Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 23:53:32
BNLS werkspoor - NS 3908 door St00mboy
Vandaag om 23:52:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ReneN
Vandaag om 23:45:52
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Duikeend
Vandaag om 23:36:08
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Duikeend
Vandaag om 23:31:14
Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils door T.Spat
Vandaag om 23:10:22
Rondom Charlois door Frans8800
Vandaag om 22:56:43
Frans loodsje et cetera door NS1220
Vandaag om 22:54:30
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 22:52:18
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door 1200blauw
Vandaag om 22:50:27
Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld door Scratchbuilt
Vandaag om 22:37:38
Werkplaats - (Baanplan H0) door Rondje_HO
Vandaag om 22:17:40
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 22:05:24
Dinamo, wisselmotor werkt niet met PM32 en DMD917-v3. door Remco_Nzo
Vandaag om 22:02:56
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 22:00:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:46:58
Piekstroom bij inschakelen servo's? door Menno
Vandaag om 21:43:14
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Frycio82
Vandaag om 21:34:30
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 21:31:09
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Tjalling
Vandaag om 21:16:42
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MarkSpoor
Vandaag om 21:15:05
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Frank 123
Vandaag om 21:12:45
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 21:00:05
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door VvKan
Vandaag om 20:56:09
Metrostel schiet door en wordt kunstwerk door Hendrik Jan
Vandaag om 20:55:10
Ermehuizen anno 1974 door Duikeend
Vandaag om 20:44:35
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:42:55
Producent gezocht, Mat '46, 4-delig door Duikeend
Vandaag om 20:42:01
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door ROANSBNS
Vandaag om 20:02:59
Sfeertopic voor toekomstige module door ingenium secundus
Vandaag om 19:52:17
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 27781 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
    • Modeltrein projecten
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #90 Gepost op: 29 maart 2020, 01:33:12 »
Zowel m’n 5500 van DJH als 6000 van Philo hebben 300gr op de vier resp. zes drijfwielen en trekken als een tierelier. Lijkt me dat je in een 6100 die echt een klap groter is (line-up?) meer kwijt kan.

Maar wat een pareltjes komen hier ineens voorbij! Ook mooi van Rik.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #91 Gepost op: 29 maart 2020, 09:14:42 »
check de bogies, want t kan nauwelijks iets anders zijn. Teveel veerdruk, of t frame leunt ergens op een van de bogies ofzo.
Ja, daar gingen mijn eerste gedachten ook naar uit. Ik heb al aardig wat modelloco's gebouwd en daarbij moeten de draaistellen ook steeds nauwkeurig worden afgesteld.
Ik had alleen het idee dat de draaistellen bij de 6100 niet 'hoger' konden worden geplaatst, omdat ze dan aan gingen lopen met het frame. Ik ga eens kijken!
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #92 Gepost op: 29 maart 2020, 09:22:17 »
...
Maar wat een pareltjes komen hier ineens voorbij! Ook mooi van Rik.  (y)
Helemaal mee eens! Ik krijg hierdoor weer extra kriebels om mijn 6100 verder op te pakken... (y)
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3791
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #93 Gepost op: 29 maart 2020, 13:19:22 »
Mooi Stephan! mooie kloppende sleep erachter  (y)

.. dacht wel even hm, slipt toch wel wat makkelijk door, ...

ik denk dat daar net even een hoogteverschilletje zit, een kwart mm kan vanaf stilstand al een probleem zijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5910
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #94 Gepost op: 29 maart 2020, 13:33:07 »
ik heb het zware vermoeden dat dat het handmonster van Piet is.

Nee, het was deze:

Eigen foto.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #95 Gepost op: 29 maart 2020, 22:22:30 »
Hmmm, de verf ziet er een beetje korrelig uit.
Ook is het met de belijning hier en daar een tikkeltje misgelopen.
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5041
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #96 Gepost op: 06 augustus 2020, 22:05:45 »



Stephan.

Op vakantie dus een paar kitjes mee. Nu ben ik bezig met de 6100.  Voor mij het volgende dilemma:  welk wiel wordt aangedreven door de tandwielkast.  Ik heb dezelfde conclusie als Stephan: de voorste drijfas. Dan klopt het chassis en past het ketelfront. Maar tegelijk vind ik dit een lelijke plek, want je hindert hiermee de vrije doorkijk onder de ketel die hier ook een lelijke opening heeft.  Heeft iemand dit anders aangepakt?  Ik denk dat ik het ketelfront iets minder belangrijk vind dan de vrije doorkijk.  Wat vinden jullie?

mvg,
Ivo
*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #97 Gepost op: 07 augustus 2020, 00:41:12 »
heb n voorkeur voor de middelste as omdat t meestal net wat soepeler loopt. Dan kijken of de hele motor/tandwielkast-unit wat achterover kan, om m voor de ramen weg te houden. Gek idee: vliegwiel voor de tandwielkast in plaats van achter de motor?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3943
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #98 Gepost op: 07 augustus 2020, 09:43:40 »
Mooi ding!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5041
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #99 Gepost op: 07 augustus 2020, 12:19:03 »
heb n voorkeur voor de middelste as omdat t meestal net wat soepeler loopt. Dan kijken of de hele motor/tandwielkast-unit wat achterover kan, om m voor de ramen weg te houden. Gek idee: vliegwiel voor de tandwielkast in plaats van achter de motor?

Ruimte om de middelste as aan te drijven is er wel . De motor schuift gewoon in de ketel.  Maar dan lukt me compensatie of vering niet meer.  Andere tandwielkast lijkt me dan een handiger oplossing  Zo'n ding met een soort neusje moet wel passen.

Is wel een aparte ervaring dat aandrijven van de middelste as een soepele loop oplevert 

mvg,
Ivo
*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #100 Gepost op: 07 augustus 2020, 12:40:56 »
Ja, heb me ooit erg druk gemaakt over vering en compensatie, maar t effect daarvan is vrij betrekkelijk bij grotere locs. Loopt vaak goed zat zonder. tweeassers is een ander verhaal, qua stroomafname.
Middenas aandrijven werkt t mooist in combinatie met een koppelstang uit 1 stuk. Dan doet de koppelstang meer dan alleen trekken en duwen, maar ook de verticale beweging draagt kracht over, dat loopt gelijkmatiger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5041
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #101 Gepost op: 20 augustus 2020, 10:12:20 »
Het chassis heb ik inmiddels in elkaar gezet mbv de Avonside jig. Ik heb nog niet besloten welke as ik wil aandrijven en of ik een star chassis bouw, compenseer of een verend chassis bouw. Wel zit er een fundamentele fout in het chassis ontwerp. Er zitten namelijk nauwelijks dwarsverbanden in die haaks zijn. Daardoor ontstaat er wel een soort dooschassis met boven en onder verbindingen, welke met gemak een parallellogram kunnen worden ipv een haakse doos. Bij de opbouw op de jig bleek vervolgens een van de gaten voor de lagers in het midden te moeten worden uitgevijjld zodat de koppelstangen zouden passen. En ik ontdekte een probleem dat het eerder genoemde trekkracht / slippen zou kunnen verklaren: De middelste as staat namelijk niet op de rails. Alleen de voorste en de achterste. Dit betekent voor mij toch het overwegen van een soort vering als ik de middelste as ga aandrijven. De voorste zou bij nader inzien misschien toch kunnen omdat de Hohenzollern 6100en (6101-6105) tot ongeveer 1936 de ketels van het remwerk boven de voorste as hebben liggen tussen de waterkasten die de tandwielkast wel eens zouden kunnen camoufleren.

Verder een impressie van de kap tot op heden:

Het begin gaat snel: het waterkastendeel snel omvouwen en de foute vouw onmiddelijk volzetten met soldeer als die niet gebroken is. Vervolgens de achteropbouw van de kolenbunker en de brilplaten erin gesoldeerd en je hebt al een model:



Dan zitten de bovenkanten van de waterkasten aan dit etsdeel. Dan komt deze bovenkant gelijk met de zijwand. Maar in het echt ligt de bovenwand dieper. Dus deze bovenwand door heen en weer buigen eraf gebroken en een fractie lager aan de binnenkant gesoldeerd:



Bij een goede inspectie van foto's en model blijken behoorlijk wat klinknagels/boutkoppen te zijn vergeten. Het opvallendst zijn de klinknagels op de cylinderbekleding, de voetplaat aan de voorkant en het dak. Het dak heeft stalen banden en die zitten allemaal met nagels vast. Die kun je op deze manier niet mee-etsen. Dat hadden beter losse geëtste klinknagelstrips kunnen zijn, maar dat is wel iets moeilijker. De drie onderdelen heb ik platgenaakt (het dak was al voorgebogen) en vervolgens heb ik de nodige gaatjes geboord. Leuk klusje met een 0,4mm boortje. Daarna het dak weer teruggebogen en in elk gaatje van binnenuit een 0,4mm draadje gesoldeerd en kort afgevijld. Hier het dak met maar liefst 70 gaatjes:





Een eerste rij draadjes zit er hier al in. Vervolgens 2 uur doorbijten en het hele dak heeft de vereiste klinknagels/bouten:



Dit voetplaatdeel moet nog:




mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5041
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #102 Gepost op: 25 augustus 2020, 12:28:38 »
Hetzelfde als op het dak heb ik gedaan met de voorste voetplaat. Daar ben ik er toch iets minder tevreden over. 0,4mm draad is dan iets te grof.

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de vuurkist, broekplaat vuurkist, ketel en de rookkast. Ik heb de vuurkist, broekplaat, ketel 4 keer gesoldeerd en weer uit elkaar gehaald voordat ik tevreden was over de uitlijning en de hoogte van de onderdelen tov elkaar. Is een lastig klusje, maar als je die dingen niet goed krijgt blijf je dat altijd zien. De rookkast heb ik aangepast doordat ik op het oog vond dat de rookkast tov de ketel niet dik genoeg was. Uiteindelijk blijkt dit op 0,2m m te hangen, maar je ziet het toch (althans ik). Op tekeningen in het Paul Henken boek heb ik het nagezocht en het blijkt in schaal h0 ongeveer 0,45mm te moeten zijn. En in de kit is het 0,2mm. Dit komt omdat het etsdeel van de rookkast 0,2mm is. Nu zijn er in de etsplaat voldoende strips te vinden met een dikte van 0,2mm. Daarvan heb ik er één om de ketelgebogen en gesoldeerd, welke meteen straks een blank messing ring gaat vormen tussen ketel en rookkast. Vervolgens heb ik aan de voorkant van het rookkast etsdeel aan de binnenkant ook zo'n strip gesoldeerd. Dat heb ik express daar gedaan, omdat het geheel goed moet sluiten rondom het rookkast gietdeel. Alles bij elkaar doet het dat nu ook.



Hier was ik nog niet tevreden over een en ander.



Hier is de ketel, broekplaat en vuurkist eindelijk naar mijn tevredenheid gesoldeerd en zit de 0,2mm ring er bij de rookkast ook al op. Onder het gat op de dom zit nog een stervormig meegeëtst deel. Dit is bedoeld voor een stoomkraan, die de pomp aandrijft. Dit is echter alleen zo voor de Werkspoor 6100 (dus 6106-6110). De Hohenzollern 6100en (6101-6105) hadden hier geen stoomkraan, maar een stoomleiding die vanuit het machinistenhuis komt rechtstreeks naar de pomp. Dus moet er een kraan in het machinistenhuis hebben gezeten. Dat is terug te vinden in het Paul Henken boek: op pag. 16 staat de Hohenzollern met inderdaad een stoomkraan met een in verhouding hoog geplaatst handwiel en op pag. 40 vind je de Werkspoor uitvoering met een handwiel op een stang naar de stoomkraan op de ketel.

Het is een hele puzzel, maar via het boek vind je meer verschillen tussen de verschillende loks en vooral tussen de Hohenzollern en Werkspoor loks.

Hier zie je hoe het geheel met nog losliggende rookkastdeur eruit is komen te zien:



Het rookkastdeur gietdeel is eigenlijk te klein. Dat is al eerder ook door anderen vastgesteld. Ik denk dat ik het er maar mee ga doen. Ik heb wel 8 klinknagels in de rookkastdeur gezet, maar deze zijn te groot. Ik moet ergens nog kleinere hebben, maar die heb ik nog niet gevonden.

De volgende stap is gaten dichtzetten waar nodig en nieuwe gaten in de vuurkist, ketel en rookkast boren waar nodig.

Een paar verschillen tussen de Hohenzollern en Werkspoor loks:

1. Vanaf levering tot eind 1936/ begin 1937 hadden de Hohenzollern loks de expansievaten van het remwerk boven de voorste drijfwielen liggen tussen de waterkasten. De Werkspoor hadden deze altijd achter onder de voetplaat en vanaf 1937 de Hohenzollern ook

2. De luchtpomp (rechtsvoor) werd door de Hohenzollern vanaf het machinistenhuis aangedreven en bij de Werkspoor via een stoomkraan op de ketel

3. De frontlantaarns stonden op de Hohenzollern loks op houten blokken op de voetplaat, terwijl de Werkspoor loks deze vanaf 1929 al direct op de voetplaat hadden staan.

4. Welke smeerpersonderdelen voor naast de rookkast stonden lijkt per lok en periode te verschillen

Iets wat verder nog niet helemaal duidelijk is is de loop van de leidingen van de smeerpomp naar de onderdelen naast de rookkast. Op veel foto's zie je een buis vanaf het machinistenhuis langs de bovenkant van waterkast links naar voren lopen, waaruit losse leidingen komen die langs de ketel aan de voorkant van de waterkast naar beneden lopen. Op de tekening op pagina 45 lijkt het zelfs te gaan om 2 groepen buizen van waarschijnlijk 8 leidingen per buis. Die gaan we natuurlijk nog maken.

Stand van zaken nu:





mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5041
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #103 Gepost op: 26 augustus 2020, 13:44:27 »
Gisteren ben ik doorgegaan met het maken van nieuwe gaten en het herpositioneren van sommige op de combinatie vuurkist, ketel en rookkast:



Nieuw is hier de set gaten voor de stoomleiding naar de luchtpomp en een paar gaatjes voor de bovenste leiding op de vuurkist. Nu moeten de "foute" gaten nog worden dichtgesoldeerd en gladgemaakt.



Aan deze kant zijn vooral een paar gaten geherpositioneerd en de gaten voor de bedieningsstang van de stoomkraan op de vuurkist gemaakt.



Hier zie je de onderdelen op de rookkast. Hier ontbreken nog de stoomleiding en de bovenste leiding (kan even niet op de naam komen wat die leiding ook alweer doet). Die zitten met een soort klemmen op de ketel en de vuurkist. Ik denk die te geen bevestigen met dun draad dat ik om de leiding heen buig en dan van achteren vastzet. Het is even te vraag of ik dit voor het spuiten of erna zal gaan doen. De stoomleiding moet van koper zijn en de andere leiding lijkt me meestal te zijn meegespoten met de ketelbekleding. Ik gebruik overigens de handrailhouders van Philotrain. De gaten op de ketel zijn daarvoor helaas te groot, maar met wat kunst- en vliegwerk zit dat wel goed. Ik heb hier ook andere sluitseinijzers gebruikt. Deze zitten langs de rookkast voor vast met 2 klinknagels/bouten. Die heeft Philotrain wel ooit gehad, maar worden niet meer geleverd. Ik had nog een gietboompje hiervan. Werps heeft daar nu de beste voor, maar die had ik zo gauw niet bij de hand.



Voor de aardigheid heb ik hier al het messing gietdeel voor de stoomleiding naar de cylinders onder tegen de rookkast gezet. Helaas is op de voetplaat een randje geëtst voor de positionering (gewoon in het midden). Door dat randje past dit deel niet strak op de voetplaat. Het is mij een raadsel waarom dat randje op de ets is gezet.

Dan de andere kant:



Hier heb ik een nieuwe stoomkraan gemaakt uit een DJH handrailhouder, 2 imitatie moeren en een stukje messing en een stukje koperdraad. De laatste is aan de voorkant verbonden met de afsluiter van de blazer. Op de tekening bij de kit staat dat dit een kniestuk is, maar dit is een stoomkraan. Deze ga ik ook niet vastzetten voor het spuiten, want de leiding tussen de kraan en de afsluiter blijft blank koper.

Wat ik bedoelde met de klinknagelrand van de rookkast kun je hier goed zien:



De klinknagels op de rookkastdeur gaan nog worden vervangen. Gisteravond heb ik bij Fohrmann een set gevonden die koppen heeft van 0,4mm ipv 0,8mm. Vandaag is me verteld dat deze al op de post zijn gegaan.

Langzaam maar zeker wordt het een echte 6100 :)


mvg,
Ivo
*

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #104 Gepost op: 26 augustus 2020, 14:09:36 »
super  (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)