Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 10:10:36
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:21:39
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: Kruising Blauwkapel  (gelezen 8834 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #15 Gepost op: 25 May 2019, 11:01:33 »
Het zou mooi zijn als de hele constructie (vooral de bovenleidingconstructie is interessant) ergens bewaard zou kunnen blijven, maar dat zal wel te kostbaar zijn en bovendien behoorlijk veel plaats innemen. Overigens lag er altijd een (deel van?) de kruising als reserve naast. Ik kan mij nog het drukke goederenverkeer over de Oosterspoorbaan herinneren, ook 's nachts reden er gewoon treinen. Ging, als kleine jongen op bezoek bij opa en oma, nog wel eens staan kijken bij de overwegwachter van de allang verdwenen overweg in de Admiraal van Gentstraat. Kan mij zelfs nog de spooraansluiting van de gasfabriek herinneren, die takte tot 1963 ongeveer bij de CVLpost Blauwkapel van het hoofdspoor af. Niets meer van terug te vinden. Op de filmpjes van Sander. kun je aan een bovenleidingportaal nog wel zien hoe en waar het spoor naar het onderstation Blauwkapel aftakte (zie ook SporenplanOnline 1965).
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #16 Gepost op: 25 May 2019, 11:34:32 »
Mss een beetje off-topic,maar ik heb nog als aspirant monteur Seinwezen meegeholpen aan de "sloop "van de NX apparatuur in de relaiskamer van de NX Post Blauwkapel in ca
1962,toen die niet meer nodig was. een stuk of wat relaisrekken zijn toen naar de opleidingsschool voor het Seinwezen aan de Concordiastraat gebracht, samen met  het NX tableau.Er ging ook nog een seinpaal mee op de vrachtwagen. (Wat zijn die dingen zwaar... )
Daar heeft ondergetekende met anderen een klein stukje NX weer aan de praat gekregen  voor een of meer rijwegen en een lichtsein.
Was een leuke klus...
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #17 Gepost op: 25 May 2019, 12:07:41 »
De beroemde kruising Blauwkapel hier in stilstaand beeld. Inderdaad jammer dat deze wordt verwijdert. De afbeelding heb ik van het internet geplukt en ik ga ervan uit dat de auteur van deze foto geen bezwaar zal maken tegen de plaatsing in deze toepasselijke topic. Let wel, de kruising is zeer uniek in het Nederlandse spoorwegnet. 


Met vriendelijke groet, Kees ( NS Blokpost 54 Bruntendijk)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2019, 16:50:40 »
Victor, met alleen dat slootje ben je er niet. Je moet dan alsnog een spoorlijn oversteken.

O wacht, je hebt gelijk. Ik bedoelde net over de sloot nog achter de heg, en ik dacht dat je van daar rechtstreeks zicht had op de kruising - maar ik had de boog die er voorlangs loopt even over het hoofd gezien.
Maar, denk ik dan, gewoon even inzoomen...
( gesteld dat het voorstel van dat bootje serieus te nemen is  ;) )
« Laatst bewerkt op: 25 May 2019, 16:53:14 door VictorPM »

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3705
  • N Spoor Freak
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #19 Gepost op: 25 May 2019, 19:47:47 »
Jammer, ik hoor vaak (als de wind deze kant op staat) de treinen over de kruising rijden.....

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #20 Gepost op: 26 May 2019, 08:45:46 »
Waar zijn die vier wisselmotoren voor op elke hoek?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #21 Gepost op: 26 May 2019, 08:48:22 »
Die zijn voor het bewegen van de bovenleiding, afhankelijk van welk spoor bereden wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #22 Gepost op: 26 May 2019, 10:27:11 »





Op de foto's kun je zien dat de kruisende  bovenleiding (links-rechts = Maliebaan) hoger hangt. Op moment dat de Maliebaan bereden moet worden laat men die rijdraad zakken. Deze zakt dan over de rijdraad Overvecht-Bilthoven.
Zo maakt een trein altijd gebruik van de laagst hangende rijdraad en kan deze niet verstrikt raken in de kruisende.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #23 Gepost op: 26 May 2019, 12:17:48 »
Mooie detailfoto's van Sander.

In het Excel-bestand van ProRail staat dat wissel 1031 aan de Hilversumse kant wordt verwijderd. In SporenplanOnline is dat 1035. Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #24 Gepost op: 26 May 2019, 12:58:50 »
Hier is een berichtje met een filmjpje hoe de bovenleiding beweegt. https://mobile.twitter.com/OvDRail_Jan/status/1017490938472615936

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #25 Gepost op: 26 May 2019, 14:24:52 »
Mooie detailfoto van Sander

@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?

@ Mooi filmpje Maarten. Goed te zien hoe een en ander werkt.
« Laatst bewerkt op: 27 May 2019, 09:19:36 door Bert van Gelder »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #26 Gepost op: 26 May 2019, 14:55:26 »
Fraai!  (y)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #27 Gepost op: 26 May 2019, 22:59:04 »
@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?
Eigen vragen (en opmerkingen) graag buiten de quote plaatsen. De details van de beweegbare bovenleiding vind ik op de foto van Sander. beter in beeld gebracht. Helaas wat onscherp, maar dat komt door de vergroting (denk ik). (De naam van Sander had ik met punt geschreven.)

Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Vanavond kwam ik langs Utrecht en ben er even gaan kijken (met verrekijker). Het is inderdaad wissel 1031.
« Laatst bewerkt op: 26 May 2019, 23:03:58 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #28 Gepost op: 26 May 2019, 23:16:57 »
Echt heel fraai en dat van die bovenleiding wist ik niet, leuk om te lezen en te zien.


Jammer dat dit mooie en unieke stukje spoor weg gaat. Maar was er niet een spoormodelbouwer die dit nagebouwd heeft?
Ik ben niet zeker, maar als dat het geval is dan zien we daar graag wat foto's van.

Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #29 Gepost op: 26 May 2019, 23:35:57 »
Jammer dat er weer een stukje historie verdwijnt.
Groeten,
Richard