Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
yd6016ln blijft in demo modus door Ben
Vandaag om 13:28:22
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Edsko Hekman
Vandaag om 13:09:35
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 60363 keer)

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #60 Gepost op: 06 September 2019, 18:05:22 »
Helaas bericht gehad van het kadaster, dat ze niet veel kunnen betekenen. Alleen een luchtfoto uit 1929, waar het oostelijk deel van het emplacement niet op staat en de sporen nauwelijks te onderscheiden zijn en een luchtfoto van de RAF uit 1944, toen het emplacement al was verwijderd door de Duitse bezetters.
Wel het boek: "Zoutkamp, een wandeling door de geschiedenis' geleend. Kijken of daar nog wat bruikbaars te vinden is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6256
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #61 Gepost op: 12 September 2019, 22:40:06 »
Wat ze bij het kadaster hebben, is mij ook wel eens tegengevallen.
Heeft het ontwerpen van uw baan reeds een aanvang genomen?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #62 Gepost op: 13 September 2019, 05:52:04 »
Het ontwerp van de baan heeft in zoverre plaats gevonden, dat er een Anyrail-bestand is in spoor 1 (was 30 x 3 m, dus ietsiepietsie aan de grote kant) en één in H0. Dit zijn slechts ruwweg overgenomen ontwerpen vanuit de vergeelde tekening.
Ondertussen ben ik in het bezit gekomen van een tekening, waar de nodige maten en boogstralen opstaan, maar nu ontbreekt het mij aan energie en tijd, omdat een aantal taken binnen mijn werk veel energie en tijd vragen.
Wel hoop ik komende week een bezoek te kunnen brengen aan het gemeentelijk archief van de gemeente Het Hogeland.
Ik denk maar zo: Kruimeltjes zijn ook cake.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #63 Gepost op: 01 October 2019, 19:07:32 »
Er is weer wat nieuws van het onderzoeksfront. Vandaag bij het archief van de gemeente Het Hogeland in Leens geweest. Daar gastvrij ontvangen en de archivaris had al het nodige aan voorwerk verricht. Drie dikke mappen met tekeningen van de gebouwen, bijgebouwen, privaten  ;D, perronopbouw en kolenbunker waren er te vinden. Ook heel veel bijgevoegde schriftelijke documentatie over het plan, de exploitatie en uiteindelijke liquidatie van de GLSM. De eerste officiële trein reed op 17 februari 1922 en op 22 oktober 1942 was het definitief gedaan met de treinen.
Ook leuk om in de archieven te vinden, dat mijn overgrootvaders aandeelhouders waren van deze spoorlijn en wel voor het toen astronomische bedrag van 1000 Hollandsche zilveren guldentjes.
Nooit geweten, dat archief onderzoek zo boeiend zou zijn. Ik heb dan ook toegezegd nog weer eens terug te komen om de mappen te digitaliseren.

Ik moet nog 78 foto's verwerken, maar voeg er vast twee toe:
De kolenbunker



Privaat (met poepton) :P:



Dit wordt een TBC-gevalletje. ;D 

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11486
    • nulpunt
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #64 Gepost op: 01 October 2019, 19:26:37 »
Aha, besmet door het research-virus. Ik ken het en velen met je. Ik ga je voorspellen dat de bouw van je modelbaan uitgesteld gaat worden. Je zal wel bezig blijven, maar de twijfel zal toeslaan tot je zegt...dat detail is niet te achterhalen en dan moet je een knoop doorhakken.

Digitaliseren (weet ik uit ervaring) kan ook heel eenvoudig en snel met een fotocamera. Gaat veel sneller dan scannen en het zal je in eerste instantie ook gaan om het toegankelijk maken van die mappen. Overbodige (soms wel leuke) ballast moet je niet in 10 cijfers achter de komma digitaliseren. Of je moet er lol aan gaan hebben natuurlijk. Leukste is als je dingen terugvindt die niemand wist.
Zo heb ik de Terschellinger Beeldbank, vanuit een paar honderd schoenendozen vol foto's en documenten opgezet. Dus roep maar als je niet weet hoe je de materie zou moeten aanpakken.

https://www.beeldbank-terschelling.nl/cgi-bin/beeldbank.pl

musea met hetzelfde systeem:
https://www.beeldbank-terschelling.nl/cgi-bin/beeldbank.pl?misc=90
« Laatst bewerkt op: 01 October 2019, 19:28:29 door FritsT »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7720
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #65 Gepost op: 01 October 2019, 19:56:41 »
Een "zgoudmijn" zo te lezen Zilte :)
Succes!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #66 Gepost op: 02 October 2019, 07:09:33 »
@ FritsT: Vanzelfsprekend heeft u gelijk en bestaat er een risico, dat de baan niet gebouwd gaat worden. Immers, ook magere Hein kan mijn pad kruisen.  :o Wat de details betreft, voor mij is alleen maatvoering in eerste instantie van belang. Als ik deze goed in beeld heb, dan kan ik mijn ontwerp in Anyrail afmaken en dan ook beslissen - naar aanleiding van advies van een ander gewaardeerd forumlid - waar ik dan eventueel kan gaan comprimeren. In het huidige ontwerp praten we immers over een 11 x 1,5 m en 'da's genog'. Als het kan terug naar maximaal 8 m.
Zoals al geschreven heb ik 90 foto's in een rap tempo gemaakt en daarmee kan ik stappen maken. Het digitaliseren van de dossiers gaat op z'n vroegst pas gebeuren na het realiseren van de baan. De grootste zoektocht zal het bij elkaar zoeken van het rijdende materieel zijn (zie eerder in dit draadje)
Ook ben ik in het bezit gekomen van een tekening van het oorspronkelijk plan, waar nog veel meer sporen gepland waren, maar vooral waar maten op staan.

