Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81795 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #210 Gepost op: 22 oktober 2020, 21:50:01 »
Dank voor al jullie tips. Ik vind helaas zo gauw (ik kijk waarschijnlijk niet goed) nergens de afmetingen van de handwielen. Ik denk dat de suggestie van het handwiel op de rookkastdeur van Philotrain wel eens een heel bruikbare kan zijn. Lijkt in elk geval goed. Ik moet op die van mij de grendel nog verplaatsen volgens de tip van Janw.

Maar op de website van brassmasters word ik wel heel erg nieuwsgierig van het volgende:

http://www.brassmasters.co.uk/gwr_inside_motion_kits.htm

Deze link vind je niet in het hoofdmenu, maar bij veel lok kits wordt deze link gegeven die en lijst kits bevat voor verschillende typen bewegende schuifbewegingen voor verschillende loks. Mijn handen gaan ervan jeuken en voor de prijs hoef je het geloof ik niet te laten. De vraag is meer wat zou passen. Kan ik misschien de schuifbeweging in de 1300 eens maken, zoals Paul Bender die mij eens liet zien op tekening......


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #211 Gepost op: 22 oktober 2020, 22:20:52 »
De kit schijnt toepasbaar te zijn voor 00, dus dan past het ook tussen de frames voor H0:
http://www.brassmasters.co.uk/Inside%20motion%20Instructions.htm

Leen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #212 Gepost op: 28 oktober 2020, 10:38:52 »
Kwam bij het afstruinen naar tips deze site van Saeman Aetztechnik tegen.
Zij hebben ook enkele producten op voorraad en daar staan zeer kleine handwielen bij.
Op de hoofdpagina recht op "Fertige Ätzteile" klikken en dan vind je een PDF met mooie opties.
De kleinste die ze hebben in 4-spaaks is rond 2 mm.
Is echter een probleempje bij, het gaat per redelijk grote aantallen in een keer.
Maar ik denk dat je het 'overschot' hier op het forum wel kwijtraakt.  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #213 Gepost op: 28 oktober 2020, 14:09:11 »
Bedankt voor de tip! De handwielen met 4 spaken kosten voor 50 stuk 2,40 euro als ik dat goed lees. Dan heb ik daar wel een prima bestemming voor :)


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #214 Gepost op: 28 oktober 2020, 14:44:51 »
50 stuks...hum.
Mocht je wat teveel hebben dan wil ik wel wat van je overnemen.
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #215 Gepost op: 28 oktober 2020, 15:28:14 »
Minimum order bedrag is 15 euro voor het buitenland  ;)

Dat betekent dat ik er straks 300+ heb. Maar ik ga eerst eens kijken of ze nog ander snoepgoed hebben.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #216 Gepost op: 28 oktober 2020, 16:10:16 »

Ze hebben zeker leuk snoepgoed Ivo, ik heb ook al even zitten neuzen op die site
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #217 Gepost op: 28 oktober 2020, 16:22:09 »
Zit zeker mooi spul tussen, ben ook al aan het neuzen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #218 Gepost op: 29 oktober 2020, 11:16:57 »
Er zijn nog een aantal details voordat de lok naar mijn gevoel voldoende af is. Nu heb ik gewerkt aan de cylinderkranen onder de cylinders. Ook hier heeft Ko zijn versie al laten zien aan het begin.

Ik ben aan het puzzelen gegaan met wat buisjes, draad en handrailhouders. Ik zie op de foto's iets naar beneden uitsteken met een pijpje naar buiten onder de cylinders voor en achter. Daarnaast zie ik iets naar voren en achter met een soort aftapkraantje. Misschien is dit dan waar de stoom en het water uitkomt en de pijpjes naar buiten een soort afsluiter zijn. Geen idee eigenlijk. Dan eronder achrer lijkt een stang te zitten voor de bediening van de kranen welke verbonden lijkt te zijn met een stang voor de leibanen die daar naar boven naar de voetplaat gaan. De bediening heb ik (nog) niet gemaakt.

Wat heb ik gedaan: ik heb eerst messing buis 0,7mm, 0,5mm en draad 0,3mm in elkaar geschoven voor de horizontale buisjes naar buiten. Vervolgens heb ik in 1mm draad 0,7mm gaatjes geboord en daar het samenstel van de eerste ingesoldeerd:



Vervolgens heb ik deze afgeknipt en op de juiste lengte gebracht en haaks daarop een 0,4mm gaatje geboord. Hierin komt dan een stukje 0,4mm draad mat daaraan een handrailhouder. Gemonteerd onder de cylinders ziet het er dan ongeveer zo uit:







Op foto's zie ik nog wel verschillen tussen de naar voren en achteren uitstekende delen, maar de pijpjes naar de zijkant zie ik op elke foto op dezelfde manier terug. Hier en daar moet er nog wel wat worden bijgewerkt, maar dit is een aardige aanvulling. De beweging van de bogie wordt hierdoor niet beperkt heb ik gezien. Daarvoor is vooral het voorste wiel een probleem bij het trapje voor en de beschermhuls voor de zuigerstang voor de cylinder.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #219 Gepost op: 30 oktober 2020, 12:09:38 »
Detail voor de fijnproever. Er zit nog een smeerbakje met 2 leidingen naar onder de voetplaat boven de voorste 4 terugslagkleppen. Ik zie het op vrijwel alle loks zitten en alleen aan de linkerkant. Dus een beetje puzzelen met vierkant messing staf, een 0,2mm messing stripje en twee 0,3mm draadjes en dan maar hopen dat je het allemaal kunt solderen. Een nieuw vasthoudertje getest. Dat vind ik altijd het lastigst hoe je dit soort priegelwerk tijdens het solderen kunt fixeren. Hier bleek een buddie uitkomst te bieden. Je weet wel die van Pritt vroeger verkocht voor het opplakken van posters ed. Maar het wordt een flexibel bolletje waarmee je voorzichtig iets kunt vastzetten in de meest rare vormen. Het wordt wel een beetje meegesoldeerd, maar dat is er allemaal af te krabben.

Paar foto's van het smeerbakje:






mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #220 Gepost op: 10 november 2020, 00:39:39 »
Laatste loodjes duren lang? Of te weinig inspiratie hoe iets na te maken. Nu de (onderdelen van) de exhaust injecteur onder het machinistenhuis. De kit bevat het volgende gietdeel:



Op de beste foto hiervan in het boek staat het onderdeel iets anders op de 6110. Ik zie hier ook wel verschillen in vroege en latere uitvoering en tussen de loks onderling, maar de basis - de lange gekromde pijp naar beneden en de horizontale buis met op verschillende punten appendages en flenzen:



Van gietdeel bevalt me alleen de verticale buis. Het horizontale deel heb ik er vanaf gezaagd en er een gaatje in geboord. Het horizontale deel heb ik vervangen door een stuk messing staf rond 2mm en ik heb wat nepflenzen gemaakt van 0,4mm messing plaat van de ets en die eromheen gesoldeerd en op maat gevijld.



Daarna nog wat geklungel met 1mm vierkant staf, 0,7mm en 0,4mm messing draad en 0,3mm nikkelzilver draad. Dit zit nu provisorisch achter het trapje, maar nog niet helemaal naar mijn zin:





Is toch wel een verbetering tov het oorspronkelijke gietdeel. Ik begin me wel zorgen te maken over het eventuele stralen van de lok voor het spuiten. Ik zie liever niet onderdelen in het grit onderin de spuitcabine verdwijnen  :)


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #221 Gepost op: 10 november 2020, 00:46:20 »
Dat heb je zelf in de hand he ;D
Tis maar net hoelang je de spuit op de kwetsbare onderdelen zet ;D

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #222 Gepost op: 10 november 2020, 09:54:44 »
De details maken de loc Ivo! (y). Onwijs mooi om te zien hoe je uit wat simpele onderdelen steeds meer detail toevoegt.

Voor het stralen ben ik niet eens zo bang, maar hoe ga je dit allemaal goed schoon maken voordat je gaat stralen? Een tandenborstel met cif durf ik hier niet zomaar op los te laten gaan.

Groet,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #223 Gepost op: 10 november 2020, 10:09:17 »
Even in een bak met heet water en soda laten staan. Daarna stralen. Ik loop om dezelfde reden nooit te poetsen en te bikken. Als je bang bent onderdelen kwijt te raken, dan moet je het in een zeef stralen. Beter dat nu iets los laat dan na het spuiten. Je moet het alleen niet kwijt raken inderdaad.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #224 Gepost op: 10 november 2020, 12:10:17 »
Ultrasoonbad........met speciale zeepoplossing (tickopur)
30 minuten oren dicht en 100,00000000000% schoon.

dan stralen en weer in de ultrasoon om gridresten weg te spoelen en nogmaals maar dan water om de zeepresten af te spoelen.

Ultrasoonbad:
minimaal de 4 liter ivm afmetingen van je model.
https://www.hbm-machines.com/producten/ultrasoon-reinigers/ultrasoon-reinigerssub/hbm-4-liter-ultrasoon-reiniger

Tickopur
https://www.hbm-machines.com/producten/acties/tickopur-r33-reinigingsvloeistof
« Laatst bewerkt op: 10 november 2020, 12:20:31 door FritsT »