Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: De bouw van Rehausen.  (gelezen 13488 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
De bouw van Rehausen.
« Gepost op: 03 juni 2019, 13:44:55 »
Hallo,

Binnenkort gaan we beginnen met de bouw van mijn modelbaan genaamd Rehausen.

Eerst maar het baanplan:


In spoor 2 van het station zie je een gapend wit gat, dat zal opgevuld worden met een half stukje rail van grote radius. Aangezien mijn baanplanner geen halve stukjes rail kan weergeven is dat nog een gat. In spoor 3 en 4 heb ik een heel stuk rail getekend wat dus voor de helft over een recht stuk is gelegd. Men moet zich zien te behelpen nietwaar.

Reacties worden op prijs gesteld.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2019, 13:53:39 »
Welk merk sporen en wissels ga je gebruiken?
Ik zou opteren voor een slanker model aan de in- en uitritten van het station.

De rare kronkels in het "onzichtbare" deel misschien ook eens bekijken. die geven een verhoogd risico op spontaan ontsporen wanneer je daar met een trein door slingert.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3799
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2019, 14:18:51 »
Ik zie rechte railstukken met code 24172 en 24188.

Dat suggereert bij mij dat je gebruik gaat maken van Marklin c-rail. Klopt dat?

Voor wat betreft die halve railstukken van grote radius, wat bedoel je daarmee?

Je hebt de kleinste radius (36 cm, serie 24130), en de radius iets groter (ong 43 cm, serie 24230) en de grote parallelcirkel (51.5 cm, serie 24330).
Alleen deze 3 radi hebben halve bogen (15 graden).

Meer info over de c-rail geometrie is hier te vinden:
https://wiki.3rail.nl/index.php/C-Rail_Geometrie

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2019, 15:39:28 »
Ja, inderdaad. Märklin C-rails. Ooit gekocht voor zoonlief omdat het systeem vrijwel Idiotensicher is. Hij heeft er echter totaal geen interesse meer in dus heb ik besloten zelf weer iets te gaan bouwen. Bedenk dat hier, waar ik woon, niets tot heel weinig op modelbaan gebied te verkrijgen is. De dichtsts bijzijnde winkel(s) (3) hebben een zeer beperkt aanbod en zitten 500km van mijn huis af. Ik moet dus roeien met de riemen die ik heb. Heb al een proefopstelling gemaakt met de meest onwaarschijnlijke bocht en wisselcombinaties. Niets ontspoord! Mijn langste trein, een BR24 met 2 4-assige en 2 3-assige Umbauwagens heeft geen enkele moeite. Evenals een goederentrein met BR86 en een sleep 2-assers met totale lengte van 90-95cm.

Zelf ben ik eigenlijk helemaal geen M* liefhebber. Heb in het verleden ettelijke banen gebouwd met Peco materiaal. Ik prefereer flexrail maar goed het is niet anders. Mijn ervaring is dat goed verlegde rails op een stevige en vlakke ondergrond weinig tot geen problemen geven ondanks enkele "slingers".
Die boog met grote radius is de 24912, tegenboog van slanke wissels, met een hoek (bocht) van 12,3 graden. Die zaag ik doormidden tot een hoek van 6 graden.
Enkele slingers zijn bouwtechnisch noodzakelijk. Bijvoorbeeld in het midden van de lange poot steekt een betonkolom uit de muur waar ik omheen moet. Andere slingers zijn er om bv hellingen mogelijk te maken, opstelsporen lang genoeg te laten zijn, etc. Verder huldig ik ook het principe dat het landschap er al was lang voordat het spoor werd aangelegd.

Het thema van de baan is een Nebenbahn station met een Lokalbahn aansluiting (opde korte poot. Verder is er nog een aansluiting bij een houtwinning gebied (rechtsboven). Het geheel is gesitueerd in Zuid Duitsland (Bayern) rond 1950.

In de volgende post zal ik de baantekeningen van de verschillende niveaus opnemen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2019, 15:44:18 »
Zelf ben ik eigenlijk helemaal geen M* liefhebber. Heb in het verleden ettelijke banen gebouwd met Peco materiaal. Ik prefereer flexrail maar goed het is niet anders.
In dat geval zou ik toch maar overwegen of je niet liever met Peco flex verder gaat. Er zijn toch wel webshops die naar Thailand willen leveren?

