Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:37:48
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:22:55
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Eric v C
Vandaag om 19:58:54
weerstandje en relais door hmmglaser
Vandaag om 19:47:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:41:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
  

Auteur Topic: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?  (gelezen 6737 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2019, 13:22:06 »
Beetje mosterd na de maaltijd

Nee hoor, ik heb m'n bordje nog niet braaf leeggegeten, dus die link naar het draadje was welkom.

Citaat
... niet voor de CAN-bus gaan ...

:) Kijk, meer input. Op deze manier krijg ik m'n hoofd nog wel eens om de materie heen. En heb ik weer spul waar ik naar kan googlen.
Mocht het geen CAN worden dan kan ik vast andere leuke dingen met de CAN-printjes doen. De verschillende ledstrip-arduino's-waar-ik-nog-mee-bezig-ga aan mekaar lussen ofzo.

Gezien je baan hoop ik dat je met reflectie lichtsluizen (tussen de dwarsliggers) gaat werken, want anders zou ik toch gaan voor 'nieuwerwetse' (maar o zo betrouwbare) stroomdetectie.

Reflectie lichtsluizen, inderdaad. Zo'n klein aliexpress printje. Het past bij m'n voorbeeld als het alleen een "punt" detectie is i.p.v. een baanvakdetectie.

Met tableau A zet je wisseladres 101 op Afbuigend hetgeen betekent "blok bezet". De het andere tableau zit ook op Xpressnet, leest ook mee, ziet dit bericht langskomen en onthoudt in zijn eigen geheugen dat het blok gezet is, totdat commando wisseladres 101 Rechtdoor komt, dan is het weer vrij.

Wisselstanden als variabelen gebruiken :) Ja, dat is een leuke optie.

Let wel: Bij XpressNet heb je maximaal 31 devices die op de bus kunnen zitten!

Die 31, dat gaat wel goed.

Bedankt allemaal voor de info!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2019, 13:29:43 »
Hallo Meino,

Over de Canbus ...
Het verschil is dat ik zelf een protocolletje heb bedacht en geimplementeerd. Dat vond ik zelf het makkelijkst, gewoon simpel en alleen wat ik zelf nodig heb. Wat dat betreft ben ik net als Reinout, ik had een simpele oplossing nodig om Arduino's te koppelen ...

De CAN-bus is bij mij ook zeker nog niet van het lijstje opties verdwenen :) Zelf een eenvoudig protocolletje in elkaar klussen gaat me wel lukken. Uitdaging is de C code omdat ik Python gewend ben. (Oh ja, ik had ook nog wat nodemcu printjes waar micropython op kon... TODO)

Ik neem rustig alle info in me op. Uiteindelijk zal de keus bij mij wel weer van wat toeval afhangen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2019, 13:45:04 »
@Reinout

Ik kampte met een soortgelijk probleem. En ik heb uiteindelijk gekozen voor een Rs485 bus met eigen protocol. Met Can bus ben je ook heel erg goed af omdat can bus er altijd voor zorgt dat je berichten aankomen waar ze horen aan te komen.

Zelf koos ik zonder CAN omdat ik iets meer vrijheid wilde en iets minder printen wilden fabriceren. Ik heb (bijna, work in progress) terugmelders en wissel servo aansturingen over de RS485 bus lopen. Volgens mij als je met loconet of express net ga spelen, dan moet je meer doen/kopen qua elektronica en voor mij was dat een turn off.

Ik heb zelf straks een raspberry in gebruik met een zelf geschreven processing programma. In dat programma kan ik een schema van m'n baan tekenen en items als wissels, bezet melders en geheugencellen zetten. Een geheugencel is bij mij slechts een wisselstraat met ingestelde posities.

Items die in mijn programma staan, hebben een ID en kunnen in het 'echt' wel of niet op de baan bestaan. Een knopje op mijn baan komt overeen met een geheugencel op mijn Rpi. Als ik op het knopje druk, stuur ik deze informatie naar de Rpi en de Rpi stuurt daarop een broadcast instructie uit naar alle arduino's met de desbetreffende wissel IDs die geschakeld moeten worden.

Zo kan ik dus deze met schakelpaneel van arduino 1 een wissel (of wisselstraat) schakelen die aan arduino 4 en 3 hangt. En de centrale is meteen up-to-date. Op dezelfde manier stuur ik de bezetmelders door naar de RPI. Op het moment heeft dat alleen een grafische toepassing, maar het gaat meer kunnen.

