Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
  

Auteur Topic: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0  (gelezen 23356 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2019, 09:38:46 »
 (y) (y) (y)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2019, 15:51:49 »
Past het allemaal mooi?
Bas (wob) heeft verschrikkelijke dingen meegemaakt met zijn Weinert BR93 bouwkit  :o
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2019, 16:13:57 »
Is de loc van MK modelbouwstudio's? Deze kits zijn meestal wel goed ontworpen. Ze passen vaak goed in elkaar!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2019, 16:34:42 »
"verschrikkelijke dingen"?
Denk dat t meer het gebruikelijke gerommel was dat erbij hoort als je een bepaald model voor t eerst bouwt en je nog niet veel ervaring hebt met sommige bouwmethodes. Zo kun je met elke kit "verschrikkelijke dingen" beleven. Bouw hetzelfde model twee keer en de tweede keer heb je een derde van de tijd nodig en t model wordt strakker op de koop toe. Overkomt mij ook nog met modelletjes die ik zelf ontworpen heb. Na 3 of 4 keer bouwen gaat t pas lekker soepel.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2019, 17:23:01 »
Tja, dat is een gegeven wat ik kan beamen. Mijn eerste kits waren nog met de hand beschilderd. Nu doe ik dat met de luchtkwast. Ook kreeg ik sommige dingen niet goed vastgesoldeerd. Mijn toenmalige bout werd niet warm genoeg. Dus pakte ik een 100watt exemplaar die je normaal voor waterleidingen hoort te gebruiken. Tja, dan gaat het weer te snel + dat je je handen ook nog op de koop toe verbrandt! :-\ Nu gaat dit uiteraard beter, omdat ik speciale soldeerpasta heb waardoor alles gelijk vast zit. Bovendien ben ik ook handiger met decals, ook al vind ik het ook nu nog een t@ring werkje.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7473
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #20 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:27:27 »
MK was (heel) vroeger niet altijd passgenau, hoor, dus zo gek is de vraag niet. Leuk ding trouwens.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:25:42 »
Op zich past het allemaal wel aardig. Niks is echt fout, alleen is het hier en daar wel een beetje zelf uitzoeken waar sommige details horen. Het kitje is ondertussen ook al bijna 20 jaar oud, dus moet je het niet met de maatstaven van bijvoorbeeld Ivo's 8100 vergelijken.

De kit is in principe zo moeilijk als je het maken wil. Als je de instructies volgt heb je een model dat aardig goed op een 2900 lijkt. Sommige onderdelen zijn een beetje grof, maar zijn niet verkeerd. Ik leg de lat een beetje hoger, wat betekent dat ik hier en daar aanpassingen maak om van een 2900-uit-de-doos naar een gedetailleerd model van de 2921 te gaan. Hier komt een beetje ervaring aan te pas.

De Weinert BR 93 lijkt op de foto's best een aardig mooi kitje te zijn. Mooi gedetailleerde gietstukken en het lijkt allemaal te passen. Mijn eerste kitje duurde ook wat langer, het is een kwestie van leren en foutjes corrigeren, en het volgende kitje gaat stukken sneller.

Groeten,

Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #22 Gepost op: 18 oktober 2019, 01:55:44 »
De volgende stap is de ketel. Deze is al deels voorgebogen, maar moet nog precies in de juiste vorm gebogen worden. Een kwestie van de ketel met een geschikt rond voorwerp over iets zachts rollen en hier en daar een beetje bijbuigen. De vuurkist laten we voor nu even voor wat het is. Nadat de vorm er aardig in zat heb ik wat naaigaren om de ketel gewikkeld om alles op z'n plek te houden, en dan de naad solderen.


Voorin de rookkast komt een moertje. Om de ets van de ketel komt een plaatje om de rookkast op de juiste doorsnede te krijgen. Het plaatje is uitgegloeid, en de rand aan de achterkant rond gevijld om de messing ring tussen de ketel en rookkast na te bootsen. Dan is het een kwestie van het plaatje rondbuigen en solderen. Dan volgt de voorkant van de rookkast. Het is even voorzichtig nakijken en meten om te zorgen dat alles recht zit, anders krijg je er later spijt van. Dan de buitenste laag van de rookkast erop. Eerst voorbuigen, en niet uitgloeien om wat veerkracht over te houden. Vertinnen, plaatsen met een paar klemmen en met de vlam stukje voor stukje aandrukken en solderen. Met een beetje secuur werken heb je dan dit:


Handgrepen komen uit de ets, een beetje netjes vijlen en dan plaatsen. Er zijn geen handige lipjes om alles perfect te positioneren en de gaten zijn aan de ruime kant, dus is het weer een kwestie van voorzichtig werken. Als de eerste eenmaal op z'n plek zit gebruik ik wat staaldraad om de andere twee steunen uit te lijnen. De voorste steunen kun je niet echt van binnenuit solderen, dus dan maar van buiten en daarna de overtollige soldeer wegvijlen. De steun voor de ketel en het drijfwerk kan ook meteen op de ketel gesoldeerd worden.


Na al dat priegelwerk even wat leuks, gietstukken solderen. De bouwbeschrijving geeft niet precies aan waar de zandkisten horen, dus eerst de boeken in voor wat fotos. De stang naar de ganghandel is er ook bijgekomen.


Groeten,

Rick




Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #23 Gepost op: 18 oktober 2019, 14:44:25 »
Het kitje is ondertussen ook al bijna 20 jaar oud, dus moet je het niet met de maatstaven van bijvoorbeeld Ivo's 8100 vergelijken.
Toch is het principe hetzelfde. Het is eigenlijk Erwin Werps' 8100  ;) . Ik zet het ding alleen maar in elkaar.

Ik heb de 2900 kit ook nog liggen om te bouwen. De 2908 gaat het (ooit) worden.

Vwb de Weinert kits: ik ben het helemaal met Floris eens. Je eerste kit is altijd puzzelen. Ik heb me er niet veel mee bemoeid, maar ik heb ditzelfde Weinert chassis onder mijn NS 6200 van Philotrain zitten. Geen enkel probleem met de schuifbeweging gehad. Het is lastig op foto's te zien waar eventuele problemen zitten. Maar volgens mij is het een leerzame ervaring geweest en staat er nu een mooie duitse lok!

Een volledige Weinert kit heb ik nog liggen van de Br95. Ik word heel erg enthousiast van de onderdelen in de kit. Wie weet kom ik daar nog wel eens aan toe.

Rick, mooie voortgang. Het gaat volgens mij een hele mooie 2921 worden!  (y)


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2019, 10:51:43 »
(titel aangepast op verzoek..)

Gr, Bert
Team moderatoren

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #25 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:24:17 »
"verschrikkelijke dingen"?
Denk dat t meer het gebruikelijke gerommel was dat erbij hoort als je een bepaald model voor t eerst bouwt en je nog niet veel ervaring hebt met sommige bouwmethodes. Zo kun je met elke kit "verschrikkelijke dingen" beleven.

Ik doelde niet op het "gebruikelijke gerommel" maar op de dingen die echt mis waren in de kit.
Maar hier zit het dus wel goed.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2019, 22:49:48 »
Met het grove bouwwerk zo ongeveer af daalt het tempo een beetje met het detailleren. Het is veel zelf uitzoeken, de instructies zijn niet echt duidelijk waar alles precies hoort. Het eerste klusje is de naad tussen de ketel en vuurkist weg te werken. De voorhoeken van de vuurkist zijn omgebogen, het overgebleven gat met een messing plaatje van binnenuit dichtmaken en een royale hoeveelheid soldeer erop.


Na wat voorzichtig bijvijlen krijg je dan dit. De veiligheid, de stoomverwarming en stoombel hebben ook een plekje gevonden. Ik heb uit dik messing plaat een nieuw voetje voor de stoombel gemaakt, het gietstuk had een ander voetje dan wat ik op foto's kon zien.


De veerpakketten voor de loc moesten ook maar eens aangepakt worden. Het kost wat gepriegel om de beugels op de juiste plaatsen te buigen en mooi te krijgen, maar het is weer gelukt.


Met de vlam zijn ze voorzichtig op de voetplaat vastgezet. Voor de luchttank onder de bufferbalk heb ik zelf een paar steuntjes gemaakt zodat het meegegoten voetje straks geen ruzie krijgt met de Kadees die er onder moeten. Luchtleidingen zijn ook aangebracht.


En de andere kant


Groeten,

Rick

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4222
    • Modeltrein projecten
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #27 Gepost op: 11 november 2019, 00:03:01 »
Lekker bezig zo!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #28 Gepost op: 11 november 2019, 00:06:10 »
Rick  (y) Goede vorderingen!

Mooie verenpakketten heb je ook gebogen. Ik zou ze alleen nu niet solderen. Dat wordt razend lastig met spuiten. Immers de wielkappen zijn groen aan de zijkant en zwart van boven de veerpakketten zijn ook zwart. Volgens mij ook nog een messing rand op de wielkappen. Dat is allemaal niet meer te spuiten met de veren ervoor. Althans niet zoals ik het doe, dus ik wacht af. Dit is natuurlijk wel veel steviger.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #29 Gepost op: 08 december 2019, 10:21:43 »
Te laat Ivo... ;D Daar had ik ook al aan gedacht, maar aangezien de machine dienst moet doen op (tentoonstellings)banen moet alles tegen een stootje kunnen, dus lijmen doe ik liever niet.

De gegoten stoomdom en schoorsteen waren niet moeders mooiste, en ook niet 100% rond. Met de hand rondvijlen was mij een brug te ver, dus maar een andere oplossing bedacht. Eerst heb ik een M2 schroefdraadje in het voetje van de schoorsteen getapt. Dan een lang stukje M2 schroefdraad gevonden en in de accuboor geklemd, stoomdom of schoorsteen op het stukje schroefdraad draaien, accuboor aan en vijlen maar. Met naaldvijltjes de vorm corrigeren, dan met waterproof schuurpapier alles gladschuren en met de Dremel het messing glimmend poetsen. Het resultaat:


Het ketelfront is ook aan de beurt geweest. Op de tekeningen van HUA valt te zien dat het ketelfront niet zo ver de cabine insteekt als de MK versie, maar dat laat ik maar zo, waarschijnlijke een compromis voor de aandrijving. De HUA tekeningen laten duidelijk zien dat de bekleding afgerond is, dus ben ik met de vijl aan de slag gegaan. Daarna alle gietstukken erop, regulateur fatsoeneren en de leidingen voor de pijlglazen maken. De remkraan heeft ook een plekje gekregen.


Stiekum heb ik ook al een tijdje terug de wielen in elkaar gezet. Helaas kom ik een lange as tekort, dus moet de loc voor nu even een 1B machine zijn. Begint er al aardig op te lijken dacht ik zo.



Groeten,

Rick