Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 20:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 20:50:47
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 54867 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #90 Gepost op: 24 oktober 2019, 19:01:27 »
1 : 8 heeft met de hoekverhouding van de wissel te maken. De wisselhoek is de hoek die het puntstuk maakt. De wisselhoek wordt niet aangegeven in graden maar als hoekverhouding.
Dat klinkt misschien als abracadabra, maar check even dit. Even wat naar beneden scrollen (wisselhoek en snelheid) en dan kom je er vast wel uit.
1 : 8 waren wissels voor op emplacementen. Daar waar de snelheden nog laag zijn.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #91 Gepost op: 24 oktober 2019, 19:42:24 »
@ Hijlco: Dank voor uw antwoord. Voor mij betekent dit, dat de Tillig Elite 83 wissels een booghoek kennen van 1 : 3,75. Dit volgens de berekening van A.E. van Houwelingen. Dit maakt mij ook duidelijk, waarom ik bij het ontwerp de wissels in elkaar moet schuiven om de juiste maten aan te kunnen houden. Ik maak weer stappen, waarvoor dank.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #92 Gepost op: 24 oktober 2019, 22:52:17 »
Met Piet.
Jeroen

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #93 Gepost op: 25 oktober 2019, 06:37:03 »
Je hebt geluk, mooie duidelijk tekening  (y) Daarmee kan je op schaal bouwen.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #94 Gepost op: 25 oktober 2019, 09:15:40 »
@ Jeronimos: Piet Groot heeft mij heel veel foto's aangeleverd, die hij via fb heeft gevonden. Ook heeft hij aangeboden mij met het rijdend materieel te willen helpen, waarvoor ik hem zeer, maar dan ook zeer erkentelijk ben. Tevens fungeert Piet voor mij ook als richtinggevend met zijn kennis over de lokaalspoorlijnen. 

@ Joke: Deze tekeningen heb ik gevonden in het archief van de gemeente Het Hogeland. Dat geldt ook voor alle andere bouwwerken, die op het emplacement aanwezig waren en gisteren in het archief in Utrecht de tekening gevonden van het laadperron. Ik hoop de onzekerheid over de draaischijf met een volgend bezoek aldaar op te kunnen lossen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #95 Gepost op: 25 oktober 2019, 16:19:35 »
Volgens het boek "Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839 - 1958" heeft er in Zoutkamp een draaischijf van 13,5 meter gelegen. In hetzelfde boek behalve dit nog wel wat meer info over Zoutkamp.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #96 Gepost op: 25 oktober 2019, 17:24:19 »
@ Hans_omBC: Mogelijk is dan daar op bezuinigd, want in het plan staat een draaischijf van 14,5 m. Dit wordt in de stukken ook diverse malen genoemd. Zo gauw er weer een foto is te uploaden, zal ik een foto van een dergelijk stuk bijvoegen.

De tekst uit het archief van Utrecht (1918):

« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 13:17:20 door Zilte. Reden: Foto toegevoegd »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #97 Gepost op: 25 oktober 2019, 19:48:53 »
MK Modelbouwstudio had/heeft destijds een kit voor een Staatsspoor 13,5 m-draaischijf in HO uitgebracht. Daar is misschien nog wel aan te komen.

Wolter
Moins mais mieux.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #98 Gepost op: 26 oktober 2019, 07:52:06 »
@ Wolter: Bedankt voor deze informatie. Mogelijk kan de 20 m draaischijf als bron dienen voor de bouw van de 13,5 of 14,5 m draaischijf.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #99 Gepost op: 26 oktober 2019, 09:06:58 »
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Die kleinere draaischijven dateren uit ruwweg 1865 tot 1880. Ze hadden een heel andere constructie dan de latere schijven. En spoorwegen deden nogal aan hergebruik van draaischijven die op andere plaatsen te klein waren geworden. Ik denk dus dat de schijf in Zoutkamp een tweedehandsje was. Heb je ‘Locomotiefloodsen en locdepots’ al? Ik dacht dat Van de Meene auteur was. Dat boek geeft antwoord op een aantal van je vragen.
Je kunt op dit forum ook de kit van de draaischijf van MK studio te koop vragen.

Wolter
Moins mais mieux.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #100 Gepost op: 26 oktober 2019, 09:37:16 »
Goedemorgen Wolter,

Uit de stukken uit het archief in Utrecht is duidelijk geworden, dat de draaischijf van Zoutkamp geen tweedehands was, omdat die niet beschikbaar werden gesteld aan de GLS.
Het boek 'Locomotiefloodsen en locdepots' geeft geen 'hits' op het (g)orakel. Waarschijnlijk bedoeld u 'Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839 - 1958'. Uit dit boek heb ik al de nodige informatie.
Zoals nu bekend zijn er door de GLS zowel in Roodeschool als in Winsum een draaischijf geplaatst. Van beide weet ik, dat de wanden schuin waren. Het lijkt dan ook aannemelijk, dat de draaischijf van Zoutkamp eenzelfde uitvoering kent. Helaas zijn die van MK studio haaks op de vloer, dus is dit geen optie. Maar allereerst moet duidelijk worden of de draaischijf er al dan niet heeft gelegen. Een nader onderzoek in de archieven gaat dat hopelijk uitwijzen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2019, 09:38:54 door Zilte »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #101 Gepost op: 26 oktober 2019, 09:58:41 »
Goedemorgen Zilte,

Klopt, ik bedoel dat boek.
Ik wens je verder succes met je onderzoek. En er zal ook een moment komen dat je genoegen moet nemen met beredeneerde aannames. Want werkelijk alles proberen te achterhalen is een vrijwel hopeloze onderneming. Je bepaalt gelukkig zelf hoe ver je daar in wilt gaan.

Wolter

Moins mais mieux.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #102 Gepost op: 26 oktober 2019, 11:27:34 »
Goedemorgen Wolter,

Als een onderzoek niet verder kan gaan, zullen aannames gemaakt moeten worden. Daarin heeft u gelijk. Maar tot dusver blijf ik mij verbazen over hetgeen er is. Zelfs telegrammen zijn nog te vinden. Heel bijzonder. Ik waag er in ieder geval nog wel een bezoekje aan. Ik heb nog een aantal archiefnummers, die wellicht de moeite waard zijn. Na het bestuderen van deze stukken neem ik de beslissing om al dan niet te gaan bouwen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #103 Gepost op: 27 oktober 2019, 07:00:47 »
Morgen,
gewoon beginnen met bouwen, uit ervaring weet ik dat tijdens de bouw er telkens weer nieuwe bronnen bij komen. Vooral als mensen de bouw zien, komen er herinneringen boven en soms oude fotos.
 (y)

deze ken je al? http://www.winshem.nl/wp-content/uploads/Info-1998-nr3.pdf
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 07:16:21 door Tulpendaal »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #104 Gepost op: 27 oktober 2019, 09:07:46 »
Goedemorgen Joke,

In antwoord op uw vraag: Ik kende het geschrift nog niet. Wel een aantal pscr gemaakt - vergroot. Dank voor het meedenken.