Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Twincenter en Intellibox: kan ik die met elkaar koppelen? door TrixExpress
Vandaag om 01:57:41
Welke besturingssoftware kies ik? door TrixExpress
Vandaag om 01:49:25
Artitec 2019 door Biesje
Vandaag om 00:43:24
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door PeterV
Vandaag om 00:43:19
Modules van Kees Gorter door roadster36
Vandaag om 00:34:13
Baanbouw Bosje77 door mwdb
Vandaag om 00:05:37
Montage bouwkit Weinert BR 93 door mwdb
14 oktober 2019, 23:55:48
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Niekleair
14 oktober 2019, 23:55:46
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
14 oktober 2019, 23:55:03
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door ex-DR V100
14 oktober 2019, 23:46:12
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door ex-DR V100
14 oktober 2019, 23:38:49
DR4088LN programmeren voorbij 128, hoe door Debvd
14 oktober 2019, 23:37:33
Fake webwinkels? door ArjanB
14 oktober 2019, 23:35:56
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door nighttrain1
14 oktober 2019, 23:07:36
Rijnmondlijn door Antal
14 oktober 2019, 22:45:23
Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen door meino
14 oktober 2019, 22:40:34
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Marcel112
14 oktober 2019, 22:34:04
Projekt 083-338 door 44
14 oktober 2019, 22:18:05
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
14 oktober 2019, 22:03:40
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
14 oktober 2019, 21:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
14 oktober 2019, 21:43:11
Heen, En en Weer door DE-II
14 oktober 2019, 21:35:35
Rondom Charlois door NS264
14 oktober 2019, 21:34:46
Frans loodsje door EricZmS
14 oktober 2019, 21:27:10
Wissels en bloksysteem door Te 2/2
14 oktober 2019, 21:18:30
DR wagentjes uit oude Fleischmann tweeassers. door Noordernet
14 oktober 2019, 21:10:09
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
14 oktober 2019, 20:31:53
Driemaster in ‘t veen door DE-II
14 oktober 2019, 20:27:27
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
14 oktober 2019, 20:25:55
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Patrick1975
14 oktober 2019, 20:18:39
  

Auteur Topic: Kruising Blauwkapel  (gelezen 2924 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2019, 11:01:33 »
Het zou mooi zijn als de hele constructie (vooral de bovenleidingconstructie is interessant) ergens bewaard zou kunnen blijven, maar dat zal wel te kostbaar zijn en bovendien behoorlijk veel plaats innemen. Overigens lag er altijd een (deel van?) de kruising als reserve naast. Ik kan mij nog het drukke goederenverkeer over de Oosterspoorbaan herinneren, ook 's nachts reden er gewoon treinen. Ging, als kleine jongen op bezoek bij opa en oma, nog wel eens staan kijken bij de overwegwachter van de allang verdwenen overweg in de Admiraal van Gentstraat. Kan mij zelfs nog de spooraansluiting van de gasfabriek herinneren, die takte tot 1963 ongeveer bij de CVLpost Blauwkapel van het hoofdspoor af. Niets meer van terug te vinden. Op de filmpjes van Sander. kun je aan een bovenleidingportaal nog wel zien hoe en waar het spoor naar het onderstation Blauwkapel aftakte (zie ook SporenplanOnline 1965).
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2019, 11:34:32 »
Mss een beetje off-topic,maar ik heb nog als aspirant monteur Seinwezen meegeholpen aan de "sloop "van de NX apparatuur in de relaiskamer van de NX Post Blauwkapel in ca
1962,toen die niet meer nodig was. een stuk of wat relaisrekken zijn toen naar de opleidingsschool voor het Seinwezen aan de Concordiastraat gebracht, samen met  het NX tableau.Er ging ook nog een seinpaal mee op de vrachtwagen. (Wat zijn die dingen zwaar... )
Daar heeft ondergetekende met anderen een klein stukje NX weer aan de praat gekregen  voor een of meer rijwegen en een lichtsein.
Was een leuke klus...
 Peter
NS 1924-heden .
 0 baan   NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  op 2 rail en bovenleiding .
 Baan heeft  1 kopstation en  1 kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Aan  model van lok  de 23023 van de SSN wordt gebouwd

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1319
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2019, 12:07:41 »
De beroemde kruising Blauwkapel hier in stilstaand beeld. Inderdaad jammer dat deze wordt verwijdert. De afbeelding heb ik van het internet geplukt en ik ga ervan uit dat de auteur van deze foto geen bezwaar zal maken tegen de plaatsing in deze toepasselijke topic. Let wel, de kruising is zeer uniek in het Nederlandse spoorwegnet. 


Met vriendelijke groet, Kees ( NS Blokpost 54 Bruntendijk)
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2019, 16:50:40 »
Victor, met alleen dat slootje ben je er niet. Je moet dan alsnog een spoorlijn oversteken.

O wacht, je hebt gelijk. Ik bedoelde net over de sloot nog achter de heg, en ik dacht dat je van daar rechtstreeks zicht had op de kruising - maar ik had de boog die er voorlangs loopt even over het hoofd gezien.
Maar, denk ik dan, gewoon even inzoomen...
( gesteld dat het voorstel van dat bootje serieus te nemen is  ;) )
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2019, 16:53:14 door VictorPM »

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
  • N Spoor Freak
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2019, 19:47:47 »
Jammer, ik hoor vaak (als de wind deze kant op staat) de treinen over de kruising rijden.....

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2019, 08:45:46 »
Waar zijn die vier wisselmotoren voor op elke hoek?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17514
    • Pagina van klaas
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2019, 08:48:22 »
Die zijn voor het bewegen van de bovenleiding, afhankelijk van welk spoor bereden wordt.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2019, 10:27:11 »





Op de foto's kun je zien dat de kruisende  bovenleiding (links-rechts = Maliebaan) hoger hangt. Op moment dat de Maliebaan bereden moet worden laat men die rijdraad zakken. Deze zakt dan over de rijdraad Overvecht-Bilthoven.
Zo maakt een trein altijd gebruik van de laagst hangende rijdraad en kan deze niet verstrikt raken in de kruisende.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2019, 12:17:48 »
Mooie detailfoto's van Sander.

In het Excel-bestand van ProRail staat dat wissel 1031 aan de Hilversumse kant wordt verwijderd. In SporenplanOnline is dat 1035. Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2019, 12:58:50 »
Hier is een berichtje met een filmjpje hoe de bovenleiding beweegt. https://mobile.twitter.com/OvDRail_Jan/status/1017490938472615936

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1319
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2019, 14:24:52 »
Mooie detailfoto van Sander

@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?

@ Mooi filmpje Maarten. Goed te zien hoe een en ander werkt.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2019, 09:19:36 door Bert van Gelder »
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2019, 14:55:26 »
Fraai!  (y)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2019, 22:59:04 »
@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?
Eigen vragen (en opmerkingen) graag buiten de quote plaatsen. De details van de beweegbare bovenleiding vind ik op de foto van Sander. beter in beeld gebracht. Helaas wat onscherp, maar dat komt door de vergroting (denk ik). (De naam van Sander had ik met punt geschreven.)

Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Vanavond kwam ik langs Utrecht en ben er even gaan kijken (met verrekijker). Het is inderdaad wissel 1031.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 23:03:58 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2019, 23:16:57 »
Echt heel fraai en dat van die bovenleiding wist ik niet, leuk om te lezen en te zien.


Jammer dat dit mooie en unieke stukje spoor weg gaat. Maar was er niet een spoormodelbouwer die dit nagebouwd heeft?
Ik ben niet zeker, maar als dat het geval is dan zien we daar graag wat foto's van.

Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2019, 23:35:57 »
Jammer dat er weer een stukje historie verdwijnt.
Groeten,
Richard