Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211558 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #990 Gepost op: 16 juli 2021, 16:26:13 »
Ik kan Slaters wielen gebruiken, maar die zijn niet helemaal....... Mooi moment om een lang gekoesterde wens te laten uitkomen (of niet), zelf wielen maken.
Dit wil ik ik stappen gaan doen en daartoe zijn twee basic-wielen getekend. Nog zonder vorm of contragewichten, maar gewoon om de eigenschappen van Shapeways Steel te leren kennen op de draaibank. Messing zal het bij Slaters niet worden gezien de prijsstelling

Ik heb voor de maat wielen getekend van 40 mm in spoor-0
2 wielen spoor-0 in messing 79 euro, in staal 32
2 wielen spoor-1 in messing 205 euro, in staal 49
Daar komen de assen en CNC gesneden wielbanden dan nog bij.

Bijkomend probleempje is dat staal een minimale verwerkingsdikte bij Shapeways heeft van 1,0 mm  dus Spoor 0 wielen in staal (dunne spaken)....dat wordt weer te dun.  Het is ook altijd wat. Die zouden dan weer via een mal bij de messing gieter gemaakt moeten worden.
Maar eerst wil ik voor mezelf de eigenschappen van het staal achterhalen alvorens besluiten te nemen.
Levertijd; begin augustus.

Het vierkante gat in het midden is bedoeld voor een Slaters as. Dat scheelt kwarteren.
Schermopname (329) by Nulpunt0, on Flickr

96387
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2021, 16:29:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #991 Gepost op: 20 juli 2021, 21:08:30 »
Vanavond begonnen met het upgraden van de Spoor-0 onderdelen naar Spoor-1. Niet alleen een factor 1,36 vergroten (niet leuk voor de portomonnee) maar de wanddikte dun houden, maar ook rekening houden met de gietbaarheid door niet helemaal op de ondergrens te gaan zitten. We zijn uitgegaan van een wanddikte van 0,8.
Verder hebben we constructie elementen weggehaald. Die zijn ook zelf aan te brengen en ook dat scheelt aan de kassa. We leren snel. ;D

Altijd de "heat vieuw" bekijken of alles technisch klopt. Stoplichtkleuren geven het resultaat weer. Rood is fout, geel is zo-zo en groen is ok. Alles bleek groen. En in het linker rijtje moeten groene vinkjes staan. Dat is ook zo.
Maar er komt altijd nog een menselijk oordeel bij de eerste bestelling voordat het onderdeel in productie wordt genomen. Dus nooit te vroeg juichen.
Daarom staan deze artikelen ook nog niet in het winkeltje.

Dom Vs.1.2 messing.
Schermopname (345) by Nulpunt0, on Flickr

Schoorsteen onderkant, V1.1. messing.
Die is echt goed uitgehold. Rookgenerator kan het niet makkelijker hebben.
Schermopname (343) by Nulpunt0, on Flickr

Schoorsteenkroon. V1.1. 2 stuks. koper.
zonder support tussen beide gietdelen (linker rijtje klopt dus)
Schermopname (344) by Nulpunt0, on Flickr

96737
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2021, 21:19:46 door FritsT »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #992 Gepost op: 20 juli 2021, 23:01:24 »
Tijd voor een apart draadje, Frits!

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #993 Gepost op: 21 juli 2021, 20:25:30 »
Vanavond een dikke kluif gehad om de kassa niet zo te laten rinkelen, maar we zijn tevreden.
Geleerde les: beter voor het humeur om opnieuw te beginnen dan te corrigeren. Het is net Mikado spelen met al die 3D lijntjes.

Vs.1.4
Schermopname (352) by Nulpunt0, on Flickr

96986
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2021, 10:06:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #994 Gepost op: 22 juli 2021, 16:29:13 »
Shapeways en messing.......... oeps. 

Richtprijzen van de apparatenkast (de grootste onderdeel bij dit project) ex processing en verzendkosten
messing: 79,33 euro
fine detailed plastic (FDP) 15,90 euro

Het schaal 0 onderdeel x 1,36 zonder bewerking: 101,50 euro. Je ziet, het loont om te verschalen. Daar zaten wel circa 5 uur extra tekenen in.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #995 Gepost op: 22 juli 2021, 17:13:39 »
Da's pittig Frits.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #996 Gepost op: 22 juli 2021, 17:25:51 »
Hobby kost geld
Shapeways is niet echt goedkoop, maar ze doen het toch maar wel.
En anders moet en kan je het ook zelf maken, maar.................................................
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2021, 17:29:05 door FritsT »

achterhoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #997 Gepost op: 22 juli 2021, 18:27:31 »
Je bent wel een optimist Frits.

De factor van 1:43,5 naar 1:32 is ca 1,36 in de lengte. Helaas doen de breedte en de hoogte hier ook mee. Dan wordt het 1,36 tot de derde macht, is ca 2,5 x zo veel volume en gewicht. Shapeways rekent bij messing ongeveer een vaste prijs per kilo. Dus zonder aanpassingen zou het 2,5 zo duur worden.

RobB

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #998 Gepost op: 22 juli 2021, 20:10:54 »
Hoi Rob,

Ok, het staat er alsof ik maar in 1 richting zou denken, maar........ de spoor 0 apparatenkast kost iets in de 40 euro. 40 x 2,5 = 100. Klopt toch?
Prijzen bereken ik niet zelf, dat doet Shapeways wel.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #999 Gepost op: 22 juli 2021, 20:25:08 »
Vanavond in 2 uur 3 onderdelen kunnen upgraden.

1. afsluiters:
-handwielen en spaken zijn dunner gemaakt
-het rechthoekige middenstuk is uitgehold en aan de kant van de rookkast open. (technische eis Shapeways)
Schermopname (357) by Nulpunt0, on Flickr

2.klepkast:
-ook hier zijn de handwielen dunner en de gaten waar de waterleiding in komen zijn nu hol ipv een boorgat. Gewoon omdat de ruimte er nu wel is.
-het tussenschot is dunner gemaakt
Schermopname (361) by Nulpunt0, on Flickr

3. veiligheid met fluit:
-aansluiting op de ketel dunner
-extra staafje voor het touwtje waarmee de fluit door cabinepersoneel kan worden opengetrokken.
Schermopname (365) by Nulpunt0, on Flickr

Morgen de ding dong bel......met klepel?  ;)

97275
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2021, 20:26:50 door FritsT »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1000 Gepost op: 22 juli 2021, 20:29:56 »
Frits, de laatste reacties doet mij denken aan het bezoek in mijn 'vorige leven' (toen ik getrouwd was) aan de familie Breitenmoser van Ferro Suisse. Destijds werd door de vrouwen onderling de uitspraak 'ein Lok = ein Kleid' voor H0m modellen gebezigd. Toen Ferro Suisse ook Om ging produceren rees de vraag bij mijn (ex-) eega waarom 0m modellen in vergelijking met H0m modellen zoveel duurder zijn. De uitleg - 2x zo breed, 2x zo lang en 2x zo hoog levert 8 x zo duur op waarna de discussie gesloten werd....

Gr, Rob

Ik ben overigens nooit op 0m overgestapt.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1001 Gepost op: 22 juli 2021, 22:18:24 »
Ach, praten over de financiële aspecten van bouwprojecten is zo'n dingetje. Zijn we als Nederlanders niet zo gewend geloof ik en dan wordt het al gauw eng... brrrrrrrrrrrrrrrr. Net zoiets als "tot hoe ver moet je gaan".....eindeloze discussie. Ik laat hier alleen zien waar we mee bezig zijn en voor diegenen die mee willen bouwen laat ik zien dat we ook daar aan denken. "Delen" doe je niet alleen op Facebook.  Vervolgens is het aan hen om te beslissen of ze instappen of niet. Niks moet alles mag.
Ik ga gewoon een Garratt in Spoor -1 bouwen en zo gedetailleerd mogelijk, omdat ik dat leuk vind (en Corona tijd moet overbruggen) en binnen de bouwgroep vinden we het gewoon leuk om te ontwerpen en 3D te tekenen. Hobby dus. En als dat anderen kan inspireren.... helemaal leuk.

Voor ons volgende bouwproject is de stelregel: als het moeilijk kan, dan doen we het moeilijk als het maar mooi wordt en vooral dat we er maar lol en discussies aan mogen beleven. ;D



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1002 Gepost op: 23 juli 2021, 20:53:28 »
Weer wat onderdelen verder.

De klokbel is uitgehold en de aangietstukken zijn veranderd. Je ziet nu ook een "losse" klepel. Ding Dong. ;D
Schermopname (370) by Nulpunt0, on Flickr

De dakluiken zijn alleen uitgehold
Schermopname (368) by Nulpunt0, on Flickr

De waterdeksels gingen per 4 stuks als eenheid. De verbindende de gietbomen zijn er uit gehaald en het is het beste om 2 sets van 2 te bestellen.
2 x2 stuks aan elkaar (aan het uitsteeksel midden/onder) is nog goedkoper, maar zeer waarschijnlijk niet goed practisch uitvoerbaar door de gieter. Voor de zekerheid laten we die 2 euro maar schieten.
Schermopname (369) by Nulpunt0, on Flickr

We hadden nog tijd over en zijn aan de zandkisten begonnen.  Die zijn geüpgrade, maar er kunnen waarschijnlijk meer details op. Denk dan aan de vleugelmoeren en persluchtleiding in/aan de uitstroom opening. Tijd was op, zondag verder.

97466
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 11:01:20 door FritsT »

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1003 Gepost op: 23 juli 2021, 23:31:49 »
Mooi Frits hoe je door 'slimmer' te ontwerpen / tekenen aardig wat kunt besparen op de kosten  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1004 Gepost op: 26 juli 2021, 17:16:48 »
Slim ontwerpen.

Helaas is het hoofddeel van dit gietdeel, de watervulopening, onderwerp van discussie (in een ander bouwverslag) maar de aangietdelen zijn goed. Dat blijken tevens de spuikranen van de Gerrit te zijn. Twee vliegen in één klap.
Deze delen zijn niet overmatig geborsteld en zodoende bruikbaar.

IMG_1623 by Nulpunt0, on Flickr

Eerst monteren en als die stevig zit dan kan je er zonder probleem een gaatje 0,5 in boren. De positie is al ingedeukt (slim ontwerp  ;D).
Draad ombuigen en pletten en je hebt de handel.
IMG_1639 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1638 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1640 by Nulpunt0, on Flickr

spuikraan 1 by Nulpunt0, on Flickr

97828