Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 21:25:56
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:23:28
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:14:40
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:42
Piko 2025
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:11:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
Vandaag
om 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
Vandaag
om 18:02:28
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:29:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
Vandaag
om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
robin binsbergen
Vandaag
om 12:39:39
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:53:06
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:10:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
Omlaag
Auteur
Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan (gelezen 58763 keer)
Overet
Offline
Berichten: 845
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #150 Gepost op:
05 January 2020, 10:03:04 »
Hallo Zilte,
Een aantal van die 20.000 views zijn van mij. Ik lees met plezier jouw berichten over het onderzoek naar de historie van Zoutkamp. Je bent blijkbaar perfectionist en de kans bestaat dat jouw streven er toe leidt dat je nooit aan bouwen toekomt. Op zich is dat helemaal niet erg, zolang je lol hebt in het onderzoeken. Dat is meteen het mooie aan deze hobby. Er zijn zoveel aandachtsgebieden waar je je op kan richten en er is geen wet die voorschrijft dat je die allemaal moet gaan beheersen. Als jouw interesse uit gaat naar het zo goed mogelijk en in detail uitbeelden van een situatie uit lang vervlogen tijden is het bijvoorbeeld geen enkel probleem als de aansturing van de baan heel basic plaatsvindt.
Het is daarbij slechts weinigen gegeven om meteen de eerste keer de baan van je dromen te bouwen. In de praktijk zijn daar vaak wat iteraties voor nodig
Al doende leert men.
Tom
Gelogd
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #151 Gepost op:
05 January 2020, 10:51:11 »
Beste Tom,
Fijn om te lezen, dat u met enig regelmaat kijkt.
Mijzelf kennende, dan klopt het streven naar perfectie, maar ook een briljante vorm van chaos.
Daarom heb ik al geruime tijd geleden besloten te gaan werken met mentale piketten. Voor dit plan heb ik er twee. Ik mag pas een piket verzetten, als ik een piket heb bereikt.
Zo stond er een piket bij het bezoek aan Utrecht. Daar ben ik geweest en nu heb ik dat piket bij een bezoek aan het Groninger archief geplaatst. Het andere piket staat bij het overnemen van de ontwerptekening uit 1915 in Anyrail. Voor dit piket moet ik het Hunsingokanaal en de diverse afwateringen nog intekenen. Als dit piket ook is bereikt, dan laat ik het even staan. Als het piket van het Groninger archief ook is bereikt, dan ga ik het plan 1 op 1 printen.
Dan hoop ik ook een overzicht te krijgen van het geheel en dan zullen er antwoorden moeten komen op vragen zoals:
- ga ik het 1:87 bouwen?
- ga ik aanpassingen doen?
- hoe ga ik het bouwen? (tafel of module)
- waar ga ik het bouwen?
- hoe gedetailleerd ga ik het bouwen?
En natuurlijk de hamvraag: ga ik het bouwen?
Ik heb ontzettend veel aardigheid in het uitpluizen van het één en ander. Maar dat is natuurlijk een keer eindig.
Uw zorg met betrekking tot de kans dat mijn streven er toe leidt dat ik nooit aan bouwen toekom, is ook al eerder uitgesproken. Grappig genoeg ben ik daar helemaal nog niet mee bezig, omdat de piketten er nog niet staan.
Ik sappel gewoon lekker door, doe waar ik lol in heb en zie wel.
Doet niet onverlet, dat ik wel verguld ben met de aandacht voor het plan. Van menigeen heb ik al op diverse manieren adviezen gekregen en mijn lijstje met adviezen groeit gestaag. Ze zullen op zijn tijd bekeken en gewogen worden.
Gelogd
NTM
Offline
Berichten: 40
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #152 Gepost op:
05 January 2020, 14:54:02 »
Ik kon de foto ook al niet plaatsen in Zoutkamp.
De foto is gedateerd op 26 juli 1929.
Deze is van de lokomotievenloods in Zoutkamp.
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #153 Gepost op:
05 January 2020, 15:26:34 »
THX!!!!! Volgens de stukken moet dit inderdaad de locomotievenloods van Zoutkamp zijn. Inclusief de watertoren (vierkante uitbouw) en de in het bestek gewijzigde houten spanten naar stalen spanten. Ook dat de watertoren dicht langs de voorliggende rails gaan. Helemaal super!!!
Ook de miskleurde stenen zijn in overeenstemming met de bestellijst van 1.300.000 miskleurde stenen.
Of de datum klopt, dat is een vraag, aangezien niet bekend is wanneer het depot is opgeheven. Wel dat de loods al gebouwd is geweest in 1922. Dus wellicht, dat de afdruk van een latere datum is.
