BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MartinH0 op 19 mei 2019, 14:23:47

Titel: Verwerking S88 signalen
Bericht door: MartinH0 op 19 mei 2019, 14:23:47
Ik ben gestart met mijn baanopbouw en ben aan het experimenteren met RocRail als automatiseringsprogramma. Ik zie nu visueel voor het eerst dat een bezetmelder als de 4088cs een loc niet 1x maar tot wel 6x ??? zichzelf aanmeldt. De oorzaak is natuurlijk het aantal wielen per overgang al is het niet consequent het goede aantal elke keer.

Omdat ik de z21 gebruik en dus alleen de via de R-bus de S88 melders kan gebruiken vraag ik me af of dit wel goedkomt. Als ik straks - zeg - 20 treinen heb rijden zal die seriële bus overladen worden met glitches. Moet er per melder geen LDF achter om dit te dempen?  :o
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: ivanzon op 19 mei 2019, 20:31:49
Zit er al S88N bedrading op? Dat scheelt storingen
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: Jan-Peter op 19 mei 2019, 20:40:34
Of de kontaktrail langer maken. Ook dan is er maar ' eeeeeen' melding. De S88 bus werkt als store and forward geheugen. Bij elke uitlezing wordt de stand van de S88 gewist, en bij blijvend kontakt zie je dus een nieuw ' kontakt'.

De meeste programma's kunnen er prima mee overweg. Immers de vlag ' trein is op melder'  is reeds gezet, en het wachten is op de vlag 'trein is van de melder' (en niet ' trein is nog steeds op de melder' ).

Jan-Peter
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: Ronaldk op 19 mei 2019, 20:44:21
hoi,

Ik ben gestart met mijn baanopbouw en ben aan het experimenteren met RocRail als automatiseringsprogramma. Ik zie nu visueel voor het eerst dat een bezetmelder als de 4088cs een loc niet 1x maar tot wel 6x ??? zichzelf aanmeldt. De oorzaak is natuurlijk het aantal wielen per overgang al is het niet consequent het goede aantal elke keer.

Dat is apart. Hoe groot is je detectiestuk? Met een lengte van bijvoorbeeld 300 mm en een lok van 200mm zal de eerste as de lok aanmelden. Daarna gebeurt er niets meer totdat alle assen weer uit het gedecteerde stuk zijn.

Zit er al S88N bedrading op? Dat scheelt storingen

Het is de R-bus en dat is standaard geen S88N-bedrading.

Groet Ronald.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: MartinH0 op 19 mei 2019, 20:57:36
@ivanzon: het is zoals Ronald zegt de Roco Bus (RB). Het is de Digikeijs DR4088RB-CS. Aansluiting met de standaard telefoonkabel tussen z21 RB-ingang en melder. Meer is er nog niet aangesloten.

@JanPeter: loopt die bus dan zo traag dat je visueel elke keer de reset-set situatie ziet? Ik kan me dat niet voorstellen of ik begrijp je niet goed.

@Ronald: wat jij apart noemt is nu precies waar ik mee zit. Waarom meldt hij steeds opnieuw en waarom gaat dit intussen verloren?
Het meldvak is idd zo'n 30cm en de loc is een 1600.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: Ronaldk op 19 mei 2019, 21:11:54
Hoi,

Is het ook aanwezig bij van één detectiestuk naar een ander dectectiestuk? Of is het van "vrije baan" naar detectiestuk? Zo ja:  De Diodeschakeling (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling) zou een oplossing moeten zijn. Je hebt mogelijk last van het spanningsverschil tussen gedetecteerd en ongedetecteerd.

De s88-bus is snel genoeg. Dat is het probleem niet. Sommige programma's zorgen ervoor dat ze alleen op de eerste keer melden en op de laatste keer bezetmelden als de trein uit het blok rijdt.

