Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 10:16:32
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 10:11:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:07:58
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:25
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:10
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 09:20:14
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 09:13:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:23:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
  

Auteur Topic: NL 1:87 TP3/4/5  (gelezen 5079 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
NL 1:87 TP3/4/5
« Gepost op: 11 March 2019, 18:59:16 »
Goedenavond mede-modelspoorders,

Tijd om m'n hobby na jaren weer eens op te pakken.

Ik heb een schetstekening gemaakt van het belangrijkste gedeelte van mijn modelbaan, namelijk het stationsgedeelte met opstelsporen en werkplaats ...

1=   stationsgebouw
2=   kopspoor regiotrein (Plan V - Hondekop)
3=   werkplaats NedTrain
4=   tankplaats diesellocs
5=   laden en lossen goederen werkplaats NedTrain
6=   uithaalspoor
7=   opstelsporen 2x
8=   stationsomgeving (fietsenstalling - bushaltes - parkeerplaatsen)
9=   scenery (groenvoorziening)
10= achtergrond

Ik ben dus van plan om een digitale modelbaan te bouwen naar Nederlands voorbeeld in H0 tijdperk 3/4/5.
De twee hoofdsporen lopen naar rechts door een natuurlijke omgeving ... paradesporen.
Verder vind ik het leuk om wat te kunnen rangeren.

Graag jullie bevindingen - advies - opmerkingen ...
Ben benieuwd!

Mvg Marco.

Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5633
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #1 Gepost op: 11 March 2019, 21:21:07 »
Om te helpen: in ieder geval twee punten die verbetering behoeven: links rijd je direct van de hoofdbaan naar een zijspoor. Gebeurt normaal nooit. Rechts een Engels wissel in de hoofdbaan. Zeker niet onmogelijk, maar ook dat wordt zoveel mogelijk vermeden.
Groet, Frank

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #2 Gepost op: 11 March 2019, 21:45:35 »
Hallo Marco,

Een leuk plan! Lekker rustig en de werkplaats is een interessant thema dat je niet zo veel ziet op NL modelbanen.
Ik heb nog wel een paar vragen/opmerkingen:

1. Er is een kopspoortje voor de plan V (nr 2). Maar bij vertrek vanaf dat spoor kom je alleen op het linkerspoor. Er missen aan de rechterkant van het station dus nog overloop wissels zodat de plan V ook op het rechterspoor kan komen.

2. Het uithaalspoor 6 is op deze plek zinloos. Vanaf dit spoor kun je namelijk alleen terug naar het doorgaande spoor (spoor 3 tellend vanaf het stationsgebouw), maar daar kwam je al vandaan. Ik zou een extra wisselverbinding tussen dit doorgaande spoor en het onderste spoor van de werkplaats aanleggen.

3. Het onderste spoor van de werkplaats is nu alleen bereikbaar via een omweg via spoor 7 (en dus via de rechterkant van het station). De genoemde wisselverbinding van punt 2 lost dit ook op.

4. Aan de rechterkant van het station zie ik nog 2 kopsspoortjes. Wat is daar de funktie van?

5. De aansluiting van de rangeersporen op de hoofdbaan: ik ben het hier niet met Frank (Spoorzeven) eens. Het doorgaande spoor is welliswaar een zijspoor, maar dat zou ik zeker direct vanaf de hoofdbaan bereikbaar maken. Anders moet je eerst op 1 van de doorgaande sporen stoppen en via de hoofdbaan rangeren en terugsteken richting rangeergebied.
Het engels wissel in de hoofdbaan zou ik vervangen door 2 enkele wissels, maar dit is niet echt noodzakelijk.
Wel zou ik aan de linkerkant van het station nog overloopwissels toevoegen, zodat je vanaf het doorgaande spoor in je rangeerdeel (wat ik hierboven spoor 3 noemde) ook naar de linkerkant kunt rijden (en op het rechter spoor terecht komt).

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #3 Gepost op: 11 March 2019, 22:16:26 »
Bedankt al zover voor jullie meedenken en advies!

@Wim opmerking 4> kopspoortjes om rangeerlocjes te parkeren
@Wim opmerking 5 en spoorzeven > help  ;D (is deze situatie niet realistisch?)

Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #4 Gepost op: 12 March 2019, 00:35:18 »
Hoi,

Op zich wel een leukplan,

Wat ik nergens lees zijn op welke afmetingen dit moet komen. Afhankelijk van de afmetingen moet / kan je een keus maken of je gewoone of 3 weg wissels dan wel Engelse wissels gebruikt.

Van spoor 6 zou je ook nog een losplaats of iets dergelijks kunnen maken

Wellk rail materiaal had je in gedachten en probeer ook de trail versie van anyrail eens uit dat helpt goed om te zien of het allemaal past.

Succes

Arjan

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #5 Gepost op: 12 March 2019, 10:37:29 »
Het ligt er aan hoe dicht de wissels bij t station liggen.
Op heel veel emplacementen ga je over een Engels wissel, voor je op de vrije baan komt.

Ze proberen het tegenwoordig bij vernieuwing eruit te laten, maar ze liggen er nog steeds hoor.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8943
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #6 Gepost op: 12 March 2019, 13:37:51 »
De ideeën van Frank en Wim wat samen gevoegd in een tekeningetje:


waarbij versie 1 of 2 de opties zijn.

Leuk plan. Overigens kan jouw situatie de je geschetst had ook. Uit de boekjes 'Kleine Modelbaanserie' en uit de zelfgeschreven boeken, sprak de heer Enter altijd over de doorgaande stationssporen waarbij nooit over afbuigende wissels gereden mocht worden. Maar hij erkende ook dat dit bij station Amersfoort destijds niet het geval was. En nog steeds bij station Hilversum ligt het doorgaande spoor (vanuit en naar Amersfoort) via afbuigend spoor. Het 'nevenspoor' richting Utrecht is rechtuit te bereiden vanuit station Hilversum. Hoe dat komt? Geen idee. Want de spoorlijn richting Amersfoort is al vanaf het begin als doorgaand spoor bedoeld, gezien de kilometertelling.

Groet,
michel

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #7 Gepost op: 12 March 2019, 18:58:13 »
Dank alvast weer voor de feedback en het meedenken ...
De tafel waar ik e.e.a. wil realiseren is een L-vorm met de afmetingen 300x240 cm, de tafeldiepte mag 100 cm worden waarvan 80 cm "in het zicht" en 20 cm "achter de schermen" ... de tafelhoogte denk ik aan 80 cm.
De modelbaan komt onder het schuine dak op de zolder.
Voor de rails denk ik aan Rocoline of Piko ... meningen?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #8 Gepost op: 12 March 2019, 21:21:15 »
300 bij 240 in h0? Tsja, dat houdt niet over... Het past wel, maar je krijgt al snel krappe bogen, scherpe wissels en korte (perron)sporen.
Teken het eens op schaal uit en dan zie je waar de schoen gaat knellen.

Qua vorm: ik neem aan dat je aan de binnenkant van de L staat. Maar dan lijkt je schets verkeerd om te zijn. Ik zou verwachten dat de vrije baan dan naar linksvoor "wegdraait" (ipv linksachter zoals in je huidige schets).

Wat betreft rails: Rocoline is prima. Piko ken ik niet, maar ik hoor er ook goede verhalen over. Het is iets groter qua railprofiel.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #9 Gepost op: 12 March 2019, 21:41:22 »
Hallo Wim,

Ik moet mijn schets idd andersom tekenen maar het idee blijft hetzelfde. Om de bogen niet te krap te maken kan ik onder het schuine dak van de zolder eenvoudig tijdruimte creëren “achter de schermen”. Ik wil zowiezo geen te krappe bogen!

Mvg Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #10 Gepost op: 13 March 2019, 20:45:50 »
Het liefst zou ik bogen willen van R4 en R5 ...
Aan het perron zie ik graag een loc met 4 passagierswagons ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #11 Gepost op: 17 March 2019, 20:16:40 »
Vervolg ...

Ik heb besloten om geen L-baan te bouwen ... door de ruime bogen ben ik teveel ruimte kwijt om aan het station een mooi lang perron te bouwen.
Daarom denk ik eraan om mijn baan op een tafel van 550x100 cm te realiseren waarbij de twee hoeken van de tafel ruimer gemaakt kunnen worden ...
Hoop dat e.e.a. zoals bedacht dan wel kan gaan lukken?!

Mvg Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: NL 1:87 TP3/4/5
« Reactie #12 Gepost op: 18 March 2019, 10:11:22 »
Hallo Marco,
Als je de mogelijkheid hebt om de baan lang en recht te maken, zou ik daar zeker voor gaan. Het maakt het een stuk eenvoudiger om de wisselstraten te plaatsen en ook voldoende lengte te hebben voor perrons.

Kijk ook eens in dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83597.msg3221958769#msg3221958769
Een dubbelsporige baan met een doorgangsstation. Aan de achterzijde een schaduwstation.
Het zichtbare station kun je eenvoudig uitbreiden met de werkplaats.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256