Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81843 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #375 Gepost op: 02 april 2021, 11:32:12 »
Stephan en Meino,

Beide dingen zijn precies waar ik naar op zoek ben. Sluiting dacht ik te hebben opgelost en omdat het altijd op exact hetzelfde punt gebeurt denk ik dat het dat niet meer is. Ik neig meer naar de combinatie speling koppelstangen en positie assen. Ik heb gezien dat de horizontale speling in de Gibson hornblocks eerder teveel dan te weinig is. Als ik er bovenop kijk dan zie ik dat de koppelstangen nu een horizontale heen en weer beweging veroorzaken op de 2e as. Ik denk dat ik daar de speling in de koppelstangen wat groter ga maken om het aan te pakken. Ik twijfel, omdat het teveel aan speling dat ik misschien dan realiseer tegelijk een weg terug niet meer mogelijk maakt, anders dan nieuwe koppelstangen te maken. Maar ik denk dat dit toch de weg is naar de oplossing.
Bedankt voor jullie suggesties.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #376 Gepost op: 02 april 2021, 11:52:07 »
Ivo

Teveel speling kan ook een probleem zijn. In het filmpje zag ik dat de hapering optreed als de drijfstang in zijn bovenste stand staat. dat betekend dat de krukas aan de achterkant in het horizontale vlak staat. Dat kan betekenen dat de krukas (van de 2e as) aan de voorkant, de drijfstang net niet aandrijft, waardoor de hapering veroorzaakt wordt. Het vergroten van het gat in de drijfas zal dat dan niet oplossen en misschien het probleem zelfs groter maken. Dus misschien aan de achterkant van de hornblock op de 2e as een stripje zetten om de horizontale speling te verminderen, ik heb namelijk ook het gevoel dat het haperen bij de voorwaarts gang groter is dan bij het achteruit rijden.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #377 Gepost op: 02 april 2021, 13:06:24 »
Ivo

ik zit er nog even over na te denken. Ik denk dat je eerst naar de speling op de eerste as moet kijken. Ik heb het gevoeld dat de 2e as niet zo belangrijk is.
Waarom? Als ik even door het draadje scan, dan is de drijfstang een geheel en niet gesplitst. Klopt dat? Als dat het geval is dan worden de krachten van de 3e aangedreven as direct doorgegeven naar as 1 zonder tussenkomst van as 2. Nu is het overbrengen van de krachten door de drijfstang niet symmetrisch, hij is alleen betrouwbaar als de krukpennen verticaal staan. We zien in het filmpje dat de hapering is als de krukken van de linkerdrijfstang verticaal aan de bovenkant staan. Dat betekend dat de drijfstang dan duwt. Ik heb het gevoel dat de eerste as die duwkracht niet voldoende oppakt. Zou dat namelijk wel het geval zijn, dan zou de rechterdrijfstang keurig horizontaal naar beneden gaan en daardoor een verticale duwkracht uitoefenen op de 2e as. Maar omdat de 1e as waarschijnlijk niet voldoende aangedreven wordt, kan de rechterdrijfstang gaan wringen en even weerstand krijgen. Bij hogere snelheden zie je dat niet omdat door de inertie hij door dat punt heen gaat.

Groet meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #378 Gepost op: 02 april 2021, 15:22:27 »
Meino,

Bedankt voor het meedenken. Het zit toch nog anders denk ik. Het zijn wel gedeelde koppelstangen. Fijn dat je dat niet ziet dan heb ik ze goed gemaakt  :). Nee door het gewicht van de lok blijven de assen keurig horizontaal. Het ziet er iets anders uit bij het passeren van een wissel.

Nee, de opbouw en het testen heb ik als volgt gedaan: eerst de tandwielkast opbouwen zodanig dat deze perfect rond loopt vooruit en achteruit. Dat is gelukt. Vervolgens de tandwielkast op de achterste as van de lok. Zonder enige verbinding loopt het geheel perfect. Dan eerst de koppelassen aan de 2e as en dan begint het probleem. Dan zie je de 2e as heen en weer gaan en ontstaat er ergens een onbalans. 3e as eraan en het blijft ongeveer hetzelfde. Ik denk echt dat de horizontale speling in de 2e as het grootste probleem is. Dat ga ik eerst eens even proberen op te lossen. Het rare blijft wel dat zonder aandrijving de drie gekoppelde assen perfect lopen in het chassis als je het chassis van een hellingkje laat lopen. En inderdaad doet het met aandrijving achteruit beter dan vooruit. Dan duwt de achterste as de 2 assen ervoor en daar zit ergens het probleem vermoed ik.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #379 Gepost op: 02 april 2021, 15:42:12 »
Ivo, dat klopt, bij een gedeelde drijfstang is het de 2e as. Uitgaande van het filmpje denk ik dat de speling op de hornblock aan de voorkant ietsje te veel is waardoor hij de duwkracht van de linker drijfstang net niet goed oppakt.

Sterkte met het puzzelen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #380 Gepost op: 03 april 2021, 11:52:23 »
Een avondje puzzelen heeft opgeleverd dat de horizontale speling in de 2e as toch niet het probleem kon zijn, omdat de koppelstangen juist helemaal tegen het uiteinde aan drukten in de horizontale stand. Daarom bleek de oplossing toch te liggen in het iets opruimen van de koppelstangen en dan met name in de lengte richting. Het beste zou misschien zijn 2 koppelstangen te maken met de gaten iets dichter bij elkaar. Maar met de opgeruimde gaten voor de 2e as lijkt het nu zonder haperen te lopen. Langzaam proces: beetje opruimen, monteren, proberen, lijkt iets beter, maar niet voldoende en uiteindelijk kwam het goed :).

Filmpje volgt later. Volgende uitdaging wordt de voorste bogie voldoende bewegingsruimte geven én waarschijnlijk het frame van de remcylinders in de bogie aanpassen. Is nu een rechthoekig frame, maar was alleen aan de onderkant opgehangen met strips naar boven die naar binnen liepen tegen het frame van de bogie. Dat geeft meer ruimte onder de cylinders. Ik zie dat op de foto's van de 6100, maar ook op de foto's van de 3700. Pimpaktie voor de Artitec 3700en  ;)

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 09 april 2021, 00:03:47 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #381 Gepost op: 09 april 2021, 00:01:57 »
Na nog een aantal keren demonteren en monteren loopt het nu voldoende soepel. Zeker met de kap erop, want het gewicht maakt met een gecompenseerd chassis dat het beter loopt. Dat is althans mijn ervaring.

Vanavond maar eens een loksound 5 met origineel 6100 geluid getest. Is zo weer een leeg chassis, dus loopt iets minder, maar deze kan aardig kruipen en de luidspreker heeft nog geen klankbox. Het enige is dat het geluid nu teveel slagen maakt per omwenteling. Mogen er 4 zijn, maar het zijn er 5 à 6. Ik ben aan het kijken of ik nog ergens een hall sensor kan verstoppen, maar dat lijkt lastig te worden. Bij de voorste as is de meeste plek, maar het chassis dekt bijna het hele wiel aan de bovenkant.

MVI_9901 by Ivo tB, on Flickr

MVI_9903 by Ivo tB, on Flickr

Filmpjes uploaden duurt nog wel even. Tegen de ochtend zal het wel werken  ;). Ik weet niet zo goed hoe je video qua bytes kunt verkleinen. Met foto's is dat eenvoudig te doen met een image resizer. Je kent het bekijken van de video op Flickr? Klikken op het plaatje in deze post. Daarna kom je in een Flickr scherm en daar verschijnt na een korte pauze een play symbool. Daarop klikken en de video start.

Lijkt het trouwens bij mij al te doen...


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #382 Gepost op: 09 april 2021, 00:35:17 »
ze doen het al  (y)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #383 Gepost op: 09 april 2021, 08:14:35 »
Mogen er 4 zijn, maar het zijn er 5 à 6. Ik ben aan het kijken of ik nog ergens een hall sensor kan verstoppen....
Heb je al gekeken of je het via de decoder zelf kan doen? Normaliter is er een CV# waarbij je het aantal slagen kunt aanpassen.
Met vriendelijke groet,
Peter

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #384 Gepost op: 09 april 2021, 09:12:36 »
Peter,

Even gekeken. Het zouden CV 57 en 58 moeten zijn. In de handleiding staat een procedure met het vaststellen van de tijdsduur met een chronometer, maar de vertaling naar de CV waarden is vergeten (of heb ik nog niet gevonden ;)). Staat wel in dat CV's dan groter of kleiner moet worden afhankelijk van teveel of te weinig slagen per omwenteling. Is te proberen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #385 Gepost op: 20 april 2021, 15:07:27 »
De inbouw van de decoder en de luidspreker(s) bleek ondanks voorbereiding toch lastiger. Ik heb de luidspreker in de ruimte onder de kolenbak bij het gat geplaatst en de kolenopbouw van lood en steenkool gemaakt, zodanig dat er een geluidskanaal overbleef. Dat blijkt goed gelukt, want het geluid is nu prima. Daaronder wilde ik de decoder plaatsen en die zit op een connectorprint van ESU (te zien op de foto's hierboven). Maar deze combinatie bleek met de luidspreker in dezelfde ruimte er niet meer onder te manoeuvreren. Daarom heb ik uiteindelijk de draden direct aan de Loksound gesoldeerd en de zaak er zonder de connectorprint ingeschoven. Dit bleek prima te gaan. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de loksound nergens metaal kan raken door een groot deel van de ruimte te beplakken. Zal later nog wel een foto plaatsen.

