Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loof soorten door EricZmS
Vandaag om 21:12:47
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door CC72067
Vandaag om 21:02:29
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 20:55:35
Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft) door Joran
Vandaag om 20:50:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 20:49:45
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door Juroen
Vandaag om 20:41:50
Waar is kurkplaat te koop ? door Frank 123
Vandaag om 20:35:18
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door ingenium secundus
Vandaag om 20:24:08
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
Vandaag om 20:00:27
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:52:57
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 19:50:19
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 19:46:48
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 19:42:38
Situatie Eurostar kritisch door Joshua
Vandaag om 19:37:04
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
Vandaag om 19:18:29
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door Juroen
Vandaag om 19:09:07
Railtalk Magazine Latest Issue door St00mboy
Vandaag om 18:58:22
Restauratie TEE treinstel door Dwergsein
Vandaag om 18:50:13
100x "Het is Weekend" foto's! door basjuh1981
Vandaag om 18:45:33
Roco 2e MultiMaus aansluiten, welke kabels nodig? door Ronald Koerts
Vandaag om 18:42:29
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Tjalling
Vandaag om 18:29:41
Ferro train 2021 door VFR
Vandaag om 18:29:16
Ergensnergens in H0e door GD
Vandaag om 18:14:46
Cabineritten door Nederland en Duitsland. door Arjen-V
Vandaag om 18:14:14
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:07:37
Panier H0e en H0 2021 door VFR
Vandaag om 18:01:14
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:47:56
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door sdz1976
Vandaag om 17:30:00
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door VvKan
Vandaag om 17:23:38
Cubana door JaJo
Vandaag om 17:18:30
  

Auteur Topic: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0  (gelezen 11620 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5458
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #45 Gepost op: 29 maart 2020, 14:57:34 »
Nou, had met een grote krul koperdraad wel succes. Maar het is inderdaad maar een dun laagje geweest. Die andere manier is voor een betere hechting.

Ben wel benieuwd naar de verhouding die je nodig hebt om een schoorsteentje te verkoperen (mot er een hele kilo van 't spul in of volstaat 1 'schepje')

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

Erik Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #46 Gepost op: 29 maart 2020, 15:32:39 »
met zo`n stuiver in de bak vond ik het resultaat maar zo zo

Een stuiver is niet van koper maar van brons.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3809
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #47 Gepost op: 29 maart 2020, 17:01:21 »
Een stuiver is 5 cent. Een muntstuk van 5 eurocent wordt nooit een echte stuiver  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #48 Gepost op: 29 maart 2020, 18:22:17 »
Echt een prachtige loc!

Zou bijna thema van mijn baan wisselen (bijna)  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #49 Gepost op: 30 maart 2020, 11:25:59 »
Een stuiver is niet van koper maar van brons.

Tja , 40 jaar geleden deed ik ook alleen maar wat ze toen ik de tijdschriften schreven .

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
  • Bruggen-IG:
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #50 Gepost op: 30 maart 2020, 12:35:58 »
Het kan nog makkelijker. Ik heb het al eens gedaan, werkt prima. Fleischmann trafo, ik dacht een bak met gedemineraliseerd water, stuk koperdraad uit electriciteitsdraad aan de ene pool, te verkoperen onderdeel aan de andere pool en gaan. Kost niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Ik heb het ook zo gedaan. Witmetalen onderdelen van koperlaag voorzien, en de messing schoorsteen van mijn 2900. Eindje koperdraad aan de ene pool hangen als koperbron, te behandelen onderdeel aan de andere pool. Lukt prima. Beetje fiedelen met het voltage, te laag loop t niet, te hoog wordt alles zwart  en slaat er geen koper neer. Hecht ook voldoende, althans op witmetaal en messing.
t hele proces is beschreven in een artikel in Rail Magazine 232, maart 2006 voor wie dat nog heeft liggen. Artikel van René Vink.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2020, 12:40:33 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
  • Bruggen-IG:
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #51 Gepost op: 30 maart 2020, 12:38:39 »
En oh ja, inderdaad een prachtige loc geworden! Een genot om naar te kijken.
Hoe heb je de waggel eruit gehaald tijdens het rijden? Of trad die niet op?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1069
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #52 Gepost op: 05 april 2020, 12:23:25 »
Dank heren

Jan, die van mij heeft nooit een waggel gehad, tenzij de krukken verkeerd staan. Ik stel de krukken trouwens op gevoel af, afstellen, proberen, kijken naar de standen en corrigeren. De aslagers zitten redelijk spelingsvrij in het frame, maar de koppelstangen hebben wel een klein beetje speling.


