Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24085 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #105 Gepost op: 24 april 2019, 15:30:25 »
Dan zijn er dus (minimaal) drie korte blokken achter elkaar.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #106 Gepost op: 24 april 2019, 16:53:38 »
Voor den liefhebbert heb ik een cabineritje op youtube gezet. Vanaf doorkomst Uitgeest. Kun je zelf eea in ogenschouw nemen. Eigenlijk een toevalstreffer, want het ging mij om het beveiligd linkerspoor gebeuren, maar het past hier prima natuurlijk.

https://youtu.be/GCt5GVTKppY

NB van Castricum tot Alkmaar staat ook online.


Mvg

Sander
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 16:59:19 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #107 Gepost op: 25 april 2019, 12:55:59 »
Bedankt. (y)
Aanvulling.
Vanuit het filmpje leid ik het volgende af.
a) Het aantal portalen/masten tussen de seinen resp.: 12, 3, 18, 17, 6, 12, 8.
b) De laatste 2 blokken liggen in een boog, daardoor tel ik daar één resp. twee portalen/masten minder: 12, 3, 18, 17, 6, 11, 6.
c) De reguliere afstand tussen de portalen is 70 m. De afstanden zijn dan: 840, 210, 1.260, 1.190, 420, 770, 420 m.
d) Naar beneden afgerond op 50 m: 800, 200, 1.250, 1.150, 400, 750, 400 m.
e) De afwijking ten opzichte van de werkelijke afstanden zal daardoor (waarschijnlijk) minder dan 25 m zijn. (Bij de laatste vier afstanden: in werkelijkheid maximaal 14 m; zie bijdrage van Sander. hieronder.)
f) Op het betreffende baangedeelte mag 130 resp. 110 km/h gereden worden. De daarbij behorende remwegafstand is 1.000 m. Bij een snelheid van 40 km/h is de remwegafstand 400 m. De laatste 2 seinen hebben geen cijferbak, de rest wel.
g) Als het laatste sein op Rood staat, dan is de seinvolgorde: Groen, Groen, Groen, Groen, Groen, Geel + knipper 4, Geel, Rood. De remweg is daarbij: 750 + 400 = 1.150 m. Het laatste stuk is echter 400 m, vandaar Geel + knipper 4.
h) Als in het laatste blok een trein staat, dan is de volgorde: Groen, Groen, Groen, Groen, Geel + knipper 4, Geel, Rood, Rood. De remweg is daarbij: 400 + 750 = 1.150 m. Het laatste stuk is echter 750 m, vandaar Geel + knipper 4.
i) Als in de laatste 2 blokken een trein staat, dan wordt dat: Groen, Groen, Groen, Geel + 4, Geel, Rood, Rood, Rood. De remweg is daarbij: 1.150 + 400 = 1.550 m. Het eerste stuk is lang genoeg om naar 40 km/h af te remmen. Er kan echter gekozen worden om Geel + knipper 4 te kiezen. Wie gaat ter plaatse even kijken of dat klopt? Er is daar een laaggeplaatste (afzonderlijke) cijferbak.

« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 11:46:00 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #108 Gepost op: 26 april 2019, 09:35:11 »
Martin ea

Vanaf Uitgeest:

P-sein 832 op km 56.367
P-sein 830 op km 55.220
P-sein 828 op km 54.817
P-sein 826 op km 54.081(inrijder)
Sein 824 op km 53.667 (uitrijder)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #109 Gepost op: 26 april 2019, 11:28:45 »
Bedankt voor de seinposities. (y) Het gevolg is dat ik in het stationsblok nog een portaal/mast minder moet rekenen. Dat heb ik in mijn berekening van 25 april aangepast. Het gevolg daarvan is dat de aangehouden lengtes binnen 14 m nauwkeurig zijn. De punten j en k laat ik vervallen, want die hebben geen invloed op het tonen van een cijfer.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 11:34:03 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #110 Gepost op: 26 april 2019, 12:29:58 »
Seinpplaatsing is niet afhankelijk van een portaal of zo hoor... Weet niet waar je heen wilt met je gereken met de portalen? Als machinist hebben wij niks met portalen te maken, alleen de seinen zijn voor ons van belang. En voor plaatsbepaling bij een ongeval of zo, zijn de kilometerbordjes belangrijk. Niet portaal 4 na sein xxx ;D
Groeten Joop, machinist Lls

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #111 Gepost op: 26 april 2019, 12:47:52 »
@Joop,

Martin probeert aan de hand van de portalen de afstanden van de seinen te berekenen. Met zijn aanname van 70 m of 50 m tussen de protalen heeft hij een globale indicatie van de afstand tussen de seinen. Dat Sander de exacte afstanden uit tekeningen heeft gehaald heeft hem alleen maar verder geholpen.
Laat ik dan nog een kleine correctie maken. Het bovenleidingsysteem wat in de youtube film gebruikt wordt heeft een normale portaal afstand van 60 m. Kan Martin in het vervolg gebruiken. Bij de moderne systemen is de portaal afstand 50 m.

Overigens is de protaal <=> sein plaatsing wel van belang. Een sein direct achter een portaal lijkt me niet handig, maar voor de afstandsbepaling en de beveiliging is er geen relatie tussen een portaal en een sein. Is maar goed ook, want anders moet de bovenleiding gesloopt worden van een onbeveiligd baanvak  ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #112 Gepost op: 26 april 2019, 20:54:54 »
Joop; portalen tellen om te bepalen of je met een lange trein uit de wissels bent is toch een gangbaar gebruik.....

Afhankelijk van de situatie kan ieder niet verplaatsbaar object meegenomen worden in de plaatsbepaling. Denk aan een spoorstaafbreuk, een dood dier, omgewaaide boom etc.
Kilometrering +
-"precies naast de relaiskast"
-"2e CTA bak vanaf de trap"
-"thv sein xxx van het nevenspoor"
-"in de wisselstraat thv het stootjuk van spoor xx"

Zeker als een collega iets moet zoeken nav een melding zijn dat handige verwijzingen.
Als er iets gebeurt dan moet je dat eerst even in je opnemen, goed bekijken en onthouden, seinbeeld controleren, kilometrering zoeken en dan doorbellen maar de TRDL..
Die kilometrering is dan inmiddels "bij benadering" geworden. Een educated guess zeg maar.

Als je noodgedwongen vanonder de stuurtafel alarm moet slaan en je zegt "de overweg bij de molen / tankstation / huppeldepupfabriek / paarse huis met 3 schoorstenen, dan weet de lokale brandweerman Sam echt wel waar die heen moet.

Mvg

Ssnder


Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #113 Gepost op: 26 april 2019, 22:55:23 »
Joop; portalen tellen om te bepalen of je met een lange trein uit de wissels bent is toch een gangbaar gebruik.....
Daar had ik het niet over ;)
Groeten Joop, machinist Lls