Waar ik naar toe wil, is het volgende: Ik wil op de RPI op een gebruiksvriendelijke manier een soort dienstregeling maken. Dan schakel ik bijvoorbeeld een wissel of een hele wisselstraat dan laat ik een trein rijden, dan laat ik hem voor 2s toeteren wanneer hij bezetmelder 3 passeert en ik laat de trein stoppen als hij bij bezetmelder 8 is. En dan kan ik hem na een minuut weer terug laten rijden.

De treinen stuur ik aan met een arduino-DCC doorgeefluik. De Rpi stuurt een bericht naar deze arduino om een trein te laten rijden. Ik ben hier nog mee bezig en ik heb al treinen kunnen laten rijden adhv van m'n telefoon met een standaard bluetooth serial app. Ik ga zelf een rijregelaar maken die ook via bluetooth werkt.

Waarom doe ik het zo? Vrijheid, geen beperkingen, je hoeft geen half-complexe printen in elkaar te bakken, geen 3e partij software en je hoeft niet uren tijd te besteden aan het uitpluizen van een bestaand protocol (Hoewel je met 3rd party libraries dit niet perse hoeft te doen).

Natuurlijk doet koploper het beter dan mijn programma maar ook ik heb niet een conventioneel bloksysteem maar strategisch geplaatste bezet melders. En ik weet 100% dat ik met iets tegen de lamp loop als ik Loconet, XpressNet, koploper of Itrain of iets anders bestaands zou gaan gebruiken. Ik wil ook wissels kunnen open rijden en ik dacht dat niet elke programma daar cool mee was

Mijn gedachte gang was ook: Als je toch al arduino's en een communicatie bus heb liggen voor bezet melders waarom zou je dan je wissels met een aparte DCC decoder aansluiten? De infrastructuur ligt er al!

Om je Maus aan dit systeem te koppelen, zou je een met een arduino een DCC sniffer moeten maken, die je maus's dcc signalen decodeert en op de RS485 of Can bus zet. Zodat de arduino-DCC doorgeefluik het opnieuw naar DCC kan coderen en je treinen aanstuurt.

Het programma ziet er zo uit.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87366.msg3222003549#msg3222003549
Ik heb nog geen seinen en ontkoppel items gemaakt, dat staat ook nog m'n todo lijstje.

Ik wil eerdaags ook een video op youtube zetten met mijn telefoon en arduino aangestuurde treinen.

Het enige wat ik je echt wil meegeven is je aan te moedigen in het gebruik van de CAN bus zodat je 100% zeker bent dat je niet tegen de lamp loopt met 'andermans beperkingen'.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #18 Gepost op: 04 april 2019, 14:12:02 »
Citaat
Maar nu: nu wil ik blokbeveiliging aanleggen richting het volgende station (Duits Streckenblock).
Maar dat is er al, Streckenblock met sturing voor bediening en seinen etc op loconetbasis. De atmega programmeer je als ware het een arduino.

Dirkjan

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #19 Gepost op: 04 april 2019, 14:26:22 »
Mocht je de site nog niet kennen, hier wat info over de Duitse blokbeveiliging:
http://www.stellwerke.de/grund/seite1_a.html
Vriendelijke groet, Servé.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #20 Gepost op: 04 april 2019, 15:55:46 »
Reinout

mocht je behoefte hebben aan wat voorbeeldcode, stuur me maar een PB dan kun je wel een zip bestandje met code van mij krijgen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #21 Gepost op: 04 april 2019, 17:03:05 »
Hoi,

Ik zelf rij automatisch met Koploper, en die genereert DCC commando's voor de wissels en de seinen.

Dat doet Koploper niet maar hij geeft commando's naar je DCC-centrale. Die zet het signaal op de baan / leidingen.

Maar mijn ervaringen daarmee zijn niet onverdeeld. De DCC lijn is zeker ook niet ongevoelig voor storing veroorzaakt door de loks die over de baan rijden. Dat wordt voor een deel gecompenseerd omdat de DCC opdrachten 5-20 keer herhaald worden (hangt van je centrale af) onder het motto dan wordt waarschijnlijk tenminste een commando herkent.

Daarvoor heb je ook een voedingsleiding of ringleiding onder je baan om de storingen te minderen.
 
Ik weet dit omdat ik met Arduino's werk die aan de DCC bus hangen. Dat is vermoedelijk ook de reden waarom Loconet het DCC signaal ook op de kabel heeft, zodat je op de Loconethubs een schoon DCC signaal binnen krijgt en niet afhankelijk bent van de kwaliteit van het signaal op het spoor. 

Als het goed is hangen die dingen ook niet direct aan het spoor maar aan de centrale voedingsleidingen.

