Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"  (gelezen 53071 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #45 Gepost op: 28 mei 2019, 10:24:19 »
Wat te denken van een sleep Allan zelflossers? Ook mooi. (MK heeft ze in het programma)
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #46 Gepost op: 28 mei 2019, 10:26:37 »
Wat het koppelingen verhaal betreft: gewoon de originele KS oplossing is afdoende. Onderste schortplaat slachten en de ruimte die je vrij laat bepaalt de maximale uitslag. Geen centje pijn. (Maar dat is volgens mij zwaar off topic...)
Met groet,

Ger.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #47 Gepost op: 28 mei 2019, 10:55:38 »
Hans,
Als je nu ‘derived’ doet ipv ‘copy’ dan heb je altijd een up-to-date kopie van mijn kap in jouw tekening  (y)

Nog even over die koppeling: laat je die niet meedraaien met de bogie? Lijkt me lastig met krappere bochten...

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #48 Gepost op: 28 mei 2019, 11:21:59 »
@Jan,

Goeie tip, om te kiezen voor “derived”, maar dat werkt enkel als we beiden in dezelfde schaal werken. (1:1 of 1:87)

Een Symoba KK koppeling draait ook naar linksbuiten en rechtsbuiten. Maar maakt een kleinere slag. Omdat we voornemens zijn om slechts aan een zijde een koppeling te maken, zouden we in het geval van het Fl* draaistel ook gewoon de koppelboom kunnen laten zitten. Maar we moeten er dan wel een NEM schacht op monteren. Bij gebruik van een Kadee is er m.i. dan voldoende flexibiliteit.

Gr, Hans

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #49 Gepost op: 28 mei 2019, 13:57:53 »
Er gaat een Fleischmann draaistel in? Ik dacht Lima of die van Alie.

Ziet er goed uit allemaal  (y)

Mvg,

Robert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #50 Gepost op: 28 mei 2019, 14:10:47 »
In de Railhobby's 1990/1 pag.20 ev. en 1990/2 pag.22 ev. staat een artikel over een andere manier van kortkoppelen.
Zit daar mogelijk nog iets in wat bruikbaar is voor de "Beel"
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #51 Gepost op: 28 mei 2019, 14:33:28 »
@Robert,

Excuses, je hebt inderdaad gelijk. Een Lima dus of een van EveModel.

We hebben nog wel wat vragen. In het geval van een Lima blijft er tamelijk veel ruimte beschikbaar voor ballast, elektronica, een luidspreker en een Seuthe rookgenerator. Maar bij de EveModel draaistellen heb ik geen idee hoeveel ruimte ik heb. Zeker als er een dubbele aandrijving wordt gebruikt. Dus wellicht dat Mark ons wat info kan geven.

Ook vragen wij ons af waar de rook van de Seuthe uit de loc moet komen. Uit het grote rooster op het dak, of via een ander gat o.i.d.?

En nu maar hopen dat Marcel112 het juiste dieselgeluid weet te vinden. Al zou ik niet weten hoe?

@Eric

Ik weet niet of we die oude nummers van de RH nog kunnen vinden. Indien mogelijk, graag een kopie per PB.

Gr, Hans

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #52 Gepost op: 28 mei 2019, 15:18:39 »
Uit het Kleinspoor 2600 draadje:

Door middel van software kon de 'echte' stem van Rembrandt gevonden worden. Ik heb foto's gevonden van de motor, wie laat die software er op los? :P

https://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=HCO01%3AFDSTORK-53

En ook nog:

https://www.geheugenvannederland.nl/nl/platform/view/stork-thomassen-motor-type-stt-x?coll=ngvn&facets%5Bsubject%5D%5B%5D=Spoorwegen&maxperpage=36&page=1&query=&identifier=HCO01%3AFDSTORK-50


Het is dus een Stork-Thomassen motor type STT 10 x 24/36, n = 6000. Met deze informatie kon ik nog geen geluid of video vinden. maar wellicht dat iemand meer geluk heeft?

De Kleinspoor heeft een pijpje op het dak zitten, ik denk dat dit de uitlaat is en het rooster meer voor de koeling is. Maar ik was er niet bij toen deze dingen reden.

Mvg,

Robert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #53 Gepost op: 28 mei 2019, 16:46:04 »
Ik weet niet of we die oude nummers van de RH nog kunnen vinden. Indien mogelijk, graag een kopie per PB.
Zie inbox :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #54 Gepost op: 28 mei 2019, 20:03:36 »
@Eric,

Bedankt voor de artikelen. Toen ik ze na zoveel jaren herlas, herkende ik de oplossingen meteen. Of ze bruikbaar zijn, is nog maar de vraag. Die meedraaiende bufferbalk heeft wel iets, maar de mechanische constructie lijkt me niet al te stevig. En ook deze oplossingen vragen ruimte.

Karst zijn opmerking over de diameter van het wiel kan ik wel waarderen. “Theoretisch is het mogelijk om te maken, maar zie je het eigenlijk wel?” Ik heb dus maar vast tegen Jan gezegd, dat hij vooral het juiste aantal klinknagels moet tekenen op de dakplaten die er nog moeten komen. Stel je voor dat iemand er teveel of te weinig telt. 😜

We wachten ondertussen met spanning af op de resultaten van de archeologisch auditieve studie mbt het juiste dieselgeluid dat de “Beel” zou hebben voortbracht met die scheepsmotor. Ik ben zelf meer geïnteresseerd in het authentieke vogelgeluid dat halverwege de vorige eeuw geklonken moet hebben tussen het station Nuenen (v/h Tongelre) en de Collse Watermolen. Maar ik weet nu wat te doen. Gewoon naar het schilderij van Vincent van Gogh kijken. ... Dat schijnt te helpen.


Foto: nl.wikipedia.org

Gr, Hans

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #55 Gepost op: 28 mei 2019, 20:46:54 »
Graag gedaan Hans, kijk er na en denk erover, vergeet daarbij niet dat we bijna 30 jaar verder zijn qua (productie)technieken ;)
Succes!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #56 Gepost op: 29 mei 2019, 21:54:27 »
Vandaag werd er niet getekend (Net als de komende dagen). Maar er werd wel nagedacht en overlegd. We willen namelijk een loc ontwikkelen die relatief eenvoudig (na) te maken is, en niet overtrokken veel geld gaat kosten. En al gaande weg kom je issues tegen, of krijg je een idee. Als je in je uppie werkt, kun je gewoon je gang gaan; maar wanneer er meer mensen bij betrokken zijn, wordt dat lastiger.

Het overleg van vandaag leverde nieuwe inzichten op, die haalbaar en betaalbaar zijn. En gezien de toenemende belangstelling van deze en gene ook herhaalbaar.

Basis idee is dat meerdere EMV leden een bijdrage leveren binnen hun eigen specialisme, variërend van o.a. tekenen, laseren, 3D printen, frezen, etsen, solderen, elektronica, aandrijving, gieten, spuiten en decals maken. (Uh... modelbouw dus)😀

Zo gaan we niet voor een in zijn geheel 3D geprinte of in resin gegoten kap. Maar voor een samenstelling van geëtste zijwanden, met 3D geprinte koppen, en diverse losse details (deuren, roosters, raamkozijnen etc) in zeer hoge resolutie. We denken dan aan stereolithografie. Voor het dak denken we aan een 3D print in een lagere resolutie. Dit kunnen we met eigen apparatuur.

Ferre droeg bij met een Belgisch voorbeeld:



Voor het chassis kiezen we voor een gelaserde acrylplaat. Deze moet stevig zijn en pasvast. En hij mag zeker niet kunnen torderen. Onder deze plaat komen in lage resolutie 3D geprinte accukasten met plaats voor een DCC sound en functiedecoder plus ballast.

Voor de aandrijving kiezen we voor alsnog voor de Lima optie. Doordat slechts één draaistel van een motor voorzien is, blijft er veel ruimte over voor een Seuthe rookgenerator en een luidspreker voor de sounddecoder. Maar ja... die Lima motor.

Wederom de inspiratie van over de grens.



Dit is een vervangende motor van Susumotor voor slechts € 4,99
Hij past in de behuizing van een Limamotor.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #57 Gepost op: 30 mei 2019, 22:33:58 »
Nog even terugkomend op de Lima motor. Mogelijk is er een bruikbaar alternatief. Eerder liet ik een 3D print zien van Daniel Prasal. Hij had een spare part gemaakt voor het draaistel van de Hornby Class 37. Ik had het me niet gerealiseerd dat Lima en Hornby uit hetzelfde nest komen. Als je naar de chassis van zo’n oude NS 1200 en die Class 37 kijkt, zie je meteen de overeenkomsten.

Ook de Class 37 heeft drie-assige draaistellen, dus misschien... ?
Ik weet (nog) niet wat de as afstand is, en welke wielmaat gebruikt wordt, en of deze eventueel te vervangen zijn.

Anyway, de gemotoriseerde draaistellen zijn als spare parts te koop voor rond 20,- BRP

Er zijn zelfs twee modellen.

 

Als je de Lima motor demonteert, krijg je een raamwerkje met koppelboom en aangegoten zijkanten van het draaistel. Precies het deel dat Daniel in 3D geprint heeft voor zijn Class 37.

 

Nu was Daniel al van plan om zijn onderstel van een NEM schacht te voorzien, dus gaan we nu samen kijken of er ook een NL versie kan komen die past onder de Beel. Toch wel grappig dat je op deze manier met CAD ontwerpen samen kunt werken aan één product over landsgrenzen heen. Mochten de wielen te vervangen zijn, kunnen er uiteraard spaakwielen opgezet worden. Dus nou maar hopen dat de asafstand ook een beetje klopt.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #58 Gepost op: 30 mei 2019, 22:54:53 »
De Lima en linker Hornby heeft een pancake motor en zij lopen waarschijnlijk gelijk als je ze op de rails zet. Maar het is eigenlijk wel ouwe zooi.  :'(
De X9917 op de rechter foto is moderner en heeft een "gewone" motor en hoewel ik niet weet hoe goed of slecht die is, zou hij toch wel betere rij-eigenschappen moeten hebben.
Er zit bovendien een NEM-socket op de bogie, maar let op: geen verbinding tussen motor en pickups. Je zal dus zelf nog de voeding voor de motor moeten verzorgen. Er staat het volgende bij:

NOTE: This item does NOT come with a connection between the motor and pickups, so, depending upon the use of the item, it will need to have these joined or soldered onto the wires when used as the correct replacement Hornby item (so that it goes to the DCC socket)

Uit de tekst mag je opmaken dat er wel pickups aanwezig zijn en dan moet je die gewoon met een draadje met de motor of de NEM-socket verbinden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 22:56:33 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #59 Gepost op: 30 mei 2019, 23:42:18 »
@Leen,

Heb jij een Hornby Class 37? Ik wil graag de afstand tussen de wielen weten. Is deze 24mm?

Gr, Hans