Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Teveel stekkers op een stopcontact  (gelezen 9673 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2019, 08:39:55 »
Bedankt voor de adviezen! Ik woon in Engeland in een huurhuis, dus de groepen veranderen is geen optie. Aan de andere kant van de kamer zijn nog twee wandcontacten. Ik kan een dikke verlengkabel daar vandaan gaan leggen. Maar als het op dezelfde groep zit, zou het dus niet uitmaken of ik de huidige wandstekkers uitbreid, of dat ik op de twee wandstekkers aan de andere kant van de kamer aansluit?
Al zit het op dezelfde groep, een steker is altijd een zwak punt.
Gebruik goede verdeeldozen met 2,5 mm soepele draad. Maar hang niet alles aan één wandcontactdoos.
Hang je PC met beeldscherm aan één contactdoos, hang je boor en soldeerstation aan een andere contactdoos.
Een steker is en blijft een overgangsweerstand dus scheid gevoelige apparatuur (PC, beeldscherm) van minder gevoelige apparatuur (soldeerstation, boor)
Hier is één contactdoos met verlengkabel voor PC, printer, beeldscherm, 3D printer, lasersnijder en verlichting
Een andere contacdoos voor de Proxxon apparatuur(zaag, boormachine, soldeerbout en een derde met verlengkabel voor de electronica van de modelbaan.
Zo is de beinvloeding het minst omdat alles over drie stekers loopt

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2019, 08:43:34 »
Kantoor of huiskamer, dat maakt bij mij geen verschil. Heel mijn huis is mijn kantoor. Wel een goed idee om de groepen anders in te delen. Nu is het op Engels/NL stekker verdeeld.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #17 Gepost op: 03 april 2019, 09:40:17 »
Wat de anderen ook zeggen, ik zou in ieder geval per "deelgroep" een aparte stekkerdoos maken, dus gereedschap en zo niet in dezelfde stekkerdoos als fijngevoelige computerspullen of besturingscentrale.

Iets anders wat ik eens een keer gehoord heb: stekkerdozen in stekkerdozen is ook niet altijd goed. Niet alleen omdat je zo ongemerkt veel vermogen op het originele stopcontact kunt krijgen, maar ook doordat de kortsluitingsbeveiliging dan niet goed meer werkt. Als je bijvoorbeeld drie stekkerdozen achter elkaar plaatst en je maakt kortsluiting in de laatste, dan schiet je aardlekschakelaar in de meterkast er niet uit en blijft de kortsluiting voortduren.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #18 Gepost op: 03 april 2019, 09:43:07 »
Iets anders wat ik eens een keer gehoord heb: stekkerdozen in stekkerdozen is ook niet altijd goed.
Ha ha, ja dat heb ik ook! En zelfs een stekkerdoos in een stekkerdoos. ;D Die levert eigenlijk de problemen op. Ik zal kijken of ik toch vanaf de andere kant van de kamer een kabel kan trekken om een extra contact te hebben. Het is een beetje te gek zo.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2019, 09:57:33 »
Als je bijvoorbeeld drie stekkerdozen achter elkaar plaatst en je maakt kortsluiting in de laatste, dan schiet je aardlekschakelaar in de meterkast er niet uit en blijft de kortsluiting voortduren.
Een aardlekschakelaar reageert niet op een kortsluiting. Maar je moet inderdaad geen stekkerdozen achter elkaar rijgen, dat is vragen om problemen. Verder vraag ik me af hoe je 18 apparaten tegelijk in bedrijf kan hebben aan 1 stopcontact. Moeten die echt allemaal tegelijk aan staan?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #20 Gepost op: 03 april 2019, 10:05:46 »
Niet allemaal tegelijk aan, dat heb ik nooit gezegd. Wel aangesloten.   :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #21 Gepost op: 03 april 2019, 10:42:09 »
IK denk dat het grootste probleem warmte ontwikkeling is. Nou zal dat met treintrafo's wel meevallen, maar als je wasmachines en stofzuigers aan gaat sluiten op een "samengestelde" stekerdoosje dan vliegt de boel uiteindelijk in brand. Het is overigens zo ie zo slim om maar één stekerdoos per wandcontactdoos te gebruiken. Want de wandcontactdoos heeft ook een maximum aan te sluiten vermogen.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2019, 11:27:01 door zuylen »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #22 Gepost op: 03 april 2019, 10:43:03 »
Hallo Sven en anderen,

Uit eigen ervaring weet ik dat er veel rotzooi wordt verkocht als stekerdoos. Bij de onderzoeken bij de Keuringsdienst van Waren zijn we dozen met hele dunnen snoeren tegengekomen (minder koper levert al gauw een hoop geld op) en zelfs als geaarde dozen aangeprezen dozen waarin alleen de bruine en blauwe draad zaten, gelukkig wel juist aangesloten. Uit informatie van de Electric Safety Council is bekend dat in het Verenigd Koninkrijk dezelfde problemen bestaan.
De Nieuwjaarsbrand een aantal jaren geleden in het woonhuis boven een Chinees restaurant is hoogstwaarschijnlijk ook veroorzaakt door oververhitte stekerdozen.
Ik gebruik ze trouwens zelf ook best uitgebreid, maar zorg wel voor deugdelijke verbindingen. Ik heb ook nooit last gehad van overbelasting.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #23 Gepost op: 03 april 2019, 10:56:03 »
Kwaliteitsproducten... Moet je hier in Engeland voor komen!  ::) Ik zeg altijd, in NL zoek je eerste uit wat het beste product is, dan zoek je waar je deze het goedkoopste kan krijgen. In Engeland zoekt men meteen wat het goedkoopste is en klaagt achteraf dat het snel kapot gaat/niet goed werkt. Omdat er dus geen grote markt is voor (duurdere) kwaliteitsproducten, kun je die dus moeilijk vinden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #24 Gepost op: 03 april 2019, 11:28:37 »
Kijk eerst eens of een andere WCD (wandcontactdoos) in dezelfde ruimte op een andere groep is aangesloten.
Meestal (zelfs in UK) moet je twee groepen hebben in een ruimte.

Is dat zo, twee groepen dus, dan kan je je eigen apparaten op twee verschillende groepen aansluiten.
Er is ook 2,5mm soepel snoer.
Twee kabels naar handige centrale plek en zet daar dan een aantal WCS's (met een plaatje ertussen) in twee groepen op een plank of zo. Kan je zelf een verdeling maken.

groet
Harald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #25 Gepost op: 03 april 2019, 11:39:24 »
Ik weet niet hoe dat in Engeland is geregeld, maar in Nederland hoort er in de meterkast een lijst te hangen waarop staat wat op welke groep zit. En anders kun je dat zelf inventariseren. Steeds één groep tegelijk uit zetten en kijken wat er niet meer werkt.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #26 Gepost op: 03 april 2019, 13:22:41 »
In de UK, heeft men een heel ander systeem van af zekeren.  Ieder apparaat is apart gezekerd via de stekker. Dus in iedere stekker zit een zekering.
Daarom is het risico als je teveel verleng/contactdozen achter elkaar plaats veel groter, je kan hierdoor de installatie overbelasten zonder dat je dit direct merkt.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #27 Gepost op: 03 april 2019, 13:29:13 »
Dat was altijd zo, en elke stekker heeft nog steeds een zekering erin (die iedereen hier eerst vervangt als iets niet werkt, maar nóóit het probleem is  ::) ), maar moderne huizen in Engeland hebben gewoon een meterkast met schakelaar die uitslaan bij overbelasting. Mijn huis is van 2001 en heeft dat gewoon.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #28 Gepost op: 03 april 2019, 13:39:26 »
mss van die stekkerdozen gebruiken met aparte schakelaars erin.Verkrijgbaar bij conrad.Dan zet je elk apparaat apart aan en uit op dezelfde verdeel lat.Dat van die monitor heb ik hier ook als ik mij TL lamp naast de computer aanzet gaat het beeld ff weg en komt gewoon terug.Zal wel iets zijn met magnetisch veld ofzo
Greetings,salutations,groetjes,

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Teveel stekkers op een stopcontact
« Reactie #29 Gepost op: 03 april 2019, 13:45:51 »
Nee, ik denk dat dat apparaat dan even wat meer spanning wegneemt. Sommige apparaten hebben een energiebuffer, daar merk je dat dus niet bij. Zoals de Z21.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.