Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:14:52
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 13:14:49
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door Eric B
Vandaag om 13:14:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:11:39
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 12:53:51
Aux1-6 versterken door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:51:25
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 12:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 12:43:27
Line-up foto's van modellen door Karben
Vandaag om 12:32:50
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Benelux795
Vandaag om 12:24:44
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door Ronald81
Vandaag om 11:03:21
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre" door nighttrain1
Vandaag om 10:57:59
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door HuubvG
Vandaag om 10:56:37
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:37:12
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
Vandaag om 09:05:53
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 09:00:43
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door JaJo
Vandaag om 08:34:11
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Ronald Halma
Vandaag om 08:06:19
De Blustrein door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:46:51
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door Eric B
Vandaag om 07:44:27
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door nighttrain1
Vandaag om 06:47:42
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Dave.......
Vandaag om 04:30:29
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Ludo1957
Vandaag om 02:19:00
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Dwergsein
Vandaag om 00:28:51
NS 6700 dierenserie etchmodels door Ivo tB
Vandaag om 00:02:24
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:57:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:49:59
GVBA 396 messing model door hrp
28 juli 2021, 23:30:16
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:50:29
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:48:54
  

Auteur Topic: Kruising Blauwkapel  (gelezen 5375 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3847
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2019, 11:01:33 »
Het zou mooi zijn als de hele constructie (vooral de bovenleidingconstructie is interessant) ergens bewaard zou kunnen blijven, maar dat zal wel te kostbaar zijn en bovendien behoorlijk veel plaats innemen. Overigens lag er altijd een (deel van?) de kruising als reserve naast. Ik kan mij nog het drukke goederenverkeer over de Oosterspoorbaan herinneren, ook 's nachts reden er gewoon treinen. Ging, als kleine jongen op bezoek bij opa en oma, nog wel eens staan kijken bij de overwegwachter van de allang verdwenen overweg in de Admiraal van Gentstraat. Kan mij zelfs nog de spooraansluiting van de gasfabriek herinneren, die takte tot 1963 ongeveer bij de CVLpost Blauwkapel van het hoofdspoor af. Niets meer van terug te vinden. Op de filmpjes van Sander. kun je aan een bovenleidingportaal nog wel zien hoe en waar het spoor naar het onderstation Blauwkapel aftakte (zie ook SporenplanOnline 1965).
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3057
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2019, 11:34:32 »
Mss een beetje off-topic,maar ik heb nog als aspirant monteur Seinwezen meegeholpen aan de "sloop "van de NX apparatuur in de relaiskamer van de NX Post Blauwkapel in ca
1962,toen die niet meer nodig was. een stuk of wat relaisrekken zijn toen naar de opleidingsschool voor het Seinwezen aan de Concordiastraat gebracht, samen met  het NX tableau.Er ging ook nog een seinpaal mee op de vrachtwagen. (Wat zijn die dingen zwaar... )
Daar heeft ondergetekende met anderen een klein stukje NX weer aan de praat gekregen  voor een of meer rijwegen en een lichtsein.
Was een leuke klus...
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Klein Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2019, 12:07:41 »
De beroemde kruising Blauwkapel hier in stilstaand beeld. Inderdaad jammer dat deze wordt verwijdert. De afbeelding heb ik van het internet geplukt en ik ga ervan uit dat de auteur van deze foto geen bezwaar zal maken tegen de plaatsing in deze toepasselijke topic. Let wel, de kruising is zeer uniek in het Nederlandse spoorwegnet. 


Met vriendelijke groet, Kees ( NS Blokpost 54 Bruntendijk)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2019, 16:50:40 »
Victor, met alleen dat slootje ben je er niet. Je moet dan alsnog een spoorlijn oversteken.

O wacht, je hebt gelijk. Ik bedoelde net over de sloot nog achter de heg, en ik dacht dat je van daar rechtstreeks zicht had op de kruising - maar ik had de boog die er voorlangs loopt even over het hoofd gezien.
Maar, denk ik dan, gewoon even inzoomen...
( gesteld dat het voorstel van dat bootje serieus te nemen is  ;) )
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2019, 16:53:14 door VictorPM »

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3083
  • N Spoor Freak
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2019, 19:47:47 »
Jammer, ik hoor vaak (als de wind deze kant op staat) de treinen over de kruising rijden.....

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2019, 08:45:46 »
Waar zijn die vier wisselmotoren voor op elke hoek?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21208
    • Pagina van klaas
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2019, 08:48:22 »
Die zijn voor het bewegen van de bovenleiding, afhankelijk van welk spoor bereden wordt.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2019, 10:27:11 »





Op de foto's kun je zien dat de kruisende  bovenleiding (links-rechts = Maliebaan) hoger hangt. Op moment dat de Maliebaan bereden moet worden laat men die rijdraad zakken. Deze zakt dan over de rijdraad Overvecht-Bilthoven.
Zo maakt een trein altijd gebruik van de laagst hangende rijdraad en kan deze niet verstrikt raken in de kruisende.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1271
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2019, 12:17:48 »
Mooie detailfoto's van Sander.

In het Excel-bestand van ProRail staat dat wissel 1031 aan de Hilversumse kant wordt verwijderd. In SporenplanOnline is dat 1035. Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2019, 12:58:50 »
Hier is een berichtje met een filmjpje hoe de bovenleiding beweegt. https://mobile.twitter.com/OvDRail_Jan/status/1017490938472615936

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Klein Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2019, 14:24:52 »
Mooie detailfoto van Sander

@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?

@ Mooi filmpje Maarten. Goed te zien hoe een en ander werkt.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2019, 09:19:36 door Bert van Gelder »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2019, 14:55:26 »
Fraai!  (y)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1271
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2019, 22:59:04 »
@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?
Eigen vragen (en opmerkingen) graag buiten de quote plaatsen. De details van de beweegbare bovenleiding vind ik op de foto van Sander. beter in beeld gebracht. Helaas wat onscherp, maar dat komt door de vergroting (denk ik). (De naam van Sander had ik met punt geschreven.)

Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Vanavond kwam ik langs Utrecht en ben er even gaan kijken (met verrekijker). Het is inderdaad wissel 1031.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 23:03:58 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 582
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2019, 23:16:57 »
Echt heel fraai en dat van die bovenleiding wist ik niet, leuk om te lezen en te zien.


Jammer dat dit mooie en unieke stukje spoor weg gaat. Maar was er niet een spoormodelbouwer die dit nagebouwd heeft?
Ik ben niet zeker, maar als dat het geval is dan zien we daar graag wat foto's van.

Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2019, 23:35:57 »
Jammer dat er weer een stukje historie verdwijnt.
Groeten,
Richard