BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: EricZmS op 09 mei 2019, 22:54:53
-
Oke, de knoop is afgelopen week doorgehakt.
Ik heb in Houten een nieuwe Sik met een paar gebruikte wagens aangeschaft.
Gisteren een mooie bruine 2400 gehaald bij treintje oost. Beide locs hebben altijd mijn voorliefde gehad (jeugdsentiment)
En de wens is om naast mijn digitale H0e baan (is nog lang niet gereed maar daar speelt de scenery een veel grotere rol) een leuke timesaver ter afwisseling te bouwen.
H0, DC, analoog pulsgestuurd met zo min mogelijk elektronica.
Wissels onder de tafel mechanisch bedient en ook ontkoppelpunten mechanisch bedienen.
Rail peco75.
Tot het gereed komen van mijn H0e baan geen scenery
Nu heb ik toch een paar vragen.
Koppelingen?
Er is al veel over geschreven maar passen roco kortkoppellingen op elke wagen en loc?
Heb loc en wagens met nem schacht maar ook met de klassieke bevestiging?
Ontkoppelen
Zijn roco kortkoppellingen goed te ontkoppelen met een "ontkoppel rail"?
Zijn universeel koppelingen ook kortkoppellingen?
-
Dit klinkt ook als een leuk project. Zeker nu je schrijft dat je analoog (met puls) gaat besturen.
Over de Roco-koppelingen: gebruik je de versie met de ‘open’ haken die wat op de Märklin-kortkoppeling lijkt? Die is namelijk combineerbaar met een gewone beugelkoppeling en laat zich ook op de gebruikelijke manier ontkoppelen, door een beugeltje dat vanuit de dwarsliggers naar boven uitsteekt. Of dit systeem zonder meer op oud materieel past betwijfel ik.
Ook hier ben ik benieuwd naar de vorderingen.
Wolter
-
Hoi Eric,
Goed dat je de knoop hebt doorgehakt. Erg leuk; je eerste locs en dan ook nog zulke mooie!
Ik heb dat probleem ook; er zijn mensen die zeer zijn te spreken over Kadee koppelingen; omdat je dan met behulp van magneten goed automatisch schijnt te kunnen koppelen en leuk kunt rangeren. Het inbouwen en plaatsen van de magneten en de hoogte van de koppelingen zouden hier en daar echter problemen kunnen geven, omdat het erg nauw schijnt te komen. Het T4T systeem is uiteraard zeer gaaf als je geheel automatisch per wagon wil kunnen rangeren; het is echter geen goedkoop systeem. Nu heb ik echter ook twee locs met automatisch bedienbare digitale beugelkoppelingen en eentje met automatische Fleischmann Profikoppelingen. Persoonlijk vind ik de Fleischmann Profi koppelingen zeer fijn werken, alleen als je baan hoogteverschillen heeft, met hellingen, kan het wel eens een probleem vormen. Het is een kwestie van uitproberen en dan is vooral van belang wat je er exact mee wil doen. Wil je uitgebreid (automatisch) vanaf je controller kunnen rangeren, moet het perse kort koppelen, hoeft de trein enkel met een zelfde wagenset voorbij rijden of pendelen, moet je baan geheel automatisch, inclusief rangeren en koppelen worden aangestuurd door een treinbesturingsprogramma etc.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen en mening, geniet intussen van je nieuwe materieel en de aanvang bouw van je baan (y)
Groeten, Eeg Jake
-
Op dit moment zitten op al het materieel onderstaande koppelingen.
Deze werken niet echt vlekkeloos ik heb begrepen dat de roco universeel koppelingen aanmerkelijk beter/soepeler functioneren.
De kadees heb ik ook gezien maar zoals gezegd ik wil het allemaal zo simpel en analoog mogelijk :)
Geen decoders servo's of andere elektronica.
Wissel bediening met "spaken" onder de tafel etc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2719_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2719_1_1.jpg)
-
Ik heb wat ervaringen gefilmd, misschien kun je er iets mee. Ik kan eigenlijk alleen maar rangeren met Roco Universeel omdat deze licht koppelen.
https://www.youtube.com/v/f3Kc1hW1IC0
https://www.youtube.com/v/WORD3xFhnLk
https://www.youtube.com/v/dVhx6vToIyw
Gr, Ben.
-
Ben,
Heel hartelijk dank, zeer overtuigend bewijs (y)
Mooie baan ook.
Gaat het ontkoppelen net zo soepel?
Zat te denken aan het repa idee maar dan mechanisch bediend
-
Eric,
Ik rangeer uitsluitend automatisch met electrische koppelingen. Deze lok heeft een Krois MK1 en de wagon een Roco Universeel koppeling. De ontkoppel beweging zit in de Esu lokdecoder geprogrammeerd.
https://www.youtube.com/v/KhGIY2xG4dw
-
Super gaaf Ben, net echt.
-
Eric,
Ik rangeer uitsluitend automatisch met electrische koppelingen. Deze lok heeft een Krois MK1 en de wagon een Roco Universeel koppeling. De ontkoppel beweging zit in de Esu lokdecoder geprogrammeerd.
Als de wagens Universeel koppelingen hebben hoe kun je dan uitsluitend automatisch met elektrische koppelingen rangeren?
Ik heb ook loks met digitale koppelingen, en dat werkt heel mooi, er zijn ook loks die geleverd worden met z'n koppeling.
Maar tijdens rangeren wil ik niet alleen wagens aankoppelen, maar ook afkoppelen, en alle momenten dat dat tussen twee wagens moet gebeuren ben ik toch aangewezen op een ontkoppel punt in de baan.
Wat met de roco universeel koppelingen trouwens prima werkt. Ontkoppelen en daarna de wagen naar zijn plaats duwen, zelfs over wissels is de kans dat ze weer aankoppelen heel klein, veel kleiner dan bij de roco kort koppelingen.
Wel zo dat hoe minder gewicht de wagon or reeks wagens heeft hoe eerder problemen bij zowel aan als afkoppelen. Bij afkoppelen dan alleen als je ze daarna verder duwt en elders wil plaatsen, ontkoppelen en wegrijden werkt altijd prima.
Groet,
Roelco
-
Roelco,
Dank wat voor ontkoppelpunten gebruik jij?
-
Verschillende, heb veel van de standaard roco ontkoppelrails:
https://www.de-wisselstraat.nl/roco-rails/roco-4451-elektrische-ontkoppelrail-met (https://www.de-wisselstraat.nl/roco-rails/roco-4451-elektrische-ontkoppelrail-met)
Maar in de laatste baan wilde ik die zo veel mogelijk vervangen door ontkoppelingen onder de tafel,
Hiervoor ben ik op een beurs eens wat van deze tegen gekomen:
https://www.huider.nl/roco-40292-entkuppler-h0 (https://www.huider.nl/roco-40292-entkuppler-h0)
Maar heb ook deze:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Uhlenbrock/42-4-000-27070-0-0-0-0-0-2-0-gatt-nl-w-0/produkt.html (https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Uhlenbrock/42-4-000-27070-0-0-0-0-0-2-0-gatt-nl-w-0/produkt.html)
waarbij ik dan probeer de ontkoppeling te plaatsen bij een overgang in het spoor. De plankjes tussen het spoor voor de overgang komen dan omhoog voor de ontkoppeling.
Heb ook wel eens gedacht aan een oplossing met een servo, maar nog nooit de tijd gevonden dat verder uit te werken.
Daarnaast heb ik altijd z'n hulpje bij de hand:
https://www.modellbahnshop.de/de/roco-40396-1-hoehenverstellbare-universalkupplung-1-st/pd/155412 (https://www.modellbahnshop.de/de/roco-40396-1-hoehenverstellbare-universalkupplung-1-st/pd/155412)
En met de roco universeel koppelingen hoef je niet bij elk spoor een ontkoppeling te hebben. Wat op tactische punten zodat je de wagens vervolgens naar de verschillende sporen kunt duwen.
Groet,
Roelco
-
Top,
Dank. Ik wil aan de slag met het idee van de uhlenbrock.
Maar dan handbediend dus geen spoel maar m.b.v. een stangetje.
Als het zover is zal ik wat foto's posten.
-
Als de wagens Universeel koppelingen hebben hoe kun je dan uitsluitend automatisch met elektrische koppelingen rangeren?
Spraakverwarring. De elektrische koppeling zit alleen aan de lok. Voor het splitsen van een trein en het weer samenstellen heeft dit geen toepassing tenzij je wagons ook van zo'n koppeling voorziet maar dat wordt een dure grap.