De 6105 is nu bijna af. Iedere keer verzin ik weer een nieuw lijstje, maar het einde komt nu echt in zicht. Belangrijkste is nog het vrij kunnen bewegen van de bogie voor zonder kortsluiting te veroorzaken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #386 Gepost op: 20 april 2021, 15:48:35 »
Peter,

Even gekeken. Het zouden CV 57 en 58 moeten zijn. In de handleiding staat een procedure met het vaststellen van de tijdsduur met een chronometer, maar de vertaling naar de CV waarden is vergeten (of heb ik nog niet gevonden ;)). Staat wel in dat CV's dan groter of kleiner moet worden afhankelijk van teveel of te weinig slagen per omwenteling. Is te proberen.

mvg,
Ivo
Mijn ervaring is dat het aantal slagen per omwenteling wel enigszins is in te stellen met de decoder, maar helaas niet over het hele snelheidsbereik. Mijn compromis is dat de slagen synchroon lopen op lage snelheden, maar minder naarmate de snelheid toeneemt.
Op lage snelheid valt het synchroon lopen het meeste op en is het het duidelijkst zichtbaar. Vandaar dus mijn keuze.

Succes Ivo. Prachtig werk. (y)

Groet, Bas

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #387 Gepost op: 21 april 2021, 21:54:11 »
Bedankt Bas, goede raad: inderdaad zal ik het vooral bij het langzaam rijden proberen goed te krijgen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #388 Gepost op: 24 april 2021, 00:07:17 »
 Eerst nog de laatste loodjes voor wat betreft de afbouw en de detaillering van de lok en dan komt nu als laatste de definitieve aansluiting van de decoder. Zoals ik al zei bevalt me de de stroomafname van de wielen nog niet.

Deze foto had ik nog beloofd:



Hier zie je de onderkant van de lok. Linksachter is de bodem van de waterkast en de kolenbak. Hierin heb ik tegen de tussenvloer een luidspreker geplakt en daaronde zit nu de Loksound. Je ziet dat ik de draden gewoon direct aan de soldeervlakken heb gesoldeerd. Dus zwart, rood, grijs, oranje, de luidspreker draden en blauw en wit voor de frontlantaarns. Onder de vloer van het machinistenhuis is ruimte en daar zitten de lakdraden van de front LED's vast aan SMD weerstanden en aan de decoder. Geen contact print gebruikt, maar gewoon draadjes aan elkaar gesoldeerd en isoleren met tape.

Vervolgens zoveel mogelijk lood in de kap geplakt met het zwaartepunt in lengterichting iets achter de middelste as. In totaal weegt de lok nu 380 gram.

Dan de kolenbak bovenop gevuld met kolengruis van de SHM:





Deze berg is voldoende poreus om het geluid vanuit de bak goed door te laten en door het opsluiten in een holle ruimte van de luidspreker klinkt het geluid voldoende hard.
Er zijn inmiddels wel weer wat kooltjes losgeraakt, maar die lijmen we wel weer vast. Ik ben altijd verbaasd over het feit dat de stokers dit soort grote brokken moesten hanteren, maar je ziet ze gewoon op foto's zo terug.

Dan was de voorste bogie nog een punt van zorg. Die liep met het frame van de remcylinders snel tegen mijn imitatie cylinderkranen aan. Maar nadere bestudering laat zien dat het frame er in het echt helemaal niet zit. De remstangen zijn met beugels aan weerszijden van de cylinder opgehangen aan het frame van de bogie en lopen vanaf de remstangen meteen schuin naar binnen. Dan is er veel meer ruimte dan in deze imitatie van Artitec. Ook bij de 3700 zit het hetzelfde, dus hier heeft Artitec een frame gemaakt wat er eigenlijk niet hoort.

Ik heb het inmiddels grotendeels verwijderd en nu wordt de uitslag van de bogie alleen nog beperkt door de trapjes voor onder de voetplaat tegen de bufferbalk.

Als je beschermhulzen van de zuigerstang voor aan de cylinders monteert worden die de beperking.





De achterste bogie heeft het frame nog en hier moet deze er eigenlijk ook af. Het zit hier niet in de weg.



Tot slot is de bufferbalk voor nu ook klaar. Lekker drukke bufferbalk: buffers, luchtslangen, stoomverwarmingskranen met koppeling en de veiligheidskoppeling. Deze is gemaakt met een gietboompje van Weinert.





Die macro foto's laten wel zien dat het weer stoffig begint te worden en allerlei ander ongeregeld  ;)


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #389 Gepost op: 24 april 2021, 08:23:04 »
Wow! (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl