Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 13:07:40
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 13:04:16
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 13:02:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:16:58
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 10:36:46
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: Numansbaan, TT, 320x100  (gelezen 21925 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #30 Gepost op: 04 June 2019, 21:53:17 »
Wat bedoel je met 'zonder uitzondering dezelfde kant op rijden'?
Dat je op die twee ovalen (de hoofdsporen) dus altijd dezelfde kant op rijdt, linksom c.q. rechtsom en dus ook nooit achteruit.

Citaat
... je idee schetsen.
In principe dit, op 3 niveaus:


« Laatst bewerkt op: 05 June 2019, 00:05:44 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #31 Gepost op: 04 June 2019, 21:58:38 »
« Laatst bewerkt op: 04 June 2019, 23:32:49 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #32 Gepost op: 04 June 2019, 23:33:32 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72408.0

 bijvoorbeeld niveau -2

Ik vermoed dat dit de link zou moeten zijn....

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #33 Gepost op: 04 June 2019, 23:38:18 »
dat is hem inderdaad ,Bert
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #34 Gepost op: 05 June 2019, 00:29:53 »
Hey wat leuk, een TT baan bouwer.

Zou je niet eventueel wat meer verkeer mogelijk maken als je computerbesturing wil gaan gebruiken? Je kan met een kleine baan al veel interessant treinverkeer laten plaatsvinden met hulp van de computer.

Groeten Eeg Jake

p.s. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.0 vind je de bouw van m'n eerste TT baantje.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #35 Gepost op: 05 June 2019, 20:19:38 »
Een aardige opzet 72sonett.ik denk dat de kruising in het midden niet haalbaar wordt op 2 niveaus.
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 June 2019, 20:21:17 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #36 Gepost op: 05 June 2019, 22:16:51 »
Nee, daarom schreef ik ook 3 niveaus (dus geen kruising op hetzelfde niveau):
-1 is een schaduwstation met een verbinding van de binnenste ovaal naar de buitenste, dus niet echt zichtbaar
0 is het niveau met de twee ovalen en de meeste scenery
+1 is de verbinding van de buitenste ovaal met de binnenste, met een brug of viaduct oid over de twee ovalen op niveau 0 heen, of de ovalen door een tunnel er onderdoor. Het linker deel zal dan bergachtig zijn, het rechter meer vlak.

De dalende sporen kun je steiler maken dan 3% (dus korter).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #37 Gepost op: 06 June 2019, 07:39:56 »
72sonett
Helling steiler dan 3%?
Heb je daar goede ervaring mee. Ik dacht dat dit een heilige maximale hellingshoek was.
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #38 Gepost op: 06 June 2019, 07:58:30 »
Voor een dalend spoor kan er in nood iets over de 3% heen gegaan worden. Het gevaar is dat de wagons de lok sneller naar beneden duwen dan de motor. Vooral in bochten levert dat kans op ontsporen. Daarom alleen in rechte gedeeltes toepassen! En ruim voor aanvang van de volgende bocht weer uitvlakken (remweg).
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #39 Gepost op: 06 June 2019, 08:07:16 »
Ja, stijgende helling max 3%, maar op een dalende helling helpt de zwaartekracht mee dus die kan steiler. Dit kan alleen als je altijd dezelfde kant op rijdt, maar het moet geen achtbaan worden natuurlijk.

