Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 00:09:01
Noch 2021 door barry1972
23 januari 2021, 23:52:20
Auhagen 2021 door ex-DR V100
23 januari 2021, 23:46:21
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door barry1972
23 januari 2021, 23:40:59
Kato EF510 H0 digitaliseren door erikkral
23 januari 2021, 23:19:53
Advies voor een nieuwe baan door Hennik
23 januari 2021, 23:16:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
23 januari 2021, 23:04:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 januari 2021, 22:36:42
Roco NS 1100, 63655, hoe moet je decoder plaatsen? door Klaas Zondervan
23 januari 2021, 22:31:29
Wensenlijst modelspoorhuizen, schaal N door MOVisser
23 januari 2021, 22:14:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 januari 2021, 22:10:25
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 januari 2021, 21:45:34
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door GD
23 januari 2021, 21:37:08
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Mitchell
23 januari 2021, 21:36:51
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
23 januari 2021, 21:35:29
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door 1200blauw
23 januari 2021, 21:35:11
NS ICNG (1:220) door lrrw
23 januari 2021, 21:33:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 januari 2021, 21:19:16
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Daan!
23 januari 2021, 20:50:22
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door 72sonett
23 januari 2021, 20:33:26
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
23 januari 2021, 20:20:42
NPE Modellbau 2021 door Falcon10
23 januari 2021, 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
23 januari 2021, 20:09:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
23 januari 2021, 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
23 januari 2021, 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door VvKan
23 januari 2021, 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
23 januari 2021, 19:53:22
Falkenheim door Wim Vink
23 januari 2021, 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door spock
23 januari 2021, 19:21:26
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
23 januari 2021, 19:10:19
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 33431 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5748
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #195 Gepost op: 16 oktober 2020, 23:05:54 »
Hoi collega bouwer,

wordt al, laat op de avond.. bedtijd. ;D
Ik ga stoppen voor vandaag.

Maar we schieten allebei op...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5066
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #196 Gepost op: 18 oktober 2020, 14:25:31 »
Nog een paar dingen.

De klep van de kolenbunker moest er nog op. Die is in 3 delen en staat op vrijwel alle foto's rechtop achter tegen het machinistenhuis. Het 2e deel ligt daar dan tegenaan en het derde deel schuin naar beneden. Daarop kunnen we straks kolenbrokken gaan stapelen.





De 3 kleppen zijn wel één etsdeel, maar bij mij braken ze allemaal van elkaar. Daarom heb ik ze maar gesoldeerd. Dat moet nog wel hier en daar worden bijgewerkt, maar dat komt wel goed. En de kleppen hebben nog uitstekende pennen om goed te geleiden langs de bovenkant. Die maak ik wel van 0,2mm draad.

Vervolgens de bediening van de schuiven in de buitenste cylinders erin gezet. Daar zitten aardige etsdelen voor bij de kit. Ik heb gedacht hoe ik ze wil monteren. Ze horen natuurlijk bij elke wielomwenteling één keer heen en weer te gaan. Met de 45 graden verdraaiïng van de wielen aan beide zijden betekent dat dat je er bijvoorbeeld één haaks op het frame kunt zetten en de ander volledig naar binnen of naar buiten. Ik denk dat ze met een beetje moeite beweegbaar gemaakt zouden kunnen worden met één of twee mini servo's tussen het frame. Die zouden dan meteen de schuifstangen binnen het frame gelijktijdig kunnen bewegen. Ik heb het maar zo gelaten ;)





mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5066
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #197 Gepost op: 19 oktober 2020, 22:36:10 »
Achter onder het chassis moet tussen de bouten nog een oplegging worden gemaakt voor de bogie. In een plaatje messing heb ik op de juiste afstand 6 gaatjes van 0,3mm geboord:



Daarin komen de bouteinden met een moer erop:



Vervolgens zaag / vijl je het plaatje messing zo klein dat het tussen de bouten past:



En dan soldeer je het op zijn plek. Operatie geslaagd, maar toch mislukt. Het is te klein om te solderen zonder dat er soldeer tussen loopt. Solderen met low-melt maakt niet uit, want het probleem is dat het onder warmte gaat vloeien. Eens nadenken hoe ik dit gat oplossen. Misschien glasvezel potlood en anders stralen.

Huidige vorm:



Een aantal posts terug heb ik een kopie van dit detail van de 6110 laten zien. Het is aardig, maar niet goed genoeg.


mvg,
Ivo
*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
  • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #198 Gepost op: 20 oktober 2020, 02:53:33 »
met stralen komt dat goed Ivo

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5748
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #199 Gepost op: 20 oktober 2020, 09:23:00 »
Alles komt goed, maar niet met stralen en met de glasvezel...ook niet. Er is geen vrije ruimte om er bij te kunnen, ook voor het grid niet.
Niet treuren, weghalen dat ding (gaat weer 60 cent) en opnieuw maken.
Soms moet je verbindingen niet (herhaald) willen solderen. Je kan kiezen tussen lijmen (hier geen optie denk ik) en een andere constructie. Die constructie op een passende manier solderen zodat het soldeer er gewoonweg niet kan komen.