Over de Canbus, ik ben niet de enige, Marklin gebruikt het, en verder MERG voor hun CBus implementatie. Het verschil is dat ik zelf een protocolletje heb bedacht en geimplementeerd.

Nope, in wezen is ook het XpressNet ook een soort van CAN-bus.  ;) Alleen het protocol is geschreven door Lenz ;D

En ik weet 100% dat ik met iets tegen de lamp loop als ik Loconet, XpressNet, koploper of Itrain of iets anders bestaands zou gaan gebruiken.

Kan. Maar alles wat je hiervoor over je systeem geschreven hebt had ook gewoon met standaard protocollen foutloos gewerkt zou hebben. Het zijn geen echte bijzondere wensen. Je kan het zelfs zonder computerbesturing (LocoNet-systeem) doen. Het blijft wel zo dat als je bijvoorbeeld standaard decoders, bezetmelders of andere zaken koopt je afhankelijk bent van de ontwerper van het geheel. Met je eigen systeem ben jij de enige zwakke schakel. Ook daarbij blijf je afhankelijk van "bestaands" alleen mogelijk wat minder.

Om je Maus aan dit systeem te koppelen, zou je een met een arduino een DCC sniffer moeten maken, die je maus's dcc signalen decodeert en op de RS485 of Can bus zet. Zodat de arduino-DCC doorgeefluik het opnieuw naar DCC kan coderen en je treinen aanstuurt.

Dan ben je 2 of 3 keer aan het vertalen. De kans dat daar iets fout in gaat is zeer groot.  :) Dus zo min mogelijk vertalen is beter voor de communicatie.

Het enige wat ik je echt wil meegeven is je aan te moedigen in het gebruik van de CAN bus zodat je 100% zeker bent dat je niet tegen de lamp loopt met 'andermans beperkingen'.

Ook met het gebruik van Arduino's en de CAN-bus loop je tegen andermans beperkingen aan. Ook de Arduino en CAN-bus is door "iemand anders" bedacht en ontworpen met alle bijhorende eigenaardigheden en beperkingen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2019, 07:36:21 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #22 Gepost op: 04 april 2019, 17:05:29 »
En als je toch met loconet zou willen beginnen dan adviseer ik de Loconet bouwpakketjes van Arloco (4,65 euro)

N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #23 Gepost op: 04 april 2019, 17:25:15 »
Dan ben je 2 of 3 keer aan het vertalen. De kans dat daar iets fout in gaat is zeer groot.  :) Dus zo min mogelijk vertalen is beter voor de communicatie.

Ook met het gebruik van Arduino's en de CAN-bus loop je tegen andermans beperkingen aan. Ook de Arduino en CAN-bus is door "iemand anders" bedacht en ontworpen met alle bijhorende eigenaardigheden en beperkingen.

Groet Ronald.
Ik gebruik zelf dan ook geen helemaal geen CAN bus en geen multimaus;)  Hoewel die maus wel verleidelijk is.

Ik heb trouwens twee vraagjes. Kan zo'n maus ook als centrale fungeren? Kan je een maus over Loconet was het? instructies geven om een trein aan te sturen?

Zo'n Z21 centrale ding met loconet aansluiting, snifft die ook niet de DCC signalen van de maus??
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #24 Gepost op: 04 april 2019, 18:11:19 »
hoi,

Ik gebruik zelf dan ook geen helemaal geen CAN bus en geen multimaus;)  Hoewel die maus wel verleidelijk is.

Nee, waarschijnlijk de I2C-bus van de Arduino ;) 

Ik heb trouwens twee vraagjes. Kan zo'n maus ook als centrale fungeren? Kan je een maus over Loconet was het? instructies geven om een trein aan te sturen?

De multimaus is de centrale en ook meteen de rijregelaar. De standaard versterker Roco 10764 / 10761 die bij de eerste setjes zaten waren de versterkers.  En de Multimaus praat volgens het XpressNet-protocol. Wil je wat meer weten over de multimaus: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster

Zo'n Z21 centrale ding met loconet aansluiting, snifft die ook niet de DCC signalen van de maus??

Je bedoelt de zwarte Z21 en niet de witte z21(start). Deze heeft gewoon zoveel aansluitingen dat via de XpressNet-aansluitingen de multimaus aangesloten is. De zwarte Z21 heeft een CAN-bus (Z-CAN-protocol), een LocoNet-aansluiting, XpressNet-aansluitingen, B-bus (zie versterker 10764 verhaal), R-Bus (Terugmelding Roco) en een DCC-Sniffer.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #25 Gepost op: 04 april 2019, 19:37:29 »
Ik wil toch nog even reageren.
Ik zelf rij automatisch met Koploper, en die genereert DCC commando's voor de wissels en de seinen.
Met deze opmerking zaai je bij de beginnende rijder verwarring cq een verkeerd beeld.
Als ik dit lees vraag ik me (met respect) af of je wel goed weet waar je het over hebt. Sorry!
Koploper genereert geen DCC signaal maar (in dit geval waarschijnlijk) LocoNet protocol commando’s. Je centrale maakt daar een baan-signaal van, dus DCC / Motorola/ enz.

M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #26 Gepost op: 04 april 2019, 20:49:21 »
Misschien was mijn formulering wat ongelukkig, Koploper praat met de centrale, via het protocol behorende bij die specifieke centrale (in mijn geval P50), die dan in opdracht van Koploper het bedoelde DCC commando op het spoor zet.
Misschien is dit wat duidelijker.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #27 Gepost op: 04 april 2019, 20:54:59 »
Ik denk dat ik me maar terugtrek uit deze discussie, want die gaat een kant op die me niet bevalt. Mochten er nog vragen zijn over de zaken waar ik misschien wel verstand van heb, tenminste dat denk ik wel, dan ben ik wel via een PB te bereiken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7400
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #28 Gepost op: 04 april 2019, 21:16:44 »
Meino: bemoei je je gerust nog met de informatieuitwisseling, hoor. Iemand die z'n eigen protocol ontwerpt en programmeert weet per definitie best goed waar 'ie mee bezig is :) En de CAN-bus modules zijn inmiddels vanuit China onderweg.

Marco:

Met deze opmerking zaai je bij de beginnende rijder verwarring cq een verkeerd beeld.

Bij het zien van zo'n opmerking gaan m'n moderator-nekharen overeind staan, want het is meestal het openingssalvo van een anderhalf pagina durende discussie tussen drie experts die allemaal hun eigen definitie ergens van hebben. Waarna de beginnende rijder al rap afhaakt. Al een paar keer gezien.

Waar je gelijk mee hebt is dat het wèl belangrijk is door te hebben hoe het nou zit tussen computerprogramma en DCC centrale. Vooral omdat precies daar bij mij initieel nogal wat vragen zaten :D Kennelijk gaat dat bij Meino via een apart protocol (P50), ik neem aan dan via een USB draadje ofzo. Vaak hebben centrales ook een eigen aansluiting voor een computer.

Maar gezien jouw opmerking kan je een computerprogramma ook (via een adapter) met loconet of expressnet laten praten. Data ophalen, commando's wegsturen. Zonder dat het computerprogramma gelijk de centrale-rol over hoeft te nemen. Hij kan gewoon op de "bus" gaan zitten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Klassieke beveiliging (=hendels): digitaal of arduino?
« Reactie #29 Gepost op: 04 april 2019, 21:35:20 »
Hoi,

Maar gezien jouw opmerking kan je een computerprogramma ook (via een adapter) met loconet of expressnet laten praten. Data ophalen, commando's wegsturen. Zonder dat het computerprogramma gelijk de centrale-rol over hoeft te nemen. Hij kan gewoon op de "bus" gaan zitten.

Eigenlijk doen alle "computerinterfaces" zonder centrale mogelijkheden het op die manier. De bekendsten zijn S88XpressNetLi van Rosoft / Karst Drenth, de Lenz  LI10xx interface, de Rosoft LocoNet interface of Hans deLoof Locobuffer. Voor de CAN-bus heb je CC-Schnitte. Aangezien XpressNet en LocoNet behoorlijk goed vrij gedocumenteerd zijn kan je daar heel goed zelf wat voor in elkaar frotten. Van interface P50(x)-protocol voor Marklin (en eigenlijk alle Intellibox-varianten) is ook nog genoeg info te vinden om zelf mee te doen.

Het praten tussen de interface en de computer is meestal ook weer een standaard protocol (zoals XpressNet (LAN), LocoNet, P50(x)). Dan kan je namelijk gemakkelijk koppelen aan bestaande (en gebruiken van) programma's. Maar je kan natuurlijk altijd iets zelf programmeren ;)

Hij kan gewoon op de "bus" gaan zitten.

Daarom ga ik voor mijn stellpult voor een XpressNet-oplossing. De Arduino hoeft dan alleen maar commando's op de X-bus te zetten. De rest wordt dan geregeld door de centrale. Het voordeel is dat voor XpressNet goede biebs voor de Arduino zijn. En ook genoeg voorbeelden van seintableaus. Alleen nog niet helemaal mijn naar mijn wens. Ik moet dat nog iets aanpassen. Maar dat gaat wel komen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2019, 21:45:14 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!