Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Verwerking S88 signalen  (gelezen 2970 keer)

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Verwerking S88 signalen
« Gepost op: 19 mei 2019, 14:23:47 »
Ik ben gestart met mijn baanopbouw en ben aan het experimenteren met RocRail als automatiseringsprogramma. Ik zie nu visueel voor het eerst dat een bezetmelder als de 4088cs een loc niet 1x maar tot wel 6x ??? zichzelf aanmeldt. De oorzaak is natuurlijk het aantal wielen per overgang al is het niet consequent het goede aantal elke keer.

Omdat ik de z21 gebruik en dus alleen de via de R-bus de S88 melders kan gebruiken vraag ik me af of dit wel goedkomt. Als ik straks - zeg - 20 treinen heb rijden zal die seriële bus overladen worden met glitches. Moet er per melder geen LDF achter om dit te dempen?  :o
Met vriendelijke groet, Martin

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2019, 20:31:49 »
Zit er al S88N bedrading op? Dat scheelt storingen

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2019, 20:40:34 »
Of de kontaktrail langer maken. Ook dan is er maar ' eeeeeen' melding. De S88 bus werkt als store and forward geheugen. Bij elke uitlezing wordt de stand van de S88 gewist, en bij blijvend kontakt zie je dus een nieuw ' kontakt'.

De meeste programma's kunnen er prima mee overweg. Immers de vlag ' trein is op melder'  is reeds gezet, en het wachten is op de vlag 'trein is van de melder' (en niet ' trein is nog steeds op de melder' ).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2019, 20:44:21 »
hoi,

Ik ben gestart met mijn baanopbouw en ben aan het experimenteren met RocRail als automatiseringsprogramma. Ik zie nu visueel voor het eerst dat een bezetmelder als de 4088cs een loc niet 1x maar tot wel 6x ??? zichzelf aanmeldt. De oorzaak is natuurlijk het aantal wielen per overgang al is het niet consequent het goede aantal elke keer.

Dat is apart. Hoe groot is je detectiestuk? Met een lengte van bijvoorbeeld 300 mm en een lok van 200mm zal de eerste as de lok aanmelden. Daarna gebeurt er niets meer totdat alle assen weer uit het gedecteerde stuk zijn.

Zit er al S88N bedrading op? Dat scheelt storingen

Het is de R-bus en dat is standaard geen S88N-bedrading.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2019, 20:57:36 »
@ivanzon: het is zoals Ronald zegt de Roco Bus (RB). Het is de Digikeijs DR4088RB-CS. Aansluiting met de standaard telefoonkabel tussen z21 RB-ingang en melder. Meer is er nog niet aangesloten.

@JanPeter: loopt die bus dan zo traag dat je visueel elke keer de reset-set situatie ziet? Ik kan me dat niet voorstellen of ik begrijp je niet goed.

@Ronald: wat jij apart noemt is nu precies waar ik mee zit. Waarom meldt hij steeds opnieuw en waarom gaat dit intussen verloren?
Het meldvak is idd zo'n 30cm en de loc is een 1600.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2019, 20:59:20 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2019, 21:11:54 »
Hoi,

Is het ook aanwezig bij van één detectiestuk naar een ander dectectiestuk? Of is het van "vrije baan" naar detectiestuk? Zo ja: De Diodeschakeling zou een oplossing moeten zijn. Je hebt mogelijk last van het spanningsverschil tussen gedetecteerd en ongedetecteerd.

De s88-bus is snel genoeg. Dat is het probleem niet. Sommige programma's zorgen ervoor dat ze alleen op de eerste keer melden en op de laatste keer bezetmelden als de trein uit het blok rijdt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2019, 22:31:36 »
Ronald, het is idd van een detectiestuk naar een rechtstreeks "-DCC stuk" . Ik heb vaker iets voorbij zien komen met die diodeschakeling en nooit geweten waarom dit nu zo nodig is omdat de loc visueel gewoon even hard reed ondanks die ongeveer 1,4V (?) verschil. Maar ik ga van de week proberen of dit de veelvoudige melding oplost.
Met vriendelijke groet, Martin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2019, 22:40:11 »
Het nut van de diodeschakeling wordt in de encyclopedie toch duidelijk uitgelegd.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling
Heeft niks te maken met de snelheid van de loc maar om een gelijke spanningsval tussen gedetecteerde en ongedetecteerde secties te krijgen waardoor de detectie beter werkt.

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2019, 22:47:56 »
Hallo Martin,

Ja, die S88 bus blinkt niet uit in snelheid. De snelheid heeft te maken met de ingestelde aantal terugmelders in de centrale en de daadwerkelijke aantal.

Dat was de reden voor oa LDT (3xS88>RS232/USB) en Marklin (3xS88>bus) om de bussen kleiner te maken en via een snellere verbinding uit te lezen.

In een ver ver verleden kon je met de Marklin 6050, aan geven of je de een aantal s88 wilde uitlezen met reset of zonder. Zonder behielden de S88 de status van de terugmelders, en was het na denderen van een kontakt geen probleem. Huidige systemen is het zo dat je zo snel mogelijk de terugmelding wil inlezen en het programa het na denderen van de terugmelder laat oplossen (is simpeller)

Jan-Peter   
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2019, 14:58:42 »
Een S88 melder wordt intern gereset. Als een melder eenmaal door een trein aangesproken wordt, zal deze voor de computer (als uitlees apparaat van de S88 bus) continue als bezet gezien worden. De werking van de S88 bus is vrij simpel:
- lees alle melders uit
- reset alle melders
- schuif alle meldingen naar de centrale/PC
- wacht even
- lees alle melders uit
- reset alle melders
- schuif alle meldingen naar de centrale/PC
- ....
Tussen de twee reset alle melders heeft een trein de tijd om de melder te setten. Het schuiven gebeurt los van de melder flipflop.

Als je dus veel meldingen krijgt bij een treindoorgang, dan is je melder veel te kort of een zeurende draadbreuk.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 15:01:14 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2019, 20:20:03 »
Het is duidelijk wat ik moet lezen en moet doen. Bedankt allemaal voor de suggesties.  (y)
Ik zal het e.e.a. gaan aanpassen en opnieuw meten om te vergelijken. Ik "meld" me weer  ;D
Met vriendelijke groet, Martin

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2019, 15:46:41 »
Ok, ik heb diverse situaties gemeten.

Demobaantje in Rocrail met 3 blokken en met ieder blok 2 melders dus totaal 6 melders.
Tussen alle melders ligt een stuk spoor zonder terugmelding.


Alle melders gereset (gedaan bij elke test)


20 baantjes rechtsom zonder diodeschakeling. 10 rondjes via BK2 en 10 rondjes via BK3.
Met een 1601 met Chinese decoder.


20 baantjes rechtsom met diodeschakeling (bruggelijkrichter met 4k7 weerstand). Zelfde loc, zelfde 20 rondjes.


Dit nog een keer om te vergelijken.


20 baantjes rechtsom met diodeschakeling. zelfde 20 rondjes maar nu met andere loc, de PIKO 2200 met ESU (sound) decoder.


Ter vergelijk nu 20 baantjes linksom - achteruit - met PIKO 2200.


Mijn voorlopige conclusies: reactie wordt zeer gewaardeerd
- Met de diodeschakeling neemt de gevoeligheid van de melders toe. Is dit wel verstandig?
- Opmerkelijk is dat het aantal meldingen per loc zoveel verschillen. Ik denk dat dit komt door de Anti Slip Bandjes.
  Die geven soms geen melding omdat rubber niet geleidt maar als de loc in een bocht gedwongen wordt zal de velg ervan de melding soms wel
  doorgeven. Dit zie je aan de melders in de bochten bij BK1.
  Dit tezamen met het aantal wielen zou verklaren waarom er zoveel variatie in meldingen zit?
- Het aantal meldingen precies laten overeenkomen met de keren dat de loc daar geweest is zal nooit werken ?
  Al valt het met de PIKO 2200 reuze mee terwijl die ook ASB's heeft.







Met vriendelijke groet, Martin

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2019, 16:32:48 »
Hoi,

- Met de diodeschakeling neemt de gevoeligheid van de melders toe. Is dit wel verstandig?

Dat wil je zeker wel. De melders moeten gevoelig genoeg zijn om bij de eerste as je treintje te kunnen detecteren als deze spanning afneemt. Niet als de complete trein of lok erin is. Dan ben je meestal al de sectie uit.

- Opmerkelijk is dat het aantal meldingen per loc zoveel verschillen. Ik denk dat dit komt door de Anti Slip Bandjes.
  Die geven soms geen melding omdat rubber niet geleidt maar als de loc in een bocht gedwongen wordt zal de velg ervan de melding soms wel
  doorgeven. Dit zie je aan de melders in de bochten bij BK1.
  Dit tezamen met het aantal wielen zou verklaren waarom er zoveel variatie in meldingen zit?

Klopt helemaal. Maar het kan ook komen door vuil.

- Het aantal meldingen precies laten overeenkomen met de keren dat de loc daar geweest is zal nooit werken ?

Nee, dat zal nooit werken. De baan kan vuil zijn, de wielen vuil. Iets minder contact en je hebt geen melding meer op dat betreffende wiel.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2019, 17:04:20 »
- Het aantal meldingen precies laten overeenkomen met de keren dat de loc daar geweest is zal nooit werken ?
Het kan wel, maar dan moet je de bezetmelders aanpassen. En wel zo dat bij het eerste wielcontact de melder direct opkomt, maar na het verbreken van dat contact nog even blijft "hangen", b.v. een seconde. Daarmee overbrug je de meeste contactonderbrekingen door ASB's of vuil.

Een andere vraag is waarom je je daar zorgen over zou maken. Het besturingsprogramma reageert op het eerste contact, al de volgende pulsen doen niks meer.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Verwerking S88 signalen
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2019, 17:10:06 »
Ronald, mijn hartelijke dank. Ik begrijp het.

Als ik straks tot zo'n 160 melders (maximaal aantal met de z21) aan zou sluiten, is dat schuifregister snel genoeg om "alles" op tijd te melden?
Hoe snel is zo'n bus eigenlijk ? Dit om hier een gevoel voor te krijgen.

@Klaas; soort one shot ofzo? maar idd als het niet nodig is moet ik het niet moeilijker maken dan het is.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2019, 17:11:59 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin