Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81786 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #120 Gepost op: 07 september 2020, 22:40:19 »
Piefje / Pijpje:





Nu ik het weet zie ik het op elke foto. Klein pijpje van de stoomverwarming. Ik heb een 0,7mm buisje erin gezet. In lijn met de leiding die op het ketelfront is meegegoten. Dat zet me weer aan het denken. Alles is meegegoten, maar het reliëf is zo beperkt. De peilglazen zijn te maken van messing staf, de regulateru zit er los bij en de injecteurs zijn misschien wel te gebruiken van Erwin. Nu alleen nog eens voldoende kleine messing handwielen vinden. En natuurlijk 2 smeerpersen maken.



Ik heb het ketelfront nu op de vloer van het machinistenhuis gesoldeerd. Deze zit van onderen geschroefd en het geheel kan er nu uit. Dat betekent dat ik waarschijnlijk het dak gewoon kan vastsolderen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #121 Gepost op: 09 september 2020, 10:44:19 »
Even wat anders: de seinijzers aan de achterkant. De sluitseinijzers zijn de bekende dingen. In dit geval de korte van Philotrain. De seinijzers voor de grote olielampen zijn een ander verhaal. Philotrain heeft al heel lang en gietboompje met die dingen, die voor mij nogal vreemd aandoen. Vooral wanneer je op foto's kijkt wat er echt zit. Het is op de latere loks in elk geval een vrij fors plateau met erop een stuk ijzer met verdikking aan de bovenkant. Daarover heen zet je de lantaarn en zet die met een schroef aan de achterkant vast. DJH doet een poging bij in elk geval hun kits van de 5500 en de 6000 hier iets voor te maken. Bij de kits van de Sik en Oersik van Erwin Werps zitten etsdelen met vouwlijn voor het uitstekende deel. Erwin heeft de neiging zijn etsplaten vol te zetten met extra reserveonderdelen van dingen die met liefde door het tapijtmonster worden verzwolgen. Daarom had ik er nog een aantal over, maar deze zijn ook goed te maken van een stukje messing strip, waarvan je de bovenkant terugbuigt naar beneden. Ook die platforms zijn makkelijk te maken van een stukje van de rand van een etsfret.

Dit is dan het resultaat. De trapjes moeten er nog op, de luchtleidinge, buffers en beugels en dan is ook deze achterkant gereed.








mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #122 Gepost op: 09 september 2020, 21:22:29 »
Ivo, ik was tot nu een stille bewonderaar van je 6100 bouwkunsten, echter wil ik toch even kwijt dat ik bij elke update vol bewondering zit te lezen over hoe jij het model nóg fraaier maakt. Een grote inspiratiebron voor over een paar jaar wanneer ik mijn kit uit de kast ga trekken.  (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #123 Gepost op: 10 september 2020, 11:02:34 »
Leuk Mathyn om te lezen dat je er misschien later wat aan hebt. Dat is het aardige van dit forum dat je door allerlei bijdragen van gebruikers op ideeen wordt gebracht en dat veel dingen soms makkelijker zijn dan je dacht.

Nog zo'n klusje: de stoomleiding vanaf de exhaust naar de injecteur. Ko laat op de eerste pagina van dit draadje zijn aanpassing ook al zien. Ik heb iets soortgelijks gemaakt. De kit levert het volgende onderdeel hiervoor:



Het ligt hier in het midden tussen een stuk 2mm messing draad en 2 staanders voor relingen uit de scheepsmodelbouw. Ik heb een van die bollen nodig.
Als je bedenkt dat dit allemaal zwart wordt gespoten en feitelijk schuin onder de ketel hangt, zie je er straks niet zo heel veel meer van. Maar ik ben nu toch bezig en er is iets te maken wat meer conform het origineel is.

Hier zie je mijn versie, die nog niet helemaal af is:



Het lijkt wat aan de dikke kant, maar dat komt meer omdat die zo glimt.

