Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons? door Gerco van Beelen
Vandaag om 23:21:07
Let it Snow...... H0e 70x45 door roadster36
Vandaag om 23:18:46
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door EddyK
Vandaag om 23:11:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:58:05
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 22:49:59
Marklin 2019 door Fritsprt
Vandaag om 22:48:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 22:39:32
Baan in Los Angeles door Rondje_HO
Vandaag om 22:37:15
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:35:09
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door Rondje_HO
Vandaag om 22:33:30
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Merlin674
Vandaag om 22:30:32
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door Hugo Baart
Vandaag om 22:04:41
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 21:58:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:44:10
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
Vandaag om 21:43:16
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door Frans Peeters
Vandaag om 21:32:58
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 21:21:28
Rijnmondlijn door Sebas5998
Vandaag om 21:14:37
Reseau de Cambalou en construction door Cambalou
Vandaag om 21:13:45
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door St00mboy
Vandaag om 21:11:38
Bedrijfsnummers wijzigen door Eric B
Vandaag om 21:00:55
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 20:51:47
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door martijn v m
Vandaag om 20:32:59
Fleischmann Profi Driewegwissel hapert door phdirk
Vandaag om 20:32:37
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 20:31:19
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door roadster36
Vandaag om 20:31:05
Oude Fleischmann meuk en curiosa door ArjanB
Vandaag om 20:30:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:27:24
BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus door Joran
Vandaag om 20:24:27
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 19:30:05
  

Auteur Topic: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"  (gelezen 9526 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1580
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #45 Gepost op: 28 mei 2019, 10:24:19 »
Wat te denken van een sleep Allan zelflossers? Ook mooi. (MK heeft ze in het programma)
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1580
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #46 Gepost op: 28 mei 2019, 10:26:37 »
Wat het koppelingen verhaal betreft: gewoon de originele KS oplossing is afdoende. Onderste schortplaat slachten en de ruimte die je vrij laat bepaalt de maximale uitslag. Geen centje pijn. (Maar dat is volgens mij zwaar off topic...)
Met groet,

Ger.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #47 Gepost op: 28 mei 2019, 10:55:38 »
Hans,
Als je nu ‘derived’ doet ipv ‘copy’ dan heb je altijd een up-to-date kopie van mijn kap in jouw tekening  (y)

Nog even over die koppeling: laat je die niet meedraaien met de bogie? Lijkt me lastig met krappere bochten...

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #48 Gepost op: 28 mei 2019, 11:21:59 »
@Jan,

Goeie tip, om te kiezen voor “derived”, maar dat werkt enkel als we beiden in dezelfde schaal werken. (1:1 of 1:87)

Een Symoba KK koppeling draait ook naar linksbuiten en rechtsbuiten. Maar maakt een kleinere slag. Omdat we voornemens zijn om slechts aan een zijde een koppeling te maken, zouden we in het geval van het Fl* draaistel ook gewoon de koppelboom kunnen laten zitten. Maar we moeten er dan wel een NEM schacht op monteren. Bij gebruik van een Kadee is er m.i. dan voldoende flexibiliteit.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
    • Biesje.nl
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #49 Gepost op: 28 mei 2019, 13:57:53 »
Er gaat een Fleischmann draaistel in? Ik dacht Lima of die van Alie.

Ziet er goed uit allemaal  (y)

Mvg,

Robert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3059
  • NS tijdperk III b/c
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #50 Gepost op: 28 mei 2019, 14:10:47 »
In de Railhobby's 1990/1 pag.20 ev. en 1990/2 pag.22 ev. staat een artikel over een andere manier van kortkoppelen.
Zit daar mogelijk nog iets in wat bruikbaar is voor de "Beel"
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #51 Gepost op: 28 mei 2019, 14:33:28 »
@Robert,

Excuses, je hebt inderdaad gelijk. Een Lima dus of een van EveModel.

We hebben nog wel wat vragen. In het geval van een Lima blijft er tamelijk veel ruimte beschikbaar voor ballast, elektronica, een luidspreker en een Seuthe rookgenerator. Maar bij de EveModel draaistellen heb ik geen idee hoeveel ruimte ik heb. Zeker als er een dubbele aandrijving wordt gebruikt. Dus wellicht dat Mark ons wat info kan geven.

