BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: locojack op 28 juni 2019, 14:57:06
-
Goedemiddag,
Ik ben voor een bevriende relatie de ROCO sik proberen aan de gang te krijgen.
We kochten hem met digitale decoder, maar dat bleek niet te werken.
Hij ging geen kant op. Ik heb de decoder eruit gehaald en de twee draden met de motor verbonden
En deze op een analoog baantje gezet. Ook nu weer geen beweging in de sik. De spanning staat op de koolborstels.
Ik wil in eerste instantie de koolborstels vervangen maar kan deze nergens vinden.
Op het internet zie ik verschillende typen Roco Sikjes, maar vind ons "chassis" er niet bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_143008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_143008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_142611_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_142611_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sikje_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sikje_4.jpg)
Graag jullie hulp
Thx, Vrgr, Jack
-
Jack,
Links zie je in het menu "plaatje uploaden" en 'hoe werkt plaatje uploaden'. Daarmee moet het plaatsen van een foto wel lukken..
Gr, Bert
Team moderatoren
-
@Bert,
Bedankt,
Vrgr, Jack
-
Kun je het motoranker met de hand wel soepel ronddraaien?
-
Hallo Klaas,
Ja dat gaat goed.
gr, Jack
-
En na montage?
Er zijn twee versies van de Roco Sik. Dit lijkt me de oudste versie. Die had nogal eens last van gebarsten tandwielen. Kijk die eens na.
-
Hallo Jack,
Het meest voorkomende probleem bij deze eerste generatie SIK is een gescheurd tandwiel op de as. Erwin van ETS Emmen heeft deze in de verkoop. https://www.etsemmen.nl/website/index.php?ProductCategory=8992839&Index=2
Anker en koolborstels heb ikzelf voorradig.
Groet,
Rob
-
@Henk, @Silvolde,
De tandwielen op beide wielassen zijn intact,
Ook de twee "wormwielen"aan het anker zien er goed uit.
Groet, Jack
-
Hoe kan ik het anker er uit krijgen?
gr, Jack
-
Ik zou dat anker nog maar even laten zitten en eerst onderzoeken of daar iets mis mee is.
In je laatste foto zie je in het midden het anker.
Links daarvan een lagerbus, daar weer links van een worm.
Rechts van het anker zie je de collector (waar de koolborstels tegen moeten drukken), daar rechts van een lagerbus en rechts de andere worm.
De collector (koperen huls met een aantal sleuven (onderbrekingen)) bestaat uit een aantal delen die met de koperdraad van het anker (de ankerwikkeling) verbonden zijn.
Met een digitale multimeter kun je zien of er een onderbreking in de koperdraad zit (houd de meetpennen tegen de eindjes koperdraad daar waar ze aan de collector-segmenten zitten). Als de weerstand tussen twee punten 1 is, is de draad onderbroken en zal de moter daarom niet draaien.
Je kunt twee koperdraadjes nemen, die met je gelijkstroomtrafo verbinden, en de andere einden plat en van overdwars tegen de collector houden. De motor zou dan moeten draaien want je imiteert dan de koolborstels.
oudebiels
-
Hoi,
Misschien een oerdomme opmerking,maar er zit toch wel een magneet op? ;) ;D
Ik heb 1x gezien dat die er niet op zat, met als gevolg dat het geheel niet liep! ...uiteraard.
En anders eens op zoek gaan naar een roco E69, zelfde aandrijving maar makkelijker aan te komen.
Het geheel kun je zo overzetten.
-
Er zit wel dedelijk een permanente magneet om het anker!
@Oudebiels;
Ik ga de digitale meter methode proberen. Er zitten vijf collector punten. Op welke punten doe ik de meting?
als ik ze nummer van 1 t/m 5, bedoel je dan; tussen 1 en 2, 2 en 3, 3 en 4, 4 en 5, 5 en 1? dus steeds na elkaar?
vrgr, Jack
-
Precies, steeds twee naast elkaar liggende lamellen. En dan moet je 5 keer (ongeveer) dezelfde weerstand meten.
-
Ik heb de draadjes op de collectors gehouden en dan gaat het motortje draaien!
Ga het nu proberen met de koolborstels geïnstalleerd.
-
@Klaas
Hij gaf 5x een piep
-
Een piep is niet genoeg, je moet de waardes meten. Ligt waarschijnlijk onder 10 ohm.
-
@klaas,
gedaan, allemaal 11,x ohm
nb: als de wikkel kapot zou zijn zou de weerstand toch oneindig hoog worden en niet piepen?
gr, Jack
-
Die 5 wikkelingen staan in een kringetje geschakeld. Als er maar 1 onderbreking in zit meet je altijd nog door de 4 andere.
11 ohm is een realistische waarde. Ik heb zelf net even een vergelijkbaar motortje gemeten en ik meet steeds ongeveer 8 ohm.
Je kan ook nog de koolborstels terug monteren zonder er voeding op aan te sluiten. Sluit de twee snoeren van je ohmmeter op de koolborstels aan en draai de rotor stapsgewijs rond. Je zal dan steeds ongeveer 16 ohm moeten meten.
-
allemaal, 18,x ohm
-
Oké, iets meer dan ik had voorspeld. Die rotor is dan gewoon goed. Dan zou hij moeten gaan draaien als je er nu spanning op zet. En als hij het niet doet dan zie ik als enige mogelijkheid dat de magneet zijn kracht heeft verloren.
-
De motor beweegt maar ik denk dat hij heel snel heen en weer staat te trillen in plaats van rond te draaien.
