Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-modulebaan, Beveiliging door nighttrain1
Vandaag om 00:43:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 00:36:02
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:52
Gezocht, iemand die decoders in Märklin TEE 3071 wil inbouwen (Utrecht) door Haradigi
04 juni 2020, 23:52:58
Raadplaatje door spoorzeven
04 juni 2020, 23:20:30
Projekt 083-338 door 44
04 juni 2020, 23:10:04
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
04 juni 2020, 23:07:13
Märklin 60760 locdecoder instellen in iTrain. door PkAlfisti
04 juni 2020, 23:00:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 juni 2020, 22:57:23
Welke rijtuigen achter NS 1100 door piet keppel
04 juni 2020, 22:46:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
04 juni 2020, 22:44:41
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
04 juni 2020, 22:42:53
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 juni 2020, 22:39:03
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Karst Drenth
04 juni 2020, 22:37:14
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
04 juni 2020, 22:35:32
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door martijn v m
04 juni 2020, 22:32:03
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door dimo1_dimo1
04 juni 2020, 21:57:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door HuubvG
04 juni 2020, 21:52:38
Baanbouw Bosje77 door Jelmer
04 juni 2020, 21:26:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
04 juni 2020, 21:22:32
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
04 juni 2020, 21:15:40
Modelspoorbaan Fleischmann door bosje77
04 juni 2020, 20:54:22
Hoe groen was de groene E-loc 1000? door Bahn-AG
04 juni 2020, 20:46:01
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
04 juni 2020, 20:45:36
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
04 juni 2020, 20:22:46
Cubana door Valentijn
04 juni 2020, 20:18:26
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door Klarentrein
04 juni 2020, 20:13:40
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door peterha
04 juni 2020, 20:11:34
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
04 juni 2020, 19:37:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
04 juni 2020, 18:54:58
  

Auteur Topic: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"  (gelezen 29399 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #45 Gepost op: 28 mei 2019, 10:24:19 »
Wat te denken van een sleep Allan zelflossers? Ook mooi. (MK heeft ze in het programma)
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #46 Gepost op: 28 mei 2019, 10:26:37 »
Wat het koppelingen verhaal betreft: gewoon de originele KS oplossing is afdoende. Onderste schortplaat slachten en de ruimte die je vrij laat bepaalt de maximale uitslag. Geen centje pijn. (Maar dat is volgens mij zwaar off topic...)
Met groet,

Ger.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #47 Gepost op: 28 mei 2019, 10:55:38 »
Hans,
Als je nu ‘derived’ doet ipv ‘copy’ dan heb je altijd een up-to-date kopie van mijn kap in jouw tekening  (y)

Nog even over die koppeling: laat je die niet meedraaien met de bogie? Lijkt me lastig met krappere bochten...

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4352
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #48 Gepost op: 28 mei 2019, 11:21:59 »
@Jan,

Goeie tip, om te kiezen voor “derived”, maar dat werkt enkel als we beiden in dezelfde schaal werken. (1:1 of 1:87)

Een Symoba KK koppeling draait ook naar linksbuiten en rechtsbuiten. Maar maakt een kleinere slag. Omdat we voornemens zijn om slechts aan een zijde een koppeling te maken, zouden we in het geval van het Fl* draaistel ook gewoon de koppelboom kunnen laten zitten. Maar we moeten er dan wel een NEM schacht op monteren. Bij gebruik van een Kadee is er m.i. dan voldoende flexibiliteit.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
    • Biesje.nl
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #49 Gepost op: 28 mei 2019, 13:57:53 »
Er gaat een Fleischmann draaistel in? Ik dacht Lima of die van Alie.

Ziet er goed uit allemaal  (y)

Mvg,

Robert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #50 Gepost op: 28 mei 2019, 14:10:47 »
In de Railhobby's 1990/1 pag.20 ev. en 1990/2 pag.22 ev. staat een artikel over een andere manier van kortkoppelen.
Zit daar mogelijk nog iets in wat bruikbaar is voor de "Beel"
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4352
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #51 Gepost op: 28 mei 2019, 14:33:28 »
@Robert,

Excuses, je hebt inderdaad gelijk. Een Lima dus of een van EveModel.