Groet Ronald.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: MartinH0 op 19 mei 2019, 22:31:36
Ronald, het is idd van een detectiestuk naar een rechtstreeks "-DCC stuk" . Ik heb vaker iets voorbij zien komen met die diodeschakeling en nooit geweten waarom dit nu zo nodig is omdat de loc visueel gewoon even hard reed ondanks die ongeveer 1,4V (?) verschil. Maar ik ga van de week proberen of dit de veelvoudige melding oplost.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 mei 2019, 22:40:11
Het nut van de diodeschakeling wordt in de encyclopedie toch duidelijk uitgelegd.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling
 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling)Heeft niks te maken met de snelheid van de loc maar om een gelijke spanningsval tussen gedetecteerde en ongedetecteerde secties te krijgen waardoor de detectie beter werkt.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: Jan-Peter op 19 mei 2019, 22:47:56
Hallo Martin,

Ja, die S88 bus blinkt niet uit in snelheid. De snelheid heeft te maken met de ingestelde aantal terugmelders in de centrale en de daadwerkelijke aantal.

Dat was de reden voor oa LDT (3xS88>RS232/USB) en Marklin (3xS88>bus) om de bussen kleiner te maken en via een snellere verbinding uit te lezen.

In een ver ver verleden kon je met de Marklin 6050, aan geven of je de een aantal s88 wilde uitlezen met reset of zonder. Zonder behielden de S88 de status van de terugmelders, en was het na denderen van een kontakt geen probleem. Huidige systemen is het zo dat je zo snel mogelijk de terugmelding wil inlezen en het programa het na denderen van de terugmelder laat oplossen (is simpeller)

Jan-Peter   
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: gvandersel op 20 mei 2019, 14:58:42
Een S88 melder wordt intern gereset. Als een melder eenmaal door een trein aangesproken wordt, zal deze voor de computer (als uitlees apparaat van de S88 bus) continue als bezet gezien worden. De werking van de S88 bus is vrij simpel:
- lees alle melders uit
- reset alle melders
- schuif alle meldingen naar de centrale/PC
- wacht even
- lees alle melders uit
- reset alle melders
- schuif alle meldingen naar de centrale/PC
- ....
Tussen de twee reset alle melders heeft een trein de tijd om de melder te setten. Het schuiven gebeurt los van de melder flipflop.

Als je dus veel meldingen krijgt bij een treindoorgang, dan is je melder veel te kort of een zeurende draadbreuk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: MartinH0 op 20 mei 2019, 20:20:03
Het is duidelijk wat ik moet lezen en moet doen. Bedankt allemaal voor de suggesties.  (y)
Ik zal het e.e.a. gaan aanpassen en opnieuw meten om te vergelijken. Ik "meld" me weer  ;D
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: MartinH0 op 24 mei 2019, 15:46:41
Ok, ik heb diverse situaties gemeten.

Demobaantje in Rocrail met 3 blokken en met ieder blok 2 melders dus totaal 6 melders.
Tussen alle melders ligt een stuk spoor zonder terugmelding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/demobaantje-Rocrail.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/demobaantje-Rocrail.png)

Alle melders gereset (gedaan bij elke test)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/start-melder-monitor-zonder-diodeschakeling.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/start-melder-monitor-zonder-diodeschakeling.png)

20 baantjes rechtsom zonder diodeschakeling. 10 rondjes via BK2 en 10 rondjes via BK3.
Met een 1601 met Chinese decoder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-zonder-diodeschakeling.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-zonder-diodeschakeling.png)

20 baantjes rechtsom met diodeschakeling (bruggelijkrichter met 4k7 weerstand). Zelfde loc, zelfde 20 rondjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-met-diodeschakeling.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-met-diodeschakeling.png)

Dit nog een keer om te vergelijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-met-diodeschakeling-2e-keer.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-met-diodeschakeling-2e-keer.png)

20 baantjes rechtsom met diodeschakeling. zelfde 20 rondjes maar nu met andere loc, de PIKO 2200 met ESU (sound) decoder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-met-diodeschakeling-met-Piko-2200.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-met-diodeschakeling-met-Piko-2200.png)

Ter vergelijk nu 20 baantjes linksom - achteruit - met PIKO 2200.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-met-diodeschakeling-met-Piko-2200-linksom.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-baantjes-met-diodeschakeling-met-Piko-2200-linksom.png)

