Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.  (gelezen 32056 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #75 Gepost op: 11 mei 2021, 10:49:28 »
Vanochtend even het topic doorgelezen. Gaaf project hoor!

Ik ervaar overigens hetzelfde met de vallejo primer. Welke heb jij uiteindelijk gebruikt? Ik neig naar Motip uit de knikkerbus.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #76 Gepost op: 11 mei 2021, 13:11:38 »
En we hebben een winnaar  ;D ook ik gebruik motip uit de knikkerbus! van alle primers die ik al geprobeerd heb is dat degene die me het best bevalt. de licht etsende werking van deze primer zorgt ervoor dat het muurvast zit. bijkomend voordeel is dat je hem heel dun op kunt zetten waardoor de details in je model mooi blijven.

even off topic: een bewijs voor de goed werking is de keuken die ik pas gespoten heb. Dit was zo'n van vet verzadigde gratis afhalen op marktplaats keuken. eerst schoongemaakt met sensitive babydoekjes van de lidl (deze werken verrassend goed als ontvetting!) en nog even nagesopt met Ammoniak oplossing. vervolgens motip primer erop en afgelakt met simpele witte hoogglans busjes van de action. het resultaat gaat alle verwachtingen te boven... Het ziet er uit als een nieuwe keuken en het is na een halfuurtje drogen al bestand tegen de nagel kras test!

nu weer on topic: bedankt weer voor alle aanmoedigingen! dat geeft me veel steun  (y)
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 23:28:20 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #77 Gepost op: 11 mei 2021, 15:15:09 »
Het is nu al een overtuigende Hondekop  (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #78 Gepost op: 11 mei 2021, 15:19:09 »
En in schaal 1:1 waren ze ook niet al te glad afgewerkt (en dat is dan nog voorzichtig uitgedrukt ;D)
In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #79 Gepost op: 13 januari 2022, 17:26:27 »
Eens met Ronald. Foto's en loepen zijn onverbiddellijk. Maar het aantal keren dat je een trein van zo dichtbij ziet, is - zelfs bij heel fraaie modellen -  heel beperkt. Van een meter afstand zie je een heleboel kwaaltjes nauwelijks. Dus lekker van genieten gewoon. En trots zijn mag ook best. Het ziet er gewoon fraai uit. Ik doe het je niet na!  (y)
Dik roze balk!
Maar je weet dat t niet goed is, beter kan. Dat maakt het zo irritant. ym2c's ;-)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #80 Gepost op: 22 mei 2022, 21:49:56 »
En daar ben ik weer  ;D ik weet het, alweer veel te lang geleden.. maar ja, het is even niet anders.
naar aanleiding van de diverse airbrush draadjes (hier en hier) begon het bij mij ook weer te kriebelen..
nee, geen monkey poks maar het airbrush virus  ;) omdat ik wat andere dingen op stapel heb staan wilde ik even wat verschillende zaken uitproberen.
1 daarvan was het afplakken van een daklijn en de combinatie maskeer spul en tape.
dus wat is er dan beter om mijn HK projectje weer eens nieuw leven in te blazen. (heeft niks met de aankondiging van artitec te maken hoor, echt niet  ;D)
maar goed, zo ziet ie er nu uit:



Ik vind het best geslaagd  ;D
Ok, het zit niet lekker bij de cabine deuren maar dat is beetje mijn eigen schuld. Ik had daar de maskeer vloeistof niet goed verwijdert en dus hechtte de tape niet goed..
maar dit is ook nog het oefen projectje. het ging mij vooral om de scheiding grijs en geel en die is wel perfect scherp!
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 07:09:24 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #81 Gepost op: 22 mei 2022, 22:30:37 »
K zou pokke apetrots zijn 😇
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #82 Gepost op: 23 mei 2022, 08:13:09 »
Strak hoor! Kijk uit voor hondepokken  :)
Boomshanka!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #83 Gepost op: 23 mei 2022, 09:33:18 »
Ziet er strak uit (y)

Uit pure nieuwsgierigheid: waarom gebruik je maskeerspul (humbrol maskol?) in combi met afplaktape en welk gedeelte is er mee ingesmeerd?
Groeten,
Richard

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #84 Gepost op: 23 mei 2022, 10:26:01 »
Dank voor alle complimenten!
Ik gebruik "bitty design liquid mask" op de delen waar tape niet goed aansluit zoals rondom de cabine ramen.
Na het testen van verschillende versies van onder andere Vallejo en Humbroll (Maskol) ben ik fan van die van bitty.
De andere 2 hebben de neiging of te snel te drogen (waardoor je niet 2 keer over een plek kan smeren en het aan je kwast blijft plakken) of ze
vloeien niet goed waardoor het niet blijft zitten waar ik het smeer maar als het ware door de oppervlakte spanning weg trekt.
Iemand bij ons op de club was vroeger spuiter van RC autokappen en hij raadde me dat spul aan. Ik wil niet meer anders  ;D

Dit project is een test, kijken wat me wel en wat me niet bevalt. In eerste instantie had ik de kap geheel in de mask gezet maar dat beviel niet (wellicht moet ik er nog aan wennen).
Op de foto hierboven is nog een draadje van mask te zien aan de linkerkant. Het lijkt een kras maar is dus dat spul.

Hier zie je een closeup van de neus:



Het ging mij er dus om dat de combinatie van geel en zwart rondom de ramen intact bleef en dat is goed gelukt :)
De rand van het grijs boven de cabine ramen is dus met een kwastje gedaan. Ik vind het aardig scherp en word daar blij van  (y)
Natuurlijk is het zwart gewoon lelijk, ook dat was weer een proefje. Ik heb daar een permanent marker voor gebruikt.
Dit wordt nog bijgewerkt. Maar ik moet oppassen dat ik niet te ongeduldig ben.
Boven de schuifdeuren is de verse lak alweer beschadigd. Of dit kwam omdat hij niet uit gehard was of omdat er geen hechting is weet ik nog niet :)
Maar om een idee te geven van de nauwkeurigheid, de spijl langs het midden raam is in totaal maar 1mm!!!
en die bestaat uit 2 rubberen randen met daartussen dus een stuk geel!
kortom, het is wel priegelwerk :)

De volgende uitdaging wordt de balk tussen de lampen. Helaas is bij het afplakken voor het dak het trekkoog al gesneuveld.
Wellicht toch maar 1 van messing gebruiken, de meegegoten variant is erg kwetsbaar.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 10:45:29 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #85 Gepost op: 23 mei 2022, 10:47:01 »
Interessant spul, denk dat ik maar eens een bestelling ervan aandurf om ermee te experimenteren.
Dank voor de uitleg en het filmpje!
Groeten,
Richard

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #86 Gepost op: 23 mei 2022, 17:45:43 »
 (y) wordt al wat, net lakwerk (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #87 Gepost op: 23 mei 2022, 18:15:05 »
Good evening mr. Dive Duck,

Ik gebruik ook permanent markers om raamranden zwart re maken. Soms moet ik een randje twee keer met de stift doen voor het zwart goed dekt. Maak je gelijk de binnenzijde van de raamstijlen in de cabine ook gelijk zwart ? Nu kun je erbij en het werkt optisch heel goed. Ik heb het zelfs bij een NMBS 11.8 van LSModels gedaan, omdat de buitenkant van de ruitrubbers wel zwart zijn, maar de binnenzijde bordeauxrood. Dan valt het op dat de ramen iets te diep liggen.

Wat betreft het sleepoog, jammer dat het afgebroken is na het spuiten van de kap. Het messing trekoog is het makkelijkst te monteren in een zaagsnede vanaf de onderkant. Omdat er een klein stukje openblijft als het sleepoog op de goede hoogte zit had het makkelijker geweest om het open stukje onder het sleepoog te plamuren voor het spuiten. Ik heb een Frie Hondekop, dus als je daar meer over wilt weten, of van zien stuur me dan maar een PB.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #88 Gepost op: 23 mei 2022, 18:42:11 »
Dank je wel voor de tips! Erwin is hier ook huisleverancier en ik heb dan ook diverse op voorraad zoals oa de messing lampringen en sleepogen.
Alleen zat hier al een oogje op dus ik dacht dat eens even te proberen. Helaas pakte dat dus verkeerd uit.
Ik heb inmiddels het lakwerk nog wat veranderd. vanochtend voor het ging regenen nog wat kunnen spuiten.
De balk tussen de lampen (heet dat ook een snor?) moest er maar eens op..
dusss.. dat ging niet helemaal goed zullen we maar zeggen:



Pfff.. zucht.. maar goed, niet getreurd. voorzichtig met een cocktailprikker de verse verf wegkrabben.
De cocktailprikker is denk ik toch wel mijn meest gebruikte gereedschap.

Het werd al wat beter:




Toen nog wat meer krabben. Heel, heel voorzichtig want als je uitschiet moet je opnieuw beginnen.
Inmiddels was het hier gaan regenen (nou ja, gieten) en kon ik niet datgene doen wat op de planning stond.
Vervelend dat ik dus maar moest modelbouwen ;D
Meteen even de raamlijsten gezwart met een klein penseeltje en de binnenkant van de sluitseinen wit aangetipt:



Ik denk dat het er wel mee door kan  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #89 Gepost op: 23 mei 2022, 19:45:31 »
Dat kan inderdaad slechter, je moet met de maskeervloeistof dus niet bang zijn voor wat nawerk (y)
Groeten,
Richard