Ik heb één dalende helling van  7,5/150 = 5%, deels in een bocht, dat geeft geen enkel probleem, en een stijgende helling van 7,5/200 = 3,75%. Eén stoomloc heeft daar een probleem mee maar hoofdzakelijk omdat bij een wagon de slepers voor de wagonverlichting te zwaar op een as drukken en de wielen soms slippen.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 11:35:44 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #40 Gepost op: 06 June 2019, 13:37:41 »
Qua hellingspercentages past dit nooit op de opervlakte die Ton ter beschikking heeft.
De helling rechtsonder bijvoorbeeld zou al een meter of 2 lang moeten zijn  om 6 cm met 3% te halen.Op meerdere plaatsen red je dat niet.
Hellingen zou ik  max. ongeveer 2,5% maken voor een betrouwbare exploitatie met niet al te korte treinen.
Bovendien blijft er van het oorspronkelijk uitgedachte plan  van Ton niet veel over omdat bijna alle sporen in een helling liggen ,zodat industrieaansluitingen moeilijk te realiseren zijn.
Het wordt dan een baan met vrijwel alleen rijden en weinig rangeren (eigenlijk alleen in het station).
Groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #41 Gepost op: 06 June 2019, 14:49:35 »
Mijn ervaring met TT materieel is dat je uit moet kijken met wissels en/of gebogen wissels op een helling. De meeste locs kunnen wel een wagonnetje of 7 trekken zonder problemen in een bocht met boogstraal 2 met een hellingspercentage van 3%.

Groeten Eeg Jake

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #42 Gepost op: 06 June 2019, 14:54:53 »
Ik gaf een principeschets, niet op schaal, opstelsporen en andere details moet hij er zelf bijbedenken.

De OP heeft een lengte van 320 cm beschikbaar en bouwt in TT, dan is 5 cm tussen de niveaus waarschijnlijk genoeg en kom je met 3% stijgend op ca 170 cm hellinglengte (met 6 cm tussenruimte is dat 200 cm), dat past ruim binnen de beschikbare lengte.
Met een minimale boogstraal van 22 x spoorwijdte = 22 x 12 mm = 264 mm heb je aan 100 cm breedte ook ruimte genoeg.

In principe kunnen de ovalen op dezelfde hoogte blijven, maar die hoogte is met een paar cm aan te passen daar waar andere niveaus gekruist worden, daarmee worden de helling%% nog gunstiger.

Teken het maar eens uit op schaal... :)
« Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 15:19:03 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #43 Gepost op: 06 June 2019, 19:39:11 »
Het is even stil geweest van mijn kant omdat ik al jullie goede ideeën, zoals gezegd, onder mijn kussen heb gelegd. Lag best lekker.
Leerpunten zijn: meer hoogte verschil en daardoor aantrekkelijker, max hellingshoek van 3%, schaduwstation voor parkeren van treinen, lekker veel spoorlengte om zo 'ergens naar toe' te kunnen rijden.

Niveau 0:
De dubbele sporen waar ook een trein rondjes kan blijven rijden, het schaduwstation en een keerlus en achter op de baan, tegen de wijzers van de klok in de helling naar niveau 1.

Niveau 1:
De brug over het dubbele spoor op niveau 0 en wederom achter op de tafel over de gehele lengte de helling naar niveau 2.
Op dit niveau kan ik eventueel nog een keerlus maken maar heeft wellicht niet veel toegevoegde waarde.

Niveau 2:
Op dit niveau in het midden een (klein) station en links een bedrijventerreintje met 2 opstelsporen en rechts plaats voor een aantal huizen of boerderij of een ruïne. Op dit niveau ook een keerlus om zo weer te kunnen afdalen.

Het is nog wel even de vraag of ik uitkom met de bogen/bochten en of het past in mijn afmeting van 320 x 100. Desnoods maak ik de baan iets breder. Tafel komt op wielen en dus van de achterzijde bereikbaar.

Ik zou zelfs niveau 1 weg kunnen laten. Niveau 2 komt dan op +7cm.

Ik teken met Wintrack v10 en Tillig/Pilz TT model-railsysteem met rails 83xxx. Komt dit overeen met de rails die nu te koop is va Tillig 83xxx?

Versie 3 met 3 niveaus:


Versie 4 met 2 niveaus:
« Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 20:20:49 door tonp7 »
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #44 Gepost op: 06 June 2019, 21:53:35 »
hoi Ton,
Leuke ontwerpen met veel mogelijkheden.
Het plan met 3 niveau's is naar mijn mening het leukst want meer rijlengte.
Hou er wel rekening mee dat het schaduwstation bereikbaar moet zijn bij calamiteiten.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572