BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: MathynK op 13 mei 2019, 13:19:23

Titel: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 13 mei 2019, 13:19:23
Afgelopen weekend had ik weer eens écht een vrij weekend en dat betekent bouwen! Nu had ik even geen zin in resin en secondelijm (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87725.0), dus ben ik even mijn kast ingedoken op zoek naar een leuk kitje.

Ik heb de afgelopen maanden een aantal messing bouwpakketten van rijtuigen bij elkaar gesprokkeld. Om te beginnen een Philotrain C10c. Ik heb nog nooit een rijtuig in elkaar gebakken maar had er na de vorige bouwsels wel vertrouwen in. Aangezien de wanden en het dak bij deze kit al zijn voorgevormd leek mij dit een verstandige start. Ik kijk toch nog een beetje op tegen het buigen van zijwanden en daken... :-\

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190224-aanwinsten.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190224-aanwinsten.jpeg)
Deze kit dus!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_001.jpg)
Zoals de bouwbeschrijving ook aangeeft ben ik begonnen met de bodemplaat. Het vouwen van de diverse delen ging vrij gemakkelijk in de bankschroef, met twee lange aluminium hoekprofielen waartussen de plaat werd geklemd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_002.jpg)
Alle vouwnaden even nagelopen met wat tin, wordt het toch iets steviger van.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_003.jpg)
Interieur krijgt al vorm. Hier liep ik later wel tegen de lamp aan! De banken zijn vrij breed en komen precies tot de zijrand van de bodemplaat of net iets verder. Dit resulteerde later in een kap die niet mooi aansloot. Ik heb de banken iets meer naar het midden gedrukt zodat deze niet bij de rand uitsteken. Het is een minimaal verschil maar zorgt er nu wel voor dat de kap mooi aansluit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_005.jpg)
Diverse onderdelen aan de onderzijde vastgezet. Na deze stap geeft de handleiding aan om de onderste rij treden vast te zetten. Dit heb ik bewust niet gedaan en deze klus bewaar ik voor een later stadium. Ik wil eerst de kap goed sluitend op het onderstel krijgen en daarna de lipjes strak tegen de rand van de zijwand leggen. Hierdoor voorkom ik ten eerste dat de lipjes in de weg zitten bij het plaatsen van de kap en ten tweede sluiten de lipjes straks wel mooi aan. 

We zijn lekker op weg ;D

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Eric B op 13 mei 2019, 13:27:54
Hierbij ga ik je maar eens op de vingers kijken  :)

Vraagje: Is de 15C kit ook met hoge klasseborden te bouwen of alleen met lage?
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: HaHoHo op 13 mei 2019, 13:44:51
Hallo Mathyn,

veel plezier met het bouwen van deze kit! Ik heb er ook een aantal in elkaar gezet; ze zijn goed te bouwen.

Ik weet niet of je de wagen wilt gaan voorzien van kortkoppelmechanismen? Zo ja en mocht je zoeken naar een manier om dat te kunnen realiseren, zie dan bijvoorbeeld deze pagina op mijn site (https://mwpl-pegasus.weebly.com/boven-de-wagenbodem.html).
Moet de wagen ook op een 'normale' modelbaan kunnen rijden (dus met redelijk krappe bogen), hou dan de uitslag van de draaistellen goed in de gaten; ze raken snel de langstreden. Ik heb een aantal verbindingen tussen bodemplaat en langstreden moeten veranderen om de draaistellen genoeg ruimte te geven en heb zelfs andere koppelhouders gefabriceerd; zie deze pagina (https://mwpl-pegasus.weebly.com/aanvullingenverbeteringen.html).

Groetjes,
Hans.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 13 mei 2019, 16:04:52
@Eric: deze kit heeft geen geëtste borden op de zijwand. Je kan de klassenummers dus op elke plek plaatsen die je maar wilt. Zelf ga ik voor een naoorlogse versie, dus worden ze hoog geplaatst.

@Hans: dankjewel! Tot nu toe is het een vrij simpel kitje en bevalt het goed. Wel zitten er een paar onvolkomenheden in, maar daar kom ik nog op terug. Een kortkoppeling gaat er zeker komen. Ik denk in de vorm van een symoba aangezien ik die nog in de kast heb liggen. Ik heb daar al wat ideeën over, maar een referentie is altijd prettig. Waarvoor dank (y). Wat een mooie site trouwens! Daar staat een hoop inspiratie op.

Dan nog een algemene vraag: heeft iemand een foto van een naoorlogse C10c (ex. SS)??? Tot nu toe heb ik nog niks gevonden en helaas is het boek De Erfenis nog niet in mijn bezit.
Ik zoek beeldmateriaal om een aantal punten te kunnen achterhalen:
- exacte plaatsing opschriften, kan ook wel met foto's van het Philo model
- vorm van handgrepen tpv deuren
- trap aan de kopse kant: ik weet dat deze is aangepast of weggehaald. Is deze helemaal weggehaald, of is er nog een klein stukje trap overgebleven zoals ook op andere type rijtuigen voorkwam?

Gr, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Eric B op 13 mei 2019, 16:14:38
Kijk dat is informatie waar ik blij van word  ;D
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: TonM op 13 mei 2019, 18:25:08

Dan nog een algemene vraag: heeft iemand een foto van een naoorlogse C10c (ex. SS)???


Hoi Mathyn,

Over grootspoor-foto's heb ik je een PB gestuurd. Hieronder vast een plaatje van wat ik heb gebakken van deze kit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philotrain-C10c-6129.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philotrain-C10c-6129.jpg)

Omdat de opschriften van Philotrain nogal sober zijn, heb ik een setje rijtuigopschriften van MK Modelbouwstudio gebruikt. De "niet roken" bordjes heb ik zelf geprint op een stickervel, uitgesneden en opgeplakt.


