Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Huup
Vandaag om 12:52:49
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door cor_b
Vandaag om 12:36:15
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
Vandaag om 12:36:02
Nieuwe baan 30/4 door Jan Koelewijn
Vandaag om 12:35:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 12:33:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 12:12:11
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:09:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:06:25
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris
Vandaag om 12:04:02
Rijtuigen CIWL groot en klein door Paulus
Vandaag om 11:57:57
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
Vandaag om 11:41:31
Decals en vernis, advies nodig door Eelco Storm
Vandaag om 11:09:32
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:04:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 10:50:51
treinongeluk duitsland donderdag door Arjen-V
Vandaag om 10:45:08
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door ceuleer
Vandaag om 10:02:47
De Hoekse Lijn open door hrp
Vandaag om 09:46:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 09:36:19
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door VAM65
Vandaag om 08:45:56
functiemappen decoder Doehler & Haass door VAM65
Vandaag om 08:18:57
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door ad.M
Vandaag om 00:15:17
Solderen van messing modellen door Carel Ruysink
21 mei 2022, 23:47:05
ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino door richmond
21 mei 2022, 23:23:07
Rondom Charlois door Huup
21 mei 2022, 22:38:43
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
21 mei 2022, 22:30:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
21 mei 2022, 22:00:58
Genzelbahn verdwijnt van Nienoord door Seinhuis
21 mei 2022, 21:53:41
Cranicher Altbahn door adritechniman
21 mei 2022, 21:50:52
Oneindige Overslag 0e RC door Huup
21 mei 2022, 20:47:23
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Maurice K
21 mei 2022, 20:15:17
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 159265 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1350 Gepost op: 02 december 2021, 21:36:55 »
Zelfde truc toegepast voor de waterleiding aan de rechter kant. Maar ik ontkom er niet aan dat door de twee vast punten in het rechter deel van de leiding, de klepkast toch even omhoog moet. Gelukkig is het rookkastfront demontabel en kan ik er met mini-steekstelutel 5 goed bij. :D


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1351 Gepost op: 03 december 2021, 08:18:34 »
Klaar?... Daarvoor moest ik de loc eerst eens compleet in elkaar zetten. Klaar?.. nee. Nog minimale puntjes aanpassen (kan altijd beter), maar het feitelijk in elkaar zetten gaat prima. Duurt even en de juiste volgorde is van belang, maar alles past.
Grootste item dat nog moet is de inrichting van machinistenhuis en de dakdoorvoeren. Daarvoor moeten we met de bouwgroep nog 3D onderdelen  ontwikkelen.

De bouw begon eind augustus.....


Dan volgen september, oktober, november en een heel klein beetje december.
Dus zo'n beetje 100 dagen. ;D
Ach, Corona houdt me al dik 700 dagen binnenshuis, dus zie het in perspectief.









132276
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 19:46:19 door FritsT »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1352 Gepost op: 03 december 2021, 10:05:48 »
Een gouden loc, chapeau.  (y)

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11114
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1353 Gepost op: 03 december 2021, 11:42:20 »
Als ik de mijn etsplaat in spoor-0 heb weet ik zeker dat ik dat niet binnen 100 dagen haal. Geeft niet, Omicron is pas net begonnen.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1354 Gepost op: 03 december 2021, 14:36:49 »
Die variant zal bij mij hooguit het volgende stuwmeer aan overuren opleveren ipv extra bouwtijd. :-\

Maar wel een prettig vooruitzicht om tussendoor te kunnen ontspannen met wat snippers messing.

Groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1355 Gepost op: 03 december 2021, 22:50:16 »
Bij het zoeken naar "vergeten" details heb ik toch nog wat gevonden:

De verbindingstangen tussen aslade en machinistenhuis:
Ze zitten vast aan de bodem van de voetplaat.


De beschermingsstangen voor de ruiten aan de achterkant.
Valt nu nog niks te beschermen, want de luiken moet ik nog maken (aangepaste exemplaren zitten op de etsplaat die pas eind december binnenkomt)


Het zal genoeg zijn geweest om maar "halve" ramen te beschermen.


De draairamen zijn nog van scharnieren (halfrond draad 1,0) voorzien.




132900
« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 12:57:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1356 Gepost op: 04 december 2021, 12:59:30 »
Net zoals bij de 0-versie heb ik een blok met handwielen voor boven op de vuurkist gemaakt.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1357 Gepost op: 04 december 2021, 20:06:24 »
De handrem in het machinistenhuis staat op geen enkele tekening  :'( . Voor het model heb ik me laten inspireren door de handrem van de LTM-26, maar dan in een hele vrije vertaling. En wat ga je er later nog van zien?

Stand: 9 uur: geremd


De locatie is recht boven de hevel in/aan de framebalk.

De "schijf" kan in ieder geval op en neer en blijft staan in de uiterste posities.




« Laatst bewerkt op: 05 december 2021, 14:14:56 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1358 Gepost op: 05 december 2021, 14:12:55 »
Op de 0-versie zit ook nog een morsleiding die eindigt onder de aslade aan de linker zijde . Op de foto's schimmig te zien als een kwart cirkel, maar die laat ik hier weg. Toch wel een heel grijs gebied.

Maar ik heb toch iets gevonden wat ik vergeten was...de stoomleiding aan de achterzijde.
Al die knikken zijn nodig om ruimte te houden voor het draaistel. Het past zo wel. Dat zal destijds bij de 1:1 ook een puzzel geweest zijn.