Ook vragen wij ons af waar de rook van de Seuthe uit de loc moet komen. Uit het grote rooster op het dak, of via een ander gat o.i.d.?

En nu maar hopen dat Marcel112 het juiste dieselgeluid weet te vinden. Al zou ik niet weten hoe?

@Eric

Ik weet niet of we die oude nummers van de RH nog kunnen vinden. Indien mogelijk, graag een kopie per PB.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
    • Biesje.nl
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #52 Gepost op: 28 mei 2019, 15:18:39 »
Uit het Kleinspoor 2600 draadje:

Door middel van software kon de 'echte' stem van Rembrandt gevonden worden. Ik heb foto's gevonden van de motor, wie laat die software er op los? :P

https://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=HCO01%3AFDSTORK-53

En ook nog:

https://www.geheugenvannederland.nl/nl/platform/view/stork-thomassen-motor-type-stt-x?coll=ngvn&facets%5Bsubject%5D%5B%5D=Spoorwegen&maxperpage=36&page=1&query=&identifier=HCO01%3AFDSTORK-50


Het is dus een Stork-Thomassen motor type STT 10 x 24/36, n = 6000. Met deze informatie kon ik nog geen geluid of video vinden. maar wellicht dat iemand meer geluk heeft?

De Kleinspoor heeft een pijpje op het dak zitten, ik denk dat dit de uitlaat is en het rooster meer voor de koeling is. Maar ik was er niet bij toen deze dingen reden.

Mvg,

Robert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3059
  • NS tijdperk III b/c
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #53 Gepost op: 28 mei 2019, 16:46:04 »
Ik weet niet of we die oude nummers van de RH nog kunnen vinden. Indien mogelijk, graag een kopie per PB.
Zie inbox :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #54 Gepost op: 28 mei 2019, 20:03:36 »
@Eric,

Bedankt voor de artikelen. Toen ik ze na zoveel jaren herlas, herkende ik de oplossingen meteen. Of ze bruikbaar zijn, is nog maar de vraag. Die meedraaiende bufferbalk heeft wel iets, maar de mechanische constructie lijkt me niet al te stevig. En ook deze oplossingen vragen ruimte.

Karst zijn opmerking over de diameter van het wiel kan ik wel waarderen. “Theoretisch is het mogelijk om te maken, maar zie je het eigenlijk wel?” Ik heb dus maar vast tegen Jan gezegd, dat hij vooral het juiste aantal klinknagels moet tekenen op de dakplaten die er nog moeten komen. Stel je voor dat iemand er teveel of te weinig telt. 😜

We wachten ondertussen met spanning af op de resultaten van de archeologisch auditieve studie mbt het juiste dieselgeluid dat de “Beel” zou hebben voortbracht met die scheepsmotor. Ik ben zelf meer geïnteresseerd in het authentieke vogelgeluid dat halverwege de vorige eeuw geklonken moet hebben tussen het station Nuenen (v/h Tongelre) en de Collse Watermolen. Maar ik weet nu wat te doen. Gewoon naar het schilderij van Vincent van Gogh kijken. ... Dat schijnt te helpen.


Foto: nl.wikipedia.org

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 20:38:16 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3059
  • NS tijdperk III b/c
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #55 Gepost op: 28 mei 2019, 20:46:54 »
Graag gedaan Hans, kijk er na en denk erover, vergeet daarbij niet dat we bijna 30 jaar verder zijn qua (productie)technieken ;)
Succes!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #56 Gepost op: 29 mei 2019, 21:54:27 »
Vandaag werd er niet getekend (Net als de komende dagen). Maar er werd wel nagedacht en overlegd. We willen namelijk een loc ontwikkelen die relatief eenvoudig (na) te maken is, en niet overtrokken veel geld gaat kosten. En al gaande weg kom je issues tegen, of krijg je een idee. Als je in je uppie werkt, kun je gewoon je gang gaan; maar wanneer er meer mensen bij betrokken zijn, wordt dat lastiger.

Het overleg van vandaag leverde nieuwe inzichten op, die haalbaar en betaalbaar zijn. En gezien de toenemende belangstelling van deze en gene ook herhaalbaar.

Basis idee is dat meerdere EMV leden een bijdrage leveren binnen hun eigen specialisme, variërend van o.a. tekenen, laseren, 3D printen, frezen, etsen, solderen, elektronica, aandrijving, gieten, spuiten en decals maken. (Uh... modelbouw dus)😀

Zo gaan we niet voor een in zijn geheel 3D geprinte of in resin gegoten kap. Maar voor een samenstelling van geëtste zijwanden, met 3D geprinte koppen, en diverse losse details (deuren, roosters, raamkozijnen etc) in zeer hoge resolutie. We denken dan aan stereolithografie. Voor het dak denken we aan een 3D print in een lagere resolutie. Dit kunnen we met eigen apparatuur.

Ferre droeg bij met een Belgisch voorbeeld:



Voor het chassis kiezen we voor een gelaserde acrylplaat. Deze moet stevig zijn en pasvast. En hij mag zeker niet kunnen torderen. Onder deze plaat komen in lage resolutie 3D geprinte accukasten met plaats voor een DCC sound en functiedecoder plus ballast.

Voor de aandrijving kiezen we voor alsnog voor de Lima optie. Doordat slechts één draaistel van een motor voorzien is, blijft er veel ruimte over voor een Seuthe rookgenerator en een luidspreker voor de sounddecoder. Maar ja... die Lima motor.

Wederom de inspiratie van over de grens.



Dit is een vervangende motor van Susumotor voor slechts € 4,99
Hij past in de behuizing van een Limamotor.



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 09:11:52 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #57 Gepost op: 30 mei 2019, 22:33:58 »
Nog even terugkomend op de Lima motor. Mogelijk is er een bruikbaar alternatief. Eerder liet ik een 3D print zien van Daniel Prasal. Hij had een spare part gemaakt voor het draaistel van de Hornby Class 37. Ik had het me niet gerealiseerd dat Lima en Hornby uit hetzelfde nest komen. Als je naar de chassis van zo’n oude NS 1200 en die Class 37 kijkt, zie je meteen de overeenkomsten.

Ook de Class 37 heeft drie-assige draaistellen, dus misschien... ?
Ik weet (nog) niet wat de as afstand is, en welke wielmaat gebruikt wordt, en of deze eventueel te vervangen zijn.

Anyway, de gemotoriseerde draaistellen zijn als spare parts te koop voor rond 20,- BRP

Er zijn zelfs twee modellen.

 

Als je de Lima motor demonteert, krijg je een raamwerkje met koppelboom en aangegoten zijkanten van het draaistel. Precies het deel dat Daniel in 3D geprint heeft voor zijn Class 37.

 

Nu was Daniel al van plan om zijn onderstel van een NEM schacht te voorzien, dus gaan we nu samen kijken of er ook een NL versie kan komen die past onder de Beel. Toch wel grappig dat je op deze manier met CAD ontwerpen samen kunt werken aan één product over landsgrenzen heen. Mochten de wielen te vervangen zijn, kunnen er uiteraard spaakwielen opgezet worden. Dus nou maar hopen dat de asafstand ook een beetje klopt.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9368
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #58 Gepost op: 30 mei 2019, 22:54:53 »
De Lima en linker Hornby heeft een pancake motor en zij lopen waarschijnlijk gelijk als je ze op de rails zet. Maar het is eigenlijk wel ouwe zooi.  :'(
De X9917 op de rechter foto is moderner en heeft een "gewone" motor en hoewel ik niet weet hoe goed of slecht die is, zou hij toch wel betere rij-eigenschappen moeten hebben.
Er zit bovendien een NEM-socket op de bogie, maar let op: geen verbinding tussen motor en pickups. Je zal dus zelf nog de voeding voor de motor moeten verzorgen. Er staat het volgende bij:

NOTE: This item does NOT come with a connection between the motor and pickups, so, depending upon the use of the item, it will need to have these joined or soldered onto the wires when used as the correct replacement Hornby item (so that it goes to the DCC socket)

Uit de tekst mag je opmaken dat er wel pickups aanwezig zijn en dan moet je die gewoon met een draadje met de motor of de NEM-socket verbinden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 22:56:33 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #59 Gepost op: 30 mei 2019, 23:42:18 »
@Leen,

Heb jij een Hornby Class 37? Ik wil graag de afstand tussen de wielen weten. Is deze 24mm?

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)