak vervangen voor een met pot, uitgenomen tussenbak hergebruiken in nabestelling.Ron
NS kan regres nemen, d.w.z. de boete (gedeeltelijk) proberen te verhalen op Prorail, net zoals jouw aannemer regres kan nemen op zijn onderaannemers als zij een zooitje van zijn bouwproject maken en jij als opdrachtgever daarom je aannemer met een contractuele boete om de oren slaat. Jij als opdrachtgever hebt niets te maken met WAAROM je aannemer wanpresteert, je bent met hem een boeteclausule overeengekomen en dus mag je die boete opeisen. Wat die aannemer dan kan doen is zijn onderaannemers aanspreken voor de schade die hij lijdt. Zo werkt dat, simpel als wat. Anders gaan al je onderaannemers naar elkaar lopen wijzen en word je uiteindelijk niets wijzer...
In dit geval komt er m.i. nog een factor bij, nl. dat de Staat eigenaar is van het spoorwegnet en ook verantwoordelijk is voor het onderhoud daarvan. NSR kan in veel gevallen niet op tijd rijden omdat de eigenaar van spoorwegnet zijn zaken niet in orde heeft en moet daarvoor ook nog eens een boete betalen aan die eigenaar. Dat komt op mij nogal hypocriet over, als het idd. zo is.
Overigens: de Staat is alleen juridisch eigenaar van het spoorwegnet, alleen in naam dus. Prorail is de economisch eigenaar, en daarmee verantwoordelijk voor het onderhoud. Juridisch eigendom houdt per saldo alleen in dat je aansprakelijk bent voor schade veroorzaakt door jouw eigendom, en dat je erover beschikkingsbevoegd bent: in theorie kan de Staat het spoorwegnet simpelweg verkopen. In de praktijk zal dat niet gebeuren, maar het mag. De economisch eigenaar is verantwoordelijk voor het in stand houden en dergelijke van het spoornet, de juridisch eigenaar niet.
ProRail is een staatsbedrijf (net als rijkswaterstaat).
Leuk Wesley, maar de staat die alleen in naam eigenaar zou zijn, dekt ook de tekorten van ProRail.
Jullie zijn wel watjes zeg. Hier in NZ is de langste treinreis in Auckland 1 uur 10 minuten. Geen enkele WC te bekennen, zelfs op de nieuwste treinen (verbouwde Britse Mk II rijtuigen met een lok die voor het eerst in 1953 op de rails kwam )
En? Alles wat je zegt is volledig waar, maar heeft niets te maken met de toedeling van de verantwoordelijkheid voor het onderhoud... Natuurlijk moet de staat uiteindelijk ook bijspringen, maar dat heeft veel meer te maken met de publieke taak van de overheid dan met de eigendomsverhoudingen.