- trap aan de kopse kant: ik weet dat deze is aangepast of weggehaald. Is deze helemaal weggehaald, of is er nog een klein stukje trap overgebleven zoals ook op andere type rijtuigen voorkwam?

Gr, Mathyn

De trap aan de kopse kant is bij de naoorlogse versie vervallen, evenals het bordesje aan de andere kant. (bron: Philotrain)

Grtz, Ton
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: zuylen op 13 mei 2019, 19:02:29
Ziet er mooi uit! (y)
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 14 mei 2019, 09:50:36
Prachtig gebouwd Ton, zo ver moet ik nog maar zien te komen ;)
In ieder geval bedankt voor het mooie voorbeeld.

__________________________

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_006.jpg)

We gaan door met de kap. Het vouwen van de wanden ging verrassend makkelijk. Bij de eerste poging had ik de zijwand in de bankschroef gezet. Vouwen gaat in dat geval erg moeizaam aangezien het dak maar weinig messing houvast heeft om te vouwen. Het ging ook niet strak (uiteraard.... ::)) Daarom al snel de kap omgedraaid en het dak ingeklemd. Daarna was de kap binnen enkele seconden gevouwen. Al doende leert men ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_007.jpg)

Vanwege de afwezigheid van een M1,4 tapje heb ik besloten de schroefgaten met een 1,5mm boortje uit te boren en daarna M1,4 moertjes te solderen. Over het algemeen heeft dit mijn voorkeur boven een tapje in een dun plaatje messing. Er is altijd een risico dat het na verloop van tijd dolgedraaid wordt...
Overigens, binnenkort heb ik het M1,4 tapje toch wel nodig... Anders kan ik de draaistellen niet vastschroeven ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_008.jpg)

Ik heb eerst de beide kopwanden en de wanden ter plaatse van het toilet geplaatst. Deze volgorde was bewust. De twee tussenwandjes vlak achter de kopwand waren namelijk niet erg maatvast... Vooraf controleren van de maatvoering is dus echt heel belangrijk! In eerste instantie was de buitenwand strak op de tussenwand gesoldeerd en dat resulteerde in een dikke knik in de wand. Daarna de brander er even opgezet en ik zag de buitenwand weer netjes terug schieten naar 'rechte' positie. De ontstane kier maar dicht gesolmuurd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_009.jpg)

Even passen op het onderstel ging goed. Het begint al op een C10 te lijken!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_010.jpg)

Dan naar het dak, wat een !%(*@^$$#^@@#%^ was dat! (Lees een hoop gevloek)
Op bovenstaande foto is te zien dat het voorgevormde dak NIET goed aansloot. Voor de foto gaf ik al behoorlijk wat druk en het dak wilde ook met die druk gewoon niet aansluiten. De scherpe vouw begon gewoon te vroeg....
Ik heb dit opgelost door in eerste instantie de vouw iets te verminderen en daarna te verplaatsen. Met een hoop geduld, elke keer weer inklemmen tussen twee hoekprofielen, corrigeren en weer passen en daarna weer iets corrigeren en weer passen (etc.), is het gelukt om het dak passend te krijgen. Zonder enige druk op het dak te geven zag het er zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_011.jpg)

Het is gelukt om de ronding heel strak te houden, je ziet dus geen vouwnaden, knikken, deuken of andere storende elementen in het dak!

Inmiddels zitten de eerste dakluchters op het dak en is het dak aan de bak gesoldeerd volgens de methode die Philotrain beschrijft. Dit ging verrassend simpel. Helaas ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat de kit incompleet is. Ik mis twee ventilatoren torpedomodel en twee ventilatoren vaasmodel... Er waren ook al een aantal onderdeeltjes van de gietboom afgeknipt.  ???. Vooralsnog moet ik deze onderdelen bestellen voor een aantal andere kitjes, dus een probleem is het niet. Het is wel jammer dat ik de kap hierdoor voorlopig niet af kan maken.

Kleine kanttekening: het valt mij op dat bij het Philotrain model en het model van Ton er geen vuldoppen op de watertank zitten. Lijkt mij dat deze er wel op moet? Ik zal eens naar de bouwtekening in Het Utrechts Archief zoeken. Daar staat het wel op.

Volgende keer meer foto's!

Groet, Mathyn
 
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Ivo tB op 14 mei 2019, 11:27:42
Helaas is het zo dat meestal de daken van Philotrain kits niet passen op de zijwanden. Maar je hebt het goed opgelost.

Nog een tip voor de handgrepen naast de deuren: die moeten aan de boven en onderkant rond zijn. Volgens mij heeft TonM dat ook gemaakt, maar Philotrain tekent het meestal als rechte handgrepen. Is een typisch ding voor Staatsspoor rijtuigen.

Zie onderstaand model:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tM_NS-C10c_P3022379.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tM_NS-C10c_P3022379.jpg)

Dit is overigens geen Philotrain model, maar een eigen productie van TM EB (Ingenium)

mvg,
Ivo
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Weerd op 14 mei 2019, 17:09:38
Watervuldoppen horen er wel bij.
Kit 870/70107

Gerard
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: prutser op 14 mei 2019, 19:46:13
De kopladders werden in/vanaf 1929 ingekort, werden ze daarna nog wel verwijderd?
Die vuldoppen, Philotrain 570/70107, zijn in het echt niet helemaal zichtbaar, alleen de deksels daarvan zijn nog te zien bovenop de waterbak. De rest van de watervuldop zit daaronder verstopt. Dus een klein rond plaatje volstaat.