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2019, 16:03:37 »
Ja, die zijn er wel (weinig) maar met de verzendkosten plus invoertax (ook niet niks) wordt me allemaal toch net te duur. En wat doe ik dan met alles wat ik al heb? Is hier nauwelijks te verkopen. Nee, eigenlijk geen optie.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2019, 07:57:18 »
Zoals beloofd bij deze de tekeningen van de verschillende levels. Eerst level1, dan 2 enz.









Hoogteverschil level 1 en level 4 is 24cm. Totale hoogte van tafel plus scenery wordt 54cm. Als de baan dan tegen het plafond aanhangt blijft er voldoende ruimte over om onderdoor te lopen, circa 260cm. In principe kan de baan zakken tot 20cm boven de grond. In praktijk zal dat niet gaan door meubilair in de ruimte. De kijkhoogte van level 2 zal uitkomen op ongeveer 100 tot 110cm.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2019, 08:34:24 »
Lekkere rijlengte! Zeker omdat je een zijlijntje nabouwt, dan heb je door de lagere snelheid ook nòg meer aan die lengte. Benieuwd wat het wordt!

Rechtsboven in de tekening, wordt dat een fabrieksaansluiting?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2019, 09:01:45 »
Niet echt een fabrieksaansluiting maar een houtwinning (houtkap). Het hout wordt per trein afgevoerd naar ? Noem maar wat.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2019, 16:13:18 »
Hier de foto van de ruimte waarin de baan gebouwd gaat worden. Aan de muur zitten al de geleiders voor de hijsinstallatie geschroefd. Perfekt in het lood.

https://1drv.ms/u/s!AlOxCR2QFrgRllX_RZZacN7bpyZs

En een foto van mijn 'testbaantje'. De meest wilde bochtencombinaties heb ik al getest en die geven geen problemen. het enige probleem wat ik heb is die goeie ouwe Märklin kwaliteit. NOT! Iedere keer dat je de rails uiteen neemt breken er stukjes plastic af. Lijkt wel TTT.

https://1drv.ms/u/s!AlOxCR2QFrgRllbkQVI-Ln5XDzTl

Dan nog een foto van mijn materieeldepot. De dozen die eronder staan zitten vol met uit elkaar gehaalde huisjes en andere gebouwen voor het kitbashen. Zien dat we daar wat leuks van maken.

https://1drv.ms/u/s!AlOxCR2QFrgRlleKpSWBnv9lcmsa

En als laatste een foto van iets wat ook al in de ruimte staat. Voor de snelheidsduivels  :police:

https://1drv.ms/u/s!AlOxCR2QFrgRlliUAqAXdrKEVEfM
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2019, 18:00:09 »
Mooie grote ruimte Henk. Ben benieuwd naar de vorderingen  (y)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2019, 09:58:12 »
Hoi Henk,

Ik ben stinkend jaloers op je ruimte! Wow wat wordt dat een grote baan.
Ik ga het lekker volgen  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2019, 15:14:40 »
En de constructie waarin de korte poot komt te hangen is ook klaar. Volgende stap is deze verbinden met de staanders aan de wand.

https://drive.google.com/open?id=1-B8BQzE3_5GVA9SnXfpKGM_qVXjlvG6B

Wordt weer vervolgd.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2019, 02:56:45 »
En de constructie waarin de korte poot komt te hangen is ook klaar.

Uuuuuuhm ...... snap hem nog niet helemaal Henk. Leg uit  :)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: De bouw van Rehausen.
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2019, 04:59:17 »
De hele tafel wordt opgehangen aan staalkabels zodat deze opgehesen kan worden. Op alle buitenhoeken (=5*) plus in het midden van het lange stuk komt een hijspunt. Alle kabels lopen in geleiders (6), vier zitten aan de wanden bevestigt, twee, voor de korte poot, staan vrij in de ruimte. Deze twee moeten dan met staalbalken vast verbonden worden met de wandelementen.
1. Het geheel mag niet bewegen.
2. De constructie moet het gewicht van de tafel kunnen dragen.
Zoals je toch wel zal weten zijn Thaise gebouwtjes niet het beste wat op bouw gebied te vinden is. Die sinterblokken, waar ze muren van maken, loop je zo doorheen en een gipsplafond aan flinterdunne profieltjes draagt ook niets. Ik heb berekend dat de hele tafel met scenery en alles circa 750kilo zal gaan wegen. Dat moet niet naar beneden komen denderen, slecht voor de gezondheid als je er toevallig onderstaat.
Better safe than sorry (of sorrow).😨
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.