Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0  (gelezen 31331 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #120 Gepost op: 07 januari 2022, 16:13:10 »
antwoord 1: niet teveel soldeer gebruiken.
antwoord 2: bovenste bladveer ombuigen.

opmerking 1: die "dingen"'
- ze zijn er in diverse soorten en maten (ook in model)
- wat vast zit aan het frame: veerhandjes
- wat tussen de veerhandjes en lamellen/veerbladen zit: veerschalmen of veerschakels
- in de veerschalmen/veerschakels zitten de 2 veerbouten.

Als je het niet probeert, dan weet je het niet. En al doende leert men. Zonder mislukkingen kom je niet verder.
ik moet ook alles uitvinden en vaak een nachtje over slapen.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2022, 19:11:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #121 Gepost op: 07 januari 2022, 19:07:29 »
@Arnout.
Hoe maak ik de veerbladen aan de schalmen?... zo dus.


Omvouwen,


Doorsteken,


Op maat afknippen,


Rondknijpen met een tang,


Klaar. :D

De messingdraad naar beneden kan er af, maar kan je ook gebruiken als geleider voor een echt verticaal bewegende aspot en een in starre positie blijvend veerpakket. Dan moet je in de aspot een gaatje in boren (als het kan). Alles moet dan wel soepel lopen.... succes.

Dan heb je een heel pakket waarbij de maat "a" groter is dan de gewenste maat "b". Het teveel "c" wordt voor het grootste deel verkleind door het gewicht van de wagen, maar hoeveel? Triall and Error. Alle pakketten vastzetten aan de stelbalk en kijken waar je eventueel een onderlegplaatje tussen veerpakket en aspot moet gebruiken  of het veerpakket iets verbuigen en/of de veerhandjes verplaatsen. Alles kan helpen, als de wielen dan ook maar ALLE 4 vlak staan. Een glasplaat er onder is ideaal. Geen wiebeldwobbel of klapperdeklap...... succes.



« Laatst bewerkt op: 07 januari 2022, 19:19:51 door FritsT »

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #122 Gepost op: 07 januari 2022, 19:38:17 »
Ok. Nu begrijp ik het en ook waarom je de bovenste strip zelf langer maakt. Eigenlijk zit hij dus gewoon om de schalm heen gebogen.

Dat gaatje boren in de Aspot moet wel lukken. Even kijken of dat past met de lagertjes die ik heb besteld.

De rest begrijp ik wel dan.

Gr Arnout

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #123 Gepost op: 07 januari 2022, 19:48:53 »
Ik ben nog niet klaar.......

En dat is nummer 1 voor vanavond.


Het solderen van de veerhandjes is ook iets wat je moet weten.
Je begint met de stelbalk voor te vertinnen en een ietsje soldeer op het BUITENSTE vlak van de veerhand. De binnenste blijft maagdelijk schoon. Als je dat wel doet staat dat ding onherroepelijk scheef en gaat als tzt los.
Maar goed,  je soldeert de eerste TIJDELIJK vast en controleert dan of het veerpakket in het midden van de aspotgeleider uitkomt. Zo niet dan ga je schuiven totdat dat het geval is. En natuurlijk strak aantrekken tussen beiden veerhanden.

Laat ook duidelijk zijn dat hier "plakken" met soldeer funest is. Dat gaat los. De uiteindelijk soldeerverbinding moet VLOEIEN (met de vlam) en daarbij heel goed uitkijken dat omringende solderingen (treeplank en balken) niet loslaten.

Succes, maar de aanhouder wint.



Nu ben ik wel klaar...met het college, maar nog niet met de montage  ;D
en wie het anders doet..ook goed, als het maar veert en op de rails staat.

9924
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2022, 19:51:15 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #124 Gepost op: 07 januari 2022, 20:00:46 »
Dank voor deze info! (y) Was voor mij altijd een lastig iets.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #125 Gepost op: 08 januari 2022, 02:37:25 »
pffoe de flens van het wiel raakt de balk ook maar net niet zeg ::)
mss is de balk later aan de bodemplaat solderen iets veiliger?
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2022, 02:39:09 door roadster36 »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #126 Gepost op: 08 januari 2022, 09:01:14 »
Maar 'net niet' is wel voldoende  ;D
Hopelijk veert de wagen straks niet (te veel) in zodat de wielen de balken net wèl raken...
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #127 Gepost op: 08 januari 2022, 10:43:12 »
Beetje vertrouwen in de modelbouwer.....

Foto is gemaakt voordat de (buffer)hoogte van de bak was bepaald. Dat is nu gedaan.
Je gebruikt hem niet vaak, maar de hoogtemeter is toch wel een heel erg makkelijk stuk gereedschap


De aspotten bieden de mogelijkheid om achter de vulopening een strip te overbrugging van maatverschillen aan te brengen. Zo kan je dus ook de eventuele verschillen in afmeting van een gebogen veerpakket mooi wegwerken. Bij 1 aspot moest er een strip 1mm dik en bij 3 andere 0,5 bij. Buigen van de individuele lamellen had ik bij het eerste veerpakket ook anders gedaan dan bij de latere 3 en dat merk je op zo'n moment dan.
En dan ziet het ineens heel anders uit.


« Laatst bewerkt op: 08 januari 2022, 10:47:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #128 Gepost op: 08 januari 2022, 11:00:34 »
Bij iedere wagen kunnen de vormen van de veerpakketten verschillen en daarom vul je bij de ene meer op dan bij de andere.  Of helemaal niet, kan ook.

Vorig bouwproject, SS-AB 83


Deze wagen,


En er zijn gevallen waarbij je er niet aan ontkomt om de balk (deels) weg te laten. Het blijft modelbouw en concessies aan een constructie komen voor.  ;D


Bovenstaande foto is een detailopname van deze.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2022, 11:13:22 door FritsT »

jumbo747

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #129 Gepost op: 08 januari 2022, 19:19:08 »




De eerste stappen bij de montage van het latjesrijtuig:
Per coupe moeten 7 gietstukken (scharnieren, slot, grendel, ontluchter en deurstopper), 6 stukken draad (0,3/0,6/0,8 mm) en 3 3D-geprinte delen (regengoot en raamlijsten) per zijkant worden gemonteerd. Dat staat garant voor vele uren bouwplezier. Op de etsplaat ondekte ik vijf tekenfouten, die ik helaas in de papierprint niet had gezien: bij de eerste, tweede en vierde deur ontbreekt links, en bij de achtste deur rechts een naad tussen de latjes. Ook zijn de daklijsten niet lang genoeg (ca. 3 mm te kort); dat is met 0,5 mm plaat of strip op te lossen. Verder past alles perfect, veel dank aan Edwin en John voor het tekenen! Misschien komt er nog een 2e versie..., dan wellicht zonder de ramen naast het closet en de kopwanden (dit materieel was er dus in verschillende varianten, wat leuk is). Ik heb het tweede printboompje van Shapeways niet gebruikt en heb de zes lange hoeklijsten onder de ramen van 1x1 mm hoekprofiel gemaakt: afvijlen op 0,9 mm breedte en de rest volgens de printversie. Ziet er precies hetzelfde uit.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #130 Gepost op: 08 januari 2022, 19:28:08 »
Het "leukste" werkje van de hele bouw. Ben blij dat het geen C11 is al ligt er nog een C8 ( jawel, die "latjes",  met al die kleine gietdelen, van de bouwer hierboven) op de plank. Maar Michiel..ziet er goed uit. Hoeveel uur?
Draad 0.7 buigen buigen buigen buigen en nog eens buigen.


Een heel eind op weg.


Gaten zijn exact (of net iets minder) geboord. Vandaar de afgeslepen punten om de draad door te drukken en er geen soldeer kan doorvloeien.
Maar al die draden met scherpe punten moeten ook weer worden afgewerkt... Nog wel even bezig.
Nee.... ik heb me NOG niet geprikt.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #131 Gepost op: 08 januari 2022, 20:00:14 »



@jumbo 747
Ik wil de "latjes" dus ook gaan maken (met al die gietdelen). Ben jij al zaken tegengekomen waarvan je zegt..dat is handig voor een volgende bouwer om te weten vóórdat....

Heb jij nu coupé voor coupé afgewerkt of onderdeel voor onderdeel ?

gr. Frits.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2022, 20:12:18 door FritsT »

jumbo747

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #132 Gepost op: 08 januari 2022, 21:08:45 »
Volgende ervaringen en tips kan ik met je delen:
- Neem een losse zijwand en werk coupé na coupé af. Start met de deurrand. Maak die uit 0,6 mm draad en vijl de achterkant plat, dat ziet er beter uit. Met soldeerpasta en een weerstandsoldeerapparaat wordt die als eerste bevestigd.

- Helaas zijn de gaten voor de scharnieren rond en niet rechthoekig (bij enkele HSM etsplaten zijn die gelukkig wel rechthoekig). Boor ernaast twee nieuwe gaatjes met 0,4 mm en met een klein freesje uit de losse pols en een kleine vijl moet een passende opening ontstaan. Ook kan de deurlijst ter hoogte van de scharnieren iets smaller gevijld worden (voordat deze gesoldeerd wordt). Na herhaaldelijk meten, passen en vijlen worden de scharnieren met tin aan de achterkant gefixeerd. Dit lukt alleen met veel tijd en geduld.

- Bij de grendel de deurlijst aan de voorkant iets wegvijlen, dan past hij er mooi overheen. Bij het slot is de sleuf dieper, die past goed over de deurlijst. Alles met soldeerpasta en een weerstandsoldeerapparaat bevestigen.

- De ontlucher is te dik geworden, dus aan de achterkant minstens 0,4 mm afvijlen; ook dit gietstuk met soldeerpasta bevestigen.

- De horizontale handgrepen (0,6 mm) onder de ramen steken 2,2 en de verticale 2,7 mm uit. Met een normale soldeerbout (50 W) aan de binnenkant solderen.

- De kop- en zijwanden zijn recht en daardoor onstaat een strakke bak (makkelijker te monteren dan gebogen zijwanden). Die worden ook met de bout en tin verbonden, nadat alle coupé's van buiten afgewerkt zijn. De bakbreedte binnen is 62,0 en buiten 63,0 mm, zowel onder als boven. Uit 1,0 mm plaat moet nog een bodem gemaakt (293,5 x 62,0 mm) worden. Het toekomstige dak (0,5 mm plaat) heeft de afmetingen 302 x 69 mm en moet licht bol gerold worden.

- De varkensstaartjes zijn uit 0,3 mm draad, dat eerst recht in de wand gesoldeerd wordt en vervolgens over een 0,8 mm draad rond gebogen wordt. Daarna op de juiste lengte afknippen.
(alle maten en tips zijn vrijblijvend)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #133 Gepost op: 09 januari 2022, 01:34:37 »
Mooi werk Michiel,
Een lijstje waar welke gietdelen te koop zijn lijkt me ook reuze handig  (y)
gr Jan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0
« Reactie #134 Gepost op: 09 januari 2022, 10:50:12 »
En daar is het telkens weer terugkerende dilemma..de onderkant. Maak ik het wel of niet en als ik het maak waarmee? Alles tot in perfectie in 3D tekenen en laten gieten (veel werk en kostbaar) of gebruiken wat voorhanden is. Meestal doe ik dat laatste en maak een onderkant die schematisch klopt maar dat was het dan ook.

Deze wagen is voor mij op dit ogenblijk zeker geen uitdagend project (meer tijdvulling tot de Maffei er in). Er nu extra moeite en geld in stoppen?..nee. Dus ook nu weer een buis uit de kast met deksels van een (Duitse?) lok. Hulpcylinder uit het jaar nul en van twee remcylinders maak ik  straks een enkele exemplaar.


10376
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 10:55:51 door FritsT »