Is moeilijk te zien, maar zodra ik de wielassen er weer op zet, hoor ik hem wel maar de wielen draaien niet
-
Je zet er toch niet per ongeluk wisselspanning op? Wat je beschrijft lijkt er wel op.
-
ja markiln trafo
-
Ik geloof dat ik het nu begin te begrijpen.
De Originele Sik is gelijkstroom.
Er is een marklin sleper ondergezet en de sik is voorzien van een dcc decoder.
Ik heb de decoder eruit gehaald en toen aangenomen dat hij wel weer zou lopen.
Het blijft echter wel een gelijkstroom motor.
Even aan een 9 volt batterij gehangen, draait als een tierelier.
De koolborstels zijn wel op, die zou ik nog willen vervangen.
Klaas, erg bedankt voor je hulp
-
Inderdaad, dat er een sleper onder zit maakt het nog geen wisselstroomloc. Het motortje is een gelijkstroommotor en daar moet je geen wisselstroom op zetten. Ik heb dat heel lang geleden ook eens per ongeluk gedaan maar had het pas door toen er rook uit kwam.
-
Waar zou ik een setjes nieuwe koolborstels kunnen kopen?
-
Hallo Jack,
Het meest voorkomende probleem bij deze eerste generatie SIK is een gescheurd tandwiel op de as. Erwin van ETS Emmen heeft deze in de verkoop. https://www.etsemmen.nl/website/index.php?ProductCategory=8992839&Index=2
Anker en koolborstels heb ikzelf voorradig.
Groet,
Rob
Hallo Rob,
Hoe kom ik aan een setje koolborstels?
vrgr, Jack
-
Hoi,
Misschien een oerdomme opmerking,maar er zit toch wel een magneet op? ;) ;D
Interessante vraagstelling. 8)
Op de foto die ik voor ogen heb zie ik toch duidelijk 2 dikke platte platen die verticaal naast het anker staan (iets lichter grijs).
Misschien heb ik een foute foto??
oudebiels
-
Ja, ik ook ......maar die dikke platen zijn niet de magneet en zorgen niet voor het magnetisch veld voor de motor.
De magneet die ik bedoel zit bovenop tussen deze platen geklemd,zodat deze magnetisch worden.Deze moet je verwijderen als je het anker er uit wil halen.[meer ruimte]
Maar op de getoonde beelden kun je die dus niet zien.
Hij is er al uit ,even de juiste trafo gebruiken doet wonderen voor deze sik..
Oerdomme opmerking blijkt dus wel mee te vallen geloof ik. ;)
-
Ja, de motor draait prima op gelijkstroom.
Nu nog een setje passende koolborstels.
Vrgr, Jack
-
Die getoonde koolborstels lijken me toch nog niet zo slecht? Even een beetje vlakken zodat er weer fris vlees is om in te lopen.
Of zijn ze zacht van de olie? Dan zowiezo vervangen.
-
Hallo Klusser,
Ik ben er niet zeker van, het lijkt erop dat de borstels ingeklemd zitten in een soort van busje en dat de borstel tot aan de rand van dit busje versleten is.
Nog een paar andere foto's om te bekijken.
Als je idee juist is, vlak ik ze inderdaad even af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_143026_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_143026_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_142956_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_142956_2.jpg)
vrgr, Jack
-
Hallo,
De borstels zitten niet in een busje geklemd. Wat je ziet is de gehele borstel met aan de buitenzijde een koper laagje.
Dit is gedaan om de borstel aan zijn houder te kunnen solderen.
Zolang deze borstels nog op de collector aansluiten en je niet aan het einde van je veerspanning zit [veer zit onder een kapje recht boven de borstels] gaan die nog wel een poosje mee.
Mijn inschatting vanaf de foto is dat het nog wel meevalt met versleten zijn, ik zou hier gerust nog een schuurpapiertje langs heen halen. Een korrel 800 kan , maar voorzichtig zonder al te veel druk met een 600 kan ook.
Na een paar halen weer even spieken hoe ver je bent met vlakken,doe dit niet te lang want dan zijn ze wel versleten :o :o ;D
Het is koolstof dus aardig zacht spul.
-
Hallo,
Dat wist ik niet van dat koperlaagje,
Ik ga je advies ter harte nemen.
Dank je wel voor de uitleg! (y)
-
Jack, je hebt een PB.
Groet,
Rob
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_142956_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_142956_2.jpg)
Ik betrek me even op deze foto.
De stelling is dus dat het zwarte gedeelte de koolborstel zelf (dus het koolstof-staafje) is, die/dat -origineel- van buiten verkoperd is om het mogelijk te maken de stripachtige uitsteeksels aan de koolstof te kunnen solderen...?
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).
Als ik e.e.a. verglijk met de pieterige spiraalveertjes in de koolborstelhouders van mijn Flm. locjes (h0) zie ik wel een heel groot verschil.
oudebiels
-
Oke, ik zal het proberen uit te leggen:
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?
Nee, als je niet de veerspanning verhoogt door deze uit te rekken, komt er een moment waar de borstelvoorzijde de collector niet meer raakt,dus deze niet kan beschadigen.[dan dus vervangen]
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).
Nee, die 'bladveren'zijn er niet om druk op de borstel te zetten! de stroken moeten wel stug zijn, want de verende werking komt door de veer die bovenop tussen de 2 stroken zit. deze drukt de beide stroken bovenop naar buiten,waarop onder het scharnierpunt de borstels naar binnen [verend] gedrukt worden.
Kan iemand mij hier anders een sikborstel laten zien zonder de koolstift,dus een losse bus? Zal voor mij totaal nieuw zijn na diverse sik revisies. :o