Stephan.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: AB 7216 op 15 mei 2019, 07:28:14
De koptrappen zijn vanaf 1929 ingekort, maar zeker niet verwijderd.
Je kunt anders niet meer bij de noodremkleppen komen die onder de dakrand zitten.

Op diverse foto´s van naoorlogs materieel, zie je de halve trappen nog.
Nu lijken bijna al mijn foto´s van de SS C10c vanaf de kant van de verlichtingsbediening genomen te zijn, maar toch.

Groeten Arjen
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 16 mei 2019, 11:39:52
@Ivo; dankjewel! Ik wist niet dat dit een bekend euvel was... Zou toch niet mogen voor de prijs van de kits :-X Aan de andere kant, het is natuurlijk wel 100% handwerk.
Die handgrepen zagen er al niet helemaal recht uit. Het is mij nu wel duidelijk hoe ze gevormd moeten worden. Alleen nog even bedenken hoe ik dit 20x kan reproduceren zonder grote verschillen. Zie ik nou goed dat de handgrepen bij Ewout blank zijn gehouden? Of zijn deze na het spuiten met metaalverf aangestipt?

@Gerard & Stephan, die waterdoppen zijn een leuke discussie. Ik zie op de tekeningen het volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_012.jpg)
Bron: Het Utrechts Archief

De vuldoppen van Philotrain zijn wel het juiste model denk ik, alleen horen deze verzonken in de plaat gemonteerd te worden. Nu heb ik twee onderdelen aan een van de gietbomen zitten die sterk lijken op het dakventilator type cilindrisch model. Met enig vijlwerk komen deze zeer goed in de buurt van een rond dopje. Deze twee onderdelen zie ik overigens nergens terug komen op de bouwtekening van Philotrain en beschouw ze daarom als 'overgebleven' onderdelen... en daarom geschikt ;D

@Arjen, jij geef dus aan dat de trappen er (gedeeltelijk) wel op moeten bij een naoorlogs model, eigenlijk net als op het vooroorlogse model van Ewout(zie foto van Ivo). Dat is leuk! ;D

Twee nieuwe puntjes voor mijn onderzoek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_013.jpg)
Bron: HUA
Ik ben geïnteresseerd naar de functie van deze kraan en eventueel een referentiebeeld. Er is in de kopwand ook een leiding geëtst volgens het verloop op deze tekening. Bovendien zit er een gaatje. Maar op de bouwtekening wordt er geen aandacht aan besteed en een onderdeel heb ik er ook niet voor.

EDIT: het lijkt mij een oud type luchtslang/kraan zoals deze waren gemonteerd voordat de slangen op de bufferbalk kwamen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_014.jpg)
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het verloop van deze leiding op het dak. Maar of ik dat kan achterhalen betwijfel ik...

Dan nog even de stand van zaken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_015.jpg)
Het dak zit vast en de onderdelen op het dak zijn zo goed als allemaal geplaatst. Ik mis nog een paar onderdelen die pas geplaatst kunnen worden nadat ik deze besteld heb.

Helaas, vanwege de deadlines van een aantal schoolopdrachten, gaat het model nu weer even de kast in. Zodra ik weer wat tijd heb ik ga ik verder.

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Ivo tB op 16 mei 2019, 12:56:32
Die handgrepen zagen er al niet helemaal recht uit. Het is mij nu wel duidelijk hoe ze gevormd moeten worden. Alleen nog even bedenken hoe ik dit 20x kan reproduceren zonder grote verschillen. Zie ik nou goed dat de handgrepen bij Ewout blank zijn gehouden? Of zijn deze na het spuiten met metaalverf aangestipt?
Mathyn, voor het gelijk houden van de handgrepen maak ik altijd een mal. Neem een stukje messing plaat (resten van de etsplaat) en boor daar op de juiste afstand van de 2 rondingen 2 gaatjes. Door de gaatjes soldeer je haaks op het oppervlak 2 draadjes van 0,4 mm . Dan kun je daarom heen de handgrepen buigen en heb je ze allemaal even lang. Daarna haaks omzetten aan de uiteinden om door de gaatjes in de bak te passen.

Het mooiste zijn natuurlijk blanke messing handgrepen die je ook nog oppoetst. Ewout denkt dat ik dat altijd doe. Maar je kunt ook ze naderhand met de hand met messing lak aantippen. Dat heeft Ewout gedaan en ik recent ook. Het maakt wel verschil. Als je draad gebruikt is het makkelijker ze blank metaal te houden, maar voor het gemak (en dat maakt echt een enorm verschil) heeft Ewout net als MK meestal geëtste messing handgrepen. Dat werkt wel zo snel, maar doordat je dan een meer rechthoekig stuk metaal krijgt is dat lastiger schoon te houden en al haast niet meer te poetsen.


mvg,
Ivo
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: TonM op 16 mei 2019, 17:13:52
De koptrappen zijn vanaf 1929 ingekort, maar zeker niet verwijderd.
Je kunt anders niet meer bij de noodremkleppen komen die onder de dakrand zitten.

Op diverse foto´s van naoorlogs materieel, zie je de halve trappen nog.
Nu lijken bijna al mijn foto´s van de SS C10c vanaf de kant van de verlichtingsbediening genomen te zijn, maar toch.

Groeten Arjen

Philotrain zelf heeft destijds de gebouwde versie met hooggeplaatste klasseborden uitgebracht (15C), zonder de trappen.
In de bouwbeschrijving bij de oorspronkelijke kit staat over de te bouwen uitvoering "uit de vijftiger jaren met hooggeplaatste klasseborden" dat bij die versie : ".... vervalt aan de ene kopkant de trap en aan de andere kant het bordesje.

Nu kan Philotrain het natuurlijk ook mis hebben gehad, maar ik heb zelf nog geen foto's gezien van een C10c (ex-SS) met hoge klasseborden met halve trap. En ik geloof niet dat ze het bij Philotrain zomaar uit de duim hebben gezogen.

Maar goed, het wachten is natuurlijk op een foto waarop e.e.a. duidelijk te zien is.

Grtz, Ton

Edit: Toch nog even gaan spitten.
Blz. 68 van het boek "Met de trein door Nederland 1947-1986". Op de bovenste foto is de bedoelde kopwand te zien. Zonder trap, maar wel met twee opstaptreden.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: prutser op 16 mei 2019, 17:49:30
Apart dat ze bij andere rijtuigseries de trap wel lieten zitten, kijk maar op blz. 237 in hetzelfde boek.
Misschien werd het per rijtuig bekeken; te rot dan eraf en plaatsen tredes en is het nog goed dan laten zitten.

Stephan.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: AB 7216 op 16 mei 2019, 17:59:18
Van de C10c zijn er weinig foto's die van de juiste kant genomen zijn, maar er zijn meerdere foto's van ex staatsspoorrijtuigen met hoge klasseborden en halve trappen.  Ik heb een mooie foto uit 1946, nog wel met lage borden, maar wel met halve trappen. Bij het verplaatsen van de borden naar boven zijn de trappen echt niet afgenomen, daar je niet meer bij de noodremkleppen kon komen. (foto uit railhobby oktober 1983)

@mathyn schreef;
Ik ben geïnteresseerd naar de functie van deze kraan en eventueel een referentiebeeld. Er is in de kopwand ook een leiding geëtst volgens het verloop op deze tekening. Bovendien zit er een gaatje. Maar op de bouwtekening wordt er geen aandacht aan besteed en een onderdeel heb ik er ook niet voor.

De leiding op de kopwand loopt naar de twee noodremkleppen links en rechts van de dakrand. Dit zijn de vierkante doosjes die ja al hebt gemonteerd.
Hiertussen zit een horizontaal draadje, wat je door de twee gaatjes met een dun draadje kunt vastzetten

Voor de leiding op het dak, kun je kijken naar andere rijtuigen uit die tijd met gasverlichting. het pintsch gasverlichtingssyteem was bijna bij alle rijtuigen standaard.
Hierbij een dakfoto van de SS C8c uit het spoorwegmuseum, met de gasleidingen zichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_26_40_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_26_40_Pro.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_28_13_Pro_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_28_13_Pro_1.jpg)

Groeten Arjen
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: AB 7216 op 16 mei 2019, 18:01:15
bedankt voor de tip, zit nu ook in het boek te bladeren  (y)

Arjen
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: TonM op 16 mei 2019, 18:41:25
Apart dat ze bij andere rijtuigseries de trap wel lieten zitten, kijk maar op blz. 237 in hetzelfde boek.
Misschien werd het per rijtuig bekeken; te rot dan eraf en plaatsen tredes en is het nog goed dan laten zitten.

Stephan.
Ze zullen vast wel hebben gewacht tot zo'n rijtuig voor iets anders naar de werkplaats kwam.

Grtz, Ton

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: RobBennis op 16 mei 2019, 18:48:36
Mag ik een vraag stellen aan de experts.  Er wordt hier gesproken over een vuldop op de waterreservoirs. Kan dit niet een ontluchtingspijp zijn?

Het vullen van een watertank van boven klinkt logisch maar hoe wou je dit doen als je de trappen naar boven hebt verwijderd en bovendien hangt er vaak nog een waslijn met 1500 volt erboven. Klinkt niet erg logisch.
Het lijkt mij dat dit gedaan werd met een wateraansluiting ergens op de stelbalk. Dan kan je dit doen vanaf het maaiveld met een gewone waterslang. Net zolang vullen totdat er een overlooppijp begint te stromen.

Of zie ik het verkeerd

Rob
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: TonM op 16 mei 2019, 18:59:04
Dat zie je niet verkeerd. Er zijn foto's van houten rijtuigen die later zijn aangepast op de manier die jij beschrijft.
Overigens heb ik zulke foto's niet gezien van een C10c, maar bijvoorbeeld wel van ex-HSM A3B5's.
Hoeveel rijtuigen wel of niet op die manier zijn aangepast? Geen idee.

Of bij het aanbrengen van zulke leidingen ook de vuldoppen zijn vervangen door ontluchters, weet ik niet. Helaas zijn foto's van de bovenkant van houten rijtuigen erg zeldzaam.

Grtz, Ton

P.S. Ik ben geen expert. Hooguit heb ik mij iets meer dan gemiddeld in dit materieel verdiept.

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 16 mei 2019, 20:46:37
Wat een ontzettende leuke discussies ontstaan er nu! (y)
Mijn notities na enig speurwerk:



Het boek 'Met de trein door Nederland' heb ik hier liggen, dus dat er maar eens open geslagen. (Had ik eerder moeten doen).
Ik heb een aantal bevindingen gedaan:

Dakleiding
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_016.jpg)
Bron: Albers, L. (2018). Met de trein door Nederland (tweede druk), bladzijde 17.

Hier is, naar mijn vermoeden, een C10c te zien. Jaartal 1953. Hier is duidelijk het verloop van de dakleiding te zien. Interessant is dat het lijkt alsof de deksel boven het waterreservoir glad is. Dat zou betekenen dat er geen vuldop aanwezig is! Misschien hebben de C10c's dan toch de aanpassing gehad waar Rob en Ton over schrijven.

Kopwand
Ja dit is een dingetje...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_018.jpg)
Bron: Albers, L. (2018). Met de trein door Nederland (tweede druk), bladzijde 144.

Dit is een foto uit 1948. De vermelde foto van Stephan op blz. 237 komt uit 1950. Om even op zijn vermoeden in te gaan, ik denk dat dit wel klopt. Een trap weghalen zal vast geen goede reden zijn geweest om een rijtuig tijdelijk uit dienst te nemen in tijden waar er tekorten waren en de NS druk bezig was met de wederopbouw. Dat er na de oorlog nog korte trappen waren bewijst ook bovenstaande foto. Om door te gaan, ik vermoed dat dit een SS C10c is. Dit baseer ik op het dak. De meeste dakventilatoren zijn op dit dak afwezig, maar als je ver genoeg inzoomt zie je wel zwarte plekken. Ik zie in het midden van het dak een waterreservoir, daarnaast denk ik, gelet op de onderlinge afstand, 5 rijen met ventilatoren/zwarte plekken te tellen. Stel dat het 4 rijen zijn, dan zou het een 8deurs bak zijn, maar een B8c, AB8c of NCS B8c kan het niet zijn gezien de plek van het waterreservoir noch de vorm van de dakrand. Een NCS C10c is het ook niet aangezien de ronding ter plaatse van de dakranden scherper wordt. Naar mijn weten blijft dan alleen een SS C10c over... ::)

Dan gaan we door met onderstaande:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_017.jpg)
Bron: Albers, L. (2018). Met de trein door Nederland (tweede druk), bladzijde 68.

Deze foto werd reeds opgemerkt door Ton. Een C10c kopwand vastgelegd in 1952.
Paar aandachtspunten:
- Trap weg, leuningen in andere vorm teruggeplaatst!
- Twee treden aangebracht om zo bij de noodremkleppen te kunnen komen
- Noodremleiding is verplaatst! Oorspronkelijk liep deze aan de linkerzijde van de linker rib en aan de onderzijde met een bochtje. In deze situatie loopt de leiding aan de rechterzijde(meer naar het midden) en recht naar beneden. Achter de bufferbalk langs???
- Er is vlak onder de sluitseinhouders een tweede horizontale stang geplaatst.

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: ingenium op 16 mei 2019, 21:05:54
Goed bezig chef! (y)
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: TonM op 16 mei 2019, 22:03:21
Intussen denk ik dat het veilig is om aan te nemen dat er in die laatste jaren een heleboel variaties waren.
Dat maakt het moeilijker om precies uit te vogelen "hoe het moet". :-\
Aan de andere kant: als alle variaties voorkomen is ook alles goed.  8)

Overigens, als je naar de kopwand van de kit kijkt, is er helemaal geen rekening mee gehouden dat er trappen, opstaptreden of leuningen worden aangebracht.

Grtz, Ton
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: RobBennis op 16 mei 2019, 22:20:34
Na wat speurwerk op het Utrechts archief vond ik tekeningen van het onderstel van de C 612-6176.
Hier een uitsnede van de tekening
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderstel-SS-C6125-6176.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderstel-SS-C6125-6176.jpg)
(Inventarisnummer 2261)Link (https://www.hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=34148278&miview=inv2)

Op het detail zie ik in de stelbalk staan Afsluitkraan waterreservoir naast de manometer voor gastank. Mijn vermoeden lijkt dus te kloppen.

Rob
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Eric B op 18 mei 2019, 20:14:13
Mathyn, misschien is er in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9629.0) ook nog wat te vinden/leren.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Gert Arkema op 18 mei 2019, 23:33:19
...Dan gaan we door met onderstaande:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_017.jpg)
Bron: Albers, L. (2018). Met de trein door Nederland (tweede druk), bladzijde 68.

Deze foto werd reeds opgemerkt door Ton. Een C10c kopwand vastgelegd in 1952.
Paar aandachtspunten:
- Trap weg, leuningen in andere vorm teruggeplaatst!
- Twee treden aangebracht om zo bij de noodremkleppen te kunnen komen
- Noodremleiding is verplaatst! Oorspronkelijk liep deze aan de linkerzijde van de linker rib en aan de onderzijde met een bochtje. In deze situatie loopt de leiding aan de rechterzijde(meer naar het midden) en recht naar beneden. Achter de bufferbalk langs???
- Er is vlak onder de sluitseinhouders een tweede horizontale stang geplaatst.

Groet, Mathyn

Gezien de wat verschoven ogende bufferbalk en de ophoping van sneeuw vermoed ik dat het hier om een C10c met afgenomen remhuis gaat en we kijken tegen precies die plek aan. Dus is het geen normale kopwand, maar heeft er ooit een hut met een remspindel en twee trappetjes naar dat remhuis gezeten. Bij sloop van het remhuis had je dus een helemaal gladde kopwand; de andere zijde was gedecoreerd met opstaptreden enzo.
De Staatsspoorwegen hadden laddertjes aan de kopwanden, de HSM hadden plaatijzeren opstaptreden. Dat zou kunnen verklaren waarom er HSM onderdelen aan een Staats rijtuig zitten; de verbouwing vond plaats in NS tijd. Tenminste, dat vermoed ik.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: ingenium op 19 mei 2019, 00:35:15
Zeker. De schuine handgrepen zijn correct voor een bak met remhuis.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: prutser op 19 mei 2019, 00:38:50
Ze maakten er een potje van of misschien zelfs een janboel, daarom zijn eind jaren veertig- begin jaren vijftig zo leuk.
Voordeel is, je kan niet snel iets verkeerd doen.

Stephan.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: ingenium op 19 mei 2019, 01:31:21
Alleen voor ons ontwerpers is het lastig, wel of geen gaatjes.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Carel Ruysink op 19 mei 2019, 09:21:11
Putjes aan de binnenkant en zelf ad lib doorboren?

Carel.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: prutser op 19 mei 2019, 14:36:18
Alleen voor ons ontwerpers is het lastig, wel of geen gaatjes.

De meeste messingkits die ik in elkaar gezet heb zijn, als ik het goed heb, oorspronkelijk ontworpen voor 1920-1940 dus is het altijd uitpluizen of er wat veranderd is maar dat heeft ook zo zijn charme, lekker googlen, boeken uitpluizen en eventueel de kit zelf aanpassen.

Stephan.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 20 mei 2019, 15:06:52
Ze maakten er een potje van of misschien zelfs een janboel, daarom zijn eind jaren veertig- begin jaren vijftig zo leuk.
Voordeel is, je kan niet snel iets verkeerd doen.

Stephan.

Dát, plus de instroom van veel 'modern' materieel in een rijk pallet aan kleuren maakt het alleen maar leuker.  (y)

@Gert, scherp! Gelijk even aangepast in mijn aantekeningen.

@Ton: nee het is zeker niet zo strikt. Er is voldoende variatie te vinden. Dat Philotrain hier in de kit geen rekening mee heeft gehouden kan ik goed begrijpen. Er zijn grenzen aan wat je kunt tekenen in één etsplaat. Er wordt ook in de handleiding terecht omschreven dat de gaatjes voor de trap zelf afgetekend en geboord moeten worden. De meeste bouwers hebben dit liever dan dat er gaten dichtgestopt moeten worden. Als je op alle variaties antwoord wilt geven zal je een serie van meerdere kopwanden moeten tekenen met de diverse kleine onderlinge verschillen.

Het valt inderdaad op dat het niet zo zwart/wit is. Ik ga in mijn geval voor een kopwand met ingekorte trap en hooggeplaatste klasseborden. Dit vind ik gewoonweg de leukste uitvoering van wat we langs hebben zien komen.

Naast dat ik dit rijtuig bouw ben ik deze en andere kitjes aan het bestuderen over hoe de kit is opgebouwd. Mijn uiteindelijke doel is om zelf ook te gaan tekenen. Zo kan ik deze C10 straks kwijt in een stammetje van meerdere C10's, maar daarnaast ook heel veel ander moois gaan produceren. Het principe van etsen begrijp ik, AutoCAD beheers ik goed, 3D tekenen steeds beter, nu nog de slimmigheden van het ontwerpen in de vingers krijgen. Maar ook dat zal een pas komen op het moment dat ik begin met tekenen en produceren. Enerzijds zijn deze kleine onderzoekjes dus voor de bouw, maar anderzijds ook om straks een goede etsplaat te kunnen maken ;) Mijn uiteindelijke doel? Rijtuigen maken die niet of nauwelijks te verkrijgen zijn en het ontwerpen en bouwen van een paar stomers  ;D ;D. De tijd zal het leren!

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 29 mei 2019, 15:55:01
Soms moet je als modelbouwer gewoon mazzel hebben!!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_020.jpg)
De schroefgaten voor de schroefjes die het onderstel en de kap koppelen zitten op exact dezelfde afstand als de gaatjes in een kleine Ribu-koppeling. Dus met een kleine Ribu, een ruimertje en nieuwe M1.4 boutjes aan de slag gegaan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_021.jpg)
Dan krijg je dit (afdekkapje nog niet gemonteerd). Nog net genoeg ruimte tussen koppeling en draaistel. Bovendien een nette uitslag opzij zodat de rijtuigen kortgekoppeld kunnen worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_022.jpg)
Enige nadeel is dat het nog niet echt buffer aan buffer is. Dus ik ga maar snel die koppelingsschacht inkorten.

Oh en over de buffers gesproken. De originele bijgeleverde verende buffers heb ik terzijde gelegd en vervangen voor de huidige versie die Philotrain levert. Die smoelt naar mijn mening wel wat beter.
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_019.jpg)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: TonM op 29 mei 2019, 16:24:42
@Mathyn,

Het is inderdaad mooi dat die schroefgaten precies samenvallen. Toch lijkt het mij niet de ideale oplossing: Als je wilt kortkoppelen, zal de voorzijde van de schacht ongeveer moeten samenvallen met de bufferbalk. Om dat voor elkaar te krijgen moet je bijna de hele schacht afsnijden.

Zelf heb ik altijd gekozen voor het plaatsen van een Symoba binnen in het rijtuig, waarbij de schacht door een rechthoekig gat in de bodem steekt.

Als het je toch lukt, op jouw manier, dan zie ik natuurlijk graag in dit draadje hoe je het gefikst hebt. Misschien scheelt het mij bij volgende modellen wel het nodige freeswerk.

Grtz, Ton

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 29 mei 2019, 16:37:20
Hoi Ton,

Ik zit op dit moment even het een en ander uit te testen. Inderdaad zit het mechaniek erg dicht op de bufferbalk. Dit is prima op te lossen door die schacht in te korten, alleen moet de koppeling dan vastgelijmd worden en is daarna niet meer te verwisselen.

Een grote Ribu krijg ik aan de bovenzijde van de bodemplaat niet weggewerkt en die had wel mijn voorkeur. Ik ga nu kijken of ik de kleine Ribu aan de bovenzijde goed geplaatst krijg. Het probleem is dat het interieur in de weg zit.... Ik wil liever zo min mogelijk breken, zagen en frezen.

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: TonM op 29 mei 2019, 16:55:11
Mathijn,

De kleine Symoba past in ieder geval zonder dat de banken in de weg zitten.
Bij montage aan de binnenkant kom je er niet onderuit om een gat in de bodem te frezen en om in de kap tussen de bevestigingsmoeren wat ruimte te maken.

Wat ik mij ook afvraag bij het zien van jouw foto van de bevestigde Ribu: lopen de wielen in de bocht niet tegen het mechaniek aan?

