Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 13:14:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VAM65
Vandaag om 13:09:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:48:40
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
  

Auteur Topic: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.  (gelezen 6543 keer)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #30 Gepost op: 29 June 2019, 10:48:00 »
Die getoonde koolborstels lijken me toch nog niet zo slecht? Even een beetje vlakken zodat er weer fris vlees is om in te lopen.
Of zijn ze zacht van de olie? Dan zowiezo vervangen.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

locojack

  • Gast
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #31 Gepost op: 29 June 2019, 11:08:40 »
Hallo Klusser,
Ik ben er niet zeker van, het lijkt erop dat de borstels ingeklemd zitten in een soort van busje en dat de borstel tot aan de rand van dit busje versleten is.
Nog een paar andere foto's om te bekijken.
Als je idee juist is, vlak ik ze inderdaad even af.




vrgr, Jack

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #32 Gepost op: 29 June 2019, 11:21:24 »
Hallo,

De  borstels zitten niet in een busje geklemd. Wat je ziet is de gehele borstel met aan de buitenzijde een koper laagje.
Dit is gedaan om de borstel aan zijn houder te kunnen solderen.
Zolang deze borstels nog op de collector aansluiten en je niet aan het einde van je veerspanning zit [veer zit onder een kapje recht boven de borstels] gaan die nog wel een poosje mee.

Mijn inschatting vanaf de foto is dat het nog wel meevalt met versleten zijn, ik zou hier gerust nog een schuurpapiertje langs heen halen. Een korrel 800 kan , maar voorzichtig zonder al te veel druk met een 600 kan ook.
Na een paar halen weer even spieken hoe ver je bent met vlakken,doe dit niet te lang want dan zijn ze wel versleten  :o :o ;D

Het is koolstof dus aardig zacht spul.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

locojack

  • Gast
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #33 Gepost op: 29 June 2019, 11:37:19 »
Hallo,

Dat wist ik niet van dat koperlaagje,
Ik ga je advies ter harte nemen.
Dank je wel voor de uitleg!   (y)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #34 Gepost op: 29 June 2019, 11:39:25 »
Jack, je hebt een PB.

Groet,

Rob

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #35 Gepost op: 29 June 2019, 12:46:07 »

Ik betrek me even op deze foto.
De stelling is dus dat het zwarte gedeelte de koolborstel zelf (dus het koolstof-staafje) is, die/dat -origineel- van buiten verkoperd is om het mogelijk te maken de stripachtige uitsteeksels aan de koolstof te kunnen solderen...?
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).
Als ik e.e.a. verglijk met de pieterige spiraalveertjes in de koolborstelhouders van mijn Flm. locjes (h0) zie ik wel een heel groot verschil.

oudebiels

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #36 Gepost op: 29 June 2019, 13:28:37 »
Oke, ik zal het proberen uit te leggen:

Citaat van: oudebiels
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?

Nee, als je niet de veerspanning verhoogt door deze uit te rekken, komt er een moment waar de borstelvoorzijde de collector niet meer raakt,dus deze niet kan beschadigen.[dan dus vervangen]

Citaat van: oudebiels
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).

Nee, die 'bladveren'zijn er niet om druk op de borstel te zetten! de stroken moeten wel stug zijn, want de verende werking komt door de veer die bovenop tussen de 2 stroken zit. deze drukt de beide stroken bovenop naar buiten,waarop onder het scharnierpunt de borstels naar binnen [verend] gedrukt worden.

Kan iemand mij hier anders een sikborstel laten zien zonder de koolstift,dus een losse bus? Zal voor mij totaal nieuw zijn na diverse sik revisies. :o

« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 09:32:22 door 44 »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...