En toen waren de laatste details aan de beurt. De tender was eerst begonnen, dus ook dan maar het eerste af. De voorkant van de tender is een beetje een enigma zoals het door MK staat beschreven. Er klopt eigenlijk maar weinig van als je naar fotos en tekeningen begint te kijken. Eerst de zijwandjes en deurtjes maar gemaakt, ze zitten in de ets maar zijn aardig grof. Met wat dunner messing eerst de zijwandjes gemaakt, dan de deurtjes gemaakt en met dunne stukjes messing aan de wandjes gesoldeerd. Naar binnen buigen en de messing stripjes lijken op scharnieren. Nieuwe, grotere gereedschapskisten zijn uit messing gemaakt met als voorbeeld de tender van SS 13. Het gat in de voorwand van de tender is ook veel te groot, en is afgedicht met een kolendeur, afgekeken van de SS 326. Alles op de tender solderen, en de handrails er 5 x opnieuw opsolderen omdat het zulke onhandge dingen zijn, en dan ziet het er ongeveer zo uit.



Voor achterop zijn sluitseinijzers uit de onderdelendoos gevist, en van stukjes etsfret voetjes voor de lantaarns gemaakt. Kadees moeten er ook op, de basis is een Kadee #21 met wat messing plaat, buis en een bladveertje eraan gebreid om alles in de beschikbare ruimte te passen. Het valt over een messing schroefje zodat de koppeling afneembaar is.



Dan is de loc aan de beurt. De onderste twee loclantaarns staan op voetjes, gemaakt uit messing strip en vantevoren doorboord zodat er later LEDjes in kunnen. Het gietdeeltje van de aanjager heeft een plekje gevonden. met een nieuwe leiding uit 0,3mm draad die de schoorsteen in gaat. Zandstrooiers zijn aan de voetplaat gesoldeerd. Dakgootjes zijn gemaakt uit messing strip dat aan de rand van het dak is gesoldeerd, en dan op hoogte is gevijld. Daar horen natuurlijk regengootjes bij, gebogen uit 0,4mm draad. Kadees voor vooraan zijn er ook, moertje aan het binnenste frame gesoldeerd en dan een armpje en veertje gemaakt dat tussen de bufferbalk en het luchtreservoir past met de kop van een Kadee #21 aan het andere einde.



Aan de andere kant van de loc heb ik alle koperen leidingen erafgesloopt, want het was net een beetje te iel. De nieuwe leidingen uit 0,5mm forforbrons zien er stukken beter uit. De asjes die in de kit waren zijn zo'n 2 mm te kort, dus na het eerste proefrijden heb ik de aslengte bepaald, en heb ik een setje 29mm lange assen uit 2mm RVS gedraaid. Op zich is dat afdraaien een koud kunstje, maar het heeft me wel zo'n 150mm RVS staf gekost. De pakweg 200mm lange staf dacht ik wel even in de draaibank af te snijden. Steekt een beetje lang uit maar dat gaat wel goed. Scheelt weer gedoe met de slijptol. Daar dacht het stuk staf dus even anders over. Het stuk staf raakt meteen uit onbalans en als de draaibank tot rust komt is het rechte stuk staf mooi krom ::) Jammer dan. Gelukkig had ik nog een ander stuk staf liggen en kon het laatste asje ook nog gemaakt kunnen worden. Deze keer wel eerst even met de slijptol inkorten ;D

De moertjes op de krukassen vond ik ook maar niks, dus die werden allemaal op een schroefje geregen en in de draaibank rond gedraaid. De busjes voor de koppelstangen zijn ook ingekort, en nadat de koppelstangen met de nieuwe ronde moertjes vastgezet waren zijn de schroefjes ingekort en samen met de moertjes vlakgevijld. Voorzichtig met een tangetje zijn ze nog best aan te draaien. 



