Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 09:08:45
Piko A track met bedding past niet
door
Ronnor
Vandaag
om 09:02:58
Gewoon wat busfoto's
door
Teun
Vandaag
om 08:52:21
Laag-Baarlo
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:37
19 Toen
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:24:01
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI
door
Frank 123
Vandaag
om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
door
HuubvG
Vandaag
om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
Omlaag
Auteur
Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan (gelezen 54880 keer)
Overet
Offline
Berichten: 704
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #150 Gepost op:
05 januari 2020, 10:03:04 »
Hallo Zilte,
Een aantal van die 20.000 views zijn van mij. Ik lees met plezier jouw berichten over het onderzoek naar de historie van Zoutkamp. Je bent blijkbaar perfectionist en de kans bestaat dat jouw streven er toe leidt dat je nooit aan bouwen toekomt. Op zich is dat helemaal niet erg, zolang je lol hebt in het onderzoeken. Dat is meteen het mooie aan deze hobby. Er zijn zoveel aandachtsgebieden waar je je op kan richten en er is geen wet die voorschrijft dat je die allemaal moet gaan beheersen. Als jouw interesse uit gaat naar het zo goed mogelijk en in detail uitbeelden van een situatie uit lang vervlogen tijden is het bijvoorbeeld geen enkel probleem als de aansturing van de baan heel basic plaatsvindt.
Het is daarbij slechts weinigen gegeven om meteen de eerste keer de baan van je dromen te bouwen. In de praktijk zijn daar vaak wat iteraties voor nodig
Al doende leert men.
Tom
Gelogd
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #151 Gepost op:
05 januari 2020, 10:51:11 »
Beste Tom,
Fijn om te lezen, dat u met enig regelmaat kijkt.
Mijzelf kennende, dan klopt het streven naar perfectie, maar ook een briljante vorm van chaos.
Daarom heb ik al geruime tijd geleden besloten te gaan werken met mentale piketten. Voor dit plan heb ik er twee. Ik mag pas een piket verzetten, als ik een piket heb bereikt.
Zo stond er een piket bij het bezoek aan Utrecht. Daar ben ik geweest en nu heb ik dat piket bij een bezoek aan het Groninger archief geplaatst. Het andere piket staat bij het overnemen van de ontwerptekening uit 1915 in Anyrail. Voor dit piket moet ik het Hunsingokanaal en de diverse afwateringen nog intekenen. Als dit piket ook is bereikt, dan laat ik het even staan. Als het piket van het Groninger archief ook is bereikt, dan ga ik het plan 1 op 1 printen.
Dan hoop ik ook een overzicht te krijgen van het geheel en dan zullen er antwoorden moeten komen op vragen zoals:
- ga ik het 1:87 bouwen?
- ga ik aanpassingen doen?
- hoe ga ik het bouwen? (tafel of module)
- waar ga ik het bouwen?
- hoe gedetailleerd ga ik het bouwen?
En natuurlijk de hamvraag: ga ik het bouwen?
Ik heb ontzettend veel aardigheid in het uitpluizen van het één en ander. Maar dat is natuurlijk een keer eindig.
Uw zorg met betrekking tot de kans dat mijn streven er toe leidt dat ik nooit aan bouwen toekom, is ook al eerder uitgesproken. Grappig genoeg ben ik daar helemaal nog niet mee bezig, omdat de piketten er nog niet staan.
Ik sappel gewoon lekker door, doe waar ik lol in heb en zie wel.
Doet niet onverlet, dat ik wel verguld ben met de aandacht voor het plan. Van menigeen heb ik al op diverse manieren adviezen gekregen en mijn lijstje met adviezen groeit gestaag. Ze zullen op zijn tijd bekeken en gewogen worden.
Gelogd
NTM
Offline
Berichten: 36
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #152 Gepost op:
05 januari 2020, 14:54:02 »
Ik kon de foto ook al niet plaatsen in Zoutkamp.
De foto is gedateerd op 26 juli 1929.
Deze is van de lokomotievenloods in Zoutkamp.
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #153 Gepost op:
05 januari 2020, 15:26:34 »
THX!!!!! Volgens de stukken moet dit inderdaad de locomotievenloods van Zoutkamp zijn. Inclusief de watertoren (vierkante uitbouw) en de in het bestek gewijzigde houten spanten naar stalen spanten. Ook dat de watertoren dicht langs de voorliggende rails gaan. Helemaal super!!!
Ook de miskleurde stenen zijn in overeenstemming met de bestellijst van 1.300.000 miskleurde stenen.
Of de datum klopt, dat is een vraag, aangezien niet bekend is wanneer het depot is opgeheven. Wel dat de loods al gebouwd is geweest in 1922. Dus wellicht, dat de afdruk van een latere datum is.
«
Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 15:28:51 door Zilte
»
Gelogd
Frans8800
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #154 Gepost op:
05 januari 2020, 15:29:54 »
Dat kan kloppen, zie deze montage met de luchtfoto die ik vond op
http://fotos.serc.nl/groningen/delfzijl/delfzijl-56202/
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #155 Gepost op:
05 januari 2020, 15:39:51 »
Ook bedankt voor het aandragen van deze verduidelijking.
Gelogd
Frans8800
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #156 Gepost op:
05 januari 2020, 16:05:08 »
De foto van de andere loods is idd Zoutkamp van 1922 komt overeen met de tekening op blz 106 van het boek Locomotiefloodsen en Tractieterreinen. Verder wordt in hetzelfde boek op blz 161 Zoutkamp ook genoemd en geschreven dat het depot reeds na vier jaar werd opgeheven op 15 oktober 1926.
Mvg,
Frans
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #157 Gepost op:
05 januari 2020, 16:11:35 »
Ik heb al eerder hier mogen lezen, dat het depot op 15 oktober 1926 is opgeheven, maar tot op heden nog geen documenten aangetroffen, die dat bevestigen. Dit is nog de laatste 'black spot' in mijn informatie winning. Ik hou vooralsnog wel deze datum aan, maar zoek nog bevestiging in de archieven.
De opheffing zou te maken kunnen hebben gehad met het veranderen van de te gebruiken locomotieven. In de archieven staat namelijk, dat de GLS moest rijden met locomotieven met tender, omdat tenderlocomotieven niet beschikbaar waren door de Staats Spoorwegen. Het gebruik van de locomotieven met tender was ook mede de reden waarom er er zowel in Winsum, als in Zoutkamp een draaischijf nodig was. De draaischijf in Winsum was een opgeknapt exemplaar van het emplacement in Eindhoven en die van Zoutkamp kwam uit Elst.
Op de luchtfoto van 1943 is de locomotievenloods ook niet meer aanwezig. Wel zijn de silhouetten van de sintelkuilen en draaischijf nog zichtbaar.
«
Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 16:17:06 door Zilte
»
Gelogd
Frans8800
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #158 Gepost op:
05 januari 2020, 16:28:03 »
Wellicht is die informatie te vinden in het Nationaal Archief, mogelijk in een jaarverslag van dat jaar, of het voorgaande jaar.
https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.042.26?node=c01%253A7
.
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #159 Gepost op:
05 januari 2020, 16:41:54 »
Ik ga het uitzoeken. Bedankt voor de input.
Gelogd
NTM
Offline
Berichten: 36
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #160 Gepost op:
05 januari 2020, 18:20:34 »
Een afbeelding van de lokomotievenloods in aanbouw vanaf de andere kant.
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #161 Gepost op:
05 januari 2020, 19:33:09 »
Ik kan dit alleen maar geweldig vinden. Super bedankt.
Hieronder de bouwtekening, voordat de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen zijn plasje erover had gedaan:
«
Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 19:35:46 door Zilte
»
Gelogd
NTM
Offline
Berichten: 36
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #162 Gepost op:
05 januari 2020, 20:04:15 »
Hierbij het resultaat, met NS lok 7123, nog met doorgestreept opschrift lok 543S
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #163 Gepost op:
26 januari 2020, 11:51:11 »
Collegae,
Het werk aan het plan 'Zoutkamp' ligt, zoals u ongetwijfeld heeft gemerkt, stil. Reden hiervan is, dat de mantelzorg voor mijn ouders en fysiek ongemak mij beperkt.
Op dit moment staan de piketten bij het afmaken van de tekening in Anyrail en een bezoek aan het Gronings archief.
Met een paar weken heb ik een week vrij en hoop dan het piket van het bezoek aan het Gronings archief te kunnen verplaatsen naar het Nationaal Archief te Den Haag.
Gelogd
Noordernet
Offline
Berichten: 2987
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #164 Gepost op:
26 januari 2020, 11:58:36 »
Zilte, ik wens je alle sterkte met de mantelzorg en zorg voor je zelf.
Een hobby is fijn, en je mag je er helemaal in verliezen, maar het is uiteindelijk gewoon een vrijetijdsbesteding. ‘Zoutkamp’ loopt niet weg.
Je had trouwens waarschijnlijk al gezien dat de frivole beplanking van de loodsdeuren de strenge beoordelaars van de Staatsspoorwegen niet heeft overleefd.
Maar voor de komende tijd eerst alle sterkte!
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan