BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Sven op 03 april 2019, 00:22:45
-
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb ca 18 electronische apparaten (computer, schermen, boor, soldeerbout, speakers, lampen etc) en maar twee muurstopcontacten in de buurt ter beschikking. Sommige apparaten zijn dus ook via een verdeeldoos aangesloten. Nu merk ik dat dus wel, want als ik de boor aanzet of de soldeerbout uit (!) zet, gaat een computermonitor uit. En ik geloof ook dat een lokprogrammer hierdoor gesneuveld is, want ik zie 'm wel in Windows op de COM poort, maar hij geeft geen stroom meer naar het spoor. Hoe los ik dit aansluitprobleem op? Hoe krijg ik een betrouwbare stroomvoorziening? Zijn daar versterkende verdeeldozen voor?
-
Niet dat ik daar een oplossing voor weet anders dan niet alles tegelijk aanzetten. Maar Ben wel benieuwd hoe dat er dan uit ziet met al die stekkers.
Kun je niet een verdeelstekker met surge protection gebruiken? Of heeft die een ander doel
Arjan
-
Komt natuurlijk door de linkse stroom ;D
-
Zijn die twee wandcontactdozen ("muurstopcontacten") van het type inbouw of opbouw? En zitten die twee op verschillende plaatsen in de ruimte? Er zijn tweevoudige wandcontactdozen die in één inbouw-gat passen. Bij opbouw kun je de enkele wandcontactdozen vervangen door dubbele. Er bestaan zelfs drievoudige. Dit soort oplossingen is beter dan verlengsnoeren met een verdeeldoos. Want bij verlengsnoeren met een verdeeldoos gaat het meestal om draaddoorsneden van 0,75, 1 of 1,5 mm². Maar bij vervanging van wandcontactdozen in/op een muur gaat het om draden van 2,5 mm². En dat is (veel) beter.
-
Dat zijn best een hoop apparaten op een groep. Wellicht kan inderdaad een surgeprotector (of overspanningsbeveiliging in goed Nederlands) uitkomst bieden. In ieder geval mag je maximaal 3500 Watt aansluiten op een groep. En bij het inschakelen kunnen sommige apparaten een piek in de stroomopname veroorzaken die hoger is dan het wattage die op het 'plaatje' staat. Er lopen hier vast wel wat electro-experts rond die je de exacte cijfers kunnen geven.
Er is waarschijnlijk geen mogelijkheid om op een fatsoenlijke manier ergens anders stroom vandaan te halen?
-
Sven, gaat het hier om een huisinstallatie in de UK?
-
...verhuizen naar een grotere woning met meer stopkontakten 8)
-
Als je denkt dat je teveel apparaten op een groep aansluit, dan helpt alleen de installatie van meer groepen. Het aantal stopcontacten op een groep doet er eigenlijk niet toe, zolang die stopcontacten volgens EU norm ;D met 2,5 mm2 installatiedraad zijn aangesloten en er goede verdeeldozen zijn gebruikt.
Overigens lees ik in de opsomming van apparaten niets dat zoveel stroom verbruikt dat het elkaar dwars zou moeten gaan zitten. Nu denk ik vanuit Nederlandse 16A groepen. Hier in huis is ooit de hele installatie opnieuw aangelegd met een stuk of 10 groepen. Maar extra groepen zijn vooral bedoeld voor de stroomvreters als vaatwasser, wasmachine of droger. De gewone verlichting en stopcontacten op één verdieping zitten nog steeds op één groep met weet ik hoeveel stroomgebruikers aangesloten. Er gebeurt niks geks als ik ook nog een boormachine even aanzet.
Veel gebruikers op een groep moet kunnen, zolang daar geen echte stroomvreter tussen zit. Misschien eens naar de kwalteit van de bedrading of de verdeeldozen kijken. Als je denkt dat er toch gekke dingen gebeuren, dan een deskundige erbij halen.
-
Sven,
Het effect dat jij beschrijft (waardoor elektronische spullen stuk kunnen gaan) heet Switch-off spike of Voltage spike. Het is op zich een normaal fenomeen bij uitschakelen van apparaten, maar ongebruikelijk dat je daar schade door krijgt. Dat geeft te denken over de kwaliteit van de elektrische installatie.
Ik sluit mij aan bij het advies van henk
Misschien eens naar de kwalteit van de bedrading of de verdeeldozen kijken. Als je denkt dat er toch gekke dingen gebeuren, dan een deskundige erbij halen.
Succes!
Edgar
-
Kan onderschrijven wat Henk al heeft geschreven. Voor wat betreft de programmer kan ik mij niet voorstellen dat deze kapot is gegaan door te weinig spanning op de voeding.
Wiebe
-
Hoi,
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb ca 18 electronische apparaten (computer, schermen, boor, soldeerbout, speakers, lampen etc) en maar twee muurstopcontacten in de buurt ter beschikking.
Aangezien je in de UK woont zal het over jouw huis in de UK gaan. Het systeem in de UK is totaal anders dan in Nederland. Dus dat is niet te vergelijken met de elektrische bedrading voorschriften hier in Nederland.
Hoe los ik dit aansluitprobleem op? Hoe krijg ik een betrouwbare stroomvoorziening? Zijn daar versterkende verdeeldozen voor?
Ik heb een aantal stukken voor je opgezocht:
- House wiring for Beginners (http://wiki.diyfaq.org.uk/index.php/House_Wiring_for_Beginners)
-Electrical wiring in the United Kingdom (https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_wiring_in_the_United_Kingdom)
Wat Henk al aangeeft: laat een deskundige advies geven.
Groet Ronald.
-
Er zijn wel wat verschillen (type stekkers) maar de normen waar een en ander aan moet voldoen zijn volgens mij hetzelfde tot aan de kleurcodering aan toe.
Wat je nu zelf het gemakkelijkst kan beïnvloeden zijn de verdeeldozen. Wat is de kwaliteit daarvan en hoeveel heb je er liggen? Als een apparaat via drie verdeeldozen, waarvan eentje met 0,5 mm2 draden en weer een ander met een rotte stekker uiteindelijk op een stopcontact is aangesloten, kan je een probleem hebben. Per stopcontact één verdeeldoos van goede kwaliteit met dikke draden en desnoods zes aansluitingen kan al een hele verbetering zijn.
-
Bedankt voor de adviezen! Ik woon in Engeland in een huurhuis, dus de groepen veranderen is geen optie. Aan de andere kant van de kamer zijn nog twee wandcontacten. Ik kan een dikke verlengkabel daar vandaan gaan leggen. Maar als het op dezelfde groep zit, zou het dus niet uitmaken of ik de huidige wandstekkers uitbreid, of dat ik op de twee wandstekkers aan de andere kant van de kamer aansluit?
-
Sven,
Als ik jou was zou ik ervoor kiezen om een "Kantooroplossing" te kiezen.
Ik neem aan dathet om je werkruimte gaat?
Monteer (of laat monteren) een dike kabelgoot met ingebouwde wandcontactdozen.
Dit alles met 2,5 mm draad met lasdoppen aangesloten op de huisinstallatie.
Weg met al die losse snoeren.
Zitten de twee contactdozen op dezelfde groep of niet?
Zo niet, maak er dan twee uitbreidingen van.
-
Ja, het komt erop neer zo min mogelijk verlies tussen installatie en gebruiker. Hoe minder stekkerverbindingen hoe beter en verder goede kwaliteit gebruiken.
-
Bedankt voor de adviezen! Ik woon in Engeland in een huurhuis, dus de groepen veranderen is geen optie. Aan de andere kant van de kamer zijn nog twee wandcontacten. Ik kan een dikke verlengkabel daar vandaan gaan leggen. Maar als het op dezelfde groep zit, zou het dus niet uitmaken of ik de huidige wandstekkers uitbreid, of dat ik op de twee wandstekkers aan de andere kant van de kamer aansluit?
Al zit het op dezelfde groep, een steker is altijd een zwak punt.
Gebruik goede verdeeldozen met 2,5 mm soepele draad. Maar hang niet alles aan één wandcontactdoos.
Hang je PC met beeldscherm aan één contactdoos, hang je boor en soldeerstation aan een andere contactdoos.
Een steker is en blijft een overgangsweerstand dus scheid gevoelige apparatuur (PC, beeldscherm) van minder gevoelige apparatuur (soldeerstation, boor)
Hier is één contactdoos met verlengkabel voor PC, printer, beeldscherm, 3D printer, lasersnijder en verlichting
Een andere contacdoos voor de Proxxon apparatuur(zaag, boormachine, soldeerbout en een derde met verlengkabel voor de electronica van de modelbaan.
Zo is de beinvloeding het minst omdat alles over drie stekers loopt
-
Kantoor of huiskamer, dat maakt bij mij geen verschil. Heel mijn huis is mijn kantoor. Wel een goed idee om de groepen anders in te delen. Nu is het op Engels/NL stekker verdeeld.
-
Wat de anderen ook zeggen, ik zou in ieder geval per "deelgroep" een aparte stekkerdoos maken, dus gereedschap en zo niet in dezelfde stekkerdoos als fijngevoelige computerspullen of besturingscentrale.
Iets anders wat ik eens een keer gehoord heb: stekkerdozen in stekkerdozen is ook niet altijd goed. Niet alleen omdat je zo ongemerkt veel vermogen op het originele stopcontact kunt krijgen, maar ook doordat de kortsluitingsbeveiliging dan niet goed meer werkt. Als je bijvoorbeeld drie stekkerdozen achter elkaar plaatst en je maakt kortsluiting in de laatste, dan schiet je aardlekschakelaar in de meterkast er niet uit en blijft de kortsluiting voortduren.
-
Iets anders wat ik eens een keer gehoord heb: stekkerdozen in stekkerdozen is ook niet altijd goed.
Ha ha, ja dat heb ik ook! En zelfs een stekkerdoos in een stekkerdoos. ;D Die levert eigenlijk de problemen op. Ik zal kijken of ik toch vanaf de andere kant van de kamer een kabel kan trekken om een extra contact te hebben. Het is een beetje te gek zo.
-
Als je bijvoorbeeld drie stekkerdozen achter elkaar plaatst en je maakt kortsluiting in de laatste, dan schiet je aardlekschakelaar in de meterkast er niet uit en blijft de kortsluiting voortduren.
Een aardlekschakelaar reageert niet op een kortsluiting. Maar je moet inderdaad geen stekkerdozen achter elkaar rijgen, dat is vragen om problemen. Verder vraag ik me af hoe je 18 apparaten tegelijk in bedrijf kan hebben aan 1 stopcontact. Moeten die echt allemaal tegelijk aan staan?
-
Niet allemaal tegelijk aan, dat heb ik nooit gezegd. Wel aangesloten. :)
-
IK denk dat het grootste probleem warmte ontwikkeling is. Nou zal dat met treintrafo's wel meevallen, maar als je wasmachines en stofzuigers aan gaat sluiten op een "samengestelde" stekerdoosje dan vliegt de boel uiteindelijk in brand. Het is overigens zo ie zo slim om maar één stekerdoos per wandcontactdoos te gebruiken. Want de wandcontactdoos heeft ook een maximum aan te sluiten vermogen.
-
Hallo Sven en anderen,
Uit eigen ervaring weet ik dat er veel rotzooi wordt verkocht als stekerdoos. Bij de onderzoeken bij de Keuringsdienst van Waren zijn we dozen met hele dunnen snoeren tegengekomen (minder koper levert al gauw een hoop geld op) en zelfs als geaarde dozen aangeprezen dozen waarin alleen de bruine en blauwe draad zaten, gelukkig wel juist aangesloten. Uit informatie van de Electric Safety Council is bekend dat in het Verenigd Koninkrijk dezelfde problemen bestaan.
De Nieuwjaarsbrand een aantal jaren geleden in het woonhuis boven een Chinees restaurant is hoogstwaarschijnlijk ook veroorzaakt door oververhitte stekerdozen.
Ik gebruik ze trouwens zelf ook best uitgebreid, maar zorg wel voor deugdelijke verbindingen. Ik heb ook nooit last gehad van overbelasting.
-
Kwaliteitsproducten... Moet je hier in Engeland voor komen! ::) Ik zeg altijd, in NL zoek je eerste uit wat het beste product is, dan zoek je waar je deze het goedkoopste kan krijgen. In Engeland zoekt men meteen wat het goedkoopste is en klaagt achteraf dat het snel kapot gaat/niet goed werkt. Omdat er dus geen grote markt is voor (duurdere) kwaliteitsproducten, kun je die dus moeilijk vinden.
-
Kijk eerst eens of een andere WCD (wandcontactdoos) in dezelfde ruimte op een andere groep is aangesloten.
Meestal (zelfs in UK) moet je twee groepen hebben in een ruimte.
Is dat zo, twee groepen dus, dan kan je je eigen apparaten op twee verschillende groepen aansluiten.
Er is ook 2,5mm soepel snoer.
Twee kabels naar handige centrale plek en zet daar dan een aantal WCS's (met een plaatje ertussen) in twee groepen op een plank of zo. Kan je zelf een verdeling maken.
groet
Harald
-
Ik weet niet hoe dat in Engeland is geregeld, maar in Nederland hoort er in de meterkast een lijst te hangen waarop staat wat op welke groep zit. En anders kun je dat zelf inventariseren. Steeds één groep tegelijk uit zetten en kijken wat er niet meer werkt.
-
In de UK, heeft men een heel ander systeem van af zekeren. Ieder apparaat is apart gezekerd via de stekker. Dus in iedere stekker zit een zekering.
Daarom is het risico als je teveel verleng/contactdozen achter elkaar plaats veel groter, je kan hierdoor de installatie overbelasten zonder dat je dit direct merkt.
-
Dat was altijd zo, en elke stekker heeft nog steeds een zekering erin (die iedereen hier eerst vervangt als iets niet werkt, maar nóóit het probleem is ::) ), maar moderne huizen in Engeland hebben gewoon een meterkast met schakelaar die uitslaan bij overbelasting. Mijn huis is van 2001 en heeft dat gewoon.
-
mss van die stekkerdozen gebruiken met aparte schakelaars erin.Verkrijgbaar bij conrad.Dan zet je elk apparaat apart aan en uit op dezelfde verdeel lat.Dat van die monitor heb ik hier ook als ik mij TL lamp naast de computer aanzet gaat het beeld ff weg en komt gewoon terug.Zal wel iets zijn met magnetisch veld ofzo
-
Nee, ik denk dat dat apparaat dan even wat meer spanning wegneemt. Sommige apparaten hebben een energiebuffer, daar merk je dat dus niet bij. Zoals de Z21.
-
Gaat dit om een Klassieke (BST) of moderne (naar europees model) installatie? Bij een BST installatie heb je een ringleiding systeem, en geen aparte groepen, en aan de andere kant van het spectrum heb je een Euro stijl installatie met groepen... en natuurlijk alle mogelijke tussen varianten afhankelijk van het budget en de bouwer...
-
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb ca 18 electronische apparaten (computer, schermen, boor, soldeerbout, speakers, lampen etc) en maar twee muurstopcontacten in de buurt ter beschikking. Sommige apparaten zijn dus ook via een verdeeldoos aangesloten. Nu merk ik dat dus wel, want als ik de boor aanzet of de soldeerbout uit (!) zet, gaat een computermonitor uit.
Twee opties: iets aan- of uitzetten genereert een zodanige stoorpuls dat de videoaansturing van je beeldscherm tijdelijk verstoord wordt. Dat gebeurde met m'n oude TL-lamp bij m'n bureau ook als ik 'm aanzette: een irritante plop uit de luidsprekers was naast even wegvallend beeld het resultaat. Het scherm zelf bleef echter gewoon werken, duidelijk te zien aan de LED die bleef branden. En dat met een aansluiting over HDMI ;) . Overigens verdenk ik eerder de te goedkope constructie van de LG-monitor van dit probleem, niet zozeer de videoaansturing uit de PC, want de monitor stoort enorm op een scala aan radiofrequenties. Menig frequentieband wordt helemaal dichtgedrukt, waarmee ik een deel van de radiohobby van m'n pa onmogelijk maak.
Dat de (ongetwijfeld) veel beter gebouwde Ag Neovo monitor, een monitor die in de industrie gebruikt wordt, vrolijk door bleef werken terwijl de LG z'n beeld verloor, zegt ook wel wat.
Andere optie: er is een HELE slechte las, ERGENS... Dat is een enorm brandrisico...
Hier zitten 22 apparaten op 3 verdeeldozen die achter elkaar zitten, waarvan de hoofdstekker weer in een 4-voudige opbouw-WCD zitten (die naast die hoofdstekker ook nog met 3 andere stekkers volledig bezet is).
Maar dat zijn 25 apparaten van slechts 20 en 30 Watt apparaten. De 'zuipers' zijn m'n grote soldeerbout (80 Watt), beeldschermen (2 x 43 Watt) en m'n PC, die wel iets van 200 Watt zal verbruiken.
Het grootste gedeelte van die apparaten staat niet tegelijk aan en al zou het wel zo zijn, dan nog zou ik er geen last van hebben. Alleen als ik een stofzuiger aanzet, zie je het licht eventjes iets inzakken, maar dat is normaal. Als het echt beduidend zwakker gaat branden, is er ofwel een groot probleem, ofwel een zwak uitgevoerde groep (dunne bedrading).
-
Deze week toch eindelijk maar een een UPS gekocht, van Salicra. Drie stopcontacten met batterijbackup plus drie die alleen bliksembeveiliging doen. De laatste weken begon mijn tweede scherm raar te doen door constant uit en weer aan te gaan. Wellicht dat al die pieken van de soldeerbout uit doen en met de boormachine werken schade hebben aangericht. Maar nu met de UPS aangesloten gaat het prima.
Ik had overigens al een tijdelijk oplossing bedacht voor de harde schijven die ontkoppelden: tussen de poweradapter en de hub heb ik zo'n USB batterijpack gedaan die je gebruikt om je telefoon onderweg op te laden. Een mini UPS voor een fractie van de kosten. ;D
De huidige situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7772.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7772.jpg)
-
Sven,
Is het het ongecontroleerd reageren van de schermen misschien ook een interferentie geweest?
Dus magneetvelden o.i.d.
Gr,
Dirk
-
De boor staat 3 meter van het scherm af. Ik heb iets te vroeg gejuicht, want bij het gebruik van de boor, ging het scherm net uit. Maar als ik de soldeerbout aan en uit zet, lijkt het scherm er helemaal niet op te reageren. Ik heb de verdeelstekker van de boor ook in de UPS zitten, dus misschien moet ik die daar dan maar eens uit halen.
-
Je bent het probleem aan het maskeren of je hebt gewoon pech met de ontvankelijkheid van je scherm wat betreft storing.
Punten om te controleren:
steek het scherm op een compleet andere aansluiting, het liefst zelfs een andere groep en kijk wat er dan gebeurt als je de boor inschakelt.
Het liefst sluit je alles zelfs rechtstreeks aan. Geen verdeeldozen, gewoon apparaat > stopcontact. Op die manier sluit je sowieso slechte verdeeldozen uit.
Blijft het probleem zich voordoen, dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in je scherm. Ik ben even kwijt welke aansluiting je gebruikt, maar HDMI staat bekend om z'n ontvankelijkheid voor stoorsignalen.
Gebeurt er dan niets, ga dan weer verlengblokken bijprikken. Blijft het probleem weg, laat dan naar de installatie kijken: grote kans dat er ergens een las is die slecht is, waar veel spanning over komt te staan door de inschakelstroom van de boor. Dit is op termijn een brandrisico.
Een UPS is, op het opvangen van spanningspieken en dalen na, geen oplossing voor een mogelijk slechte installatie. Het is ook een nogal dure oplossing: de accu in goedkope modellen is vaak al snel kapot, omdat 'ie constant geladen wordt.
@ Locofiel: lijkt me sterk. Een elektromotor is er juist op gebouwd het magneetveld zo goed mogelijk in het motorhuis te houden. Anders zou de efficiëntie hard achteruit hollen. De interferentie is puur electronisch: een piek door het inschakelen op de signaal-ingangen helpt de videoverwerking tijdelijk om zeep, of de inschakelstroom van de boor laat de spanning zo ver zakken dat het scherm even uit gaat.
-
Als ik de verdeeldoos waar de boor op aangesloten zit uit de UPS haal en op het contact in de muur aansluit, reageert het scherm niet meer als ik de boor aan zet. Hopelijk is het nu opgelost.
-
Waarschijnlijk heeft je boor een behoorlijk grote aanloopstroom en is je scherm heel gevoelig voor dips op het net.
-
Heb je het voltage al gemeten? Ben ik even benieuwd naar.
Overigens ben ik zelf een notoire verdeeldozen_achter_elkaar_aan_koppelaar maar nooit problemen mee.
Ik ken wel iemand die last krijgt van flikkerende verlichting in zijn garagebox bij het gebruike van bepaald gereedschap. Gewoon door pieken in de spanning denk ik.
-
Ik heb ooit mn zuurverdiende stereoset weten op te blazen met...... een stofzuiger.
Op het moment van uitschakelen van dat ding ging de toren uit.
Ik had hem gekocht met zo'n all risk verzekering, dus hoppa, mooi laten fixen.
Helaas was de constatering dat het zodanig kapot was dat ik een andere kon uitzoeken.
Het werd omschreven alsof het een bliksem inslag was.
Heel apart.
-
Tijd voor een diesel aggregaat ;) ;D
-
Gewoon door pieken in de spanning denk ik.
Eerder door dalen denk ik :)
Elektrische gereedschappen met een universeel-/seriemotor, hebben een behoorlijke aanlopstroom over het algemeen.
Bij een lange en/of (te) dunne leiding, kan dan een behoorlijke spanningsdip optreden bij inschakelen.
Zit een dergelijk apparaat achter een UPS, dan zal de dip ook optreden, de gemiddelde UPS kan prima anticiperen op fluctuaties op zijn ingangsspanning, maar de meeste kunnen nauwelijks tot niets met snelle fluctuaties die op hun uitgang, nadat ze hun werk gedaan hebben, optreden.
-
Nu de boor van de UPS af is en middels een stekkerdoos op het wandcontact zit, heb ik geen problemen meer. De twee probleemkinderen, USB hub en monitor zitten fijn op de backup batterijaansluiting. Opgelost.
-
Goed opgelost Sven! Als de boor nu een dip op het net maakt, zit die dus voor de UPS en kan deze het gat netjes vanuit zijn batterij aanvullen, waardoor je monitor er niets van merkt :)