Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:50:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: Decoders aan voorkant tafel, nadelig?  (gelezen 4457 keer)

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Decoders aan voorkant tafel, nadelig?
« Gepost op: 15 August 2019, 23:08:26 »
Goedenavond allemaal,

Een praktische vraag. Omdat ik moeite heb met het onder de baan kruipen ben ik van plan om decoders, bezetmelders enz niet onder de tafel te monteren maar aan de voorkant, dus in het zicht.

Dat lijkt mij wel zo handig. Weet iemand of daar ook nadelen aan verboden zijn?


Gr. Jan

« Laatst bewerkt op: 16 August 2019, 21:26:24 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #1 Gepost op: 15 August 2019, 23:26:32 »
Het enige nadeel waar je tegenaan kunt lopen is dat je op de voorkant te weinig ruimte hebt.
Ik pas dit idee ook toe op mijn spoorbaan in aanbouw: Uit en Thuis. Aan de voorkant van de baan heb ik een soort goot gemaakt waar alle hoofdbedrading en alle elektronicaprinten in komen. Onder de baan zitten alleen de wisselmotoren. Alle aansluitingen aan rails, wisselmotoren en seinen gaan direct naar de goot. Daar worden ook alle doorverbindingen gemaakt zodat ik nog nauwelijks aan de onderkant moet zijn. Foto's die een beeld geven van de situatie staan verspreid door het hele draadje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2019, 00:55:58 »
Daar had ik aan gedacht, aan de bovenkant komt een kabelgootje en het geheel wordt beschermd door een soort van scharnierend deksel. Uit het zicht, beschermd en toch makkelijk bereikbaar.

Gr. Jan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8805
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2019, 07:19:35 »
Een ander nadeel kan zijn dat de draadjes van en naar de decoder te lang worden. Bij servo-decoders bijvoorbeeld hoe langer de draden naar de servo hoe eerder je last kan krijgen van jitterende servo's. Of je moet het doen zoals Klaas Z met een stangen aan de servo's. Bij bezetmelders voor stroomdetectie zou ik het ook niet zo heel snel doen vanwege de lengte van de draden van en naar de rails.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2019, 07:25:56 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2019, 07:47:27 »
Je zou Chadwick modelraildroad eens kunnen opzoeken.
Die heeft onder zijn baan een plank met scharnier gemonteerd met daarop alle electronica
En wanneer nodig klapt die naar beneden.

Zie hier het filmpje op 21 minuten moet je even kijken
https://www.youtube.com/watch?v=I5ief4AZ5ys&t=19s

Gr Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2019, 08:21:26 »
Vraag me nog wat af. Hoe hoog is jouw baan Jan? Ik kan onder mijn baan zitten en dat is tijdens het monteren wel zo gemakkelijk.
En verder geldt dat je tijdens de montage en het installeren toch onder je baan moet zijn. Daarna eigenlijk nauwelijks meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2019, 09:08:26 »
Citaat
Een ander nadeel kan zijn dat de draadjes van en naar de decoder te lang worden.

Ik heb vrij kleine tafels, 1.10 lang en 0,9 mto diep. De langste draad wordt 1.20 mto, dat valt denk ik nog wel mee.

Citaat
Vraag me nog wat af. Hoe hoog is jouw baan Jan? Ik kan onder mijn baan zitten en dat is tijdens het monteren wel zo gemakkelijk.
En verder geldt dat je tijdens de montage en het installeren toch onder je baan moet zijn. Daarna eigenlijk nauwelijks meer.


Mijn baan is 1 mtr hoog, wanneer ik er eenmaal onder zit gaat het wel maar ik heb last van mijn nek en dat leidt tot duizeligheid bij een combinatie van iets moeten bekijken wat zich dicht bij je ogen bevindt met mijn nek in een onnatuurlijke hoek.


Gr. Jan





Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8805
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2019, 09:25:49 »
Goed, Lees dit draadje maar eens door De Bouw van mijn baan. Dan zal je zien dat ik bepaalde keuzes gemaakt heb om de opzet van de baan aan te passen. Puur omdat het lastig was om onder de baan te werken.

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #8 Gepost op: 16 August 2019, 10:01:20 »
Ik heb vrij kleine tafels, 1.10 lang en 0,9 mto diep. De langste draad wordt 1.20 mto, dat valt denk ik nog wel mee.

Voor mijn begrip (en wellicht ook voor anderen): wat wordt bedoeld met "mto"? Wat ik heb kunnen vinden is "onderzoek naar medewerkerstevredenheid", maar dat kan ik niet plaatsen in de context van het verhaal.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2019, 10:18:45 »
Gewoon doen wat je het prettigst vindt Jan. Ik begrijp dat je de decoders en terugmelders niet per se wilt groeperen, maar alleen aan de rand van de baan gaat bevestigen. Dan worden de draden nog steeds niet erg lang.

Mijn baan staat op 130 cm. Dat werkt eigenlijk best comfortabel. Ik heb er weinig meer te doen, maar ga nog weleens voor mijn lol onder de tafel zitten om te kijken en te horen hoe alles werkt.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #10 Gepost op: 16 August 2019, 10:25:48 »
Of je moet het doen zoals Klaas Z met een stangen aan de servo's.
Daar komt nog bij dat mijn servo's geen servo meer zijn. Ik heb ze aangepast zodat het nu alleen nog maar een motortje met vertragingskast is. Volkomen ongevoelig voor stoorinvloeden.

Citaat
Bij bezetmelders voor stroomdetectie zou ik het ook niet zo heel snel doen vanwege de lengte van de draden van en naar de rails.
Dat heb ik opgelost met zelfgebouwde enkelvoudige detectors. Elke detector zit zo dicht mogelijk bij de sectie waar hij bij hoort.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2019, 10:30:00 »
Ik kan onder mijn baan zitten en dat is tijdens het monteren wel zo gemakkelijk.
En verder geldt dat je tijdens de montage en het installeren toch onder je baan moet zijn. Daarna eigenlijk nauwelijks meer.
Werken boven je hoofd is heel ongemakkelijk. Daarom heb ik mijn baan in modules gebouwd. Alle werk aan de onderkant kon ik doen met de modules op hun kant. Nu liggen ze gekoppeld op hun plaats en ik verwacht dat ze nooit meer los hoeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #12 Gepost op: 16 August 2019, 11:06:41 »

Hartelijk dank allemaal, ik weet genoeg en ga ze dus aan de voorkant van de tafel plaatsen.


Gr. Jan

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #13 Gepost op: 16 August 2019, 11:41:32 »
LS

Lange draden van de bezetmelders (stroommeting) en aansturing wisseldecoders (niet servo ) is best mogelijk.
Het zorgvuldig leggen van de draden is belangrijke dan de lengte.

Oplossing die door TCM gekozen is voor het plaatsen van de componenten is op een lade.
onder de het laagste schaduw station.
Deze lade is gemonteerd op de deelbare lade geleiders van de bouwmarkt.
Zodat bij het installeren en aansluiten en programmeren van de geplaatste componenten
deze op een prettige werkhoogte gelegd kan worden.
De verbinding tussen de componenten wordt verzorgt door computerstekkers (sub25 Mal en Female).
De  baan lengte is 12 meter en de componenten zijn ondergebracht op 2 lades  hierop zijn de boosters,
wissel decoders, bezetmelders en stroommeet printen gemonteerd.
De maximale lengte van de voeding van meet print naar rails is +/- 8 meter.
De lengte van de rails deel is maximaal +/- 90cm (standaard flex lengte).
Dit deel van de model baan functioneert nu al weer 2 jaar zonder enige storing en spookmeldingen.

Lade`s tijdens de opbouw.


Uitmeten plaatsing Componenten.


Plaatsing van de trafo`s.


Overzicht.


situatie december 2018.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: decoders aan voorkant tafel
« Reactie #14 Gepost op: 16 August 2019, 12:24:05 »
Het zorgvuldig leggen van de draden is belangrijke dan de lengte.
Kun je daar wat dieper op ingaan?
Zelf stop ik alles gewoon in 1 bundel. Maar ik heb dan ook geen echte servo's en de signaalingangen van printen ontwerp ik zodanig dat ze vrijwel ongevoelig zijn voor stoorinvloeden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.