Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:45:17
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Syb030
Vandaag om 00:43:38
Doornvliet door cor_b
25 februari 2020, 23:25:07
NS C-4704 coupƩrijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
25 februari 2020, 23:24:33
Projekt 083-338 door jerrytrein
25 februari 2020, 23:00:35
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Michiel 80
25 februari 2020, 23:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
25 februari 2020, 22:58:39
Einde Fleischmann Profi Gleis aangekondigd. door Besselspoor
25 februari 2020, 22:44:50
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door NS264
25 februari 2020, 22:37:33
Raadplaatje door KNed
25 februari 2020, 22:27:17
NS 6700 dierenserie etchmodels door Besselspoor
25 februari 2020, 22:26:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door 008200
25 februari 2020, 22:18:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
25 februari 2020, 22:10:38
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door AlbertG
25 februari 2020, 22:04:51
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
25 februari 2020, 22:02:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 februari 2020, 21:57:21
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 februari 2020, 21:50:33
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door Remunj
25 februari 2020, 21:42:14
Open rijden wissels door johanw
25 februari 2020, 21:40:38
Railterminal Greenport Venlo door Remunj
25 februari 2020, 21:26:51
Videoritten 2020 door jerrytrein
25 februari 2020, 21:11:59
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Bob R.
25 februari 2020, 21:00:33
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
25 februari 2020, 20:39:25
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door heuvelbaan
25 februari 2020, 20:23:56
Tillig tramspoor door Chris2412
25 februari 2020, 20:04:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
25 februari 2020, 19:44:24
21mtc brugstekker door VAM65
25 februari 2020, 19:38:42
Lichtprobleem Lokpilot 4 decoder door Catweazle
25 februari 2020, 19:27:35
Spelen op de rails..... door tijgernootje
25 februari 2020, 18:56:33
EifelBurgenBahn door tijgernootje
25 februari 2020, 18:44:34
  

Auteur Topic: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.  (gelezen 2338 keer)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2019, 10:48:00 »
Die getoonde koolborstels lijken me toch nog niet zo slecht? Even een beetje vlakken zodat er weer fris vlees is om in te lopen.
Of zijn ze zacht van de olie? Dan zowiezo vervangen.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

locojack

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #31 Gepost op: 29 juni 2019, 11:08:40 »
Hallo Klusser,
Ik ben er niet zeker van, het lijkt erop dat de borstels ingeklemd zitten in een soort van busje en dat de borstel tot aan de rand van dit busje versleten is.
Nog een paar andere foto's om te bekijken.
Als je idee juist is, vlak ik ze inderdaad even af.




vrgr, Jack

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2019, 11:21:24 »
Hallo,

De  borstels zitten niet in een busje geklemd. Wat je ziet is de gehele borstel met aan de buitenzijde een koper laagje.
Dit is gedaan om de borstel aan zijn houder te kunnen solderen.
Zolang deze borstels nog op de collector aansluiten en je niet aan het einde van je veerspanning zit [veer zit onder een kapje recht boven de borstels] gaan die nog wel een poosje mee.

Mijn inschatting vanaf de foto is dat het nog wel meevalt met versleten zijn, ik zou hier gerust nog een schuurpapiertje langs heen halen. Een korrel 800 kan , maar voorzichtig zonder al te veel druk met een 600 kan ook.
Na een paar halen weer even spieken hoe ver je bent met vlakken,doe dit niet te lang want dan zijn ze wel versleten  :o :o ;D

Het is koolstof dus aardig zacht spul.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

locojack

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2019, 11:37:19 »
Hallo,

Dat wist ik niet van dat koperlaagje,
Ik ga je advies ter harte nemen.
Dank je wel voor de uitleg!   (y)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1098
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2019, 11:39:25 »
Jack, je hebt een PB.

Groet,

Rob

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2019, 12:46:07 »

Ik betrek me even op deze foto.
De stelling is dus dat het zwarte gedeelte de koolborstel zelf (dus het koolstof-staafje) is, die/dat -origineel- van buiten verkoperd is om het mogelijk te maken de stripachtige uitsteeksels aan de koolstof te kunnen solderen...?
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).
Als ik e.e.a. verglijk met de pieterige spiraalveertjes in de koolborstelhouders van mijn Flm. locjes (h0) zie ik wel een heel groot verschil.

oudebiels

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2019, 13:28:37 »
Oke, ik zal het proberen uit te leggen:

Citaat van: oudebiels
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?

Nee, als je niet de veerspanning verhoogt door deze uit te rekken, komt er een moment waar de borstelvoorzijde de collector niet meer raakt,dus deze niet kan beschadigen.[dan dus vervangen]

Citaat van: oudebiels
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).

Nee, die 'bladveren'zijn er niet om druk op de borstel te zetten! de stroken moeten wel stug zijn, want de verende werking komt door de veer die bovenop tussen de 2 stroken zit. deze drukt de beide stroken bovenop naar buiten,waarop onder het scharnierpunt de borstels naar binnen [verend] gedrukt worden.

Kan iemand mij hier anders een sikborstel laten zien zonder de koolstift,dus een losse bus? Zal voor mij totaal nieuw zijn na diverse sik revisies. :o

« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 09:32:22 door 44 »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...