Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 01:42:29
Neutraal Moresnet in H0 door Martin Hornis
Vandaag om 00:53:23
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
19 september 2019, 23:50:55
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
19 september 2019, 23:36:51
Decoder instellen Trix Mobile Station door MdBruin
19 september 2019, 23:36:06
Projekt 083-338 door 44
19 september 2019, 23:35:10
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
19 september 2019, 23:28:47
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
19 september 2019, 23:15:20
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door NS1220
19 september 2019, 23:10:07
USATC-wagentjes in de herkansing door Noordernet
19 september 2019, 23:08:28
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
19 september 2019, 23:06:43
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door phdirk
19 september 2019, 22:31:09
IMA 36/Marklintage12 2019 foto dump (grote plaatjes) door Jan-Peter
19 september 2019, 22:10:32
Van Biervliet/B Models 2019 door spoorzeven
19 september 2019, 21:52:22
Märklin/Hamo MotorPost ontspoort op Fleischmann Profi-rails. Suggesties? door Te 2/2
19 september 2019, 21:47:36
1/32 schaal, 'Papier Berken" door Stedahult
19 september 2019, 21:40:43
Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM) door Ronald81
19 september 2019, 21:29:14
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door JeanR
19 september 2019, 21:23:22
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
19 september 2019, 20:42:53
65 018 van de SSN/VSM door Syb030
19 september 2019, 20:38:51
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Daniels
19 september 2019, 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door WesleyMunnik
19 september 2019, 20:18:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
19 september 2019, 19:54:30
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door martijn v m
19 september 2019, 19:32:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
19 september 2019, 19:13:42
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Rondje_HO
19 september 2019, 19:10:49
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door Rondje_HO
19 september 2019, 19:06:19
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
19 september 2019, 18:44:46
Fleischmann draaischijf 6052 door johanw
19 september 2019, 18:16:37
Once Upon A Time In A Computer Desk door JurS
19 september 2019, 17:40:58

Auteur Topic: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"  (gelezen 11021 keer)

Hoontje

• Offline Offline
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #60 Gepost op: 15 augustus 2019, 00:12:51 »
Bouwupdate:

Deze week is het werkende leven weer begonnen en dus is de woensdag-knutsel&studiedag ook van kracht. Na de nodige studie (binnenkort weer toetsen voor de opleiding) vandaag lekker kunnen freubelen. Op het programma stonden het MCC traject opnieuw testen en daarna van een kleurtje voorzien en de aanleg van de overweg in de Oosterhoutseweg én de toegangspoorten van Kamp Rijen...

Eerst is het wegdek van de Oosterhoutseweg (in 1:160) voorzien van vers asfalt...

In de spoorwegovergang lagen 2 betonblokken. Omdat de zelfgemaakte kartonnen varianten niet werkte, met Alabastine en betonverf deze versies gemaakt. Dat werkt wel...

Nadat het wegdek gedroogd en van meerdere lagen was voorzien, heb ik de boel afgeplakt . De bedoeling is om zo strakke belijning te krijgen...

Meerdere lagen witte verf worden aangebracht. Natuurlijk nadat de eerste laag gedroogd is, dan de tweede, dan drogen, de derde... etc. In totaal zitten er 5 lagen op...

Als de tape verwijderd is, en het wegdek wat toch hier en daar losliet (stuk ongeduld!) bijgewerkt is, is dit het resultaat. Natuurlijk moet alles nog verouderd worden en komen er nog bermen etc. Dan zal het een mindere speelgoed look krijgen... (Hoop ik)

Met behulp van lijmklemmen worden kleine onderdelen vastgehouden totdat de superlijm droog is. De poort staat in een messing buisje wat op zijn beurt is verlijmd in de servokop...

2e poort wordt geplaatst. Eveneens met een lijmklem weer om hem op zijn plaats te houden, zolang de lijm droogt...

De agent sluit de weg af...

De lok wilt het terrein al oprijden, maar de poorten zijn nog niet goed vastgezet, dus ze blijven gesloten...

https://youtu.be/U0i-_MANY6Q

Later op de avond was er dan toch succes! De poorten kunnen open en dicht! Klik op de foto hierboven voor een filmpje ervan.

Overzicht van de huidige situatie...

Totaaloverzicht van deze module. Er moet nog behoorlijk wat gebeuren voordat deze klaar is...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

NS264

• Offline Offline
  • Koen Frijlink
    • Midland
« Reactie #61 Gepost op: 15 augustus 2019, 09:14:59 »
Hoi,

Citaat
Als de tape verwijderd is, en het wegdek wat toch hier en daar losliet (stuk ongeduld!) bijgewerkt is, is dit het resultaat. Natuurlijk moet alles nog verouderd worden en komen er nog bermen etc. Dan zal het een mindere speelgoed look krijgen... (Hoop ik)

Geeft de weg een authentiek karakter.

Gr Koen.

Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Hoontje

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:59:38 »
Bouwupdate:

Vandaag tussen het studeren door (lees: mijn boek lag op het bureau in dezelfde ruimte als waar ik aan het knutselen was), nog wat kunnen knutselen aan de baan. Op het programma stonden enkele zaken, die ik aan de hand van de onderstaande foto's aan jullie toon.

Na alle tips her en der over het wegdek, de belijning en de "Paint-look", heb ik Paint Pro gekocht... :lol:
Zonder gein, het kon wel wat strakker en minder opvallend. Dus aan de slag.
De wegdektape die ik bij MCC-modelcarparts gekocht had, bleek niet te werken helaas. Dus wist ik niet goed, hoe verder.
Mijn vriendin was zoals altijd weer redder in nood en bleek voor haar knutselwerken 1mm afplaktape te hebben liggen. Nadat de oude witte belijning van verf weggekrabd was en het wegdek weer opnieuw van asfalt was voorzien, kon er geplakt gaan worden...

De wegenwiki hielp ook mee en nu is het bovenstaand resultaat...

Ook is een begin gemaakt met het 'dichtmaken' van de doorgang...

Een restje van de achtergrond foto is op maat gesneden en buigt met de weg mee de achtergrond in, waardoor je niet meer door de opening kunt kijken. Ook beperkt de foto de lichtinval, dus is het vrij donker. Enige nadeel, de lichten van de auto's weerkaatsen op de mat glanzende foto als ze erop afrijden. Bomen en bossages moeten de doorgang aan de scenery zijde verder verhullen...

Om de servo die de agent bestuurt wat te verbergen, heb ik een start gemaakt met het bouwen van een afscherming. Simpel uit 2 lagen luciferhoutjes...

Ze komen net boven het spoor uit. Dat is niet erg, met groen straks ziet het er glooiend uit en valt het allemaal niet zo op...

Een afdekplaatje van visitekaartjes karton...

Ook de servo's bij de poort van Kamp Rijen krijgen een dergelijk deksel...

Alles met acrylverf opnieuw vol gekwast. Ditmaal gekozen voor de kleur "Burnt Sienna" in plaats van 'poepbruin'...

Met de vertrouwde Alabastine® 2 fietspaden aangelegd. Deze krijgen later een beton-look. De spleten tussen de betonplaten hier en daar wat groen en vuil. Ben heel benieuwd of me die fijne details gaan lukken. Maar wie niet waagt, die niet wint...

Voordat met groenen begonnen kan worden, het laatste stuk hekwerk rondom Kamp Rijen geplaatst én de oude commandantswoning. Een Artitec huisje wat ik nog had liggen...

Detailopname van de poort voor het wegverkeer. Deze laat ik niet bewegen, helaas geen ruimte. Ik ga er wel gewapende militairen bijplaatsen, dan heb je toch nog iets van scenery die het aantrekkelijk maakt om naar te kijken...

De situatie van bovenaf. De oude commandantswoning staat omringd door een zelfde hekwerk als het gehele kampement. Waarom dat is weet ik niet, maar het is al zo sinds de late jaren '70 als ik de foto's bekijk. Heden ten dage is dit gebouw, zoals de meeste gebouwen, allang gesloopt...

Ok, op deze baan ook een kleine hint naar mijn andere hobby... Een geblust huis wat reeds dichtgetimmerd is...

Binnenkort gaat het groenen van deze module beginnen. Ook moet de toegangsweg naar het kamp, de Broodbaan, verder gedetailleerd worden, fietsers op de fietspaden, wat wegverkeer en bomen... heel veel bomen, geplaatst worden. En natuurlijk nog soldaten, waakhonden etc. etc.

Voor nu, tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Tijdvak 1978 - 2000

Reeks77

• Offline Offline
  • Ieder zijn plezier,groot of klein
« Reactie #63 Gepost op: 18 augustus 2019, 22:11:54 »
Het is heel herkenbaar zo , in het verleden kwam ik daar regelmatig omdat ik toen in Rijen werkte .De situatie is goed weergegeven zo .

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen.
« Reactie #64 Gepost op: 18 augustus 2019, 22:15:32 »
 (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Hoontje

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 18 augustus 2019, 22:20:14 »
Het is heel herkenbaar zo , in het verleden kwam ik daar regelmatig omdat ik toen in Rijen werkte .De situatie is goed weergegeven zo .

Heel erg bedankt voor het mooie compliment. Ik moet helaas wat concessies doen (het fietspad slingert behoorlijk bijvoorbeeld om de agent te kunnen verbergen).

@M0Visser, jij ook bedankt! :)

Vanavond nog wat details aangebracht. Misschien dat ik nog wat foto's upload, anders doe ik dat morgen.

Groetjes,

Hoontje
Tijdvak 1978 - 2000

Hoontje

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 19 augustus 2019, 02:03:00 »
Bouwupdate:

Kon het niet laten om nog wat details aan te brengen, dus nog even wat foto's...

De fietspaden geverfd in een betonkleur. Het groen volgt later...

Van een FALLER setje heb ik enkele fietsers geplaatst...

Fietser no. 1...

Fietser no. 2. Tevens zijn al enkele verkeersborden te zien...

Enkele verkeersborden geplaatst...

Ook op dit gedeelte van het hekwerk rond Kamp Rijen zitten waarschuwingsborden dat er met honden bewaakt wordt...

Viessmann heeft bouwpakketten voor hun bekende lantaarnpalen. Een 4 tal in elkaar gezet vanavond en geplaatst. Aansluiten gebeurd later van de week...

Stiekem wordt het echt al een zooi in de berm van verkeersborden en lantaarnpalen. Hopelijk helpt het groen straks om een en ander wat te breken...

Ook de eerste wissel op kamp Rijen heeft zijn wisselsteller terug. Helaas geen functionele, van de andere kant, teveel beweging is ook teveel van het goede denk ik...

Totaal overzicht van het gebied waar vanavond nog aan geknutseld is. De plaatsen waar groen moet komen, zijn weer voorzien van "Burnt Sienna" acryl verf van de ACTION...

Zo, nu slapen!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Tijdvak 1978 - 2000

Hoontje

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 25 augustus 2019, 23:30:02 »
Bouwupdate:

Storm op de middelste module...

Na stofzuigen, weer mooi wildgras wat langs het fietspad omhoog komt...

Nieuwe boompjes. Ik was volledig door mijn voorraad groenspul heen, dus in Houten nieuwe Heki Flör gekocht in verschillende tinten en grote zakken met grassen in verschillende lengtes en kleuren...

Kleine voorraad van boompjes. Deze zijn op een basis van electradraad met Anita Decor Schorspasta en dus Heki Flör en wat fine turf...

Geplaatst op de baan...

De opa kan lekker langs de bomen fietsen...

Helaas te weinig boompjes gemaakt voor de beschutting van deze jonge dame, ze zal nog even moeten wachten...

Agentje op de weg is goed te zien...

Agentje weg...

Totaaloverzicht. Ook de doorgang naar de achterzijde voor de MCC Auto's valt zo geheel weg. De combinatie met de achtergrondfoto maakt dat het wel een diepe tunnel lijkt of een heel donker bos. Wellicht steek ik er nog een LED achter, om te kijken of het wat minder een 'zwart gat' is...

Dat was hem weer. Komende week examens dus eigenlijk had ik moeten studeren. Het bouwtempo zal wat lager komen te liggen door drukte...

Groetjes,

Hoontje
Tijdvak 1978 - 2000

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen.
« Reactie #68 Gepost op: 26 augustus 2019, 09:27:59 »
De witte tornado........
 (y) (y)

Ronald Visser
(o, nee de groene...)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.