Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:50:36
Bisonkit verdunner
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 15:46:11
Titel aangepastL Sik problemen!
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
odaoda
Vandaag
om 15:36:12
Foamplaten
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
San-Markos
Vandaag
om 15:13:49
Het betere bochtenwerk
door
p-kokkie
Vandaag
om 14:43:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:33:06
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo
door
bollen neus
Vandaag
om 13:32:32
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
bollen neus
Vandaag
om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Mudhen
Vandaag
om 13:26:49
Starten met messing kits
door
Tomasso
Vandaag
om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
MarkSpoor
Vandaag
om 13:01:24
Laag-Baarlo
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:59:58
Station Baarn HIJSM
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:38:55
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Ric
Vandaag
om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:12:38
LS Models 2024
door
Dennis1984
Vandaag
om 10:09:54
Einde Koemo ballast ???
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Corné81
Vandaag
om 06:07:34
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nieuw Vlieringen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuw Vlieringen (gelezen 9869 keer)
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 368
Nieuw Vlieringen
«
Gepost op:
08 maart 2019, 20:58:43 »
Hallo,
Na jaren van rust ben ik aan een nieuwe treinbaan begonnen, Nieuw Vlieringen.
De sporen kunnen tegen het dak aan niet recht lopen, want daar zitten twee dakspanten.
De eerste meters spoor liggen nu nog los.
Drie wissels van Lima en een van Mehano. Sommige wagons ontsporen als ze het Lima wissel moeten open rijden, dus alle wissels moeten elektrisch zijn en in paren geschakeld worden.
Vanmiddag heb ik twee locomotieven over de zelf gemaakte wisselstraat laten rijden en het ging prima.
Het mooie is, dat ik de Lima wissels niet hoef te verven met roest kleur, want ze zijn al oud en verroest.
Groetjes
Wil
«
Laatst bewerkt op: 08 maart 2019, 21:03:32 door Stuurman Wil. Reden: slingers in het dubbelspoor verklaard
»
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Niekleair
Offline
Berichten: 702
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #1 Gepost op:
08 maart 2019, 21:48:19 »
Interessant baanplan met aardig wat mogelijkheden. Je zou nog kunnen overwegen om de sporen tussen de "dakspantslingers" recht te leggen. Ik denk dat die slingers anders voor een onrustig beeld in de treinenloop gaan zorgen.
Gelogd
Oeps!
Hlv53
Offline
Berichten: 508
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #2 Gepost op:
09 maart 2019, 00:01:04 »
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar je kunt niet can de buitenste omloop naar de binnenste. Je mist 2 wissels.
Mvg Bas
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #3 Gepost op:
09 maart 2019, 09:44:11 »
Rechtsonder zit een wissel waarmee je van buitenspoor naar binnenspoor kan. 't Is wel de enige wissel waar dit kan.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1545
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #4 Gepost op:
09 maart 2019, 10:25:44 »
Hey Wil, ik heb geprobeerd wat aan te passen in jouw schets. De sporen zodanig leggen hetgeen Niekleair ook bedoeld. Dan loopt de treinenloop rustiger en realistischer.
Vriendelijke groet, Kees. ( NS Blokpost 54 Bruntendijk )
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #5 Gepost op:
12 maart 2019, 12:04:23 »
hallo allemaal,
Kees, als ik de sporen tussen de spanten recht maak, ben ik die tafelruimte kwijt.
De minimale hoogte voor elektrische locomotieven is 7 cm. Ja, ik weet het, dat het 10 cm zou moeten zijn. Dat komt door de bovenleiding masten.
Meten is weten en met de pantograaf half ingedrukt is het maar 7 cm. Huizen en bomen zijn hoger. Dan maar een enkele bovenleiding draad ipv dubbel.
Op mijn vorige treinbaan lagen veel sporen recht over vijf meter en dat vond ik maar saai.
Bas, ik rij met Nederlandse treinen, dus de treinen gaan niet naar het andere spoor, maar blijven rechts rijden. Via twee bochtwissels en een gewoon wissel kan ik naar het rangeer terrein. Ik kan altijd nog bij het rangeer terrein een driehoek maken met twee wissels.
De dalende sporen vond ik toch wat te steil, dus ga ik met twee andere sporen omlaag.
Het station komt onder "nieuw" te staan. De twee buitenste sporen krijgen perrons voor de stoptreinen. De twee binnenste sporen zijn voor de intercity's, goederentreinen en de hoge snelheid treinen.
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #6 Gepost op:
13 maart 2019, 12:57:22 »
Ik ben het zoooo enorm zat om bij elke treinbaan bouwen steeds maar weer de reken machine te moeten gebruiken om de hellingen, de stijging of daling in procenten en de pilaar hoogte te moeten uit rekenen.
Dus ik heb en excel bestand gemaakt, die zelf rekenend is.
Het is de bedoeling, dat alleen de groen vakjes in gevuld worden
Dus je wilt weten welke afstand je nodig hebt bij 4% om 10 cm hoogte verschil te bereiken. Dan vul je 4 in B4 en 10 in B8 het antwoord staat inB7
Wil je weten welke hoogte je bereikt met je beschikbare afstand en je gewenste percentage helling. Vul B4 in en B6 en je bereikte hoogte staat in B9
Wil je over een bepaalde afstand en je gewenste hoogte weten wat de hellings percentage dan wordt/
Dan vul je gewenste hoogte in B10 en de afstand in B6 en dan staat de helling percentage in B5
Het is om het even, welke gegevens je gebruikt, maar vul de uitkomst dan wel in in het leeg gelaten vakje.
Rijen 17 t/m 26 geven links de afstanden aanwaar de ondersteuning per centimeter moet komen.
Rechts wordt de hoogte berekend voor elke afstand. Is handig bijvoorbeeld om de ondersteuning op de spanten te plaatsen,dan weet je hoe hoog je ze moet maken.
(In de vakjes B17 tot en met B26 moet je effe =B33, =B34 t/m B42 invullen.
In de vakjes G17 tot en met G26 moet je effe =C33, =C34 t/m C42 invullen.)
Dit bericht mag naar de encyclopedie verplaatst worden.
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #7 Gepost op:
17 maart 2019, 18:39:52 »
Om wat makkelijker bij het rangeer terrein te komen zal ik twee extra wissels plaatsen.
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Cor Bos
Offline
Berichten: 127
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #8 Gepost op:
17 maart 2019, 19:07:14 »
Het is wel een "keer-driehoek" weet niet hoe lang de treinen zijn die er moeten rangeren.
Gelogd
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #9 Gepost op:
29 maart 2019, 09:20:47 »
Hallo allemaal,
Andere klussen hadden prioriteit, dus mijn hobby lag even stil.
De keer driehoek is alleen voor locomotieven.
De excel helling hulp heb ik wat aangepast en het is heel prettig werken ermee.
Het vakje "niveau boven/onder " heb ik blauw gemaakt, omdat het niet met de helling berekening mee doet.
Ik wil de sporen 11,1 cm onder de bovenkant van niveau "0 " leggen.
Hoeveel meter spoor heb ik dan nodig met de berekende hellinghoek om dat te bereiken.
In het blauwe vak achter "niveau boven/onder" vul ik 11,1 in en in het groene vak "E 29" veranderde
ik het getal net zolang tot er in het blauwe vak "I 29 " 0,0 verscheen. Heel handig.
De uitkomsten schrijf ik op een papiertje, meet de hoogtes af op een stukkie hout en ben snel klaar met zagen.
De plekken, waar de houtjes moeten komen, heb ik ook gemerkt en een klodder lijm erop en klaar!
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #10 Gepost op:
31 maart 2019, 14:59:50 »
De berekeningen van de
Helling hulp
in de praktijk gemaakt.
Het bovenste spoor is 1,1 cm gedaald.
Het andere spoor is 1,5 cm gedaald
Het meest linkse spoor met de brede schilders tape begint op -1,1 cm en eindigt met een boog 9,3 cm onder bovenkant tafel.
Het touwtje in het midden meet 237 cm en samen met de 38 cm vande andere tafel is dat 275 cm, dat samen met de hoogte 9,3 cm een helling hoek van 3,382% geeft.
Het touwtje onder de groene schilders tape meet 154 cm, dat samen met de 38 cm van de andere tafel 192 cm oplevert.
Waar het touwtje ophoud is de pilaar 1,6 cm, dus 9,3 cm- 1,6 cm is 7,7 cm moet het spoor dalen en dat is 4,01% dalingshoek.
Zonder mijn
Helling hulp
zou ik niet zo'n gelijkmatige helling gekregen hebben en veel langer bezig zijn geweest.
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #11 Gepost op:
31 maart 2019, 15:31:12 »
Dat ziet er indrukwekkend uit! Ben benieuwd hoe het straks op de baan ligt met rails en zo
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #12 Gepost op:
26 mei 2019, 14:54:22 »
Hallo allemaal,
Zo komt het er ongeveer uit te zien. Ik ben nog nixkscz verder, want ik heb last van mijn voet.
Ik wordt geopereerd, waarbij de orthopaedist een zenuw eruit haalt.
Dinsdag naar de anesthesist om de verdoving te bespreken.
Ik heb wel na kunnen denken hoe ik de hinohara kruiswissels wil aansluiten.
Zo gaat het worden. Ik druk beide schema's (voor Roco en voor Shinohara) af, zodat ik hopelijkgeen fout maak met draadjes solderen.
De twee relais zijn Roco relais.
Verder verveel ik mij niet tijdens de eerste maand van mijn pensioen.
Honderd meter beukhaag heb ik gesnoeid. Moet ik ook de takken op ruimen? Ja, ook de afgesnoeide takken op ruimen.
Grasmaaien, conifeerhaag snoeien, in de paarden paddocks mest ruimen, geiten lammeren de fles geven, waterbakken voor de paarden vullen, onkruid wieden, plantjes planten, boodschappen doen, hond uitlaten en paardenbloemen uitsteken in de schapenwei. (daar kon de loonwerker niet bij met zijn sproeimachine.) Ik heb het nog drukker dan met mijn werk, maar dat heb ik ook van andere gepensioneerden gehoord.
In de seconden die over zijn hobby ik aan mijn treinbaan, maar nu eerst naar Max kijken hoe die het doet in Monaco
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #13 Gepost op:
05 juni 2019, 22:51:18 »
Hallo,
De elektriciteit draadjes zitten aan mijn kruiswissels gesoldeerd en het werkt met de ompool schakelaars van de wisselaandrijvingen.
Deze heeft koperen rails en de draadjes zijn al een beetje netjes.
Deze is met nikkelzilver rails en de draadjes moet ik nog netter doen.
Door de soldeer vloeistof zat er verontreiniging tussen de soldeer lippen van de wissel aandrijving. Ja,ik weet dat je als je soldeer vloeistof gebruikt, dat je dat altijd met water en zeep moet schoonaken. Hier gaat het om elektrische aandrijvingen, die ik niet in een sopje van water en zeep wilde doen.
Ik heb de isolatie strookjes met een mesje schoon gekrabt en nu gaat de stroom niet onbedoeld via de vervuiling naar de andere soldeerlip.
Voor mijn elektronisch blok systeem is het belangrijk, dat het goed werkt.
Zonder doorslijpen van de rails heb ik 120 cm voor langzaam afremmen en optrekken. Zie bovenste situatie met rood en zwart.
Dan is het niet echt langzaam afremmen en langzaam optrekken.
Met doorslijpen heb ik minimaal 2 x 46 cm erbij, maar zelfs nog meer lengte, want de isolatie raillasjes hoeven niet persé aan de kruiswissels.
Zo is het voor acht verschillende routes wel langzaam afremmen en langzaam optrekken en er kan met verschillende snelheden over de twee sporen van het kruiswissels gereden worden, als alle wissels op rechtdoor staan.
Het is veel te warm om op de vliering aan de modeltreinbaan te hobbyen.
Groetjes
Wil
«
Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 13:00:37 door Stuurman Wil
»
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 368
Re: Nieuw Vlieringen
«
Reactie #14 Gepost op:
24 oktober 2019, 00:09:47 »
Hallo,
De rechter kant van mijn baan ontwerp beviel me niet. Gelukkig heb ik daar nog niets gezaagd.
Ik vind het te druk.
Dit vind ik mooier. Twee sporen gaan omhoog over de station sporen en twee sporen gaan onder de tafel naar de andere kant.
Een keerlus boven de tafel en via dat spoor kan ik achteruit naar de opstelsporen.
Zo ziet het er onder de tafel uit. daar is rechts de tegenover gestelde keerlus.
De trein, die bij "A" onder de tafel rijdt, komt er bij "D" uit de tunnel boven de tafel.
Als ik géén wissels schakel, dan rijden de treinen de ene keer langs het perron en bij het volgende rondje boven tafel over de middelste sporen van het station.
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nieuw Vlieringen