Grtz, Ton
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: prutser op 29 mei 2019, 17:13:27
En als je het kk mechaniekje op de juiste afstand zet zou je ook wat uit het draaistel moeten knippen om ruimte voor de schacht te maken.
Het nadeel van de kleine symoba is dat de uitslag bij krappe bogen en lange rijtuigen wat beperkt is en de buffers alsnog in elkaar kunnen haken. Ik heb dat bij mijn C10c (geen Philotrain) opgelost door in hoogte verstelbare kortkoppelingen van Roco te plaatsen, die zijn wat langer,, het nadeel is dat de boel alsnog niet meer echt kortgekoppeld is. Het voordeel is dat als de baan minder krappe bogen heeft je alleen de normale kortkoppeling erin hoeft te zetten om weer echt kortgekoppeld te rijden.
De afstand is dan ongeveer hetzelfde als bij de C6400 rijtuigen van Artitec en misschien heeft dat ook dezelfde reden.

Wel jammer dat er geen losse deurklinken op zitten dat valt mij van Philotrain dan weer tegen.
Je zet hem wel supernetjes in elkaar  (y).

Stephan.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Modellbahnwagen op 29 mei 2019, 17:51:18
Op mijn C10c (van Philotrain waar de schroefkoppelingen nog op zaten) is de kleine Symoba op ongeveer dezelfde manier ingebouwd zoals Stephan zegt.

De Schacht en de koppeling moeten inderdaad flink ingekort en vastgelijmd worden. Om de koppeling eventueel toch te kunnen wisselen heb ik een tweede Symoba schacht genomen en daar de andere koppeling ingelijmd. De schacht naar keuze zet ik vast op de verticale as met wat kristalklear, bij verwisselen trek je hem zo los.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4272_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4272_3.jpg)
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: prutser op 29 mei 2019, 18:40:31
Nou zo (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66951.msg3221618459#msg3221618459) heb ik het gedaan bij een soortgelijk (TM EB) model.

Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: GerardvV op 30 mei 2019, 14:34:49
Ongeveer ook zo gedaan;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3652b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3652b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3655b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3655b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3660b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3660b.jpg)
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 31 mei 2019, 10:47:46
Leuk om te zien dat iedereen ongeveer in dezelfde lijn ligt wat betreft de plaatsing van het mechaniek. Na uitvoerig testen heb ik de eerste opstelling laten vallen. Er was in een krappe boog nog enige risico op overbufferen en anders werd de afstand in rechte stand te groot naar mijn mening. Daarnaast vond ik het vastlijmen van de koppeling niet fijn. Het liefste houd ik alles makkelijk aanpasbaar. De NEM-schacht is in mijn ogen niet voor niets een top uitvinding.

Ton, de Ribu zat voldoende naar voren en de wielen liepen volledig vrij. Dat was wel echt top (y). Dus, wanneer iemand bereid is de koppeling te mishandelen en vast te lijmen is dit wellicht de oplossing.

Ik kijk nog even verder en dat betekent mechaniek naar achteren en aan de andere zijde van de bodemplaat bevestigen. Voordat ik de precieze plaatsing kan bepalen zal ik eerst boor en vijl ter hand moeten nemen om een gat in de bodemplaat te gaan maken.

Ik zie trouwens wel echt prachtige rijtuigen voorbij komen. Complimenten aan de bouwers!! (y) Dat geeft weer een hoop inspiratie.

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Karst Drenth op 31 mei 2019, 20:17:33
Hier nog een paar foto's ter inspiratie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_Koppeling_6.jpg)


Grtzz & suc6,

Karst
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: ingenium op 31 mei 2019, 21:13:31
Gaaf zoveel wegen die naar Rome leiden.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Carel Ruysink op 31 mei 2019, 22:07:20
Inderdaad, vele wegen.
De Ribu zal binnenkort ook mijn keuze zijn omdat de draaipunten daarvan veel dichter bij het theoretisch optimale zitten bij een lange vierasser dan de symoba.

Carel.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Karst Drenth op 31 mei 2019, 22:28:19
Klopt,

Met de grote Ribu loopt deze C12c gewoon door 485mm bochten ;)
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 01 juni 2019, 15:28:16
Hoi Karst,

Dank voor de toevoeging (y). De grote Ribu is mijn inziens de beste oplossing, echter zal ik dan een hoop moeten slijpen en vijlen. Het interieur is reeds vastgesoldeerd en zit behoorlijk in de weg. Overigens is het, gezien het resultaat met een mooie korte afstand tussen de buffers, wel heel verleidelijk om toch deze in te bouwen ;D

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 26 juli 2019, 00:37:25
Het is zomervakantie en dat betekent geen colleges, geen huiswerk, dus bouwen maar! ;D

Aangezien je op dit moment beter binnen dan buiten kan zitten heb ik mijn Philotrain kitje samen met twee andere kitjes van Gerard (Seinarm) uit de kast getrokken en ben ik lekker gaan bouwen. De variatie houdt het leuk. Op deze manier raak ik niet gefrustreerd bij het richten van tientallen handgrepen, maar kan ik lekker afwisselen. Op tafel staan twee keer een B8c en de C10c.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_026.jpg)

Ik was gebleven bij de kortkoppeling. Een aantal kwamen al met mooie voorbeelden en hier ben ik op verder gaan bouwen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_023.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_023.jpg)
Het is een kleine Ribu geworden omdat er nog een bank over de koppeling heen moet komen. Bij een grote Ribu kan ik het bankje niet aan het frame solderen.
De opening is ruim bemeten, maar tevens handwerk. Met een dremel en vijl ben ik de bodemplaat te lijf gegaan om voldoende ruimte voor de koppelingsboom te krijgen. Op dit soort momenten zou een kolomfrees geen overbodige luxe zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_024.jpg)
Ik heb de hele boel demontabel gehouden met 3xM1 per koppeling. Dit is wel zo handig bij het spuiten. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_025.jpg)
Netjes kort gekoppeld en het rijtuig rijdt keurig door Rocoline R3 bochten heen. Nu nog zien hoe weinig ruimte er met de trappetjes over zal zijn... Dat doe ik als allerlaatste omdat ze erg kwetsbaar zijn.

