Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Bert van Gelder
Vandaag om 19:18:37
Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding ) door Peter Kleton
Vandaag om 19:06:37
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door Casmir
Vandaag om 18:56:54
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Carel Ruysink
Vandaag om 18:52:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 18:42:27
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Bob R.
Vandaag om 18:41:48
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Whis
Vandaag om 18:38:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:36:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 18:32:30
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 18:14:07
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:54:22
Automatische koppeling door Silver Fox 2512
Vandaag om 17:10:55
Roco NS 1601 valt stil door v140
Vandaag om 17:06:24
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Hendrik Jan
Vandaag om 16:37:14
Eerste baanplan spoor N door Erik
Vandaag om 16:19:19
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 15:26:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 15:17:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:05:06
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door MathieuN
Vandaag om 13:44:42
Modules van Kees Gorter door cor_b
Vandaag om 13:41:50
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door FHJ Seller
Vandaag om 13:37:43
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 12:33:01
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 12:11:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door ronald1956
Vandaag om 11:54:06
Roco ETA 515, materieelbespreking door arnout
Vandaag om 11:33:52
Laag-Baarlo door spoorzeven
Vandaag om 11:11:03
Uit welk tijdschrift is dit artikel afkomstig? door 008200
Vandaag om 09:42:11
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
Vandaag om 09:41:40
Onshape cursus door coldforged
Vandaag om 08:55:36
Projekt 083-338 door 44
07 augustus 2020, 23:32:57
  

Auteur Topic: Kruising Blauwkapel  (gelezen 3778 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2019, 11:01:33 »
Het zou mooi zijn als de hele constructie (vooral de bovenleidingconstructie is interessant) ergens bewaard zou kunnen blijven, maar dat zal wel te kostbaar zijn en bovendien behoorlijk veel plaats innemen. Overigens lag er altijd een (deel van?) de kruising als reserve naast. Ik kan mij nog het drukke goederenverkeer over de Oosterspoorbaan herinneren, ook 's nachts reden er gewoon treinen. Ging, als kleine jongen op bezoek bij opa en oma, nog wel eens staan kijken bij de overwegwachter van de allang verdwenen overweg in de Admiraal van Gentstraat. Kan mij zelfs nog de spooraansluiting van de gasfabriek herinneren, die takte tot 1963 ongeveer bij de CVLpost Blauwkapel van het hoofdspoor af. Niets meer van terug te vinden. Op de filmpjes van Sander. kun je aan een bovenleidingportaal nog wel zien hoe en waar het spoor naar het onderstation Blauwkapel aftakte (zie ook SporenplanOnline 1965).
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2019, 11:34:32 »
Mss een beetje off-topic,maar ik heb nog als aspirant monteur Seinwezen meegeholpen aan de "sloop "van de NX apparatuur in de relaiskamer van de NX Post Blauwkapel in ca
1962,toen die niet meer nodig was. een stuk of wat relaisrekken zijn toen naar de opleidingsschool voor het Seinwezen aan de Concordiastraat gebracht, samen met  het NX tableau.Er ging ook nog een seinpaal mee op de vrachtwagen. (Wat zijn die dingen zwaar... )
Daar heeft ondergetekende met anderen een klein stukje NX weer aan de praat gekregen  voor een of meer rijwegen en een lichtsein.
Was een leuke klus...
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2019, 12:07:41 »
De beroemde kruising Blauwkapel hier in stilstaand beeld. Inderdaad jammer dat deze wordt verwijdert. De afbeelding heb ik van het internet geplukt en ik ga ervan uit dat de auteur van deze foto geen bezwaar zal maken tegen de plaatsing in deze toepasselijke topic. Let wel, de kruising is zeer uniek in het Nederlandse spoorwegnet. 


Met vriendelijke groet, Kees ( NS Blokpost 54 Bruntendijk)
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2019, 16:50:40 »
Victor, met alleen dat slootje ben je er niet. Je moet dan alsnog een spoorlijn oversteken.

O wacht, je hebt gelijk. Ik bedoelde net over de sloot nog achter de heg, en ik dacht dat je van daar rechtstreeks zicht had op de kruising - maar ik had de boog die er voorlangs loopt even over het hoofd gezien.
Maar, denk ik dan, gewoon even inzoomen...
( gesteld dat het voorstel van dat bootje serieus te nemen is  ;) )
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2019, 16:53:14 door VictorPM »

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 2944
  • N Spoor Freak
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2019, 19:47:47 »
Jammer, ik hoor vaak (als de wind deze kant op staat) de treinen over de kruising rijden.....

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2019, 08:45:46 »
Waar zijn die vier wisselmotoren voor op elke hoek?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19294
    • Pagina van klaas
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2019, 08:48:22 »
Die zijn voor het bewegen van de bovenleiding, afhankelijk van welk spoor bereden wordt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2019, 10:27:11 »





Op de foto's kun je zien dat de kruisende  bovenleiding (links-rechts = Maliebaan) hoger hangt. Op moment dat de Maliebaan bereden moet worden laat men die rijdraad zakken. Deze zakt dan over de rijdraad Overvecht-Bilthoven.
Zo maakt een trein altijd gebruik van de laagst hangende rijdraad en kan deze niet verstrikt raken in de kruisende.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1097
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2019, 12:17:48 »
Mooie detailfoto's van Sander.

In het Excel-bestand van ProRail staat dat wissel 1031 aan de Hilversumse kant wordt verwijderd. In SporenplanOnline is dat 1035. Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2019, 12:58:50 »
Hier is een berichtje met een filmjpje hoe de bovenleiding beweegt. https://mobile.twitter.com/OvDRail_Jan/status/1017490938472615936

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2019, 14:24:52 »
Mooie detailfoto van Sander

@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?

@ Mooi filmpje Maarten. Goed te zien hoe een en ander werkt.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2019, 09:19:36 door Bert van Gelder »
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2019, 14:55:26 »
Fraai!  (y)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1097
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2019, 22:59:04 »
@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?
Eigen vragen (en opmerkingen) graag buiten de quote plaatsen. De details van de beweegbare bovenleiding vind ik op de foto van Sander. beter in beeld gebracht. Helaas wat onscherp, maar dat komt door de vergroting (denk ik). (De naam van Sander had ik met punt geschreven.)

Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Vanavond kwam ik langs Utrecht en ben er even gaan kijken (met verrekijker). Het is inderdaad wissel 1031.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 23:03:58 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2019, 23:16:57 »
Echt heel fraai en dat van die bovenleiding wist ik niet, leuk om te lezen en te zien.


Jammer dat dit mooie en unieke stukje spoor weg gaat. Maar was er niet een spoormodelbouwer die dit nagebouwd heeft?
Ik ben niet zeker, maar als dat het geval is dan zien we daar graag wat foto's van.

Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2019, 23:35:57 »
Jammer dat er weer een stukje historie verdwijnt.
Groeten,
Richard