We hebben nog wel wat vragen. In het geval van een Lima blijft er tamelijk veel ruimte beschikbaar voor ballast, elektronica, een luidspreker en een Seuthe rookgenerator. Maar bij de EveModel draaistellen heb ik geen idee hoeveel ruimte ik heb. Zeker als er een dubbele aandrijving wordt gebruikt. Dus wellicht dat Mark ons wat info kan geven.

Ook vragen wij ons af waar de rook van de Seuthe uit de loc moet komen. Uit het grote rooster op het dak, of via een ander gat o.i.d.?

En nu maar hopen dat Marcel112 het juiste dieselgeluid weet te vinden. Al zou ik niet weten hoe?

@Eric

Ik weet niet of we die oude nummers van de RH nog kunnen vinden. Indien mogelijk, graag een kopie per PB.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
    • Biesje.nl
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #52 Gepost op: 28 mei 2019, 15:18:39 »
Uit het Kleinspoor 2600 draadje:

Door middel van software kon de 'echte' stem van Rembrandt gevonden worden. Ik heb foto's gevonden van de motor, wie laat die software er op los? :P

https://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=HCO01%3AFDSTORK-53

En ook nog:

https://www.geheugenvannederland.nl/nl/platform/view/stork-thomassen-motor-type-stt-x?coll=ngvn&facets%5Bsubject%5D%5B%5D=Spoorwegen&maxperpage=36&page=1&query=&identifier=HCO01%3AFDSTORK-50


Het is dus een Stork-Thomassen motor type STT 10 x 24/36, n = 6000. Met deze informatie kon ik nog geen geluid of video vinden. maar wellicht dat iemand meer geluk heeft?

De Kleinspoor heeft een pijpje op het dak zitten, ik denk dat dit de uitlaat is en het rooster meer voor de koeling is. Maar ik was er niet bij toen deze dingen reden.

Mvg,

Robert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #53 Gepost op: 28 mei 2019, 16:46:04 »
Ik weet niet of we die oude nummers van de RH nog kunnen vinden. Indien mogelijk, graag een kopie per PB.
Zie inbox :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4352
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #54 Gepost op: 28 mei 2019, 20:03:36 »
@Eric,

Bedankt voor de artikelen. Toen ik ze na zoveel jaren herlas, herkende ik de oplossingen meteen. Of ze bruikbaar zijn, is nog maar de vraag. Die meedraaiende bufferbalk heeft wel iets, maar de mechanische constructie lijkt me niet al te stevig. En ook deze oplossingen vragen ruimte.

Karst zijn opmerking over de diameter van het wiel kan ik wel waarderen. “Theoretisch is het mogelijk om te maken, maar zie je het eigenlijk wel?” Ik heb dus maar vast tegen Jan gezegd, dat hij vooral het juiste aantal klinknagels moet tekenen op de dakplaten die er nog moeten komen. Stel je voor dat iemand er teveel of te weinig telt. 😜

We wachten ondertussen met spanning af op de resultaten van de archeologisch auditieve studie mbt het juiste dieselgeluid dat de “Beel” zou hebben voortbracht met die scheepsmotor. Ik ben zelf meer geïnteresseerd in het authentieke vogelgeluid dat halverwege de vorige eeuw geklonken moet hebben tussen het station Nuenen (v/h Tongelre) en de Collse Watermolen. Maar ik weet nu wat te doen. Gewoon naar het schilderij van Vincent van Gogh kijken. ... Dat schijnt te helpen.


Foto: nl.wikipedia.org

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 20:38:16 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #55 Gepost op: 28 mei 2019, 20:46:54 »
Graag gedaan Hans, kijk er na en denk erover, vergeet daarbij niet dat we bijna 30 jaar verder zijn qua (productie)technieken ;)
Succes!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4352
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #56 Gepost op: 29 mei 2019, 21:54:27 »
Vandaag werd er niet getekend (Net als de komende dagen). Maar er werd wel nagedacht en overlegd. We willen namelijk een loc ontwikkelen die relatief eenvoudig (na) te maken is, en niet overtrokken veel geld gaat kosten. En al gaande weg kom je issues tegen, of krijg je een idee. Als je in je uppie werkt, kun je gewoon je gang gaan; maar wanneer er meer mensen bij betrokken zijn, wordt dat lastiger.

Het overleg van vandaag leverde nieuwe inzichten op, die haalbaar en betaalbaar zijn. En gezien de toenemende belangstelling van deze en gene ook herhaalbaar.