In dit soort gevallen zou ik gaan denken als een kleinseriefabrikant die er zijn bammetje mee moet verdienen.
Daar geldt het principe:
1.Het moet er op
2.Het moet snel
Vooral de factor "snel" speelt een grote rol. Niet om vlug klaar te zijn, maar vanwege het beperken van de kans op fouten.

Dus, nieuwe constructie bedenken waarbij je je niet op die boutjes moet concentreren. En soldeer daar überhaupt niet toepassen. Dat moet elders zitten.

Soms doet een tapje en een schroefje wonderen. Kan dat hier?
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2020, 09:34:43 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5066
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #200 Gepost op: 20 oktober 2020, 12:26:55 »
Tapje en een schroefje kan aan de binnenkant. Het enige wat hier achter zit is een lange schroef met veer voor de bogie. En die lange schroef en veer zitten op een vaste positie, dus erachter is ruimte voor een beugeltje waarin ik een gaatje kan maken en schroefdraad tappen. Is dus zeker een oplossing. Wel een paar uur werk weggegooid en 1,50 euro aan schroefdraad met bout  ;) . Ipv laten verzwelgen door het tapijtmonster kun je ze ook gewoon dichtsolderen  :)

mvg,
Ivo
*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #201 Gepost op: 20 oktober 2020, 12:37:10 »
Ivo,

Is bij solderen mogelijk om er een stukje papier tussen te schuiven dat je met wat siliconenspray vettig gemaakt hebt? Ik heb dat wel eens zo gedaan. Het is wel: steeds één kans. Maar met low-melt aan de onderkant/binnenkant. Ik weet echter niet hoe het er aan de onderkant uit ziet.
Met groet,

Ger.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5748
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #202 Gepost op: 20 oktober 2020, 14:40:42 »
Wel een paar uur werk weggegooid.

is het hobby of werk?

in het 1e geval is het een leermoment, in het 2e geval overwerken. Wat klinkt aangenamer?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5066
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #203 Gepost op: 20 oktober 2020, 14:57:03 »
Is bij solderen mogelijk om er een stukje papier tussen te schuiven dat je met wat siliconenspray vettig gemaakt hebt? Ik heb dat wel eens zo gedaan. Het is wel: steeds één kans. Maar met low-melt aan de onderkant/binnenkant. Ik weet echter niet hoe het er aan de onderkant uit ziet.

Low melt helpt voor het niet loslaten van de al gesoldeerde boutkoppen en boutjes. Maar dat is niet het probleem. Het probleem is vloeien van soldeer bij het vastzetten.

is het hobby of werk?

in het 1e geval is het een leermoment, in het 2e geval overwerken. Wat klinkt aangenamer?
Het is in beide gevallen tijd. Als dat het probleem zou zijn zou het ding allang klaar zijn zonder alle extra detaillering. Overwerk klinkt alsof het wordt betaald. Zou wel eens aardig zijn  :)

Nu moet nog alleen de exhaustinjecteur, de cylinderkranen, de binnenliggende schuifbeweging en het ketelfront. Op de laatste wil ik flink gaan experimenteren. Grootste probleem zijn eigenlijk de 4 handwielen. Die vind je nergens klein genoeg of te fragiel geëtst. Ik denk dat ik iets ga proberen met goed buigbaar draad en dunne strip. Ik heb nog steeds een kleine voorraad van Bavaria, maar die slinkt helaas wel en Bavaria is al jaren niet meer aktief.

mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5748
    • nulpunt

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1688
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #205 Gepost op: 20 oktober 2020, 16:17:55 »
Grootste probleem zijn eigenlijk de 4 handwielen. Die vind je nergens klein genoeg of te fragiel geëtst.

Ivo,

Ken je deze? (Even omlaag scrollen naar E15.)

Hier nog een mogelijkheid.

Grtz, Ton

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #206 Gepost op: 20 oktober 2020, 16:29:32 »
Komen de handwielen van Philo voor de rookkastdeuren in de buurt?
(Wel borghendel afknippen)

Carel

ps, als je onder de 70 bent tellen de uren nog niet  ;D
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5066
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #207 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:30:08 »
Ton, de eerste niet, want het moeten 4 spaken zijn. De tweede misschien, zal nog eens goed kijken naar de maten.

Carel, zal eens kijken, want deze zit natuurlijk al op de rookkastdeur.


mvg,
Ivo
*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1688
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #208 Gepost op: 20 oktober 2020, 21:40:29 »
Ivo,

Met 4 spaken hebben ze ook: klik. Ik weet alleen niet hoe groot die zijn.

Grtz, Ton

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #209 Gepost op: 21 oktober 2020, 00:25:26 »
Ivo,

Ken je deze? (Even omlaag scrollen naar E15.)


Of bij diezelfde aanbieder ook deze: http://www.brassmasters.co.uk/images/Accessories/cab_hand_wheels.JPG

ik heb deze in het machinistenhuis van mijn 6100 gebruikt. Idd iets te groot maar ziet er toch wel goed uit
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 23:25:31 door janw »