@ spoorzeven (frank): deze locomotief is zeer waarschijnlijk een Klaus 310. Maar helemaal zeker is het nog niet.

@ Eric B: Wrijf het zgoud maar in de wond  ;D. Bedankt voor de adhesiebetuigingen en hulp.

Als met al weer TBC.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #67 Gepost op: 02 October 2019, 07:58:38 »
Baan met historische achtergrond ga ik zeker volgen (y). Kleine tip van mij, blijf niet in anyrail hangen.
Soms is organische bouw, vooral als je rechercheert niet slecht.
gr Joke

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #68 Gepost op: 02 October 2019, 13:55:03 »
@ Joke: dank voor uw reflectie. Als de maten volledig zijn aangebracht in Anyrail, is het ook de bedoeling dit plan 1:1 te printen en dan uit te leggen. Dan heb ik ook veel duidelijker, waar het project gecomprimeerd kan worden. Daadwerkelijke bouw komt voor mij daarna.
Ik ben een starter in deze hobby en heb nog veel te leren. Wel heb ik al veel gelezen en lees nog steeds. Ik heb dus ook nog geen materiaal, dus een fysieke bouw gaat pas gebeuren, nadat het plan de stappen: welke railsoort, ontwerp, print 1:1, comprimeren; heeft doorlopen. En dan zullen er nog van allelei zaken boven komen drijven, zoals keerlusmodules, aansturing, enz, enz, enz.
Mijn eerste stap is nu het verwerken van de gemaakte foto's, dan kijken wat er nog meer boven water te krijgen is. Het meest blij ben ik met het oorspronkelijk plan, waar de nodige maten op staan. Mijn tweede stap is het doorhakken van de knoop: Peco Streamline 75 of Tillig Elite 83. De booggraden van de wissels zullen meespelen in de keuze. De Brexit wat minder. ;D

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #69 Gepost op: 02 October 2019, 15:31:12 »
Ik heb een aantal jaren in Zoutkamp gewoond en in Ulrum op de middelbare school gezeten (lang geleden toen ik al mijn haar nog had en hartstikke slank, maar een stuk later dan je beoogde periode  ;D) en ga dit zeer zeker volgen.

Goed om te zien dat het gemeente archief nog een heleboel materiaal heeft.

Met betrekking tot rails en wissels. Misschien een optie om ze zelf te maken. Dan zit je wat minder vast aan de standaard wisselbogen en geeft misschien wat lucht en ruimte waar je het nodig hebt. Trouwens niks mis met Anyrail. Ik heb het jaren gebruikt tot ik overstapte naar een Apple computer.

Succes.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #70 Gepost op: 02 October 2019, 16:55:34 »
Wat ze bij het kadaster hebben, is mij ook wel eens tegengevallen.

Het verzamelen van luchtfoto's is dan ook niet echt de primaire taak van het Kadaster. De registratie van rechten op onroerend goed wel. Het archief met historische luchtfoto's van het Kadaster is afkomstig van de voormalige Topografische Dienst van Defensie.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #71 Gepost op: 02 October 2019, 21:41:41 »
Hi,

Als het om luchtfoto's gaat zou ik eens contact zoeken met KLM Aerocarto (mogelijk heet het nu anders). Zij hebben sinds de eerste vluchten begin jaren twintig van de vorige eeuw heel regelmatig luchtfoto's van Nederland gemaakt.
Anders eens de Historische Atlas van Bos raadplegen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #72 Gepost op: 03 October 2019, 07:55:50 »
Hoi Zilte,

Als ik je railkeus zie code 75 of 83 dan ga ik er bewust van uit dat je finescale wil rijden.
Op mijn viaduct lag ook code 83 maar alles hobbelde over de railstoeltjes. Je materieel moet dan ook dezelfde code wieltjes hebben. Ik ben weer terug gegaan naar code 100.

gr Joke

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #73 Gepost op: 03 October 2019, 08:27:37 »
Goedemorgen Joke,

Zoals al geschreven ben ik een beginner in de modelbouw. Ik weet ondertussen, dat er verschillende railhoogten zijn, maar had mij nog niet erg verdiept in het rijdend materieel. Dank voor de tip om goed op te letten bij de aanschaf voor het type wiel.
Het zet mij weer aan het denken over de code 75. Wellicht de gulden middenweg kiezen en code 83 kiezen.
Wieltjes zijn natuurlijk altijd te verwisselen en erg veel rijdend materieel zal niet nodig zijn. Ik denk aan 2 of 3 locomotieven, wat passagierswagons (enkele as, kort), bagage-/goederen wagen en wat goederenwagons. Dus daar eventueel andere wielen voor kopen, zal wel lukken.
Vanuit verhalen weet ik ondertussen, dat er  toen der tijd ook maximaal 3 locomotieven gelijktijdig aanwezig waren.

Code 100 vind ik zelf wat te grof. Door uw tip ga ik zeker weer even naarstig nadenken ;D (y)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #74 Gepost op: 03 October 2019, 08:36:54 »
Goedemorgen,
als je met ouder materieel rijdt, oud in de zin van oudere producties, dan kan het een probleem vormen, bij loks is wieltjes wisselen wat lastiger.

Misschien eens een klein ovaaltje en uitproberen.

Daar je aangeeft beginner te zijn misschien eens wat kleineres bouwen, een gebouw wat later op de baan komt bijvoorbeeld. Mijn ervaring is dat geplande projekte vaak te groot zijn. Historisch bouwen kost meer tijd en je gaat langzaam, dus je planning is gauw te groot. (mijn tafel is ook veel te groot voor de tijd die ik heb en te klein voor alle ideen 8))