Beetje mosterd na de maaltijd
... niet voor de CAN-bus gaan ...
Gezien je baan hoop ik dat je met reflectie lichtsluizen (tussen de dwarsliggers) gaat werken, want anders zou ik toch gaan voor 'nieuwerwetse' (maar o zo betrouwbare) stroomdetectie.
Met tableau A zet je wisseladres 101 op Afbuigend hetgeen betekent "blok bezet". De het andere tableau zit ook op Xpressnet, leest ook mee, ziet dit bericht langskomen en onthoudt in zijn eigen geheugen dat het blok gezet is, totdat commando wisseladres 101 Rechtdoor komt, dan is het weer vrij.
Let wel: Bij XpressNet heb je maximaal 31 devices die op de bus kunnen zitten!
Over de Canbus ...Het verschil is dat ik zelf een protocolletje heb bedacht en geimplementeerd. Dat vond ik zelf het makkelijkst, gewoon simpel en alleen wat ik zelf nodig heb. Wat dat betreft ben ik net als Reinout, ik had een simpele oplossing nodig om Arduino's te koppelen ...
Maar nu: nu wil ik blokbeveiliging aanleggen richting het volgende station (Duits Streckenblock).
Ik zelf rij automatisch met Koploper, en die genereert DCC commando's voor de wissels en de seinen.
Maar mijn ervaringen daarmee zijn niet onverdeeld. De DCC lijn is zeker ook niet ongevoelig voor storing veroorzaakt door de loks die over de baan rijden. Dat wordt voor een deel gecompenseerd omdat de DCC opdrachten 5-20 keer herhaald worden (hangt van je centrale af) onder het motto dan wordt waarschijnlijk tenminste een commando herkent.
Ik weet dit omdat ik met Arduino's werk die aan de DCC bus hangen. Dat is vermoedelijk ook de reden waarom Loconet het DCC signaal ook op de kabel heeft, zodat je op de Loconethubs een schoon DCC signaal binnen krijgt en niet afhankelijk bent van de kwaliteit van het signaal op het spoor.
Over de Canbus, ik ben niet de enige, Marklin gebruikt het, en verder MERG voor hun CBus implementatie. Het verschil is dat ik zelf een protocolletje heb bedacht en geimplementeerd.
En ik weet 100% dat ik met iets tegen de lamp loop als ik Loconet, XpressNet, koploper of Itrain of iets anders bestaands zou gaan gebruiken.
Om je Maus aan dit systeem te koppelen, zou je een met een arduino een DCC sniffer moeten maken, die je maus's dcc signalen decodeert en op de RS485 of Can bus zet. Zodat de arduino-DCC doorgeefluik het opnieuw naar DCC kan coderen en je treinen aanstuurt.
Het enige wat ik je echt wil meegeven is je aan te moedigen in het gebruik van de CAN bus zodat je 100% zeker bent dat je niet tegen de lamp loopt met 'andermans beperkingen'.
Dan ben je 2 of 3 keer aan het vertalen. De kans dat daar iets fout in gaat is zeer groot. Dus zo min mogelijk vertalen is beter voor de communicatie.Ook met het gebruik van Arduino's en de CAN-bus loop je tegen andermans beperkingen aan. Ook de Arduino en CAN-bus is door "iemand anders" bedacht en ontworpen met alle bijhorende eigenaardigheden en beperkingen. Groet Ronald.
Ik gebruik zelf dan ook geen helemaal geen CAN bus en geen multimaus;) Hoewel die maus wel verleidelijk is.
Ik heb trouwens twee vraagjes. Kan zo'n maus ook als centrale fungeren? Kan je een maus over Loconet was het? instructies geven om een trein aan te sturen?
Zo'n Z21 centrale ding met loconet aansluiting, snifft die ook niet de DCC signalen van de maus??
Ik wil toch nog even reageren. Ik zelf rij automatisch met Koploper, en die genereert DCC commando's voor de wissels en de seinen.
Met deze opmerking zaai je bij de beginnende rijder verwarring cq een verkeerd beeld.
Maar gezien jouw opmerking kan je een computerprogramma ook (via een adapter) met loconet of expressnet laten praten. Data ophalen, commando's wegsturen. Zonder dat het computerprogramma gelijk de centrale-rol over hoeft te nemen. Hij kan gewoon op de "bus" gaan zitten.
Hij kan gewoon op de "bus" gaan zitten.