Aan de achterkant ontbreekte alleen de brugplaat tussen loc en tender. Volgens mij had MK bedoeld om de brugplaat op de tender vast te zetten, maar fotos bewijzen dat die op de loc vast zit. De plaat en scharniertjes bestaan uit dun messingplaat. Uitsparingen zijn achterin de voetplaat gevijld voor de scharniertjes, achterop de rand van de voetplaat vormt een stukje messingdraad de as voor het scharniertje.



En dan is het ding zo ongeveer spuitklaar


Groeten,

Rick


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5458
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #53 Gepost op: 05 april 2020, 17:00:39 »
Wat één ding, het staat echt bol van de details. Het ding verdiend een straalbeurt en een mooi jasje, want het is prachtig geworden!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
  • Bruggen-IG:
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #54 Gepost op: 05 april 2020, 17:38:45 »
Prachtig!  Maar hoe ga je tussen al die details het spuitwerk nog goed krijgen?

Gek wel dat je die waggel niet hebt, een werktuigbouwer zei mij dat ie bij de gekozen constructie onvermijdelijk is zonder een middel ter correctie. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de overloopplaat aan de tender vast is gedacht ipv aan de loc. Dan zal de ' loaded tender'  de waggel onderdrukken. De krukken zet ik op dezelfde manier goed als jij, maar hun stand lost t niet op. Wel wordt t nog erger als ze niet goed staan.

Ook vraag ik me af wat ' t met je adhesie gaat doen dat je die plaat aan de loc hebt gezet. De loaded tender zet ook gewicht op de aangedreven as. Maar dan moet z'n gewicht wel op de kont van de loc drukken.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2020, 17:42:30 door janw »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5061
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #55 Gepost op: 06 april 2020, 21:39:02 »
Rick, ziet er prachtig uit in blank messing  (y)  Zo moet die van mij ook ooit worden.

mvg,
Ivo
*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1069
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #56 Gepost op: 07 april 2020, 00:29:22 »
Bedankt heren,

Jan, dat spuitwerk komt wel goed. Gewoon in dunne laagjes aanbrengen en zorgvuldig werken.

Ik heb hier en daar wat gesleuteld aan het chassis, dus geheel MK is het chassis niet meer. M'n locje is dus bewijs dat het mogelijk is. Eigenlijk niets verbazend, het is gewoon een chassis met drie gekoppelde assen, net als een 3700, 3900, 3300 enz. Ik zou eens kijken naar de speling van de aslagers in het frame. Als de assen t.o.v. het frame kunnen bewegen zorgen de krachten in de koppelstangen dat de assen bewegen. De motor bij mij ook klem, dus die kan ook geen kant op.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1069
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #57 Gepost op: 14 april 2020, 01:24:25 »
Voordat alles hier op slot moest heb ik een zandstraler weten te bemachtigen, dus met een klein bergje messing dat ondertussen op een laagje primer stond te wachten ben ik maar eens een middagje aan het stralen gegaan. De koperen schoorsteenkroon is afgeplakt zodat get gepoetste koper mooi glimmend blijft. Spot de 2900...



Dan volgt een laagje primer. Ik gebruik zwarte etsprimer, scheelt weer afzonderlijk zwart spuiten. Vooral met zwarte locomotieven heeft me dat een boel tijd gescheeld. Voor rood spuit ik nog wel met een lichte kleur primer zodat het zwart niet door het rood schijnt. Bonuspunten als iemand al het matrieel in de doos kan identificeren.



En toen was het even wachten op mooi weer om de loc groen te spuiten. Met wat ander grut heb ik nog wel het ketelfront kunnen spuiten.

The man with the golden...     ...backhead?


Met een beetje verf en wat thinner om de regulateur schoon te maken ziet het er een stuk beter uit.


En met dit project bijna afgerond is het tijd voor iets nieuws. Maar daarover later meer...

Groeten,

Rick


ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4099
    • Modeltrein projecten
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #58 Gepost op: 14 april 2020, 02:16:17 »
Oh die zwarte etchprimer is wel top. Zeker alleen in NZ te vinden?  :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Reactie #59 Gepost op: 14 april 2020, 09:22:32 »
ik zie een fairlie er tussen
Cor