Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.  (gelezen 5682 keer)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2019, 10:48:00 »
Die getoonde koolborstels lijken me toch nog niet zo slecht? Even een beetje vlakken zodat er weer fris vlees is om in te lopen.
Of zijn ze zacht van de olie? Dan zowiezo vervangen.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

locojack

  • Gast
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #31 Gepost op: 29 juni 2019, 11:08:40 »
Hallo Klusser,
Ik ben er niet zeker van, het lijkt erop dat de borstels ingeklemd zitten in een soort van busje en dat de borstel tot aan de rand van dit busje versleten is.
Nog een paar andere foto's om te bekijken.
Als je idee juist is, vlak ik ze inderdaad even af.




vrgr, Jack

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2019, 11:21:24 »
Hallo,

De  borstels zitten niet in een busje geklemd. Wat je ziet is de gehele borstel met aan de buitenzijde een koper laagje.
Dit is gedaan om de borstel aan zijn houder te kunnen solderen.
Zolang deze borstels nog op de collector aansluiten en je niet aan het einde van je veerspanning zit [veer zit onder een kapje recht boven de borstels] gaan die nog wel een poosje mee.

Mijn inschatting vanaf de foto is dat het nog wel meevalt met versleten zijn, ik zou hier gerust nog een schuurpapiertje langs heen halen. Een korrel 800 kan , maar voorzichtig zonder al te veel druk met een 600 kan ook.
Na een paar halen weer even spieken hoe ver je bent met vlakken,doe dit niet te lang want dan zijn ze wel versleten  :o :o ;D

Het is koolstof dus aardig zacht spul.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

locojack

  • Gast
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2019, 11:37:19 »
Hallo,

Dat wist ik niet van dat koperlaagje,
Ik ga je advies ter harte nemen.
Dank je wel voor de uitleg!   (y)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2019, 11:39:25 »
Jack, je hebt een PB.

Groet,

Rob

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2019, 12:46:07 »

Ik betrek me even op deze foto.
De stelling is dus dat het zwarte gedeelte de koolborstel zelf (dus het koolstof-staafje) is, die/dat -origineel- van buiten verkoperd is om het mogelijk te maken de stripachtige uitsteeksels aan de koolstof te kunnen solderen...?
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).
Als ik e.e.a. verglijk met de pieterige spiraalveertjes in de koolborstelhouders van mijn Flm. locjes (h0) zie ik wel een heel groot verschil.

oudebiels

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2019, 13:28:37 »
Oke, ik zal het proberen uit te leggen:

Citaat van: oudebiels
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?

Nee, als je niet de veerspanning verhoogt door deze uit te rekken, komt er een moment waar de borstelvoorzijde de collector niet meer raakt,dus deze niet kan beschadigen.[dan dus vervangen]

Citaat van: oudebiels
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).

Nee, die 'bladveren'zijn er niet om druk op de borstel te zetten! de stroken moeten wel stug zijn, want de verende werking komt door de veer die bovenop tussen de 2 stroken zit. deze drukt de beide stroken bovenop naar buiten,waarop onder het scharnierpunt de borstels naar binnen [verend] gedrukt worden.

Kan iemand mij hier anders een sikborstel laten zien zonder de koolstift,dus een losse bus? Zal voor mij totaal nieuw zijn na diverse sik revisies. :o

« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 09:32:22 door 44 »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...