Mijn filmpjes hadden slechts ten doel te laten zien dat rangeren met Fl* Profi en R* KK nauwelijks mogelijk is: het koppelt beroerd.
Gr, Ben.
-
...Maar dan handbediend dus geen spoel maar m.b.v. een stangetje...
Voor een kleine baan werkt dat heel goed.
En gefeliciteerd met de aanschaf (y) Ze behoren ook tot mijn favorieten :)
-
Vanavond nieuwe "bak" gemaakt op 120x40 raak je geen timesaver HO kwijt.
Helemaal niet wanneer je ook met een 2400 wilt rangeren (14,3 cm).
Er zat dus niets anders op dan een nieuwe bak te maken van 160 x 40cm dan moet het passen.
Wordt vervolgd.
-
Hi All,
Voor het digitaal splitsen van treinen had je het systeem van Tec4trains. Dat werkte met een soort bus en een kleine unit in elke wagon. Op die manier kon per wagon de koppeling worden bediend.
Ik heb op internet gekeken, maar het is me niet helemaal duidelijk of het systeem nog leverbaar is. De site van Tec4trains werkt in ieder geval niet meer.
-
Het spoor ligt (nog helemaal los) nu puzzelen om de voeding aan te sluiten, gaatjes voor wissels en ontkoppelaars boren en nog wat blok schakelaars inplannen om 2e loc te kunnen stallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190513_171359-1161x2064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190513_171359-1161x2064.jpg)
-
Vandaag de wissels aangesloten met behulp van lasdraad, kroonsteentjes en verenstaal.
Heerlijk old-school mechanisch.
Nu verder met mechanische ontkoppelaars.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190517-WA0000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190517-WA0000.jpg)
-
Lekker bezig naamgenoot, heerlijk low tech ook! (y)
-
Doe je nog iets met ompoling en zo ja, kun je daarvan een plaatje posten? Er zijn namelijk nogal wat varianten in omloop van lasdraad-met-ompoolschakelaar.
Wolter
-
Wolter,
Ik maak gebruik van electrofrog van PECO, werkt vlekkeloos zonder extra schakelingen.
Als ik het al zou doen dan mbv minischakelaartje waarbij hendeltje in kroonsteentje steekt.
En zo omslaat wanneer de wissel omgezet wordt.
Edit: schakelaar hefboompje in 1 van de "kroontjes" van het kroonsteentje.
De bewegingsafstand komt met elkaar overeen
-
Dank je, Eric,
Eigenlijk verleng je dus de stelbalk van het wissel, begrijp ik, zonder verdere toevoegingen. Dank voor je antwoord.
Wolter
-
Wolter,
Yep klopt helemaal, verlengt onder de tafel en bedient aan de rand in verzonken gaten.
Zal morgen nog even foto posten van de zijkant.
-
Eric,
Dat is helder. Ik hoop dat je het redt zonder extra draadjes. De hele stroomvoorziening van het puntstuk is nu afhankelijk van het contact van de wisseltong met de spoorstaaf. Dat gaat niet altijd zonder storingen, door vuil en oxidatie.
Wolter
-
Leuk begin zo! Zit zelf ook na te denken over een soortgelijk systeem om de wissel te bedienen.
Groeten Dewey
-
Heerlijk idee en uitvoering! Heb er zelf ook al eens aan zitten denken maar dan in N. Blijf je volgen (y)
Fred
-
Zoals beloofd een paar foto's van de voorzijde.
Vandaag niet veel kunnen doen.
Wellicht vanavond nog even.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_172503-2064x1161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_172503-2064x1161.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_172615-2064x1161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_172615-2064x1161.jpg)
-
Hoi,
Zoals velen je voor zijn gegaan hier op het forum, simpel en doeltreffend.
Zou het bij een volgende baan ook eens moeten doen. (y)
Gr Koen.
-
Koen, Inderdaad heerlijk basic.
Ook begonnen met de ontkoppelaars.de eerste proef is hoopvol, het werkt de wagonnetjes komen mooi van elkaar los.
Nu nog wel fine tunen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_202945-2064x1161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_202945-2064x1161.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_202952-2064x1161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_202952-2064x1161.jpg)
Onder de tafel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_203008-1161x2064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190518_203008-1161x2064.jpg)
Kaal kroonsteentjes op verticale messingpijpje is dadelijk om te stellen zodat ik mijn ontkoppelaar niet te ver omhoog kan duwen.
Ontkoppel plaatje (Nu nog wit en op de bielzen, dadelijk zwart en tussen de bielzen) zit vast met een inimini zelftappertje met dank aan onze Chinese grootgrutter
-
Ik was al electromagneten aan het zoeken voor mijn LGBbaan voor de bediening van het laden en lossen maar misschien ga ik het ook zo doen. Gewoon bedienen als een tafelvoetbalspel!
Jij houdt het bij beugelkoppelingen Eric?
-
Inmiddels alle aandrijvingen geplaatst.
En alles werkte naar behoren, tot dat ik alle wagens van roco universeel koppelingen had voorzien.
Het ontkoppelen gaat nu een stuk minder soepel en zodra je wagons ook maar even aanduwt zijn ze weer gekoppeld.
Dat maakt het rangeren nu best lastig.
Maar eens kijken of een andere vorm van kop om de koppelingen open te drukken beter werkt.
Nog even een fotootje van de onderzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190524_155856-2064x1161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190524_155856-2064x1161.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190524_155842-2064x1161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190524_155842-2064x1161.jpg)
-
Probleem gevonden, het zat hem niet in de ontkoppelaar maar in de koppeling van mijn sik.
Deze ging net niet helemaal open door een aanwezige remleiding.
Kortom blij dat het werkt.
-
Baan functioneert naar wens.
Nu eens kijken wat voor scenery er passend zou zijn.
Eerst nog een foto van beide locs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190609_164359-2064x1161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190609_164359-2064x1161.jpg)
-
Tja... goederenloods? laad- en losweg? weegbrug? ladingmal?
-
Hoe staat het hier nu mee? Nog verder aan gewerkt? Vind het wel een leuke timesaver, zit er zelf ook aan te denken om zoiets te maken.
René
-
Rene,
Timesaver is operationeel, gezien het feit dat ik ook nog aan het bouwen ben aan mijn H0e baan, nog niets gedaan aan de scenery.
Ook niet zo heel veel ruimte voor maar ben bezig met het voorwerk, zoeken naar leuke hollandse gebouwen en industriele invulling.
Maar het rijden, ontkoppelen en wissel omstellen is 100%
-
Eric,
Je sik loopt ook lekker over de wissels zonder polarisatie? Twijfel nog over de te gebruiken rails. Heb nog Fleischmann profi liggen maar het balastbed bevalt me niet, wil waarschijnlijk straatspoor maken en heb ook nog piko liggen. Toch maar Peco aanschaffen? ;D
Ik zat ook al wat baanplannen te tekenen maar je komt inderdaad bijna niet onder de 160 cm in h0.
René
-
Rene,
Mijn "oude" Sik kan kruipend over de peco wissel zonder aanpassingen, weet niet hoe dit in de toekomst zal gaan maar zolang de wisseltongen schoon zijn en goed aansluiten voorzie ik geen problemen.
Edit
Ondergrond kan kleiner, maar ik wil ook met de 2400 kunnen rijden en dat lukt niet op een plaat die korter is,
Wel geprobeerd maar niet gelukt
-
Eric,
Ik heb ook een "oude" sik en ben ook niet van plan een nieuwe te kopen, verder om te rangeren een 2200 en een 2400. Ga denk ik maar voor de Piko rails, eerst testen zonder "straat", dan hoef ik maar 1 wissel aan te schaffen voor het voorlopige baanplan. Dank voor de info!
René
-
Rene,
Veel succes en vooral plezier
Eric
-
...
Ik heb ook een "oude" sik en ben ook niet van plan een nieuwe te kopen
...
'k Was het eerst van plan maar hoeft voor mij voorlopig ook niet zo nodig.
-
Jij houdt het bij beugelkoppelingen Eric?
Je kan beter die koppelingen omruilen voor Marklin beugelkoppelingen aka relex koppelingen. Deze hebben voorontkoppeling. En bij een rangeer baan kan dat zeker geen kwaad. Dan kan je op 1 plaats de koppelingen voor-ontkoppelen en de wagonnen verder duwen naar hun eindbestemming en ze daar achterlaten.
-
Bask 185,
Dank daar ga ik mij in verdiepen.