Basis idee is dat meerdere EMV leden een bijdrage leveren binnen hun eigen specialisme, variërend van o.a. tekenen, laseren, 3D printen, frezen, etsen, solderen, elektronica, aandrijving, gieten, spuiten en decals maken. (Uh... modelbouw dus)😀

Zo gaan we niet voor een in zijn geheel 3D geprinte of in resin gegoten kap. Maar voor een samenstelling van geëtste zijwanden, met 3D geprinte koppen, en diverse losse details (deuren, roosters, raamkozijnen etc) in zeer hoge resolutie. We denken dan aan stereolithografie. Voor het dak denken we aan een 3D print in een lagere resolutie. Dit kunnen we met eigen apparatuur.

Ferre droeg bij met een Belgisch voorbeeld:



Voor het chassis kiezen we voor een gelaserde acrylplaat. Deze moet stevig zijn en pasvast. En hij mag zeker niet kunnen torderen. Onder deze plaat komen in lage resolutie 3D geprinte accukasten met plaats voor een DCC sound en functiedecoder plus ballast.

Voor de aandrijving kiezen we voor alsnog voor de Lima optie. Doordat slechts één draaistel van een motor voorzien is, blijft er veel ruimte over voor een Seuthe rookgenerator en een luidspreker voor de sounddecoder. Maar ja... die Lima motor.

Wederom de inspiratie van over de grens.



Dit is een vervangende motor van Susumotor voor slechts € 4,99
Hij past in de behuizing van een Limamotor.



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 09:11:52 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4352
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #57 Gepost op: 30 mei 2019, 22:33:58 »
Nog even terugkomend op de Lima motor. Mogelijk is er een bruikbaar alternatief. Eerder liet ik een 3D print zien van Daniel Prasal. Hij had een spare part gemaakt voor het draaistel van de Hornby Class 37. Ik had het me niet gerealiseerd dat Lima en Hornby uit hetzelfde nest komen. Als je naar de chassis van zo’n oude NS 1200 en die Class 37 kijkt, zie je meteen de overeenkomsten.

Ook de Class 37 heeft drie-assige draaistellen, dus misschien... ?
Ik weet (nog) niet wat de as afstand is, en welke wielmaat gebruikt wordt, en of deze eventueel te vervangen zijn.

Anyway, de gemotoriseerde draaistellen zijn als spare parts te koop voor rond 20,- BRP

Er zijn zelfs twee modellen.

 

Als je de Lima motor demonteert, krijg je een raamwerkje met koppelboom en aangegoten zijkanten van het draaistel. Precies het deel dat Daniel in 3D geprint heeft voor zijn Class 37.

 

Nu was Daniel al van plan om zijn onderstel van een NEM schacht te voorzien, dus gaan we nu samen kijken of er ook een NL versie kan komen die past onder de Beel. Toch wel grappig dat je op deze manier met CAD ontwerpen samen kunt werken aan één product over landsgrenzen heen. Mochten de wielen te vervangen zijn, kunnen er uiteraard spaakwielen opgezet worden. Dus nou maar hopen dat de asafstand ook een beetje klopt.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10210
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #58 Gepost op: 30 mei 2019, 22:54:53 »
De Lima en linker Hornby heeft een pancake motor en zij lopen waarschijnlijk gelijk als je ze op de rails zet. Maar het is eigenlijk wel ouwe zooi.  :'(
De X9917 op de rechter foto is moderner en heeft een "gewone" motor en hoewel ik niet weet hoe goed of slecht die is, zou hij toch wel betere rij-eigenschappen moeten hebben.
Er zit bovendien een NEM-socket op de bogie, maar let op: geen verbinding tussen motor en pickups. Je zal dus zelf nog de voeding voor de motor moeten verzorgen. Er staat het volgende bij:

NOTE: This item does NOT come with a connection between the motor and pickups, so, depending upon the use of the item, it will need to have these joined or soldered onto the wires when used as the correct replacement Hornby item (so that it goes to the DCC socket)

Uit de tekst mag je opmaken dat er wel pickups aanwezig zijn en dan moet je die gewoon met een draadje met de motor of de NEM-socket verbinden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 22:56:33 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4352
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #59 Gepost op: 30 mei 2019, 23:42:18 »
@Leen,

Heb jij een Hornby Class 37? Ik wil graag de afstand tussen de wielen weten. Is deze 24mm?

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)