Mijn voorlopige conclusies: reactie wordt zeer gewaardeerd
- Met de diodeschakeling neemt de gevoeligheid van de melders toe. Is dit wel verstandig?
- Opmerkelijk is dat het aantal meldingen per loc zoveel verschillen. Ik denk dat dit komt door de Anti Slip Bandjes.
  Die geven soms geen melding omdat rubber niet geleidt maar als de loc in een bocht gedwongen wordt zal de velg ervan de melding soms wel
  doorgeven. Dit zie je aan de melders in de bochten bij BK1.
  Dit tezamen met het aantal wielen zou verklaren waarom er zoveel variatie in meldingen zit?
- Het aantal meldingen precies laten overeenkomen met de keren dat de loc daar geweest is zal nooit werken ?
  Al valt het met de PIKO 2200 reuze mee terwijl die ook ASB's heeft.







Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: Ronaldk op 24 mei 2019, 16:32:48
Hoi,

- Met de diodeschakeling neemt de gevoeligheid van de melders toe. Is dit wel verstandig?

Dat wil je zeker wel. De melders moeten gevoelig genoeg zijn om bij de eerste as je treintje te kunnen detecteren als deze spanning afneemt. Niet als de complete trein of lok erin is. Dan ben je meestal al de sectie uit.

- Opmerkelijk is dat het aantal meldingen per loc zoveel verschillen. Ik denk dat dit komt door de Anti Slip Bandjes.
  Die geven soms geen melding omdat rubber niet geleidt maar als de loc in een bocht gedwongen wordt zal de velg ervan de melding soms wel
  doorgeven. Dit zie je aan de melders in de bochten bij BK1.
  Dit tezamen met het aantal wielen zou verklaren waarom er zoveel variatie in meldingen zit?

Klopt helemaal. Maar het kan ook komen door vuil.

- Het aantal meldingen precies laten overeenkomen met de keren dat de loc daar geweest is zal nooit werken ?

Nee, dat zal nooit werken. De baan kan vuil zijn, de wielen vuil. Iets minder contact en je hebt geen melding meer op dat betreffende wiel.

Groet Ronald.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 mei 2019, 17:04:20
- Het aantal meldingen precies laten overeenkomen met de keren dat de loc daar geweest is zal nooit werken ?
Het kan wel, maar dan moet je de bezetmelders aanpassen. En wel zo dat bij het eerste wielcontact de melder direct opkomt, maar na het verbreken van dat contact nog even blijft "hangen", b.v. een seconde. Daarmee overbrug je de meeste contactonderbrekingen door ASB's of vuil.

Een andere vraag is waarom je je daar zorgen over zou maken. Het besturingsprogramma reageert op het eerste contact, al de volgende pulsen doen niks meer.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: MartinH0 op 24 mei 2019, 17:10:06
Ronald, mijn hartelijke dank. Ik begrijp het.

Als ik straks tot zo'n 160 melders (maximaal aantal met de z21) aan zou sluiten, is dat schuifregister snel genoeg om "alles" op tijd te melden?
Hoe snel is zo'n bus eigenlijk ? Dit om hier een gevoel voor te krijgen.

@Klaas; soort one shot ofzo? maar idd als het niet nodig is moet ik het niet moeilijker maken dan het is.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 mei 2019, 17:21:05
Martin, geen one-shot, maar een vertraagd afvallen van de melding. Maar als je daar geen speciale reden voor hebt, niet druk over maken.
Titel: Re: Verwerking S88 signalen
Bericht door: Ronaldk op 24 mei 2019, 17:29:12
Maak je maar geen zorgen om de snelheid van de bus. Daar gaan echt niet de problemen zitten.  ;) Niet op focussen. Andere zaken zijn van grotere invloed zoals hoeveel treintjes tegelijk rijden, welke computer je aangesloten hebt. Zelf meegemaakt dat een Asus EEE-PC de baan tot 6 treinen goed kon besturen maar bij 7 tegelijk wat meer moeite had. Met een zwaardere laptop werkte het wel lekker.

Groet Ronald.