Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 23:07:38
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 22:53:45
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 22:47:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
Vandaag om 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
Vandaag om 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
Vandaag om 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 60428 keer)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #150 Gepost op: 05 January 2020, 10:03:04 »
Hallo Zilte,

Een aantal van die 20.000 views zijn van mij. Ik lees met plezier jouw berichten over het onderzoek naar de historie van Zoutkamp. Je bent blijkbaar perfectionist en de kans bestaat dat jouw streven er toe leidt dat je nooit aan bouwen toekomt. Op zich is dat helemaal niet erg, zolang je lol hebt in het onderzoeken. Dat is meteen het mooie aan deze hobby. Er zijn zoveel aandachtsgebieden waar je je op kan richten en er is geen wet die voorschrijft dat je die allemaal moet gaan beheersen. Als jouw interesse uit gaat naar het zo goed mogelijk en in detail uitbeelden van een situatie uit lang vervlogen tijden is het bijvoorbeeld geen enkel probleem als de aansturing van de baan heel basic plaatsvindt.

Het is daarbij slechts weinigen gegeven om meteen de eerste keer de baan van je dromen te bouwen. In de praktijk zijn daar vaak wat iteraties voor nodig  ;D Al doende leert men.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #151 Gepost op: 05 January 2020, 10:51:11 »
Beste Tom,

Fijn om te lezen, dat u met enig regelmaat kijkt.
Mijzelf kennende, dan klopt het streven naar perfectie, maar ook een briljante vorm van chaos.
Daarom heb ik al geruime tijd geleden besloten te gaan werken met mentale piketten. Voor dit plan heb ik er twee. Ik mag pas een piket verzetten, als ik een piket heb bereikt.
Zo stond er een piket bij het bezoek aan Utrecht. Daar ben ik geweest en nu heb ik dat piket bij een bezoek aan het Groninger archief geplaatst. Het andere piket staat bij het overnemen van de ontwerptekening uit 1915 in Anyrail. Voor dit piket moet ik het Hunsingokanaal en de diverse afwateringen nog intekenen. Als dit piket ook is bereikt, dan laat ik het even staan. Als het piket van het Groninger archief ook is bereikt, dan ga ik het plan 1 op 1 printen.
Dan hoop ik ook een overzicht te krijgen van het geheel en dan zullen er antwoorden moeten komen op vragen zoals:
- ga ik het 1:87 bouwen?
- ga ik aanpassingen doen?
- hoe ga ik het bouwen? (tafel of module)
- waar ga ik het bouwen?
- hoe gedetailleerd ga ik het bouwen?

En natuurlijk de hamvraag: ga ik het bouwen?

Ik heb ontzettend veel aardigheid in het uitpluizen van het één en ander. Maar dat is natuurlijk een keer eindig.
Uw zorg met betrekking tot de kans dat mijn streven er toe leidt dat ik nooit aan bouwen toekom, is ook al eerder uitgesproken. Grappig genoeg ben ik daar helemaal nog niet mee bezig, omdat de piketten er nog niet staan.
Ik sappel gewoon lekker door, doe waar ik lol in heb en zie wel.

Doet niet onverlet, dat ik wel verguld ben met de aandacht voor het plan. Van menigeen heb ik al op diverse manieren adviezen gekregen en mijn lijstje met adviezen groeit gestaag. Ze zullen op zijn tijd bekeken en gewogen worden.

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #152 Gepost op: 05 January 2020, 14:54:02 »
Ik kon de foto ook al niet plaatsen in Zoutkamp.
De foto is gedateerd op 26 juli 1929.

Deze is van de lokomotievenloods in Zoutkamp.


Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #153 Gepost op: 05 January 2020, 15:26:34 »
THX!!!!! Volgens de stukken moet dit inderdaad de locomotievenloods van Zoutkamp zijn. Inclusief de watertoren (vierkante uitbouw) en de in het bestek gewijzigde houten spanten naar stalen spanten. Ook dat de watertoren dicht langs de voorliggende rails gaan. Helemaal super!!! (y) (y) (y)
Ook de miskleurde stenen zijn in overeenstemming met de bestellijst van 1.300.000 miskleurde stenen.

Of de datum klopt, dat is een vraag, aangezien niet bekend is wanneer het depot is opgeheven. Wel dat de loods al gebouwd is geweest in 1922. Dus wellicht, dat de afdruk van een latere datum is.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2020, 15:28:51 door Zilte »

Frans8800

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #154 Gepost op: 05 January 2020, 15:29:54 »
Dat kan kloppen, zie deze montage met de luchtfoto die ik vond op http://fotos.serc.nl/groningen/delfzijl/delfzijl-56202/


Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #155 Gepost op: 05 January 2020, 15:39:51 »
Ook bedankt voor het aandragen van deze verduidelijking. (y)

Frans8800

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #156 Gepost op: 05 January 2020, 16:05:08 »
De foto van de andere loods is idd Zoutkamp van 1922 komt overeen met de tekening op blz 106 van het boek Locomotiefloodsen en Tractieterreinen. Verder wordt in hetzelfde boek op blz 161 Zoutkamp ook genoemd en geschreven dat het depot reeds na vier jaar werd opgeheven op 15 oktober 1926.

Mvg,

Frans


Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #157 Gepost op: 05 January 2020, 16:11:35 »
Ik heb al eerder hier mogen lezen, dat het depot op 15 oktober 1926 is opgeheven, maar tot op heden nog geen documenten aangetroffen, die dat bevestigen. Dit is nog de laatste 'black spot' in mijn informatie winning. Ik hou vooralsnog wel deze datum aan, maar zoek nog bevestiging in de archieven.
De opheffing zou te maken kunnen hebben gehad met het veranderen van de te gebruiken locomotieven. In de archieven staat namelijk, dat de GLS moest rijden met locomotieven met tender, omdat tenderlocomotieven niet beschikbaar waren door de Staats Spoorwegen. Het gebruik van de locomotieven met tender was ook mede de reden waarom er er zowel in Winsum, als in Zoutkamp een draaischijf nodig was. De draaischijf in Winsum was een opgeknapt exemplaar van het emplacement in Eindhoven en die van Zoutkamp kwam uit Elst.
Op de luchtfoto van 1943 is de locomotievenloods ook niet meer aanwezig. Wel zijn de silhouetten van de sintelkuilen en draaischijf nog zichtbaar.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2020, 16:17:06 door Zilte »

Frans8800

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #158 Gepost op: 05 January 2020, 16:28:03 »
Wellicht is die informatie te vinden in het Nationaal Archief, mogelijk in een jaarverslag van dat jaar, of het voorgaande jaar.

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.042.26?node=c01%253A7.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #159 Gepost op: 05 January 2020, 16:41:54 »
Ik ga het uitzoeken. Bedankt voor de input.

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #160 Gepost op: 05 January 2020, 18:20:34 »
Een afbeelding van de lokomotievenloods in aanbouw vanaf de andere kant.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #161 Gepost op: 05 January 2020, 19:33:09 »
Ik kan dit alleen maar geweldig vinden. Super bedankt.

Hieronder de bouwtekening, voordat de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen zijn plasje erover had gedaan:

« Laatst bewerkt op: 05 January 2020, 19:35:46 door Zilte »

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #162 Gepost op: 05 January 2020, 20:04:15 »
Hierbij het resultaat, met NS lok 7123, nog met doorgestreept opschrift lok 543S

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #163 Gepost op: 26 January 2020, 11:51:11 »
Collegae,

Het werk aan het plan 'Zoutkamp' ligt, zoals u ongetwijfeld heeft gemerkt, stil. Reden hiervan is, dat de mantelzorg voor mijn ouders en fysiek ongemak mij beperkt.
Op dit moment staan de piketten bij het afmaken van de tekening in Anyrail en een bezoek aan het Gronings archief.
Met een paar weken heb ik een week vrij en hoop dan het piket van het bezoek aan het Gronings archief te kunnen verplaatsen naar het Nationaal Archief te Den Haag.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #164 Gepost op: 26 January 2020, 11:58:36 »
Zilte, ik wens je alle sterkte met de mantelzorg en zorg voor je zelf.

Een hobby is fijn, en je mag je er helemaal in verliezen, maar het is uiteindelijk gewoon een vrijetijdsbesteding. ‘Zoutkamp’ loopt niet weg.

Je had trouwens waarschijnlijk  al gezien dat de frivole beplanking van de loodsdeuren de strenge beoordelaars van de Staatsspoorwegen niet heeft overleefd.

Maar voor de komende tijd eerst alle sterkte!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.