Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: NL 1:87 TP3/4/5  (gelezen 4600 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
NL 1:87 TP3/4/5
« Gepost op: 11 maart 2019, 18:59:16 »
Goedenavond mede-modelspoorders,

Tijd om m'n hobby na jaren weer eens op te pakken.

Ik heb een schetstekening gemaakt van het belangrijkste gedeelte van mijn modelbaan, namelijk het stationsgedeelte met opstelsporen en werkplaats ...

1=   stationsgebouw
2=   kopspoor regiotrein (Plan V - Hondekop)
3=   werkplaats NedTrain
4=   tankplaats diesellocs
5=   laden en lossen goederen werkplaats NedTrain
6=   uithaalspoor
7=   opstelsporen 2x
8=   stationsomgeving (fietsenstalling - bushaltes - parkeerplaatsen)
9=   scenery (groenvoorziening)
10= achtergrond

Ik ben dus van plan om een digitale modelbaan te bouwen naar Nederlands voorbeeld in H0 tijdperk 3/4/5.
De twee hoofdsporen lopen naar rechts door een natuurlijke omgeving ... paradesporen.
Verder vind ik het leuk om wat te kunnen rangeren.

Graag jullie bevindingen - advies - opmerkingen ...
Ben benieuwd!

Mvg Marco.

Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2019, 21:21:07 »
Om te helpen: in ieder geval twee punten die verbetering behoeven: links rijd je direct van de hoofdbaan naar een zijspoor. Gebeurt normaal nooit. Rechts een Engels wissel in de hoofdbaan. Zeker niet onmogelijk, maar ook dat wordt zoveel mogelijk vermeden.
Groet, Frank

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2019, 21:45:35 »
Hallo Marco,

Een leuk plan! Lekker rustig en de werkplaats is een interessant thema dat je niet zo veel ziet op NL modelbanen.
Ik heb nog wel een paar vragen/opmerkingen:

1. Er is een kopspoortje voor de plan V (nr 2). Maar bij vertrek vanaf dat spoor kom je alleen op het linkerspoor. Er missen aan de rechterkant van het station dus nog overloop wissels zodat de plan V ook op het rechterspoor kan komen.

2. Het uithaalspoor 6 is op deze plek zinloos. Vanaf dit spoor kun je namelijk alleen terug naar het doorgaande spoor (spoor 3 tellend vanaf het stationsgebouw), maar daar kwam je al vandaan. Ik zou een extra wisselverbinding tussen dit doorgaande spoor en het onderste spoor van de werkplaats aanleggen.

3. Het onderste spoor van de werkplaats is nu alleen bereikbaar via een omweg via spoor 7 (en dus via de rechterkant van het station). De genoemde wisselverbinding van punt 2 lost dit ook op.

4. Aan de rechterkant van het station zie ik nog 2 kopsspoortjes. Wat is daar de funktie van?

5. De aansluiting van de rangeersporen op de hoofdbaan: ik ben het hier niet met Frank (Spoorzeven) eens. Het doorgaande spoor is welliswaar een zijspoor, maar dat zou ik zeker direct vanaf de hoofdbaan bereikbaar maken. Anders moet je eerst op 1 van de doorgaande sporen stoppen en via de hoofdbaan rangeren en terugsteken richting rangeergebied.
Het engels wissel in de hoofdbaan zou ik vervangen door 2 enkele wissels, maar dit is niet echt noodzakelijk.
Wel zou ik aan de linkerkant van het station nog overloopwissels toevoegen, zodat je vanaf het doorgaande spoor in je rangeerdeel (wat ik hierboven spoor 3 noemde) ook naar de linkerkant kunt rijden (en op het rechter spoor terecht komt).

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2019, 22:16:26 »
Bedankt al zover voor jullie meedenken en advies!

@Wim opmerking 4> kopspoortjes om rangeerlocjes te parkeren
@Wim opmerking 5 en spoorzeven > help  ;D (is deze situatie niet realistisch?)

Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2019, 00:35:18 »
Hoi,

Op zich wel een leukplan,

Wat ik nergens lees zijn op welke afmetingen dit moet komen. Afhankelijk van de afmetingen moet / kan je een keus maken of je gewoone of 3 weg wissels dan wel Engelse wissels gebruikt.

Van spoor 6 zou je ook nog een losplaats of iets dergelijks kunnen maken

Wellk rail materiaal had je in gedachten en probeer ook de trail versie van anyrail eens uit dat helpt goed om te zien of het allemaal past.

Succes

Arjan

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2019, 10:37:29 »
Het ligt er aan hoe dicht de wissels bij t station liggen.
Op heel veel emplacementen ga je over een Engels wissel, voor je op de vrije baan komt.

Ze proberen het tegenwoordig bij vernieuwing eruit te laten, maar ze liggen er nog steeds hoor.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8411
    • Rangeerbanen
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2019, 13:37:51 »
De ideeën van Frank en Wim wat samen gevoegd in een tekeningetje:


waarbij versie 1 of 2 de opties zijn.

Leuk plan. Overigens kan jouw situatie de je geschetst had ook. Uit de boekjes 'Kleine Modelbaanserie' en uit de zelfgeschreven boeken, sprak de heer Enter altijd over de doorgaande stationssporen waarbij nooit over afbuigende wissels gereden mocht worden. Maar hij erkende ook dat dit bij station Amersfoort destijds niet het geval was. En nog steeds bij station Hilversum ligt het doorgaande spoor (vanuit en naar Amersfoort) via afbuigend spoor. Het 'nevenspoor' richting Utrecht is rechtuit te bereiden vanuit station Hilversum. Hoe dat komt? Geen idee. Want de spoorlijn richting Amersfoort is al vanaf het begin als doorgaand spoor bedoeld, gezien de kilometertelling.

Groet,
michel

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2019, 18:58:13 »
Dank alvast weer voor de feedback en het meedenken ...
De tafel waar ik e.e.a. wil realiseren is een L-vorm met de afmetingen 300x240 cm, de tafeldiepte mag 100 cm worden waarvan 80 cm "in het zicht" en 20 cm "achter de schermen" ... de tafelhoogte denk ik aan 80 cm.
De modelbaan komt onder het schuine dak op de zolder.
Voor de rails denk ik aan Rocoline of Piko ... meningen?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2019, 21:21:15 »
300 bij 240 in h0? Tsja, dat houdt niet over... Het past wel, maar je krijgt al snel krappe bogen, scherpe wissels en korte (perron)sporen.
Teken het eens op schaal uit en dan zie je waar de schoen gaat knellen.

Qua vorm: ik neem aan dat je aan de binnenkant van de L staat. Maar dan lijkt je schets verkeerd om te zijn. Ik zou verwachten dat de vrije baan dan naar linksvoor "wegdraait" (ipv linksachter zoals in je huidige schets).

Wat betreft rails: Rocoline is prima. Piko ken ik niet, maar ik hoor er ook goede verhalen over. Het is iets groter qua railprofiel.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2019, 21:41:22 »
Hallo Wim,

Ik moet mijn schets idd andersom tekenen maar het idee blijft hetzelfde. Om de bogen niet te krap te maken kan ik onder het schuine dak van de zolder eenvoudig tijdruimte creëren “achter de schermen”. Ik wil zowiezo geen te krappe bogen!

Mvg Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2019, 20:45:50 »
Het liefst zou ik bogen willen van R4 en R5 ...
Aan het perron zie ik graag een loc met 4 passagierswagons ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2019, 20:16:40 »
Vervolg ...

Ik heb besloten om geen L-baan te bouwen ... door de ruime bogen ben ik teveel ruimte kwijt om aan het station een mooi lang perron te bouwen.
Daarom denk ik eraan om mijn baan op een tafel van 550x100 cm te realiseren waarbij de twee hoeken van de tafel ruimer gemaakt kunnen worden ...
Hoop dat e.e.a. zoals bedacht dan wel kan gaan lukken?!

Mvg Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2019, 10:11:22 »
Hallo Marco,
Als je de mogelijkheid hebt om de baan lang en recht te maken, zou ik daar zeker voor gaan. Het maakt het een stuk eenvoudiger om de wisselstraten te plaatsen en ook voldoende lengte te hebben voor perrons.

Kijk ook eens in dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83597.msg3221958769#msg3221958769
Een dubbelsporige baan met een doorgangsstation. Aan de achterzijde een schaduwstation.
Het zichtbare station kun je eenvoudig uitbreiden met de werkplaats.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256