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2020, 15:28:51 door Zilte
»
Gelogd
Frans8800
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #154 Gepost op:
05 January 2020, 15:29:54 »
Dat kan kloppen, zie deze montage met de luchtfoto die ik vond op
http://fotos.serc.nl/groningen/delfzijl/delfzijl-56202/
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #155 Gepost op:
05 January 2020, 15:39:51 »
Ook bedankt voor het aandragen van deze verduidelijking.
Gelogd
Frans8800
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #156 Gepost op:
05 January 2020, 16:05:08 »
De foto van de andere loods is idd Zoutkamp van 1922 komt overeen met de tekening op blz 106 van het boek Locomotiefloodsen en Tractieterreinen. Verder wordt in hetzelfde boek op blz 161 Zoutkamp ook genoemd en geschreven dat het depot reeds na vier jaar werd opgeheven op 15 oktober 1926.
Mvg,
Frans
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #157 Gepost op:
05 January 2020, 16:11:35 »
Ik heb al eerder hier mogen lezen, dat het depot op 15 oktober 1926 is opgeheven, maar tot op heden nog geen documenten aangetroffen, die dat bevestigen. Dit is nog de laatste 'black spot' in mijn informatie winning. Ik hou vooralsnog wel deze datum aan, maar zoek nog bevestiging in de archieven.
De opheffing zou te maken kunnen hebben gehad met het veranderen van de te gebruiken locomotieven. In de archieven staat namelijk, dat de GLS moest rijden met locomotieven met tender, omdat tenderlocomotieven niet beschikbaar waren door de Staats Spoorwegen. Het gebruik van de locomotieven met tender was ook mede de reden waarom er er zowel in Winsum, als in Zoutkamp een draaischijf nodig was. De draaischijf in Winsum was een opgeknapt exemplaar van het emplacement in Eindhoven en die van Zoutkamp kwam uit Elst.
Op de luchtfoto van 1943 is de locomotievenloods ook niet meer aanwezig. Wel zijn de silhouetten van de sintelkuilen en draaischijf nog zichtbaar.
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2020, 16:17:06 door Zilte
»
Gelogd
Frans8800
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #158 Gepost op:
05 January 2020, 16:28:03 »
Wellicht is die informatie te vinden in het Nationaal Archief, mogelijk in een jaarverslag van dat jaar, of het voorgaande jaar.
https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.042.26?node=c01%253A7
.
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #159 Gepost op:
05 January 2020, 16:41:54 »
Ik ga het uitzoeken. Bedankt voor de input.
Gelogd
NTM
Offline
Berichten: 40
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #160 Gepost op:
05 January 2020, 18:20:34 »
Een afbeelding van de lokomotievenloods in aanbouw vanaf de andere kant.
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #161 Gepost op:
05 January 2020, 19:33:09 »
Ik kan dit alleen maar geweldig vinden. Super bedankt.
Hieronder de bouwtekening, voordat de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen zijn plasje erover had gedaan:
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2020, 19:35:46 door Zilte
»
Gelogd
NTM
Offline
Berichten: 40
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #162 Gepost op:
05 January 2020, 20:04:15 »
Hierbij het resultaat, met NS lok 7123, nog met doorgestreept opschrift lok 543S
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #163 Gepost op:
26 January 2020, 11:51:11 »
Collegae,
Het werk aan het plan 'Zoutkamp' ligt, zoals u ongetwijfeld heeft gemerkt, stil. Reden hiervan is, dat de mantelzorg voor mijn ouders en fysiek ongemak mij beperkt.
Op dit moment staan de piketten bij het afmaken van de tekening in Anyrail en een bezoek aan het Gronings archief.
Met een paar weken heb ik een week vrij en hoop dan het piket van het bezoek aan het Gronings archief te kunnen verplaatsen naar het Nationaal Archief te Den Haag.
Gelogd
Noordernet
Offline
Berichten: 3333
Bricolage français.
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
«
Reactie #164 Gepost op:
26 January 2020, 11:58:36 »
Zilte, ik wens je alle sterkte met de mantelzorg en zorg voor je zelf.
Een hobby is fijn, en je mag je er helemaal in verliezen, maar het is uiteindelijk gewoon een vrijetijdsbesteding. ‘Zoutkamp’ loopt niet weg.
Je had trouwens waarschijnlijk al gezien dat de frivole beplanking van de loodsdeuren de strenge beoordelaars van de Staatsspoorwegen niet heeft overleefd.
Maar voor de komende tijd eerst alle sterkte!
Wolter
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan