Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81852 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #255 Gepost op: 12 januari 2021, 14:13:40 »
Bijna af:



Kastje geplaatst bovenop het ketelfront. Dit kastje is bedoeld om het eten op te warmen. Opstapje naast de vuurdeur gemaakt (kun je beter bij het eten ;) )
en het meterpaneel geplaatst met de meters erop. Die zijn gestansd uit styreen plaat met een zogenaamde punch and die set in verschillende diameters. Voor de geïnteresseerden van links naar rechts:
Manometer verwarmingsleiding, ketelmanometer, schuin erboven manometer remcylinder, manometer treinleiding en pyrometer oververhitter.
Voor de wijzerplaten ga ik nog transfers laten maken. Is allemaal erg klein. Diameters van de meters zijn 1,3, 1,5 en 1,7mm. Boven de linker zit nog iets cirkelvormigs van metaal, maar dat kan ik niet thuisbrengen. Intussen heb ik vast een paar drukleidinkjes gelegd onder  de meters.

Voorbeeld punch and die set: http://www.rptoolz.com/?p=196


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #256 Gepost op: 12 januari 2021, 16:29:20 »
Leuk tooltje, die komt hier ook nog wel een keer.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #257 Gepost op: 12 januari 2021, 17:34:22 »
Hoi Ivo,

Hier zijn geen woorden voor.

Heb je dit getrapt gesoldeerd of alles met hetzelfde soldeer?

mvg, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #258 Gepost op: 12 januari 2021, 20:58:19 »
Dag Frank,

Allemaal hetzelfde soldeer. Met vloeimiddel op de te solderen plek en zo snel mogelijk solderen zonder dat er ergens iets loslaat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #259 Gepost op: 12 januari 2021, 21:21:35 »
Nog een vraag: zou dit de snelheidsmeter kunnen zijn, die je links in het machinistenhuis ziet?





Ik dacht dat ik in een van de locomotieven boeken er een tekening van had gezien. Die vind ik zo snel niet terug. Deze is van Hasler.

Misschien eenvoudig te maken van een platte ronde schijf met een decal...

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #260 Gepost op: 13 januari 2021, 09:34:11 »
Jouw plaatjes bekijkend zit die snelheidsmeter op de linker wand. Kijk maar eens naar het profiel van die meter. Ook zie je duidelijk de aandrijving (mechanisch vermoed ik) in beeld die recht naar beneden gaat.
De meter welke jij aangeeft is via een leiding aan de anderen gekoppeld.
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #261 Gepost op: 13 januari 2021, 10:07:30 »
Aanvulling.
Merk Hasler, Bern Zwitserland. Tachometer of Geschwindigkeitsmesser
Dit is wat ik zo voor de koffie kon vinden op het www: te koop
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #262 Gepost op: 13 januari 2021, 11:14:53 »
De aandrijving van de meter gaat via een stang gekoppeld aan een excentriek op de achterste aandrijfas. Zal een op en neer gaande beweging zijn in het machinistenhuis. Goed plaatje van de snelheidsmeter staat in het 3700 boek van Paul Henken.. De foto die ik plaatste is inderdaad qua aandrijving niet correct, maar IIjkt er veel op. En er ontbreekt een bel bovenop.

Dank voor het meedenken en zoeken.

Mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 11:23:05 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #263 Gepost op: 13 januari 2021, 12:00:33 »
Weet niet waar je jouw afbeelding van de meter weg hebt maar deze is gigantisch te vergroten.
Als je dit "hasler telegraph works 26 victoria st westminster sw" in Google invoert krijg je nog wat meer info. Blijkbaar zaten ze zo wel in Engeland als ook in Zwitserland.
Heb hier de 2 boeken van Werkspoor en alle andere werken zo als 'De Locomotief' over de meterbezetting van de loc nog doorgespit maar heb verder niets kunnen vinden.
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #264 Gepost op: 13 januari 2021, 12:52:00 »
Gerrit,

Jouw plaatje is ook mijn plaatje. In elk geval dezelfde bron.

Er staat een tekening van de NS meter op pagina 26 in het 3700 boek van Paul Henken en die ziet er op het oog hetzelfde uit. Alleen wat ik eerder meldde wel met een bel erboven. Ik zie deze snelheidsmeter staan op verschillende foto's van de latere NS loks.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 14:27:59 door Ivo tB. Reden: pagina nummer toegevoegd »
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #265 Gepost op: 13 januari 2021, 15:10:31 »
Bovenaan, binnenin de meter zie je de papierband van de ticker en de schrijfarm die de snelheid noteert. Zo kon bv. na een ongeval worden nagegaan of de machinist niet te hard had gereden. Het apparaat kon verzegeld worden, zie de sluiting links bovenaan van de trommel waar het papier in zit (waar dus een loodje ter verzegeling doorheen kan).