-------------------------------------------------------------------------------------------

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_027.jpg)
Handgrepen. De handgrepen aan de deur hebben een mooie gebogen vorm. Dit is uit de hand niet 20x te maken. Daarom een malletje

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_028.jpg)
Fosforbrons 0,3mm vouw ik langs de pinnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_029.jpg)
Klein beetje nabewerken en je hebt een nette vorm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_030.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_030.jpg)
2 klaar, nog 18 te gaan. Het is bewerkelijk, maar het geeft wel een fraai resultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_031.jpg)
Daarnaast de kopwand grotendeels opgetuigd. Hier en daar moet ik nog wat tin weghalen. Daarnaast wil ik de gasleiding langs de kopwanden en het dak aanleggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_032.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_032.jpg)
Tsja, zo'n close-up laat wel een paar lompe stukken tin zien... Morgen even verbeteren.

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 26 juli 2019, 13:24:53
Een zijwand af, we zijn op de helft (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_033.jpg)

Gr, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Dave....... op 26 juli 2019, 13:37:22
Prachtig!

Het is een hoop werk, maar dat kan je er ook aan afzien  (y)
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: Eric B op 26 juli 2019, 13:51:03
En solderen gaat vanzelf Mathyn, zonder bout of vlam?  ;D

Lekker bezig zo  (y)
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 26 juli 2019, 15:08:54
Met de huidige buitentemperatuur hier in Delft heb ik geen bout of vlam nodig. 5 minuten in de zon en alles zit muurvast.
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 27 juli 2019, 08:31:47
Draaistellen

Aan de achterzijde van beide draaistellen heb ik een klein beetje materiaal weggehaald. Hierdoor loopt het draaistel langs de trapbeugels. De vrije draaibare ruimte wordt hiermee sterk vergroot.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_034.jpg)
Op de baan is er niks van deze ingreep te zien, er zit een trap voor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_035.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_035.jpg)
Trappen iets naar buiten geplaatst en er is voldoende ruimte voor R3 bochten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_036.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_036.jpg)
Het bewijs. Daarnaast nog wat extra detail op de kop toegevoegd.

Nog te doen:
- Gasleiding aanleggen over dak en andere kopwand
- Koppelhaak op stelbalk plaatsen (beide kanten)
- (Deurstoppers aanbrengen) <<<nog in overweging.

Gr, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: ronald1956 op 27 juli 2019, 11:10:25
Ziet er goed uit , netjes gesoldeerd en geen overtollig soldeer meer , daar hou ik van  (y) (y)
Titel: Re: Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c
Bericht door: MathynK op 28 juli 2019, 23:28:51
Dankje Ronald, ik hou daar ook van. Alleen al vanwege het feit dat het een strakker resultaat oplevert na het spuiten.

---------------------------------------------------------------

Gasleiding
Het op één na laatste klusje voor dit rijtuig betreft de gasleiding. Dit bestaat uit twee onderdelen. De leiding zelf en een rood schakelkastje op de kopwand. Als ik mag refereren naar twee foto's van Arjen (AB7216):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_28_13_Pro_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_26_40_Pro.jpg)

Diverse foto's van de C10c hebben mij doen ontdekken dat het op dit rijtuig ongeveer gelijk was. Zeker weten doe je het (bijna) nooit.
Allereerst ben ik begonnen met de leiding over het dak. Deze bestaat uit een lange hoofdleiding van de ene naar de andere kant. Ter plaatse van elke gaslamp is er een aftakking. Deze aftakking heb ik achterwege gelaten. Dit kreeg ik niet netjes en deed alleen maar afbreuk op het totale beeld.

De leiding is gemaakt met messing draad dat in de kit inbegrepen zat. Dit was bedoeld voor de handgrepen, maar vond ik te zacht. Door de draad aan de ene zijde in een bankschroef te klemmen en de andere zijde in de kop van mijn boormachine heb ik de draad mooi recht gekregen. Door de boormachine een tijdje te laten draaien trekt de draad recht en wordt deze stijver. De oogjes zijn van hetzelfde draad gemaakt. Deze gaan door een gaatje 0,8mm en zijn aan de onderzijde van het dak vast gesoldeerd. Daarna ben ik er aan de bovenzijde met veel flux en de brander nog langs gegaan.

Het schakelkastje heb ik gemaakt uit een stukje messing gietboom. Met vijl en slijpschijf heb ik een klein onderdeel gemaakt wat enigszins op het rode kastje op de foto van Arjen lijkt. We hebben het hier over een onderdeel van maximaal 2x3mm. Aan de achterzijde heb ik twee sleuven geslepen waardoor het kastje netjes over de reeds aangebrachte leidingen valt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_037.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_037.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_038.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_039.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C6101_040.jpg)

Goed, het rijtuig is in principe af. Ik overweeg alleen nog de deurstoppers te monteren. Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik dit ga doen. Een simpel draadje fosforbrons vind ik niet goed genoeg. Daarnaast ben ik bang dat het al snel 'lomp' gaat ogen. Je ziet op de diverse zwart/wit foto's een verdikking aan het uiteinde. Ik leg het rijtuig daarom maar even aan de kant en ga verder met mijn andere twee kitjes. Wie weet krijg ik dan vanzelf een goed idee.

Groet, Mathyn