Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
  

Auteur Topic: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c  (gelezen 35791 keer)

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6775
  • Spaar ze allemaal.
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #15 Gepost op: 16 May 2019, 17:49:30 »
Apart dat ze bij andere rijtuigseries de trap wel lieten zitten, kijk maar op blz. 237 in hetzelfde boek.
Misschien werd het per rijtuig bekeken; te rot dan eraf en plaatsen tredes en is het nog goed dan laten zitten.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2019, 17:52:41 door prutser »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #16 Gepost op: 16 May 2019, 17:59:18 »
Van de C10c zijn er weinig foto's die van de juiste kant genomen zijn, maar er zijn meerdere foto's van ex staatsspoorrijtuigen met hoge klasseborden en halve trappen.  Ik heb een mooie foto uit 1946, nog wel met lage borden, maar wel met halve trappen. Bij het verplaatsen van de borden naar boven zijn de trappen echt niet afgenomen, daar je niet meer bij de noodremkleppen kon komen. (foto uit railhobby oktober 1983)

@mathyn schreef;
Ik ben geïnteresseerd naar de functie van deze kraan en eventueel een referentiebeeld. Er is in de kopwand ook een leiding geëtst volgens het verloop op deze tekening. Bovendien zit er een gaatje. Maar op de bouwtekening wordt er geen aandacht aan besteed en een onderdeel heb ik er ook niet voor.

De leiding op de kopwand loopt naar de twee noodremkleppen links en rechts van de dakrand. Dit zijn de vierkante doosjes die ja al hebt gemonteerd.
Hiertussen zit een horizontaal draadje, wat je door de twee gaatjes met een dun draadje kunt vastzetten

Voor de leiding op het dak, kun je kijken naar andere rijtuigen uit die tijd met gasverlichting. het pintsch gasverlichtingssyteem was bijna bij alle rijtuigen standaard.
Hierbij een dakfoto van de SS C8c uit het spoorwegmuseum, met de gasleidingen zichtbaar.




Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #17 Gepost op: 16 May 2019, 18:01:15 »
bedankt voor de tip, zit nu ook in het boek te bladeren  (y)

Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #18 Gepost op: 16 May 2019, 18:41:25 »
Apart dat ze bij andere rijtuigseries de trap wel lieten zitten, kijk maar op blz. 237 in hetzelfde boek.
Misschien werd het per rijtuig bekeken; te rot dan eraf en plaatsen tredes en is het nog goed dan laten zitten.

Stephan.
Ze zullen vast wel hebben gewacht tot zo'n rijtuig voor iets anders naar de werkplaats kwam.

Grtz, Ton

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #19 Gepost op: 16 May 2019, 18:48:36 »
Mag ik een vraag stellen aan de experts.  Er wordt hier gesproken over een vuldop op de waterreservoirs. Kan dit niet een ontluchtingspijp zijn?

Het vullen van een watertank van boven klinkt logisch maar hoe wou je dit doen als je de trappen naar boven hebt verwijderd en bovendien hangt er vaak nog een waslijn met 1500 volt erboven. Klinkt niet erg logisch.
Het lijkt mij dat dit gedaan werd met een wateraansluiting ergens op de stelbalk. Dan kan je dit doen vanaf het maaiveld met een gewone waterslang. Net zolang vullen totdat er een overlooppijp begint te stromen.

Of zie ik het verkeerd

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #20 Gepost op: 16 May 2019, 18:59:04 »
Dat zie je niet verkeerd. Er zijn foto's van houten rijtuigen die later zijn aangepast op de manier die jij beschrijft.
Overigens heb ik zulke foto's niet gezien van een C10c, maar bijvoorbeeld wel van ex-HSM A3B5's.
Hoeveel rijtuigen wel of niet op die manier zijn aangepast? Geen idee.

Of bij het aanbrengen van zulke leidingen ook de vuldoppen zijn vervangen door ontluchters, weet ik niet. Helaas zijn foto's van de bovenkant van houten rijtuigen erg zeldzaam.

Grtz, Ton

P.S. Ik ben geen expert. Hooguit heb ik mij iets meer dan gemiddeld in dit materieel verdiept.

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 16 May 2019, 19:11:15 door TonM »
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3908
    • MCKmodelbouw
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #21 Gepost op: 16 May 2019, 20:46:37 »
Wat een ontzettende leuke discussies ontstaan er nu! (y)
Mijn notities na enig speurwerk:



Het boek 'Met de trein door Nederland' heb ik hier liggen, dus dat er maar eens open geslagen. (Had ik eerder moeten doen).
Ik heb een aantal bevindingen gedaan:

Dakleiding

Bron: Albers, L. (2018). Met de trein door Nederland (tweede druk), bladzijde 17.

Hier is, naar mijn vermoeden, een C10c te zien. Jaartal 1953. Hier is duidelijk het verloop van de dakleiding te zien. Interessant is dat het lijkt alsof de deksel boven het waterreservoir glad is. Dat zou betekenen dat er geen vuldop aanwezig is! Misschien hebben de C10c's dan toch de aanpassing gehad waar Rob en Ton over schrijven.

Kopwand
Ja dit is een dingetje...

Bron: Albers, L. (2018). Met de trein door Nederland (tweede druk), bladzijde 144.

Dit is een foto uit 1948. De vermelde foto van Stephan op blz. 237 komt uit 1950. Om even op zijn vermoeden in te gaan, ik denk dat dit wel klopt. Een trap weghalen zal vast geen goede reden zijn geweest om een rijtuig tijdelijk uit dienst te nemen in tijden waar er tekorten waren en de NS druk bezig was met de wederopbouw. Dat er na de oorlog nog korte trappen waren bewijst ook bovenstaande foto. Om door te gaan, ik vermoed dat dit een SS C10c is. Dit baseer ik op het dak. De meeste dakventilatoren zijn op dit dak afwezig, maar als je ver genoeg inzoomt zie je wel zwarte plekken. Ik zie in het midden van het dak een waterreservoir, daarnaast denk ik, gelet op de onderlinge afstand, 5 rijen met ventilatoren/zwarte plekken te tellen. Stel dat het 4 rijen zijn, dan zou het een 8deurs bak zijn, maar een B8c, AB8c of NCS B8c kan het niet zijn gezien de plek van het waterreservoir noch de vorm van de dakrand. Een NCS C10c is het ook niet aangezien de ronding ter plaatse van de dakranden scherper wordt. Naar mijn weten blijft dan alleen een SS C10c over... ::)

Dan gaan we door met onderstaande:

Bron: Albers, L. (2018). Met de trein door Nederland (tweede druk), bladzijde 68.

Deze foto werd reeds opgemerkt door Ton. Een C10c kopwand vastgelegd in 1952.
Paar aandachtspunten:
- Trap weg, leuningen in andere vorm teruggeplaatst!
- Twee treden aangebracht om zo bij de noodremkleppen te kunnen komen
- Noodremleiding is verplaatst! Oorspronkelijk liep deze aan de linkerzijde van de linker rib en aan de onderzijde met een bochtje. In deze situatie loopt de leiding aan de rechterzijde(meer naar het midden) en recht naar beneden. Achter de bufferbalk langs???
- Er is vlak onder de sluitseinhouders een tweede horizontale stang geplaatst.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #22 Gepost op: 16 May 2019, 21:05:54 »
Goed bezig chef! (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #23 Gepost op: 16 May 2019, 22:03:21 »
Intussen denk ik dat het veilig is om aan te nemen dat er in die laatste jaren een heleboel variaties waren.
Dat maakt het moeilijker om precies uit te vogelen "hoe het moet". :-\
Aan de andere kant: als alle variaties voorkomen is ook alles goed.  8)

Overigens, als je naar de kopwand van de kit kijkt, is er helemaal geen rekening mee gehouden dat er trappen, opstaptreden of leuningen worden aangebracht.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #24 Gepost op: 16 May 2019, 22:20:34 »
Na wat speurwerk op het Utrechts archief vond ik tekeningen van het onderstel van de C 612-6176.
Hier een uitsnede van de tekening

(Inventarisnummer 2261)Link

Op het detail zie ik in de stelbalk staan Afsluitkraan waterreservoir naast de manometer voor gastank. Mijn vermoeden lijkt dus te kloppen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7784
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #25 Gepost op: 18 May 2019, 20:14:13 »
Mathyn, misschien is er in dit draadje ook nog wat te vinden/leren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4243
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #26 Gepost op: 18 May 2019, 23:33:19 »
...Dan gaan we door met onderstaande:

Bron: Albers, L. (2018). Met de trein door Nederland (tweede druk), bladzijde 68.

Deze foto werd reeds opgemerkt door Ton. Een C10c kopwand vastgelegd in 1952.
Paar aandachtspunten:
- Trap weg, leuningen in andere vorm teruggeplaatst!
- Twee treden aangebracht om zo bij de noodremkleppen te kunnen komen
- Noodremleiding is verplaatst! Oorspronkelijk liep deze aan de linkerzijde van de linker rib en aan de onderzijde met een bochtje. In deze situatie loopt de leiding aan de rechterzijde(meer naar het midden) en recht naar beneden. Achter de bufferbalk langs???
- Er is vlak onder de sluitseinhouders een tweede horizontale stang geplaatst.

Groet, Mathyn

Gezien de wat verschoven ogende bufferbalk en de ophoping van sneeuw vermoed ik dat het hier om een C10c met afgenomen remhuis gaat en we kijken tegen precies die plek aan. Dus is het geen normale kopwand, maar heeft er ooit een hut met een remspindel en twee trappetjes naar dat remhuis gezeten. Bij sloop van het remhuis had je dus een helemaal gladde kopwand; de andere zijde was gedecoreerd met opstaptreden enzo.
De Staatsspoorwegen hadden laddertjes aan de kopwanden, de HSM hadden plaatijzeren opstaptreden. Dat zou kunnen verklaren waarom er HSM onderdelen aan een Staats rijtuig zitten; de verbouwing vond plaats in NS tijd. Tenminste, dat vermoed ik.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #27 Gepost op: 19 May 2019, 00:35:15 »
Zeker. De schuine handgrepen zijn correct voor een bak met remhuis.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6775
  • Spaar ze allemaal.
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #28 Gepost op: 19 May 2019, 00:38:50 »
Ze maakten er een potje van of misschien zelfs een janboel, daarom zijn eind jaren veertig- begin jaren vijftig zo leuk.
Voordeel is, je kan niet snel iets verkeerd doen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2019, 00:45:23 door prutser »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
« Reactie #29 Gepost op: 19 May 2019, 01:31:21 »
Alleen voor ons ontwerpers is het lastig, wel of geen gaatjes.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...