133456




« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 12:31:44 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1359 Gepost op: 05 december 2021, 23:24:29 »
En dan weer terug naar Basic... Schaal-0.  ;D

Nu ik een werkwijze had gevonden om de stangen op de raamstijlen te maken, heb ik dat in Schaal-0 dus ook maar gedaan. Hier heb ik 0,4 draad gebruikt ipv 0,5 bij Schaal-1.
Meer draden en dichter bij elkaar werd een ramp. Niks zat recht en bleef recht. Dit is een mooie optische middenweg.





Morgen de andere loc.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1360 Gepost op: 06 december 2021, 14:35:25 »
Twee zaken moeten nog gaan komen
-kleurstelling.
 Testplaten mbt het groene gedeelte zijn inmiddels in bewerking.
-ketelfront.
 Onderdelen voor de modellen in zowel 0 als 1 zullen moeten worden gezocht of gemaakt.

Naar alle 1:1 tekeningen zijn we nog steeds op zoek, maar die van het ketelfront is gelukkig beschikbaar.
Maar zie je door de pijpen het bos nog? Ik niet, dus dat wordt uitpluizen en keuzes maken.
Ter informatie: het ketellfront van de LTM-26 van de SHM is niet echt vergelijkbaar. Dat is al bekeken, maar het helpt wel.  :D


Ik heb de tekening opgedeeld in een aantal zones en ga die apart uitwerken (althans, dat is het plan).
1. zwart: meters  ............................................................................ (al in 3D getekend)
2. groen: vacuumrem
3. blauw: handel voor de servo
4. rood: remkraan ............................................................................(Spur-1 Werkstat)
5. oranje: (2x) rangeerkraan ............................................................. (Spur-1-Werkstat)
6. geel: peilglazen
7: grijs: vuurkistdeur ........................................................................(al in 3D getekend)
8. paars: stoomverwarming
9. lila: roosterbediening
10. bruin: handwielen bovenop de de ketel ..........................................(zitten al op het model)
11. (niet ingekleurd): stoomrem, rechtsboven op het ketelfront.

wat nog zou kunnen, maar waar je niets van ziet:
injecteurs, 2 st.
zandstrooier (is al wel 3D getekend)







« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 12:38:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1361 Gepost op: 06 december 2021, 14:59:42 »
1. Meters:

De meters zijn duidelijk en zijn (deels) voor de exhaust (zwart) geplaatst. Die zit vlak tegen de voorwand.
Van twee leiding is duidelijk hoe ze lopen, maar van anderen ?

In model is er al een 3D tekening gemaakt van de meters op een paneel (staat ook op de tekening als je goed kijkt) en dat  bestand zal vooralsnog in kunststof worden geprint en worden bevestigd. Wat ga je er nog van zien?




Op de LTM-26 zijn meters op panelen aangebracht die op of voor de wand zijn opgehangen. Mooie aanwijzing voor de constructie.


133900
« Laatst bewerkt op: 09 december 2021, 21:39:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1362 Gepost op: 07 december 2021, 13:13:45 »
2. Vacuumrem:

Ik geef aan wat ik denk zoals het zit. Corrigeer me of vul aan als het niet goed is.  ???

1. Groene cirkel: bediening. ...............................................in model maken. (incl handel)
2. Rood: handel
3. Geel: aanvoerende stoom.............................................. in model deels te maken (voor het raam langs)
4. Zwart: afvoerende stoom .............................................. in model deels te maken
5. Blauw: vacuumleiding naar de buffers/remcylinder............ in model maken (als staander voor punt 1.)
6 Oranje (2x) Condens afvoer ??????



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Overleg heeft 2 extra handels aan het licht gebracht.
roodbruin
paars.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanmorgen zitten puzzelen met en zijaanzicht. Alles lijkt te kloppen. ;D


134200
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 09:19:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1363 Gepost op: 07 december 2021, 19:31:30 »
3. Servo bediening:

In het artikel van Brunner uit 1931 staat de werking goed beschreven, maar hoe alles nu geconstrueerd is kan ik uit de tekening niet herleiden.

Dit is de schematische weergave uit het artikel,
1. IMG_3166 by Nulpunt0, on Flickr

De ganghefboom handel loopt achter de injecteur en de zandstrooier (52) en is dus maar deels te zien, maar waar zit de wijzerschaal ?


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hedenavond ook over dit onderdeel overleg.
Onderaan op de voetplaat zie je een  horizontale "worst" (hoe zal ik het noemen.) Dat is de as waar de hefboom om draait, maar ook (iets naar rechts) de wijzer.
De wijzer zie je naar boven lopen, verdwijnt ergens achter (Zylinder-entwasserung) en komt met een 90-graden boog als wijzer met scherpe punt weer terug.




« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 05:49:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1364 Gepost op: 08 december 2021, 06:04:46 »
Cylinderkraan bediening:

In het artikel van Brunner wordt beschreven dat het een lucht-systeem is.
In model is dit nauwelijks/niet uitvoerbaar in het oerwoud van leidingen en je ziet er door de positie ook nauwelijks wat van, dus....ik laat het weg.

Maar voor het verhaal:
groen: het bewuste apparaat
rood: handel (?) in horizontale stand (?) of op 1-2 uur door de groene cirkel heen.
lichtblauw : aanvoerende lucht
donkerblauw: afvoerende lucht naar de cylinders

« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 09:20:39 door FritsT »