Wat heb ik gedaan: ik van de kleine reling een bol afgezaagd. Hier zit een 1mm gat doorheen. Haaks daarop heb ik nog een gat van 1mm geboord tot het midden. Ik heb vervolgens van het messing draad 2 korte stukken gezaagd. In die stukken heb ik op de kopse kant een gat van 1mm geboord. Hieriin komt een stuk draad dat door de messing bol wordt gestoken en zo wordt de bol opgesloten in de leiding. Ik heb vervolgens 2 vierkante stukken messing uit de rand van de etsfret gemaakt met een gat van 2mm. Deze heb ik op de stukken 2mm draad geschoven en dienen als namaak flenzen waarmee de leidingen aan de bol zijn vastgemaakt. Onder de bol komt een korte handrailhouder die bij de kit zit en daar weer doorheen een stukje 0,4mm draad. Die namaak leiding loopt een kort stuk naar rechts en vervolgens schuin naar onderen naar voren. Binnen langs de chassisplaten eindigt die leiding dan boven de rails. Volgens mij is de functie van deze bol en de leiding naar beneden een aftappunt om water uit de leiding te kunnen aftappen. Immers de bedoeling van deze leiding is dat er stoom onder druk doorheen gaat naar de injecteur op het ketelfront. Net als in de cylinders met de cylinderkranen moet je restwater kwijt. Althans dat zijn mijn gedachten bij dit ding.

Maar je schuift deze onderdelen in elkaar (2 stuks 2mm draad, 1 messing bol, 2 stuks namaak flenzen, 1 handrailhouder en een stukje 1mm draad en een stuk 0,4mm draad) en je fixeert dat in de juiste positie op een soldeerplank. Dan soldeer je het geheel met ruim vloeimiddel van achteren vast, wel nadat je een van de leidingen in de juiste bochten hebt gebogen.

Van dichterbij:



Helemaal naar mijn zin is het nog niet. Ik ga de flenzen nog wat kleiner vijlen en ik vind ze iets te dik. Deze zijn gemaakt van 0,4mm messing en ik had liever dunner gebruikt. In elk geval ga ik nog 2 steunen maken die vastzitten aan de voetplaat voor en achter de flenzen. Voor komt deze voor het draaipunt van de wentelas en achter dicht tegen het wielscherm. Deze steunen maak ik van restmessing uit de etsplaat. De lange stukken smal en dun messing waarmee onderdelen in het raam vastzitten.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 10 september 2020, 11:04:33 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #124 Gepost op: 10 september 2020, 14:11:23 »
Ze hadden hem speciaal voor de foto wel eens effe moeten schilderen ;D! Maar alle gekheid op een stokje, het wordt een mooi machientje!!!! (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #125 Gepost op: 10 september 2020, 16:41:33 »
Jij hebt de krik al vast gesoldeerd?
Ik heb hem later er op gelijmd met KK leek mij handiger met spuiten.
Onder de rookkast deur kan nog een opstapje, deze heb ik met low-melt gesoldeerd (wel voorzichtig met een vlammetje) omdat anders de hele santenkraam weer los gaat.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #126 Gepost op: 10 september 2020, 19:26:45 »
Dat opstapje staat nog op mijn lijstje. Ik zit ook nog te denken aan het plaatsen van de hoofdremreservoirs, maar dat wordt oppassen voor de aandrijving en de wielen. Dus misschien in een heel laat stadium.


De krik heb ik inderdaad gesoldeerd. Als je andere draadjes een beetje volgt zul je zien dat ik in principe alles soldeer tenzij het echt niet anders kan. Ik heb voor metaal alleen maar slechte ervaring met lijmen, hoewel dat soms toch moet en dan doe ik het wel.. En voor het spuiten van de krik maak ik me niet zoveel zorgen. Over het algemeen heb ik gemerkt dat als je iets kunt zien je het ook kunt spuiten. Soms wel met beleid: lage druk en zeer gericht.
Overigens heb ik zwarte verende lokbuffers van Philotrain en die lijm ik er pas na het spuiten op. Maar bij mij vallen die er dus wel eens af.  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #127 Gepost op: 11 september 2020, 00:09:58 »
Eerder heb ik geloof ik al gemeld dat ik met de trapjes was begonnen, maar dat werd voor de trapjes voor geen succes. De trapjes onder het machinistenhuis waren nog niet aan de beurt geweest. Daarvoor heb ik een simpel hulpgereedschapje gemaakt. In een stukje hout (hier een wasknijper) heb ik zuiver haaks, parallel en op de afstand van de trapjes een zaagsnede gemaakt met een dikte van liefst een fractie minder dan 0,4mm. Hierin klem je dan de traptreden:



Dan leg je daarna zonder te verschuiven (dus 100 keer controleren) de trapjes steun overheen:



En dan vanachter solderen en dan lukken mijn trapjes wel:



Erachter liggen de gietdelen die de waterverbinding vormen tussen de voorste en de achterste waterbakken. Mij was het niet helemaal duidelijk hoe deze trapjes nu onder het machinistenhuis komen. Ik zie op de bouwtekening dat het trapje schuin naar achter loopt en daarvoor zijn ook 2 vouwlijnen aanwezig. Alleen zie ik de ruimte niet als ik de waterleidingen erin probeer te passen:



Er zitten 2 gaten in de voetplaat waar de waterleiding in moet, maar de achterste zit in elk geval niet op de goede plek. Ik heb de leiding gewoon op hoogte afgevijld, gelijk met het voorste punt en dan past het weer.

Als je dan vanonder kijkt dan is er geen ruimte meer voor een trap die naar binnen loopt. Daarom heb ik maar het boek er weer bij gepakt om te kijken hoe het in het echt zit. Dan vallen er 2 dingen op. Ten eerste moet de waterleiding veel minder ver naar onderen hangen dan het zit als je de flenzen van het gietdeel in tact houdt:



Deze spleet tussen voetplaat en leiding is in het echt veel kleiner en het geheel zit vrij strak daar tegen aan. Dan zou er meer ruimte ontstaan voor een schuin trapje. Het volgende wat je ziet is dat het trapje niet schuin naar binnen loopt, maar dat onder de trede die aan de voetplaat zit het geheel rond naar binnen loopt en wel zover dat de voorkant van de treden ongeveer vlak lopen met de zijkant van het machinistenhuis. Het leek me lastig dit etsdeel te buigen vooral omdat er aan de achterkant 2 vouwlijnen zijn ingeëtst. Toch bleek dat goed te kunnen. Als je een 2mm (ik heb 2,1mm gebruikt) boortje in de bovenste vouwlijn legt en dat inklemt in de bankschroef kun je de ronding goed nabootsen:



Dan zou de waterleiding gewoon zo kunnen blijven liggen, maar ik ga deze toch hoger monteren, omdat dat meer overeenkomt met de werkelijkheid.

Nog een plaatjes:



Het wordt langzaam maar zeker nog wel eens wat :)




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #128 Gepost op: 11 september 2020, 19:02:56 »
Volgens mij is de functie van deze bol en de leiding naar beneden een aftappunt om water uit de leiding te kunnen aftappen. Immers de bedoeling van deze leiding is dat er stoom onder druk doorheen gaat naar de injecteur op het ketelfront. Net als in de cylinders met de cylinderkranen moet je restwater kwijt. Althans dat zijn mijn gedachten bij dit ding.

Van dichterbij:



Eerder deze week schreef ik dit op als functie van de bol. Ik mis Kniesoor op het forum, want als ik dit fout zou hebben dan kreeg ik wel commentaar. En nu ook, maar dan via mijn privé mail. Het is dus geen wateraftappunt, maar een olieafscheider. Dus hiermee gecorrigeerd. Jammer dat Paul niet meer op dit forum zit, want dit soort verbeteringen/suggesties vind ik altijd behulpzaam voor het begrijpen van de functie van de onderdelen. De liefhebbers kunnen zijn columns natuurlijk lezen in de Railhobby.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #129 Gepost op: 11 september 2020, 19:23:59 »
De waterpijp onder de waterbakken moet sowieso hoger anders past de zandkist er niet onderdoor.
Ik heb bij de achterste flens het pijpje naar boven eraf gezaagd. Deze moet eigenlijk tussen twee flenzen zitten en niet op de rand van de flens, dat slaat nergens op.
Ik heb van een stukje wat je van de pijpjes af moet zagen een nieuw pijpje achter de flens naar boven erop gesoldeerd (volgens mij heb ik zelfs een nieuw gat in de voetplaat geboord zodat ik het pijpje op de horizontale pijp kon laten zakken), klopt nog niet helemaal want de flens staat eigenlijk veel te ver naar voren op de pijp maar staat veel beter.

Bij het gebogen deel omhoog heb ik zoveel mogelijk rond de pijp van de flens afgevijld om hem zo hoog als nodig te krijgen.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #130 Gepost op: 11 september 2020, 21:09:20 »
Stephan, ik had er nog niet zo goed naar gekeken, maar ik zie goed wat je bedoelt. Ik ga denk ik aan de voorkant een nieuwe krapper bocht maken en vervolgens pas maken met de achterste zandkist. Die moet er niet alleen onder,  aar haast er omheen. Ophanging aan de achterste flens klopt natuurlijk niet. Nu alleen nog de afsluiter maken aan de achterkant. Als ik goed kijk heeft Ko daarvoor het gietdeel van de ketelklepkast gebruikt.  Eens kijken of ik daar een goede foto van kan vinden.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #131 Gepost op: 11 september 2020, 21:30:40 »
.....Jammer dat Paul niet meer op dit forum zit, want ........

100% mee eens.

Leen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #132 Gepost op: 11 september 2020, 21:51:10 »
Ophanging aan de achterste flens klopt natuurlijk niet.

Volgens mij is het geen ophanging maar een pijp omhoog in de waterbak om via de horizontale pijp de voorste en de achterste waterbak waterzijdig met elkaar te verbinden. Eigenlijk een T-stuk met twee flensen.
Aan het uiteinde zal wel een soort van kraan zitten om de waterbakken te kunnen aftappen of iets dergelijks. Ik heb dat maar achterwege gelaten.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #133 Gepost op: 12 september 2020, 22:28:02 »
De pijp van de exhaust injecteur met olieafscheider heb ik nu vastgezet in de opbouw. Ik vertelde eerder al dat deze pijp voor en na de olieafscheider met steunen vastzit aan de voetplaat. Ik heb deze steunen gemaakt van rechte verbindingsstrips van de etsplaat, die tot een dikte van 0,2mm zijn geëtst. Een lang stukje knijp je in het midden 180 graden om en dan buig je de uiteinden haaks terug, terwijl je een klein stukje van het omgebogen stuk in een tang vasthoudt. Beide uiteinden vouw je dan om de 2mm draad heen en aan de onderkant knijp je het weer samen. Zon ontstaat een steun die je met 2 boutjes in het echt om de pijp kunt vastzetten:



Dit geheel frommel je dan weer in de opbouw, met de voorste deel onder de ketel in de ketelsteun van de rookkast en het achterste deel tussen ketel en spatbord van het voorste drijfwiel. De voorste steun komt dan net voor de wentelas en de achterste sluit aan op de flens van de olieafscheider in de pijp. Je soldeert de voorste pijp vast in de rookkast en de steunen aan de voetplaat en dit is dan ook weer gereed:





Het etsdeel van de cylinders heb ik even op het chassis gezet. De bekleding is nog niet volledig gebogen, want eerst moeten de klinknagels langs de randen er nog in. Dit is een klusje voor later, want ik wil eerst de bovenbouw afronden. Gisteravond heb ik een lijst gemaakt van 8 punten waaronder de drukregelaars en de pijpen die de waterkasten verbinden. Dat moet allemaal eerst af voordat ik het chassis verder ga opbouwen. Maar het is nuttig het chassis met wielen en koppelstangen regelmatig te passen of het straks allemaal goed komt.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #134 Gepost op: 13 september 2020, 10:39:58 »
Hij wordt erg mooi Ivo  (y)
Groet Frits