BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Wil uit ZO drenthe op 08 maart 2019, 20:58:43

Titel: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 08 maart 2019, 20:58:43
Hallo,

Na jaren van rust ben ik aan een nieuwe treinbaan begonnen, Nieuw Vlieringen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-echt_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-echt_1.jpg)

De sporen kunnen tegen het dak aan niet recht lopen, want daar zitten twee dakspanten.

De eerste meters spoor liggen nu nog los.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstraat-Lima-en-Mehano_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstraat-Lima-en-Mehano_1.jpg)

Drie wissels van Lima en een van Mehano. Sommige wagons ontsporen als ze het Lima wissel moeten open rijden, dus alle wissels moeten elektrisch zijn en in paren geschakeld worden.
Vanmiddag heb ik twee locomotieven over de zelf gemaakte wisselstraat laten rijden en het ging prima.
Het mooie is, dat ik de Lima wissels niet hoef te verven met roest kleur, want ze zijn al oud en verroest.

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Niekleair op 08 maart 2019, 21:48:19
Interessant baanplan met aardig wat mogelijkheden. Je zou nog kunnen overwegen om de sporen tussen de "dakspantslingers" recht te leggen. Ik denk dat die slingers anders voor een onrustig beeld in de treinenloop gaan zorgen.
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Hlv53 op 09 maart 2019, 00:01:04
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar je kunt niet can de buitenste omloop naar de binnenste. Je mist 2 wissels.

Mvg Bas
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: VFR op 09 maart 2019, 09:44:11
Rechtsonder zit een wissel waarmee je van buitenspoor naar binnenspoor kan. 't Is wel de enige wissel waar dit kan.
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 09 maart 2019, 10:25:44
Hey Wil, ik heb geprobeerd wat aan te passen in jouw schets. De sporen zodanig leggen hetgeen Niekleair ook bedoeld. Dan loopt de treinenloop rustiger en realistischer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-echt_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-echt_1_1.jpg)

Vriendelijke groet,  Kees. ( NS Blokpost 54 Bruntendijk )
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 12 maart 2019, 12:04:23
hallo allemaal,

Kees, als ik de sporen tussen de spanten recht maak, ben ik die tafelruimte kwijt.
De minimale hoogte voor elektrische locomotieven is 7 cm. Ja, ik weet het, dat het 10 cm zou moeten zijn. Dat komt door de bovenleiding masten.
Meten is weten en met de pantograaf half ingedrukt is het maar 7 cm. Huizen en bomen zijn hoger. Dan maar een enkele bovenleiding draad ipv dubbel.
Op mijn vorige treinbaan lagen veel sporen recht over vijf meter en dat vond ik maar saai.

Bas, ik rij met Nederlandse treinen, dus de treinen gaan niet naar het andere spoor, maar blijven rechts rijden. Via twee bochtwissels en een gewoon wissel kan ik naar het rangeer terrein. Ik kan altijd nog bij het rangeer terrein een driehoek maken met twee wissels.

De dalende sporen vond ik toch wat te steil, dus ga ik met twee andere sporen omlaag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-echt-versie-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-echt-versie-2.jpg)

Het station komt onder "nieuw" te staan. De twee buitenste sporen krijgen perrons voor de stoptreinen. De twee binnenste sporen zijn voor de intercity's, goederentreinen en de hoge snelheid treinen.

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 13 maart 2019, 12:57:22
Ik ben het zoooo enorm zat om bij elke treinbaan bouwen steeds maar weer de reken machine te moeten gebruiken om de hellingen, de stijging of daling in procenten en de pilaar hoogte te moeten uit rekenen.
Dus ik heb en excel bestand gemaakt, die zelf rekenend is.
Het is de bedoeling, dat alleen de groen vakjes in gevuld worden
Dus je wilt weten welke afstand je nodig hebt bij 4% om 10 cm hoogte verschil te bereiken. Dan vul je 4 in B4 en 10 in B8 het antwoord staat inB7
Wil je weten welke hoogte je bereikt met je beschikbare afstand en je gewenste percentage helling. Vul B4 in en B6 en je bereikte hoogte staat in B9
Wil je over een bepaalde afstand en je gewenste hoogte weten wat de hellings percentage dan wordt/
Dan vul je gewenste hoogte in B10 en de afstand in B6 en dan staat de helling percentage in B5

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helling-hulp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helling-hulp.jpg)

Het is om het even, welke gegevens je gebruikt, maar vul de uitkomst dan wel in in het leeg gelaten vakje.

Rijen 17 t/m 26 geven links de afstanden aanwaar de ondersteuning per centimeter moet komen.
Rechts wordt de hoogte berekend voor elke afstand. Is handig bijvoorbeeld om de ondersteuning op de spanten te plaatsen,dan weet je hoe hoog je ze moet maken.

(In de vakjes B17 tot en met B26 moet je effe =B33, =B34 t/m B42 invullen.
In de vakjes G17 tot en met G26 moet je effe =C33, =C34 t/m C42 invullen.)

Dit bericht mag naar de encyclopedie verplaatst worden.

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 17 maart 2019, 18:39:52
Om wat makkelijker bij het rangeer terrein te komen zal ik twee extra wissels plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-echt-driehoek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-echt-driehoek.jpg)
Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Cor Bos op 17 maart 2019, 19:07:14
Het is wel een "keer-driehoek" weet niet hoe lang de treinen zijn die er moeten rangeren.
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 29 maart 2019, 09:20:47
Hallo allemaal,

Andere klussen hadden prioriteit, dus mijn hobby lag even stil.
De keer driehoek is alleen voor locomotieven.

De excel helling hulp heb ik wat aangepast en het is heel prettig werken ermee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helling-hulp-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helling-hulp-2.jpg)


Het vakje "niveau boven/onder " heb ik blauw gemaakt, omdat het niet met de helling berekening mee doet.
Ik wil de sporen 11,1 cm onder de bovenkant van niveau "0 " leggen.
Hoeveel meter spoor heb ik dan nodig met de berekende hellinghoek om dat te bereiken.
In het blauwe vak achter "niveau boven/onder" vul ik 11,1 in en in het groene vak "E 29" veranderde
ik het getal net zolang tot er in het blauwe vak "I 29 " 0,0 verscheen. Heel handig.

De uitkomsten schrijf ik op een papiertje, meet de hoogtes af op een stukkie hout en ben snel klaar met zagen.
De plekken, waar de houtjes moeten komen, heb ik ook gemerkt en een klodder lijm erop en klaar!

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 31 maart 2019, 14:59:50
De berekeningen van de Helling hulp  in de praktijk gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opritten-links-2-640x413.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opritten-links-2-640x413.jpg)
Het bovenste spoor is 1,1 cm gedaald.
Het andere spoor is 1,5 cm gedaald

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opritten-links-640x564.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opritten-links-640x564.jpg)
Het meest linkse spoor met de brede schilders tape begint op -1,1 cm en eindigt met een boog 9,3 cm onder bovenkant tafel.
Het touwtje in het midden meet 237 cm en samen met de 38 cm vande andere tafel is dat 275 cm, dat samen met de hoogte 9,3 cm een helling hoek van 3,382% geeft.
Het touwtje onder de groene schilders tape meet 154 cm, dat samen met de 38 cm van de andere tafel 192 cm oplevert.
Waar het touwtje ophoud is de pilaar 1,6 cm, dus 9,3 cm- 1,6 cm is  7,7 cm moet het spoor dalen en dat is 4,01% dalingshoek.

Zonder mijn Helling hulp zou ik niet zo'n gelijkmatige helling gekregen hebben en veel langer bezig zijn geweest. ;D

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Rondje_HO op 31 maart 2019, 15:31:12
Dat ziet er indrukwekkend uit! Ben benieuwd hoe het straks op de baan ligt met rails en zo  (y)
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 26 mei 2019, 14:54:22
Hallo allemaal,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190311_135834.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190311_135834.jpg)

Zo komt het er ongeveer uit te zien. Ik ben nog nixkscz verder, want ik heb last van mijn voet.
Ik wordt geopereerd, waarbij de orthopaedist een zenuw eruit haalt.
Dinsdag naar de anesthesist om de verdoving te bespreken.

Ik heb wel na kunnen denken hoe ik de hinohara kruiswissels wil aansluiten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Shinohara-bedrading-jpg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Shinohara-bedrading-jpg.jpg)

Zo gaat het worden. Ik druk beide schema's (voor Roco en voor Shinohara) af, zodat ik hopelijkgeen fout maak met draadjes solderen.
De twee relais zijn Roco relais.

Verder verveel ik mij niet tijdens de eerste maand van mijn pensioen.
Honderd meter beukhaag heb ik gesnoeid. Moet ik ook de takken op ruimen? Ja, ook de afgesnoeide takken op ruimen.
Grasmaaien, conifeerhaag snoeien, in de paarden paddocks mest ruimen, geiten lammeren de fles geven, waterbakken voor de paarden vullen, onkruid wieden, plantjes planten, boodschappen doen, hond uitlaten en paardenbloemen uitsteken in de schapenwei. (daar kon de loonwerker niet bij met zijn sproeimachine.) Ik heb het nog drukker dan met mijn werk, maar dat heb ik ook van andere gepensioneerden gehoord.

In de seconden die over zijn hobby ik aan mijn treinbaan, maar nu eerst naar Max kijken hoe die het doet in Monaco

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 05 juni 2019, 22:51:18
Hallo,

De elektriciteit draadjes zitten aan mijn kruiswissels gesoldeerd en het werkt met de ompool schakelaars van de wisselaandrijvingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_6338-2-640x192.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_6338-2-640x192.jpg)

Deze heeft koperen rails en de draadjes zijn al een beetje netjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_6339-2-640x179.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_6339-2-640x179.jpg)

Deze is met nikkelzilver rails en de draadjes moet ik nog netter doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-Hosentrager-wired-cleaned.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-Hosentrager-wired-cleaned.jpg)
Door de soldeer vloeistof zat er verontreiniging tussen de soldeer lippen van de wissel aandrijving. Ja,ik weet dat je als je soldeer vloeistof gebruikt, dat je dat altijd met water en zeep moet schoonaken. Hier gaat het om elektrische aandrijvingen, die ik niet in een sopje van water en zeep wilde doen.
Ik heb de isolatie strookjes met een mesje schoon gekrabt en nu gaat de stroom niet onbedoeld via de vervuiling naar de andere soldeerlip.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-Hosentrager-wired_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-Hosentrager-wired_1.jpg)

Voor mijn elektronisch blok systeem is het belangrijk, dat het goed werkt.
Zonder doorslijpen van de rails heb ik 120 cm voor langzaam afremmen en optrekken. Zie bovenste situatie met rood en zwart.
Dan is het niet echt langzaam afremmen en langzaam optrekken.
Met doorslijpen heb ik minimaal 2 x 46 cm erbij, maar zelfs nog meer lengte, want de isolatie raillasjes hoeven niet persé aan de kruiswissels.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraten-groot-elektrisch-in-vieren-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraten-groot-elektrisch-in-vieren-2_1.jpg)

Zo is het voor acht verschillende routes wel langzaam afremmen en langzaam optrekken en er kan met verschillende snelheden over de twee sporen van het kruiswissels gereden worden, als alle wissels op rechtdoor staan.

Het is veel te warm om op de vliering aan de modeltreinbaan te hobbyen.

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 24 oktober 2019, 00:09:47
Hallo,

De rechter kant van mijn baan ontwerp beviel me niet. Gelukkig heb ik daar nog niets gezaagd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mancave-niet-echt-leuk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mancave-niet-echt-leuk.jpg)

Ik vind het te druk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mancave-echt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mancave-echt.jpg)
Dit vind ik mooier. Twee sporen gaan omhoog over de station sporen en twee sporen gaan onder de tafel naar de andere kant.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mancave-echt-boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mancave-echt-boven.jpg)

Een keerlus boven de tafel en via dat spoor kan ik achteruit naar de opstelsporen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mancave-echt-onder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mancave-echt-onder.jpg)

Zo ziet het er onder de tafel uit. daar is rechts de tegenover gestelde keerlus.

De trein, die bij "A" onder de tafel rijdt, komt er bij "D" uit de tunnel boven de tafel.
Als ik géén wissels schakel, dan rijden de treinen de ene keer langs het perron en bij het volgende rondje boven tafel over de middelste sporen van het station.

Groetjes
Wil

Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 05 oktober 2021, 09:02:59
Hallo,

De sporenplannen aan het begin van dit draadje vind ik veel te druk.
Ik heb een ander plan ontworpen, dat er wat rustiger uitziet en waarbij ik meer ruimte heb voor scenery.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuw-Vlieringen-615bf6518de27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuw-Vlieringen-615bf6518de27.jpg)

De station sporen gaan nu schuin over de tafels. Links, waar de sporen via bruggen over de stations sporen gaan , komt een opklapbare brug.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuw-Vlieringen-baanplan-615bf6a071aa1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuw-Vlieringen-baanplan-615bf6a071aa1.jpg)

Onder de tafels kunnen de treinen op een slimme manier keren.

Groetjes
Wil

Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Ronald Halma op 05 oktober 2021, 09:10:20
Hallo,

Het sporenplan vind ik te druk.

Welk sporenplan? Deze? Of een andere?
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 06 oktober 2021, 08:09:31
Hallo Ronald,

De eerste plannen van voor deze vind ik te druk.
Ik heb het bericht aan gepast.
Bedankt.

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 03 oktober 2022, 13:25:24
Hallo allemaal,
De voorgaande sporenplannen waren nog niet helemaal naar mijn zin en ik kwakkel een beetje met mijn gezondheid.
Ik word gauw moe en ik transpireer erg al bij een kleine inspanning zoals bijv: grasmaaien.
Er gaat wat aan gedaan worden. Een fitness programma olv een diëtiste.

Dus nu heb ik het baanplan iets gewijzigd, wat minder werk is voor mij.
Q ja, als er + 10 staat, dan is dit 10 centimeter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boven-633ac34081f49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boven-633ac34081f49.jpg)

Het sporenplan op de treintafels.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/baanplan-schaduwstation-633ac340866a7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/baanplan-schaduwstation-633ac340866a7.jpg)

Het schaduw station op -10 cm. Bij de muur links in het omhoog gaande spoor komt een wissel.
Het spoor daarvandaan loopt langs de muur en ons dak naar de opstelsporen.
Dit spoor hoeft maar 3 cm. te stijgen over 2 meter.
Onder de tafels komt niet zo'n ingewikkeld sporenplan en ik kan zo makkelijker bij de rails daar komen..
Door de lengte kan ik drie treinen laten wachten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/viaduct-633ac3409d631.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/viaduct-633ac3409d631.jpg)

Een paradebaan op + 10 cm.

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 16 maart 2023, 12:14:59
Hallo,

Weer een kleine aanpassing van mijn modelspoorbaanplan.
Als mijn olieboot (17 Liliput NAM ketel wagens achter NS 602 en NS 2019 geladen worden op het zijspoor, moet die ook weer terug de baan op kunnen. Dat kon niet met de vorige plannen.
De twee Whitcomb locomotieven heb gekoppeld maar aan één kant een koppeling.
De combinatie moet gekeerd worden om weer aan de achter zijde van de sleep oliewagons te kunnen koppelen.
Vandaar de draaischijf toevoeging.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/treinbaan-6412f8f7e7b05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/treinbaan-6412f8f7e7b05.jpg)

De draaischijf van Dapol gaat ikke aandrijven met de aandrijving van de draaibrug.

groetjes
Wil

Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 22 maart 2023, 09:47:44
Hallo,
De draaischijf van Dapol kan, zoals hij gebouwd moet worden, niet werken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/draaischijf-Dapol-641ab8132929e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/draaischijf-Dapol-641ab8132929e.jpg)

Kijk, maar. Het platform voor de bediening van de draaischijf komt bij het draaien tegen de rails.
Aan de andere kant komt het looppad tegen de rails.
Om de draaibrug wel te kunnen laten draaien zou de rails op de draaibrug aan beide kanten 1,5 cm. uitsteken, maar dat vind ik geen gezicht.
Nee, de rails zou dan aan beide kanten 1,5 cm. zonder ondersteuning met twee zwevende dwarsliggers buiten de draaibrug uitsteken.   :-[
Maar ik heb er wat op gevonden. ;D


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/draaischijf-Dapol-beterder-641abc7a769d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/draaischijf-Dapol-beterder-641abc7a769d7.jpg)


Ik verleng de draaischijf met twee stukken, zodat het platform en het looppad wel langs de rails kunnen. (y)
Voor de duidelijkheid heb ik de verlengstukken met groen in gekleurd. ;D
Bij het looppad moet de draaischijfbrug even ver uitsteken als bij het platform.
De brug van de draaischijf wordt dan 33 cm. in plaats van 30 cm.
Bij de zijwanden zal het uitsteeksel even groot zijn en niet verschillend, zoals hierboven op de tekening.
Ik heb om het uit te proberen de verlengstukken eerst uit karton geknipt en aan de draaibrug geplakt en zo werkt hij goed.
Om de verlengstukken (visueel) sterker te maken, plaats ik driehoekige verstevigingen, zoals op de twee kleine tekeningen er onder.

Ik plaats dit, omdat ik gelezen heb, dat er mensen zijn, die de brug van de draaischijf als draaibrug willen gaan gebruiken.

tot de volgende keer.

Nog  vijf weken en dan ben ik weer helemaal gezond.
Dat mogen de dokters er WELEENS bij zeggen bij een bot breuk. De genezing daarvan duurt zes weken zeggen ze nu, maar dat je dan daarna nog zes weken fysiotherapie moet krijgen om de spieren ook weer als vanouds te krijgen, zeiden de artsen NIET, toen ik ze voor het eerst met mijn enkelbreuk bezocht.
 (Het viel mij een beetje tegen, ik dacht echt, dat ik weer alles zou kunnen na die eerste zes weken. ;D )

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 15 september 2023, 18:27:24
Hallo,

Na een pauze ben ik weer aan mijn modelbaan verder gegaan.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linkerspoor-1-65047eeef021e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linkerspoor-1-65047eeef021e.jpg)
Bij de radio moest een stuk uit het schot gezaagd worden. Dit viel nog niet mee, maar met een boomzaag is het gelukt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linkerspoor-2-65047eef53e84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linkerspoor-2-65047eef53e84.jpg)

Alleen toen zat er nog een stuk hout in de weg. Die heb ik met een beitel weg kunnen hakken.
De gipsplaten zijn wel wat beschadigd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linkerspoor-3-65047ef11d7e4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linkerspoor-3-65047ef11d7e4.jpg)

Deze "L" vormige plank heb ik in de garage gemaakt en die bestaat uit twee lagen geplastificeerd spaanplaat, die op elkaar gelijmd en geschroefd zijn. De hoeksteun is wit geverfd en dus nauwelijks te zien.
Van de oude lampen radio naar de trap stijgt het spoor 5 cm. Het smalle stuk stijgt 2 cm en het brede stuk stijgt 3 cm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linkerspoor-5-65047ef27975d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linkerspoor-5-65047ef27975d.jpg)

Zo komen de sporen erop te liggen.

Groetjes van
Wil

Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 14 december 2023, 07:50:58
Hallo,

De sporen liggen op de nieuwe plank, maar hoe krijg ik een ontkoppelrail er tussen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/ontkoppelrail-3-657aa48152e06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/ontkoppelrail-3-657aa48152e06.jpg)

Door van twee dwarsliggers de railspijkers weg te snijden kunnen de raillassen verder op de rails geschoven worden zodat de rails van de ontkoppelrail er tussen kan zakken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/ontkoppelrail-2-657a9d172c490.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/ontkoppelrail-2-657a9d172c490.jpg)

Toen schoof ik de raillassen weer op de goede plek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/ontkoppelrail-1-657a9d174a274.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/ontkoppelrail-1-657a9d174a274.jpg)

Ik wilde het koperen raillasje van de koperen rail afhalen, maar de rail verschoof.
Toen heb ik hem maar vervangen door dezelfde rails als van de andere sporen..

Groetjes
Wil
Titel: Re: Nieuw Vlieringen
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 09 april 2024, 15:08:44
Houston, we have a problem!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kan-niet-66153b208ccf5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kan-niet-66153b208ccf5.jpg)

De sporen passen niet en daar zouden ze op 6 a 7 cm omhoog hebben moeten gaan.
Dus zal ik het plan moeten aan passen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kan-wel-66153b1e9de19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kan-wel-66153b1e9de19.jpg)

Ik laat gewoon wat sporen weg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Omloopspoor-66153b1f6f599.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Omloopspoor-66153b1f6f599.jpg)

Een stukje spoor boven de overloop is in klaar.
plexi glas moet voorkomen, dat eventueel ontspoorde treinen drie meter naar beneden vallen.
 
Dit was het weer voor deze keer.

Groetjes Wil