Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:33:13
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Quinzeedied
Vandaag om 22:17:21
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 82556 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #345 Gepost op: 16 maart 2021, 16:20:51 »
Langzaam maar zeker nadert de voltooiing, maar er is toch nog een lijst van tegen de 20 punten over. Na de detaillering van de kap (ook nog niet af) moet de 6105 ook nog fatsoenlijk rijden. De voorbereidingen zijn tijdens de bouw daar al voor getroffen, maar na spuiten is ligt de zaak toch vaak anders. Om niet alleen perfect lopende modellen te tonen en zo de indruk te wekken dat alles in één keer goed is, laat ik nu de eerste meters op eigen kracht zien. Dat betekent dat er aardig wat gewicht in de waterbakken is gestopt, gewicht in de bovenste kolenbunker achter en gewicht voor in de ketel is gelegd weegt het geheel nu ongeveer 300 gram. Tov een fabrieksmodel is dat weinig. Toevallig had ik een USATC S-160 van Roco bij de hand en die weegt 450 gram net asb's op 2 assen. Er kan ook nog gewicht tussen de chassisplaten, maar de 450 ga ik niet halen denk ik. Daarbij heb ik de lok gecompenseerd uitgevoerd wat betekent dat het zwaartepunt van de lok over de lengte as tussen de achterste aangedreven as en het midden van de compensatie boom daarvoor moet liggen. Er kan daarom minder gewicht in de ketel dan de ruimte dat toelaat.

De volgende uitdaging is nog om de bogies nergens sluiting te laten maken. De Gibson bogie wielen stellen daar ook nog eisen aan.

Maar de eerste rijproef. Let op het piepen en knarsen (niet het gekraak, dat is een gewricht van mijn statief), dat allemaal nog weg moet voor een vloeiende locomotief. Het is inmiddels al aanmerkelijk verbeterd. Daarover een volgende post.



mvg,
Ivo

P.S., voordat jullie het allemaal zien: deze nummerplaat zit nog scheef. Als dit een Artitec model zou zijn...............konden jullie aangeven dat je hem zo niet wilde kopen ;D
mvg,
Ivo

*

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #346 Gepost op: 16 maart 2021, 17:06:36 »
Ivo,

je hebt een foto geplaatst, geen filmpje. En.... dat klagen bij Artitec, dat gaat niet helpen. Zij hebben geen 6100 in het assortiment. Maar je mag hem ook wel gewoon naar mij toe sturen hoor. ;D ;D

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #347 Gepost op: 16 maart 2021, 17:08:47 »
Gewoon klikken op de foto. Dan krijg je een Flickr scherm met foto. Even wachten en er verschijnt een play logo en daar klik je op.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #348 Gepost op: 16 maart 2021, 17:37:42 »
Ik zou niet zeggen dat het een handgebouwd Èn handgeschilderd model is.
En ja dat bedoel ik als compliment!

Wat is het gekraak? Een kwestie van inrijden?

Echt bewonderenswaardig wat je hebt gebouwd!  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #349 Gepost op: 16 maart 2021, 17:48:14 »
Schitterend model  (y)

Maar als ik dan naar het filmpje kijk schrik ik toch wel. Ik ben erg benieuwd naar je verslag van de verbeteringen die je doorgevoerd hebt.
Juist een zelfgebouwde trein, waar zoveel tijd en moeite in zit is dat voor mij wel een schrikbeeld. Dan is het toch fijn om te zien dat modellen ook bij anderen niet meteen goed rijden. Echt bedankt voor het delen, en succes verder!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #350 Gepost op: 16 maart 2021, 19:47:04 »
Maar als ik dan naar het filmpje kijk schrik ik toch wel. Ik ben erg benieuwd naar je verslag van de verbeteringen die je doorgevoerd hebt.
Juist een zelfgebouwde trein, waar zoveel tijd en moeite in zit is dat voor mij wel een schrikbeeld. Dan is het toch fijn om te zien dat modellen ook bij anderen niet meteen goed rijden. Echt bedankt voor het delen, en succes verder!

Dat is precies de reden dat ik het laat zien. Een zelf gebouwd model rijdt zelden vanaf de eerste meters goed. Daar is nog heel wat aan te verbeteren en je moet de moed dan niet laten zakken, maar doorgaan en blijven zoeken waar het zit

Wat is het gekraak? Een kwestie van inrijden?

Het gekraak is de kop van mijn statief waarop de camera mee laat bewegen. Die kan ook wel een drupje olie gebruiken  ;D . Hieronder weer met kraak ;)

Nee, Tjalling, met een zoveel herrie makend model ben ik natuurlijk niet tevreden. Vooral niet omdat er ook compensatie is ingebouwd en het model zonder aandrijving vlekkeloos met 3 gekoppelde wielen over de rails glijdt. Dus op zoek. Het heeft me wel weer een hele avond gekost: uit elkaar, in elkaar, nog niet opgelost etc.

Maar al gauw bleek dat het aan de tandwielkast lag. Die maakte wel heel erg veel herrie. Het is een stalen worm op een messing wormwiel, welke een tandwiel op de uitgaande as aandrijft. In de beschrijving werd er al voor gewaarschuwd dat de stalen worm maar nauwelijks in het wormwiel moet aangrijpen, omdat anders de zaak niet lekker loopt. Inmiddels is het erger en heeft de worm het messing wormwiel beschadigd. Op een punt zelfs ernstig en met elke omwenteling van de uitgaande as blijft het even hangen. Het exacte punt kan ik niet vinden, maar in elk geval moet dit wormwiel worden vervangen:



Je kunt de motor niet goed monteren in de tandwielkast zonder eerst de bevestigingsgaten te hebben uitgevijld naar boven zodat de motor er niet ver insteekt. Dat had ik ook gedaan dacht ik, maar toch nog niet voldoende.

Daarna heb ik alle assen gesmeerd met olie en alle tandwielen voorzien van siliconenvet. Het enige dat nog gesmeerd kan worden zijn de koppelstangen en eventueel de leibanen. Dat laatste ga ik denk ik niet doen. Er zit nu een hardpunt in elke omwenteling van de wielen en dat zit in de tandwielkast, want die hapert ook buiten het model.

Maar het smeren heeft ervoor gezorgd dat alle gepiep en herrie er zo goed als uit is. En het kan mooi langzaam lopen.

Zie hier het resultaat gisteravond. Let niet op de (onscherpte) en het gekraak van het statief. Dat is haast het enige dat je nog hoort:



Vervolgens gaan we bochten rijden en kijken waar het mis gaat met de bogies. Ik verwacht de cylinderkranen die ik onder de cylinders heb gemaakt te moeten gaan weghalen. Anders stopt het in iedere bocht vermoed ik door kortsluiting.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #351 Gepost op: 16 maart 2021, 20:24:01 »
Bij mij raakten ook ook nog net enkele flensen van de bogiewielen de binnenkant van de spatborden in de bogen, was erg lastig te vinden omdat het niet elke keer gebeurde.
Ik heb bij het wormwiel gezorgd dat deze op alle punten met enige (minimale) speling in de worm zit, het wormwiel kan dan bij een stilstaande worm iets heen en weer bewogen worden.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #352 Gepost op: 17 maart 2021, 09:29:16 »
Inmiddels heb ik de achterste bogie en het chassis zodanig aangepast dat die goed kan bewegen. Dat kan ik nog niet zeggen van de voorste. Met name het frame met de remcylinders zit in de weg met de cylinderkranen van de aandrijving. Ik denk dat die er uiteindelijk af moeten helaas.



Hiier zie je die kranen onder de cylinders. Leuk detail, maar alleen voor een stationair model vermoed ik.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #353 Gepost op: 19 maart 2021, 00:08:16 »
Het ketelfront heb ik voor de afwerking bewaard voor het laatst. De leidingen vanaf de smeerpersen zaten nog niet goed en ook enige leidingen voor de manometers ontbraken nog. Die heb ik er inmiddels allemaal op en het geheel even gepast in het machinistenhuis:





Ook heb ik de stoomkraan voor de luchtpomp nu aan de zijkant van de vuurkist vastgemaakt. Deze zorgt ervoor dat in de 6101 - 6105 het handwiel voor de bediening hoger zit dan bij de 6106 - 6110. Dat is ook te zien in het boek. De tekening voorin is van een Hohenzollern en de foto een stuk verderop van een Werkspoor lok.

Je kunt de kraan zien door de rechter front ruit:



En zonder het dak erop natuurlijk ook van boven:



Het ketelfront is voor zover mogelijk weer uit elkaar gehaald en de onderdelen liggen in de soda. Misschien morgen maar in de etchprimer en dan in de zwarte lak. Daarna lekker schilderen met messing en staal verf.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #354 Gepost op: 19 maart 2021, 07:56:24 »
Dat ziet er perfect uit. (y) (y)

Gr. Bert.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #355 Gepost op: 19 maart 2021, 08:53:59 »
Indrukwekkend werkje, hoor. Hoedje af. Ik vind die bankjes ook een leuk detail!

Met High Level heb ik geen ervaring. Ik merk wel dat de meeste (ook grote) UK websites grote moeite hebben met het versturen van pakketjes naar de rest van Europa. Lijkt ook te maken te hebben met hun eigen Belastingdienst en VAT.
Gaat bij de Tramfabriek gewoon goed, hoor, tot nu toe. Maar misschien omdat het meestal brievenbuspakketten zijn. Als je naar de VS versturen kan, kun je ook gewoon naar Europa versturen. De Britse belastingdienst en BTW hebben er juist niks mee te maken, alles buiten het VK wordt zonder 20% verkocht.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #356 Gepost op: 19 maart 2021, 10:07:10 »
Zonde om het dak erop te zetten.  (y)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #357 Gepost op: 19 maart 2021, 11:24:17 »
Voor de vitrine!!!!!
Messing laten en alleen blanke lak, aandrijving hoeft niet.

Nog een bouwen in "vereenvoudigde" uitvoering voor op de baan, mooie aandrijving en electrisch in topuitvoering.
Heb je weer eens een andere focus, ook leuk.

Grote goden wat is deze mooi.
Ik is klein en zij zijn groot zeg ik bescheiden en "jaloers".

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #358 Gepost op: 19 maart 2021, 11:28:32 »
Neenee niks. Gewoon schilderen in de goeie kleuren, incl verkleuringen aan leidingen door de hitte van de stoom. Als je blingbling wilt zien kijk je maar in een bijouteriedoos  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #359 Gepost op: 19 maart 2021, 18:58:29 »
Als deze loc GEEN bijouteriedoos is dan weet ik het niet meer  ??? ;D

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven