Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Nieuw Vlieringen  (gelezen 9566 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Nieuw Vlieringen
« Gepost op: 08 maart 2019, 20:58:43 »
Hallo,

Na jaren van rust ben ik aan een nieuwe treinbaan begonnen, Nieuw Vlieringen.


De sporen kunnen tegen het dak aan niet recht lopen, want daar zitten twee dakspanten.

De eerste meters spoor liggen nu nog los.



Drie wissels van Lima en een van Mehano. Sommige wagons ontsporen als ze het Lima wissel moeten open rijden, dus alle wissels moeten elektrisch zijn en in paren geschakeld worden.
Vanmiddag heb ik twee locomotieven over de zelf gemaakte wisselstraat laten rijden en het ging prima.
Het mooie is, dat ik de Lima wissels niet hoef te verven met roest kleur, want ze zijn al oud en verroest.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2019, 21:03:32 door Stuurman Wil. Reden: slingers in het dubbelspoor verklaard »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2019, 21:48:19 »
Interessant baanplan met aardig wat mogelijkheden. Je zou nog kunnen overwegen om de sporen tussen de "dakspantslingers" recht te leggen. Ik denk dat die slingers anders voor een onrustig beeld in de treinenloop gaan zorgen.
Oeps!

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2019, 00:01:04 »
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar je kunt niet can de buitenste omloop naar de binnenste. Je mist 2 wissels.

Mvg Bas

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2019, 09:44:11 »
Rechtsonder zit een wissel waarmee je van buitenspoor naar binnenspoor kan. 't Is wel de enige wissel waar dit kan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2019, 10:25:44 »
Hey Wil, ik heb geprobeerd wat aan te passen in jouw schets. De sporen zodanig leggen hetgeen Niekleair ook bedoeld. Dan loopt de treinenloop rustiger en realistischer.


Vriendelijke groet,  Kees. ( NS Blokpost 54 Bruntendijk )
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2019, 12:04:23 »
hallo allemaal,

Kees, als ik de sporen tussen de spanten recht maak, ben ik die tafelruimte kwijt.
De minimale hoogte voor elektrische locomotieven is 7 cm. Ja, ik weet het, dat het 10 cm zou moeten zijn. Dat komt door de bovenleiding masten.
Meten is weten en met de pantograaf half ingedrukt is het maar 7 cm. Huizen en bomen zijn hoger. Dan maar een enkele bovenleiding draad ipv dubbel.
Op mijn vorige treinbaan lagen veel sporen recht over vijf meter en dat vond ik maar saai.

Bas, ik rij met Nederlandse treinen, dus de treinen gaan niet naar het andere spoor, maar blijven rechts rijden. Via twee bochtwissels en een gewoon wissel kan ik naar het rangeer terrein. Ik kan altijd nog bij het rangeer terrein een driehoek maken met twee wissels.

De dalende sporen vond ik toch wat te steil, dus ga ik met twee andere sporen omlaag.


Het station komt onder "nieuw" te staan. De twee buitenste sporen krijgen perrons voor de stoptreinen. De twee binnenste sporen zijn voor de intercity's, goederentreinen en de hoge snelheid treinen.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2019, 12:57:22 »
Ik ben het zoooo enorm zat om bij elke treinbaan bouwen steeds maar weer de reken machine te moeten gebruiken om de hellingen, de stijging of daling in procenten en de pilaar hoogte te moeten uit rekenen.
Dus ik heb en excel bestand gemaakt, die zelf rekenend is.
Het is de bedoeling, dat alleen de groen vakjes in gevuld worden
Dus je wilt weten welke afstand je nodig hebt bij 4% om 10 cm hoogte verschil te bereiken. Dan vul je 4 in B4 en 10 in B8 het antwoord staat inB7
Wil je weten welke hoogte je bereikt met je beschikbare afstand en je gewenste percentage helling. Vul B4 in en B6 en je bereikte hoogte staat in B9
Wil je over een bepaalde afstand en je gewenste hoogte weten wat de hellings percentage dan wordt/
Dan vul je gewenste hoogte in B10 en de afstand in B6 en dan staat de helling percentage in B5



Het is om het even, welke gegevens je gebruikt, maar vul de uitkomst dan wel in in het leeg gelaten vakje.

Rijen 17 t/m 26 geven links de afstanden aanwaar de ondersteuning per centimeter moet komen.
Rechts wordt de hoogte berekend voor elke afstand. Is handig bijvoorbeeld om de ondersteuning op de spanten te plaatsen,dan weet je hoe hoog je ze moet maken.

(In de vakjes B17 tot en met B26 moet je effe =B33, =B34 t/m B42 invullen.
In de vakjes G17 tot en met G26 moet je effe =C33, =C34 t/m C42 invullen.)

Dit bericht mag naar de encyclopedie verplaatst worden.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2019, 18:39:52 »
Om wat makkelijker bij het rangeer terrein te komen zal ik twee extra wissels plaatsen.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2019, 19:07:14 »
Het is wel een "keer-driehoek" weet niet hoe lang de treinen zijn die er moeten rangeren.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2019, 09:20:47 »
Hallo allemaal,

Andere klussen hadden prioriteit, dus mijn hobby lag even stil.
De keer driehoek is alleen voor locomotieven.

De excel helling hulp heb ik wat aangepast en het is heel prettig werken ermee.




Het vakje "niveau boven/onder " heb ik blauw gemaakt, omdat het niet met de helling berekening mee doet.
Ik wil de sporen 11,1 cm onder de bovenkant van niveau "0 " leggen.
Hoeveel meter spoor heb ik dan nodig met de berekende hellinghoek om dat te bereiken.
In het blauwe vak achter "niveau boven/onder" vul ik 11,1 in en in het groene vak "E 29" veranderde
ik het getal net zolang tot er in het blauwe vak "I 29 " 0,0 verscheen. Heel handig.

De uitkomsten schrijf ik op een papiertje, meet de hoogtes af op een stukkie hout en ben snel klaar met zagen.
De plekken, waar de houtjes moeten komen, heb ik ook gemerkt en een klodder lijm erop en klaar!

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2019, 14:59:50 »
De berekeningen van de Helling hulp  in de praktijk gemaakt.

Het bovenste spoor is 1,1 cm gedaald.
Het andere spoor is 1,5 cm gedaald


Het meest linkse spoor met de brede schilders tape begint op -1,1 cm en eindigt met een boog 9,3 cm onder bovenkant tafel.
Het touwtje in het midden meet 237 cm en samen met de 38 cm vande andere tafel is dat 275 cm, dat samen met de hoogte 9,3 cm een helling hoek van 3,382% geeft.
Het touwtje onder de groene schilders tape meet 154 cm, dat samen met de 38 cm van de andere tafel 192 cm oplevert.
Waar het touwtje ophoud is de pilaar 1,6 cm, dus 9,3 cm- 1,6 cm is  7,7 cm moet het spoor dalen en dat is 4,01% dalingshoek.

Zonder mijn Helling hulp zou ik niet zo'n gelijkmatige helling gekregen hebben en veel langer bezig zijn geweest. ;D

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2019, 15:31:12 »
Dat ziet er indrukwekkend uit! Ben benieuwd hoe het straks op de baan ligt met rails en zo  (y)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2019, 14:54:22 »
Hallo allemaal,



Zo komt het er ongeveer uit te zien. Ik ben nog nixkscz verder, want ik heb last van mijn voet.
Ik wordt geopereerd, waarbij de orthopaedist een zenuw eruit haalt.
Dinsdag naar de anesthesist om de verdoving te bespreken.

Ik heb wel na kunnen denken hoe ik de hinohara kruiswissels wil aansluiten.



Zo gaat het worden. Ik druk beide schema's (voor Roco en voor Shinohara) af, zodat ik hopelijkgeen fout maak met draadjes solderen.
De twee relais zijn Roco relais.

Verder verveel ik mij niet tijdens de eerste maand van mijn pensioen.
Honderd meter beukhaag heb ik gesnoeid. Moet ik ook de takken op ruimen? Ja, ook de afgesnoeide takken op ruimen.
Grasmaaien, conifeerhaag snoeien, in de paarden paddocks mest ruimen, geiten lammeren de fles geven, waterbakken voor de paarden vullen, onkruid wieden, plantjes planten, boodschappen doen, hond uitlaten en paardenbloemen uitsteken in de schapenwei. (daar kon de loonwerker niet bij met zijn sproeimachine.) Ik heb het nog drukker dan met mijn werk, maar dat heb ik ook van andere gepensioneerden gehoord.

In de seconden die over zijn hobby ik aan mijn treinbaan, maar nu eerst naar Max kijken hoe die het doet in Monaco

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2019, 22:51:18 »
Hallo,

De elektriciteit draadjes zitten aan mijn kruiswissels gesoldeerd en het werkt met de ompool schakelaars van de wisselaandrijvingen.



Deze heeft koperen rails en de draadjes zijn al een beetje netjes.



Deze is met nikkelzilver rails en de draadjes moet ik nog netter doen.


Door de soldeer vloeistof zat er verontreiniging tussen de soldeer lippen van de wissel aandrijving. Ja,ik weet dat je als je soldeer vloeistof gebruikt, dat je dat altijd met water en zeep moet schoonaken. Hier gaat het om elektrische aandrijvingen, die ik niet in een sopje van water en zeep wilde doen.
Ik heb de isolatie strookjes met een mesje schoon gekrabt en nu gaat de stroom niet onbedoeld via de vervuiling naar de andere soldeerlip.



Voor mijn elektronisch blok systeem is het belangrijk, dat het goed werkt.
Zonder doorslijpen van de rails heb ik 120 cm voor langzaam afremmen en optrekken. Zie bovenste situatie met rood en zwart.
Dan is het niet echt langzaam afremmen en langzaam optrekken.
Met doorslijpen heb ik minimaal 2 x 46 cm erbij, maar zelfs nog meer lengte, want de isolatie raillasjes hoeven niet persé aan de kruiswissels.



Zo is het voor acht verschillende routes wel langzaam afremmen en langzaam optrekken en er kan met verschillende snelheden over de twee sporen van het kruiswissels gereden worden, als alle wissels op rechtdoor staan.

Het is veel te warm om op de vliering aan de modeltreinbaan te hobbyen.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 13:00:37 door Stuurman Wil »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2019, 00:09:47 »
Hallo,

De rechter kant van mijn baan ontwerp beviel me niet. Gelukkig heb ik daar nog niets gezaagd.


Ik vind het te druk.


Dit vind ik mooier. Twee sporen gaan omhoog over de station sporen en twee sporen gaan onder de tafel naar de andere kant.



Een keerlus boven de tafel en via dat spoor kan ik achteruit naar de opstelsporen.



Zo ziet het er onder de tafel uit. daar is rechts de tegenover gestelde keerlus.

De trein, die bij "A" onder de tafel rijdt, komt er bij "D" uit de tunnel boven de tafel.
Als ik géén wissels schakel, dan rijden de treinen de ene keer langs het perron en bij het volgende rondje boven tafel over de middelste sporen van het station.

Groetjes
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er