Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 11:03:05
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
BartvD
Vandaag
om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen
door
Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan
door
nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt
door
teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL 1:87 TP3/4/5
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: NL 1:87 TP3/4/5 (gelezen 4586 keer)
M@rco
Offline
Berichten: 851
NL 1:87 TP3/4/5
«
Gepost op:
11 maart 2019, 18:59:16 »
Goedenavond mede-modelspoorders,
Tijd om m'n hobby na jaren weer eens op te pakken.
Ik heb een schetstekening gemaakt van het belangrijkste gedeelte van mijn modelbaan, namelijk het stationsgedeelte met opstelsporen en werkplaats ...
1= stationsgebouw
2= kopspoor regiotrein (Plan V - Hondekop)
3= werkplaats NedTrain
4= tankplaats diesellocs
5= laden en lossen goederen werkplaats NedTrain
6= uithaalspoor
7= opstelsporen 2x
8= stationsomgeving (fietsenstalling - bushaltes - parkeerplaatsen)
9= scenery (groenvoorziening)
10= achtergrond
Ik ben dus van plan om een digitale modelbaan te bouwen naar Nederlands voorbeeld in H0 tijdperk 3/4/5.
De twee hoofdsporen lopen naar rechts door een natuurlijke omgeving ... paradesporen.
Verder vind ik het leuk om wat te kunnen rangeren.
Graag jullie bevindingen - advies - opmerkingen ...
Ben benieuwd!
Mvg Marco.
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
spoorzeven
Offline
Berichten: 5175
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #1 Gepost op:
11 maart 2019, 21:21:07 »
Om te helpen: in ieder geval twee punten die verbetering behoeven: links rijd je direct van de hoofdbaan naar een zijspoor. Gebeurt normaal nooit. Rechts een Engels wissel in de hoofdbaan. Zeker niet onmogelijk, maar ook dat wordt zoveel mogelijk vermeden.
Gelogd
Groet, Frank
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #2 Gepost op:
11 maart 2019, 21:45:35 »
Hallo Marco,
Een leuk plan! Lekker rustig en de werkplaats is een interessant thema dat je niet zo veel ziet op NL modelbanen.
Ik heb nog wel een paar vragen/opmerkingen:
1. Er is een kopspoortje voor de plan V (nr 2). Maar bij vertrek vanaf dat spoor kom je alleen op het linkerspoor. Er missen aan de rechterkant van het station dus nog overloop wissels zodat de plan V ook op het rechterspoor kan komen.
2. Het uithaalspoor 6 is op deze plek zinloos. Vanaf dit spoor kun je namelijk alleen terug naar het doorgaande spoor (spoor 3 tellend vanaf het stationsgebouw), maar daar kwam je al vandaan. Ik zou een extra wisselverbinding tussen dit doorgaande spoor en het onderste spoor van de werkplaats aanleggen.
3. Het onderste spoor van de werkplaats is nu alleen bereikbaar via een omweg via spoor 7 (en dus via de rechterkant van het station). De genoemde wisselverbinding van punt 2 lost dit ook op.
4. Aan de rechterkant van het station zie ik nog 2 kopsspoortjes. Wat is daar de funktie van?
5. De aansluiting van de rangeersporen op de hoofdbaan: ik ben het hier niet met Frank (Spoorzeven) eens. Het doorgaande spoor is welliswaar een zijspoor, maar dat zou ik zeker direct vanaf de hoofdbaan bereikbaar maken. Anders moet je eerst op 1 van de doorgaande sporen stoppen en via de hoofdbaan rangeren en terugsteken richting rangeergebied.
Het engels wissel in de hoofdbaan zou ik vervangen door 2 enkele wissels, maar dit is niet echt noodzakelijk.
Wel zou ik aan de linkerkant van het station nog overloopwissels toevoegen, zodat je vanaf het doorgaande spoor in je rangeerdeel (wat ik hierboven spoor 3 noemde) ook naar de linkerkant kunt rijden (en op het rechter spoor terecht komt).
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #3 Gepost op:
11 maart 2019, 22:16:26 »
Bedankt al zover voor jullie meedenken en advies!
@Wim opmerking 4> kopspoortjes om rangeerlocjes te parkeren
@Wim opmerking 5 en spoorzeven > help
(is deze situatie niet realistisch?)
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
ArjanB
Offline
Berichten: 1407
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #4 Gepost op:
12 maart 2019, 00:35:18 »
Hoi,
Op zich wel een leukplan,
Wat ik nergens lees zijn op welke afmetingen dit moet komen. Afhankelijk van de afmetingen moet / kan je een keus maken of je gewoone of 3 weg wissels dan wel Engelse wissels gebruikt.
Van spoor 6 zou je ook nog een losplaats of iets dergelijks kunnen maken
Wellk rail materiaal had je in gedachten en probeer ook de trail versie van anyrail eens uit dat helpt goed om te zien of het allemaal past.
Succes
Arjan
Gelogd
NL baan in Canada
(
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.msg3221692419#msg3221692419
)
Dave.......
Online
Berichten: 3842
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #5 Gepost op:
12 maart 2019, 10:37:29 »
Het ligt er aan hoe dicht de wissels bij t station liggen.
Op heel veel emplacementen ga je over een Engels wissel, voor je op de vrije baan komt.
Ze proberen het tegenwoordig bij vernieuwing eruit te laten, maar ze liggen er nog steeds hoor.
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #6 Gepost op:
12 maart 2019, 13:37:51 »
De ideeën van Frank en Wim wat samen gevoegd in een tekeningetje:
waarbij versie 1 of 2 de opties zijn.
Leuk plan. Overigens kan jouw situatie de je geschetst had ook. Uit de boekjes 'Kleine Modelbaanserie' en uit de zelfgeschreven boeken, sprak de
heer Enter
altijd over de doorgaande stationssporen waarbij nooit over afbuigende wissels gereden mocht worden. Maar hij erkende ook dat dit bij station Amersfoort destijds niet het geval was. En nog steeds bij station Hilversum ligt het doorgaande spoor (vanuit en naar Amersfoort) via afbuigend spoor. Het 'nevenspoor' richting Utrecht is rechtuit te bereiden vanuit station Hilversum. Hoe dat komt? Geen idee. Want de spoorlijn richting Amersfoort is al vanaf het begin als doorgaand spoor bedoeld, gezien de
kilometertelling.
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #7 Gepost op:
12 maart 2019, 18:58:13 »
Dank alvast weer voor de feedback en het meedenken ...
De tafel waar ik e.e.a. wil realiseren is een L-vorm met de afmetingen 300x240 cm, de tafeldiepte mag 100 cm worden waarvan 80 cm "in het zicht" en 20 cm "achter de schermen" ... de tafelhoogte denk ik aan 80 cm.
De modelbaan komt onder het schuine dak op de zolder.
Voor de rails denk ik aan Rocoline of Piko ... meningen?
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #8 Gepost op:
12 maart 2019, 21:21:15 »
300 bij 240 in h0? Tsja, dat houdt niet over... Het past wel, maar je krijgt al snel krappe bogen, scherpe wissels en korte (perron)sporen.
Teken het eens op schaal uit en dan zie je waar de schoen gaat knellen.
Qua vorm: ik neem aan dat je aan de binnenkant van de L staat. Maar dan lijkt je schets verkeerd om te zijn. Ik zou verwachten dat de vrije baan dan naar linksvoor "wegdraait" (ipv linksachter zoals in je huidige schets).
Wat betreft rails: Rocoline is prima. Piko ken ik niet, maar ik hoor er ook goede verhalen over. Het is iets groter qua railprofiel.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #9 Gepost op:
12 maart 2019, 21:41:22 »
Hallo Wim,
Ik moet mijn schets idd andersom tekenen maar het idee blijft hetzelfde. Om de bogen niet te krap te maken kan ik onder het schuine dak van de zolder eenvoudig tijdruimte creëren “achter de schermen”. Ik wil zowiezo geen te krappe bogen!
Mvg Marco
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #10 Gepost op:
13 maart 2019, 20:45:50 »
Het liefst zou ik bogen willen van R4 en R5 ...
Aan het perron zie ik graag een loc met 4 passagierswagons ...
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #11 Gepost op:
17 maart 2019, 20:16:40 »
Vervolg ...
Ik heb besloten om geen L-baan te bouwen ... door de ruime bogen ben ik teveel ruimte kwijt om aan het station een mooi lang perron te bouwen.
Daarom denk ik eraan om mijn baan op een tafel van 550x100 cm te realiseren waarbij de twee hoeken van de tafel ruimer gemaakt kunnen worden ...
Hoop dat e.e.a. zoals bedacht dan wel kan gaan lukken?!
Mvg Marco
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: NL 1:87 TP3/4/5
«
Reactie #12 Gepost op:
18 maart 2019, 10:11:22 »
Hallo Marco,
Als je de mogelijkheid hebt om de baan lang en recht te maken, zou ik daar zeker voor gaan. Het maakt het een stuk eenvoudiger om de wisselstraten te plaatsen en ook voldoende lengte te hebben voor perrons.
Kijk ook eens in dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83597.msg3221958769#msg3221958769
Een dubbelsporige baan met een doorgangsstation. Aan de achterzijde een schaduwstation.
Het zichtbare station kun je eenvoudig uitbreiden met de werkplaats.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
NL 1:87 TP3/4/5