Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Jelmer
Vandaag om 16:24:30
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: NSR sprinter SLT 2402  (gelezen 73366 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #45 Gepost op: 11 April 2008, 19:09:34 »
Er is ook nog zo iets als Adhesiegewicht. Als een treinstel te licht is dan,

- wordt het slecht gedetecteerd door de beveiliging (kijk naar de trams Alphen a/d Rijn - Gouda)
- met te weinig gewicht krijgen de wielen letterlijk geen grip (net als bij modeltreinen)
- remgewicht

En ook moet je bedenken dat er nog zoiets bestaat als traktiemotoren, assen, wielen enz.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #46 Gepost op: 11 April 2008, 20:21:13 »
SLT 4-delig          1,60 ton/meter
...etc...
 
Het light-gehalte valt dus wel mee.... (of tegen  :P).

Tsja. Leuk om het in een staatje ton/meter te zien maar zou het niet interssanter zijn als een staatje ton/as? Naar ik aanneem slaat de term lightrail meer op de aslast dan het gewicht "per strekkende meter"...

Bijvoorbeeld:
  • Plan V = 86t/8assen = 10.75t per as,
  • SGMm-3 = 142t/12assen = 11.83t per as (al zal dit enigszins geflatteerd zijn, de middenbak is natuurlijk duidelijk lichter aangezien motorisering e.d. in de Bk's zit),
  • SGM = 106t/8assen = 13.25t per as,
  • SLT-4 = 144t/10assen = 14.4t per as,
(Eventuele incorrecte quotes van gewicht voor rekening van deze link op Wikipedia)

Ha, maar Mat. '64 werd dan ook bestempeld als een lichte trein.

Dat lijkt dus inderdaad hout te snijden al moet ik wel zeggen dat ik het "light" niet aan een Mat '64 af zie :)

Mvg Tinussie.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #47 Gepost op: 11 April 2008, 21:21:29 »
Het is Light Train, niet lightrail (anders had dat ding wel SLR geheten).

Light heeft hier betrekking op licht, transparant, open. In dit geval heeft het niets met massa van doen.

Groeten
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #48 Gepost op: 11 April 2008, 21:27:57 »
Ik mag toch hopen dat 'light'  slaat op het gewicht per meter. Als exploitant zou ik daarin geïnteresseerrd zijn. Gewicht moet verplaatst worden (energie), extra assen maken het alleen maar duurder in onderhoud. Gemakshalve ervan uitgaand dat de aslast geen probleem is op de te berijden baanvakken.

@Edgar: Bombardier heeft het zelf over  ''a modern, lightweight aluminium coach". Light train in de betekenis van licht (de electromagnetsche straling) is nieuw voor mij.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2008, 21:58:31 door Marc tramt. Reden: toevoeging @ »
No dress rehearsel, this is our life.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #49 Gepost op: 11 April 2008, 21:50:18 »
Ik heb um in het echt gezien, ik vind um achteraf gezien toch niet héél lelijk.  ;D

Groetjes,

Robbert

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #50 Gepost op: 15 April 2008, 20:03:30 »
zag hem vandaag ook rijden.... wat gelijk in me opkwam; "wat een speelgoed ding".... maar zeker niet lelijk  ;) ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #51 Gepost op: 15 April 2008, 20:52:11 »
Gisteren zat ik toevallig naar het programma Radar te kijken.
Bij een of ander Item zag ik het treinstel voorbij rijden.
Van wat ik kon zien was het zeker niet lelijk
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Marcel van der Plas

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
  • MRCE 500 1607
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #52 Gepost op: 19 April 2008, 19:13:03 »
De 2602 is weer terug in ons land en onderweg naar Amersfoort en de verwachting is dat de 2401 ook binnenkort naar ons land komt zodat men proefritten kan gaan maken met meedere gekoppelde stellen.
Van de week ( dinsdag ) zag ik de 3 stellen aan elkaar gekoppelt voorbij schieten te Hmh ( Helmond 't Hout ) en iemand heeft daar een foto van gemaakt:

http://www.flickr.com/photos/arnold49/2418817701/sizes/o/

En dat ding ging me met een bloedgang  :o  :o.

Groetjes,
Marcel

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #53 Gepost op: 19 April 2008, 19:16:38 »
Jammie, laat maar komen dat model.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #54 Gepost op: 19 April 2008, 20:02:51 »
En dat ding ging me met een bloedgang  :o  :o.

Hmm, dat baanvak is één van de weinige in Nederland waar je 160 km/u mag rijden. Nou weet ik niet hoe hard dat ding normaal gesproken kan/gaat rijden, maar als het 160 is, moet je er 10% bijtellen en dan kom je aan 176 km/u uit.

Niet slecht. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #55 Gepost op: 19 April 2008, 23:32:29 »
Raar, waarom zou een origineel S-bahn treinstel een top van 170 km/h hebben? Ben benieuwd of hij redelijk comfi is bij die snelheden, ik vind de oude vaak lawaaig.
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #56 Gepost op: 19 April 2008, 23:59:28 »
Nou ja, laat het 140 km/u zijn, dan testen ze met 154 km/u. Veel langzamer zal het toch niet zijn.

Volgens Wikipedia kunnen ze 160:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sprinter_Lighttrain

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #57 Gepost op: 20 April 2008, 00:35:57 »
Raar, waarom zou een origineel S-bahn treinstel een top van 170 km/h hebben? Ben benieuwd of hij redelijk comfi is bij die snelheden, ik vind de oude vaak lawaaig.
Vrij logies, 160km/u is langzaam de standaard snelheid voor regionaal verkeer aan het worden in Duitsland omdat het IC/ICE verkeer er ook hard gaat. In Nederland gaan we dat ook krijgen voor dat SLT spul buiten dienst gaat, dus is het wel handig het spul gewoon vor 160km/u geschikt te houden. En wat Peter zegt voor toelating is 110% van de maximum snelheid vereist, dat is 176km/u dan.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #58 Gepost op: 20 April 2008, 01:46:44 »
Zal ergens tussen de 130 en 140 km/h gelegen hebben. Komende uit Eindhoven moet er voor 't Hout begrensd worden naar 130km/h. Plaatselijke snelheid te Helmond is 130km/h.
Tussen Helmond en Horst-Sevenum is de baanvaksnelheid 160km/h. Daar worden dan ook de proefritten (+10%) gehouden.

Uit het hoofd zeg ik dat de nummers 2602+2402+2401 waren.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #59 Gepost op: 20 April 2008, 23:13:06 »
Voor de rekenaars: het vermogen per ton is ook nog een leuke. Geeft wat aan over de optreksnelheid enzo.