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #266 Gepost op: 15 januari 2021, 14:21:29 »


Het meterpaneel geplaatst met de meters erop. Die zijn gestansd uit styreen plaat met een zogenaamde punch and die set in verschillende diameters. Voor de geïnteresseerden van links naar rechts:
Manometer verwarmingsleiding, ketelmanometer, schuin erboven manometer remcylinder, manometer treinleiding en pyrometer oververhitter.
Voor de wijzerplaten ga ik nog transfers laten maken. Is allemaal erg klein. Diameters van de meters zijn 1,3, 1,5 en 1,7mm. Boven de linker zit nog iets cirkelvormigs van metaal, maar dat kan ik niet thuisbrengen.
Mijn trouwe meelezer en leermeester - Paul Bender - reageerde nog op een paar fouten die ik in bovenstaande verwijzing heb gemaakt. Via mail en telefoon zijn we een stuk verder in het correct duiden van alles wat je op de foto ziet.

Wat ik heb doorgestreept moet anders. De meter bovenaan is de manometer voor de cylinderdruk en geeft dus de werkelijke druk aan die bij de aandrijving komt. De meter schuin rechts daaronder heeft 2 wijzers (klopt ook want er lopen 2 drukleidingen naartoe, die de druk in de treinleiding en de druk in de remcylinder weergeven.
Vervolgens is het kleine cirkelvormige van metaal een aansluiting voor een externe manometer om te controleren of alles nog wel naar behoren werkt.
We kunnen op de foto vervolgens nergens de bediening van de zandkisten terugvinden. Rechts naast het ganghendel is tegen de wand nog en hendel te zien en dat is de bediening van de cylinderkranen onder de cylinders. Links zit voor de leidingen van de exhaustinjecteur naar de ketelklepkast de hendel voor de bediening van de asla.

Voor de volledigheid......

Overigens zag Paul nog en smeerputje zitten boven de bediening van de luchtpomp. In het boek van Paul Henken staat dat deze foto het ketelfront van de 6110 is, Door dat smeerpotje is dat waarschijnlijk niet zo. De 6101-6105 hebben daar namelijk een stoomkraan zitten, terwijl de 6106-6110 de stoomkraan voor op de ketel hebben zitten. Om een losse stang met een smeerpotje te smeren lijkt onzin. Dat zou voor de 6110 dan gelden. Daarom is dit ketelfront hoogstwaarschijnlijk van de eerste en niet van de Werkspoor loks.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #267 Gepost op: 17 januari 2021, 12:30:27 »
Nog een paar stapjes:



De leidingen voor de kolensproeier liggen er nu in en ik heb het ketelfront aan de bodem vastgezet. Dat is nog wel een ding, want de vloer zit geschroefd en is er nu lastiger uit te halen. Ik heb ook even voor het beeld de handwielen aan de blazer- en luchtpomp bediening gezet. Ook heb ik de bankjes gemaakt voor de machinist en de stoker.





De zittingen heb ik gemaakt van messing plaat 0,8mm dik en een soort namaak gecapitonneerde zitting gemaakt door op regelmatige afstanden een putje te frezen. Ik vraag me af of dit werkelijk zo is geweest, maar ik zie dit staan op de tekeningen in het 6100 boek. Ik vermoed dat het gewoon een met leer overtrokken stuk is geweest.

Ik denk nog na over de stoomkraan die aan de zijkant van het ketelfront gezeten moet hebben. Hiervoor ontbreekt mij elke informatie. Misschien dat er in de materieelboeken nog iets over staat.

Nog een plaatje:



Het duurt nog wel even voordat Gert aan de regulateur mag zitten ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #268 Gepost op: 17 januari 2021, 12:51:38 »

Het duurt nog wel even voordat Gert aan de regulateur mag zitten ;)

mvg,
Ivo

Hij staat te trappelen van ongeduld, alhoewel dat best moeilijk is in resin ;D

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #269 Gepost op: 20 januari 2021, 09:13:39 »
Bijna de laatste stappen aan het interieur:



Ganghendel rechtsonder geplaatst. Volgens mij zit het nog iets te hoog en zoals veel dingen ook nog een fractie te groot.

Ook zie je linksvoor de hendel voor het openen van de asla onder de vuurkist.



De Hasler snelheidsmeter moest er ook in. Er zou nog een bel op moeten, maar ik ben nog aan het nadenken hoe ik die moet maken. Achter de snelheidsmeter zit ook het ronde doosje voor de papierrol om de snelheid te registreren. Lijkt een soort tachograaf voordat ze die hadden uitgevonden. Eveneens zit er nu een stang aan de zijkant van de smeerpersen als aandrijving van deze persen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*