Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 91241 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #105 Gepost op: 31 August 2020, 13:21:26 »
Afgelopen zaterdag zijn de klinknagels van Fohrmann aangekomen. Deze hebben een kop van 0,4mm en een steel met een diameter van 0,3mm. De eerder geplaatste hebben een kop van 0,8mm en een steel van 0,4mm.

Dit zijn de nieuwe:



Er zitten 40 in een zakje voor 10 euro. Nu heb ik in de rookkast gaatjes geboord van 0,4mm, dus deze vallen er eigenlijk doorheen. Met veel geklungel zitten ze er nu toch in. Ik heb nu ook het rookkastdeur wiel geplaatst en de koplantaarn een stukje hoger geplaatst dan het aangegeven gat in het gietdeel. Daarna heb ik het gietdeel met alle onderdelen in de rookkastmantel geklemd en de naad dichtgesoldeerd:



De frontlantaarns staan nu los op de voetplaat. De volgende stap wordt om uit messing staf de houten blokken na te maken waar de lantaarns opstaan. Aan de zijkanten de gedraaide handgrepen die Philotrain vroeger leverde.





Ook bij mij is te zien, net als bij de anderen in dit draadje, dat er een spleet overblijft tussen de onderkant van het gietdeel en de voetplaat. Aardig is wel dat dit geheel na solderen perfect past tussen de langssteunen op de voetplaat. Hieruit blijkt dat de verdikking van de rookkast klopt met het ontwerp van de voetplaat. Dat was wel een kleine verrassing.

Volgende stap is nu het passend maken van de bekleding van de stoomleidingen van rookkast naar cylinders.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #106 Gepost op: 31 August 2020, 14:20:59 »
Hoi Ivo,

Dit is weer een heel leerzaam draadje.

Heb je ook een artikelnummer van die klinknagels?

mvg Frank

(Bij mij blijft deze kit nog een paar jaar in de kast. Eerst nog verder oefenen) :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #107 Gepost op: 31 August 2020, 15:03:09 »
Dag Frank,

600304    Mini Niete aus Messing mit rundem Kopf für Modellbau (40 Stk.) 0,30 mm - Kopf-Ø: 0,40 mm - Länge: 4,00 mm 0,30 mm - Kopf-Ø    10,90EUR    

Hier de pagina op de website:

https://www.fohrmann.com/de/mini-niete-aus-messing-mit-rundem-kopf-fuer-modellbau-40-stk..html

Ze zijn er zelfs nog kleiner met kop van 0,3mm en steel van 0,2mm. Maar niet op voorraad. Vroeger had GHW Modellversand ze ook, maar die heeft ze niet meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #108 Gepost op: 31 August 2020, 19:28:54 »
Hoi Ivo,

Dat wordt een hele mooie loc. Ik heb er hier ook één in de doos maar voorlopig blijft hij daar nog. Ik leer veel van jouw beschrijving met duidelijke foto's. Erg leuk om te lezen.

Heeft GMS die kleine klinknagels niet?

Gr. Frits
Groet Frits

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #109 Gepost op: 31 August 2020, 21:31:18 »
Voor zover ik weet heeft GM&S deze klinknagels niet. Maar je weet nooit.

Mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #110 Gepost op: 01 September 2020, 09:34:08 »
Zoals gezegd moeten de frontlantaarns op blokken. Althans voor de loknummers 6101 t/m 6105. Bij de Werkspoor loks staan ze gewoon voor op de voetplaat.

Deze blokjes heb ik gemaakt:



Ik had natuurlijk geen passend stuk messing staf. Maar ik heb twee stukjes van 2,5 x 2,5mm aan elkaar gesoldeerd. Vervolgens heb ik de schuine zijkanten gefreesd en de blokjes oo de juiste hoogte. Volgens mijn meting zijn ze nu iets te laag, maar te klein is beter dan te groot. De maten van de bovenkant zijn de maten van de onderkant van de Philotrain lantaarns. De blokjes zitten recht boven de buffers en steken iets naar voren uit. De borgschroef van de bevestiging van de lantaarn achterop fantaseer ik er maar bij  ;)

Overigens moet je de handgreep van het deksel in de voetplaat voor de rookkast niet vergeten, net als de handgrepen op de voorkant van de voetplaat.







Op naar het volgende: luchtslangen, beugels onder de buffers en de leiding van de exhaustinjecteur vanuit de rookkast. Deze laatste moet ook worden aangepast zoals Ko eerder liet zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #111 Gepost op: 02 September 2020, 11:02:56 »
Kleine update: leidingen leggen. Een en ander had ik al voorbereid, maar ik wil zoveel mogelijk de bevestigingspunten maken. De leidingen gaan er vrijwel allemaal weer af als ik het model ga spuiten en dat betekent dat ik niet alle bevestigingspunten vast kan leggen. De handrails zitten al gewoon met de bekende handrailhouders vast. Maar veel leidingen zitten strak tegen de ketel en de vuurkist. Daarvoor maak ik oogjes uit koperdraad dat uit elektriciteitssnoer komt. Dus draadje afknippen en om een 0,4mm stuk draad buigen en de uiteinden ronddraaien. Zo ligt nu de bedieningsstang links vast aan de vuurkist, maar het geheel kan er nog uit worden geschoven. Aan de rechterkant ligt nu een koperen leiding als stoomleiding naar de luchtpomp en een messing leiding van de luchtpomp naar de hoofdreservoirs tussen de waterkasten. Nu komt de bovenste leiding nog rechtsboven en de buis met de smeerleidingen links.







mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #112 Gepost op: 03 September 2020, 15:18:07 »
Weer een kleine aanpassing. Als je een model aan het bouwen bent en je hebt het 6100 boek van Paul Henken als leidraad dan blijf je lezen en kijken. Ik ontdekte op deze manier op veel foto's hoe de smeerleidingen vanuit de smeerpersen in het machinistenhuis naar voren lopen en daar naar de drukregelaars gaan naast de stoompijpen van de rookkast naar de cylinders. Er zijn 2 keer 8 smeerleidingen. Acht voor elke kant. Als je goed kijkt ontdek je aan de voorkant en achterkant van de cylinders op elk een smeerleiding en aan beide kanten ook een dergelijke leiding naar de schuiven. Omdat dit een 4 cylinder lok is dus in totaal 16 leidingen. Op de tekening op pagina's 48 en 49 van het boek vind je de leidingen terug Ze komen linksvoor uit het machinistenhuis, worden dan door een pijp langs de binnenkant van de waterkast geleid en vervolgen dan als losse leidingen schuin onderaan links van het midden van de ketel onder de weg naar voren en worden tegen de rookkast onderaan gesplitst in 8 leidingen naar links en 8 naar rechts. Op veel foto's zie je de pijp net boven de rookkast lopen (waarschijnlijk zijn het 2 buizen boven elkaar met 8 leidingen). Ik heb de indruk dat oorspronkelijk de buizen dieper lagen en deze later hoger zijn geplaatst. Op veel foto's zie je de losse leidingen ook naar onderen lopen langs de ketel.

Ik heb een buisje van 0,7mm genomen en daar 8 draadjes in gedrukt (lukte maar met 5, maar de andere 3 zitten er nu achter). De draadjes heb ik gesoldeerd en 90 graden naar beneden gebogen en vervolgens aan de ronding van de ketel aangepast. Dan weer een haakse bocht en onder de ketel vastgezet.

Kijk zelf maar:






mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #113 Gepost op: 06 September 2020, 11:00:07 »
Na een avond te hebben geprobeerd de trapjes voor in elkaar te zetten, ben ik daar maar even mee gestopt. Ik zal een mal moeten maken want deze etsdelen gaan anders niet goed in elkaar. De gaten in het trapjes frame zijn te groot en de tredes hebben niet een buignaadje, waardoor ze aan de achterkant blijven hangen. Dit probleem heeft deze kit helaas met alle trapjes.
Ook ontdekte ik dat de trapjes voor verschillen tussen de Hohenzollern en Werkspoor 6100en. De kit levert de Werkspoor versie en ik heb de Hohenzollern nodig op de 6105. Snel gezegd betekent het dat de bovenste trede smal is en de onderste trede gewoon recht eronder zit ipv verschoven met ook een met een ronding uitstekend stuk naar achteren. Zoek in het 6100 boek en je zult de verschillen zien.

Dan maar iets wat makkelijker is: de beugels onder de buffers voor en de luchtslangen:



Vervolgens heb ik het dakluik gemonteerd. Er is een plaatje messing meegeëtst dat je op het dak kunt solderen, maar ik vond dat deze op een geleiding moet zitten. Ik heb 2 stukjes U-profiel op zijn kant op het dak gezet en de bovenste zijde eraf gevijld. Daarin kun je dan het luik solderen. Ziet er net iets beter uit. Ik denk ook nog echte dakgoten erop te solderen met L-profiel.





Ik zie op de foto's dat ik langs de randen nog even een glasvezelpotloofd moet halen. Hier ligt nog aardig wat vijlsel.

Ook de horizontale frontramen heb ik uitgeboord, gezaagd, gevijld. Deze zijn later dichtgezet, maar in de eerste jaren waren deze volgens mij open.


mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #114 Gepost op: 07 September 2020, 00:05:10 »
Zoals eerder aangekondigd: dakgootjes. Gemaakt van U-profiel, op zijn kant gesoldeerd en minstens de buitenste rand eraf gevijld. Ik zie nu op de foto dat ik er een nog een beetje moet verschuiven, maar dat komt wel goed. Nu ziet het er vanaf de zijkant tenminste als een gootje uit.





Voor deze lok heb ik een sounddecoder van Att besteld die bedoeld is voor de 3700. Deze zal wel ongeveer hetzelfde hebben geklonken. Tegenwoordig wordt die geleverd als een Lopi V5.0. Hij lijkt wel te passen onder de vloer van het machinistenhuis. Alleen de contrasteker niet.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #115 Gepost op: 07 September 2020, 17:10:33 »
Ik heb voor de regengootjes er stukjes rond op gesoldeerd en daarna wat gladgeschuurd/gevijld.
Vergeet je het kleine piefje niet op het dak, zit halverwege voorste dakrand en dakluik en wat uit het midden.

Ik zat te kijken waarom jouw ketel iets lager ligt dan die van mij omdat jouw gleuf voor bij de rookkast kleiner is maar ik zie dat jij de ketel iets hebt laten zakken t.o.v. de vuurkist zodat de ketel aansluit op de radius van het tussen U-stuk.
Bij mij heb ik de bovenkant van de ketel gelijk met de bovenkant van de vuurkist.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 17:17:35 door prutser »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #116 Gepost op: 07 September 2020, 17:23:43 »
Dag Stephan,

Was niet mijn bedoeling: de ketel lager op de vuurkist solderen. Ik heb de combinatie minstens 3 keer over gedaan, omdat ik niet tevreden was over de uitrichting. Uiteindelijk leverde deze combinatie pas een recht geheel op. Daarmee bedoel ik een vuurkist die evenwijdig loopt met de waterbakken en een ketel die recht loopt over de voetplaat met een rookkast die daar weer strak op past. Het blijft hier en daar een beetje schipperen met dit model.

Ik zal het piefje proberen op te zoeken. Had ik nog niet gezien. Ik zag helaas wel een dubbele goot op de 6105 op één van de foto's. Maar die zat er blijkbaar niet structureel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #117 Gepost op: 07 September 2020, 19:41:35 »
Hoi Ivo,

T'is een soort van stoompijpje en loopt eigenlijk ook binnen door.
Het gaatje van de stoomfluit heb ik ook ietsje lager geboord anders stak de fluit nogal hoog boven het dak uit vond ik. In het echt zat deze volgens mij ook iets lager.
En dan nog de zonnekappen boven de ramen, hiervoor heb ik met een schaartje een aantal halve maantjes uit restmessing geknipt en dan de beste uitgezocht en qwa vorm gelijk aan elkaar geschuurd.

De ketel heb ik volgens de handleiding en foto's van GM&S op een plankje geschroefd gesoldeerd. Heeft ook veel moeite gekost en meerdere malen over gedaan voordat ik tevreden was.
Ik heb trouwens het messing U tussenstukje ietsje verlengt zodat er geen kier meer zichtbaar is, ik heb dit verder niet echt super passend gemaakt omdat ik bang was dat de rest ook weer los ging, als het maar dicht was.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 19:50:09 door prutser »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #118 Gepost op: 07 September 2020, 20:21:22 »
Piefje...stoompijpje...
uitlaat van de stoomverwarming... dus een buisje. (microbuis van Albion?)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #119 Gepost op: 07 September 2020, 21:03:04 »
Heb ik in heel veel maten. Zal eens kijken. Zijn super handig, omdat ze in elkaar passen. Als dat bij de stoomverwarming hoort kan ik zo de plek bepalen adhv de foto's in het boek.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*