Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: WW2 Duits spul afbeelden  (gelezen 34505 keer)

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2019, 10:41:07 »
Of anders,

Gewoon een schitterende modelbaan, met aandacht voor een bepaald tijdperk.

Klaar. groet Ad

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2019, 11:11:13 »
Wat je nu veel begint te zien is dat de mensen die nu aanstoot nemen aan iets WO II gerelateerds, juist de mensen zijn van (ruim) na de oorlog. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2019, 11:28:59 »
Ik lees in jouw betoog Bernhard vooral onbegrip in combinatie met het verkeerd intrepeteren van de bedoeling van het diorama.ook wil je deze vrijheid van gewoon de geschiedenis te laten zien hoe ie was laten verbieden.
Klinkt dat niet wat veel als Nazigedachtegoed mag je jezelf afvragen.


Mensen als Bernhard overtuigen dat we alleen de geschiedenis laten zien, maar niet aan verheerlijking doen is verloren moeite.  Laten we dus met zijn allen de opmerking van kortzinnigen in het vervolg negeren, dan stoppen ze vanzelf wel.


Grtz,

Samuel.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2019, 13:53:47 door sdz1976 »
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2019, 11:30:28 »
Eelco, kan het zijn omdat de jeugd nog sterker "goed" en "fout" krijgt aangepraat? Politiek correct zijn. Waarschijnlijk zijn ze er nog niet achter dat het zo simpel niet ligt. Juist door dit soort thema's te laten zien en er over te praten, kom je er meer over te weten. Het verzwijgen helpt niks. Overigens is het veel spannender ellende, drama, puinhoop etc te laten zien dan een suffe nieuwbouwbuurt.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2019, 11:41:53 »
Vrijheid blijheid mensen!!

Als je het, overigens heel fraaie gebouwde diorama, niet wilt zien dan gewoon doorlopen. En vind je de geschiedenis die er achter zit interessant dan ga je kijken. Het is nu eenmaal een gitzwarte periode uit de recente geschiedenis en die moet je never nooit verdoezelen. Iedereen mag zien hoe het er aan toen aan toe ging.

Zelf zal ik geen trein met Nazi symbolen kopen door wat mijn familie in de oorlog heeft meegemaakt. Maar dat is iets anders.
Daarbij komt dat Kees een heel aardige man is ZONDER nazi sympathie. Dus ga de beste man vooral niet afschieten.

En ik sluit me bij aan bij Martijn dat het overgrote deel van de militaire modelbouw uit Duits WW2 materiaal bestaan. Dat hikt zelfs tegen de 70%.
Ik ben ook een fanatiek militair bouwer maar bouw geen Duits spul maar alleen Amerikaans.
Zie mijn site: www.mil-mod.nl

Tot slot.
Je mag nooit de WW2 geschiedenis, hoe ernstig en mensonterend die ook was, wegpoetsen!!
Met vriendelijke groet,
Wim

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2019, 12:09:47 »
Wat je nu veel begint te zien is dat de mensen die nu aanstoot nemen aan iets WO II gerelateerds, juist de mensen zijn van (ruim) na de oorlog. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Veel? En hoe is dat niet de bedoeling? Bijna alle opvattingen zijn tegenwoordig van mensen van na de oorlog om de eenvoudige reden dat bijna iedereen inmiddels van na de oorlog is. Geldt ook voor mensen die vinden dat het alleen maar mooie modelbouw is. Die mening is toch niet meer of minder de bedoeling dan mensen die het liever niet zien?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2019, 12:25:21 »
Wat er ook in Houten te zien was: het eveneens mooi gemaakte diorama "de terugtocht". Daar was ook Duits oorlogstuig te zien (met enige krasjes weliswaar). Dat was een mooi contrast met het Bahnbetriebswerk, toch?

Het ligt gevoelig, dat is waar. Het logo heeft dan ook een grote automatische associatie met "het kwaad".
Echter: mogen banen met een oostblokthema dan wel? Onderdrukkende dictatuur... Rode ster op de voorkant van de lok...
Mag het terugtocht-diorama?
De Duitse pantserwagen als lading bij Raamsdonk?
Het lego-spoorwegkanon in januari in Rijswijk?

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2019, 12:32:49 »

Als diorama is het een zeer geslaagd stukje modelbouw van een inderdaad sinistere, maar helaas werkelijke periode in het "mensdom".

Precies.

Misschien even afsplitsen uit deze draad? Het doet de Rail-draad zo redelijk geweld aan ;)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2019, 12:36:41 »
Elke oorlog is sinister, maar toch voeren wij elke keer weer oorlog, koud of niet.
Jeroen

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2019, 12:39:08 »
Ach, ik ben ook anti nazi en dat soort praktijken. Vind jodenvervolging, roma, sinti en alle andere vervolgden, maar ook alles wat onder Stalin gebeurde heel erg. Dat wil niet zeggen dat ik het een buitengewoon interessante periode vind. Dus, mooi uitgebeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2019, 12:39:16 »
Ondanks dat het weinig meer met Rail te maken hebt wel een mooie discussie.

Ik heb er zelf helemaal geen problemen mee dat zoiets uitgebeeld wordt. Ergens vind ik het wel goed, want het verleden mogen we nooit vergeten. En zo’n diorama is natuurlijk een goede manier om het verleden niet te vergeten en hier een goede discussie over te voeren. Zeker als de bouwer hier ook open voor staat.

En daarnaast is er zoooveeeeel over WO2 te vinden met alle gruwelijke beelden erbij dat het wel een beetje hypocriet is om zo’n diorama af te keuren.

En Zoals Reinault al zegt, waar ligt de grens.. ik kan me ook een mooi diorama van N Korea herinneren, ook niet bepaald een lief regime.

Groet,
Chris

En wat mezelf betreft vind ik het een superinteressante en intrigerende periode.

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2019, 12:40:03 »
Deze hele discussie laat zien hoe controversieel een Duits diorama in dit tijdperk is. Ik ben het helemaal met mensen als Samuel, Martijn en Wim eens. Het uitbeelden van een inktzwarte periode uit de geschiedenis is geen taboe en is zelfs zinvol als je het in de juiste context plaatst.

Misschien is de bouwer (Kees) daarin wat tekort geschoten. Wat ik zie is een BW / depot waar je struikelt over de propaganda en hakenkruizen. Ja, rijdend materieel was vanaf 1938 voorzien van de Reichsadler van het Duitse rijk (1933-1945). Ik kan me niet voorstellen dat kolenkranen en zo ook voorzien waren van die gebraden haan. En zo ver ik het weet was de propaganda op bijvoorbeeld tenders bedoeld voor de bevolking. Dan is zo'n kreet op een keermuur wellicht wat teveel van het goede. De Reichsadler is ook verkrijgbaar met een reliëf in plaats van een hakenkruis. Kies daar dan voor. Dan tref je alsnog de juiste sfeer zonder dat je die flinterdunne grens overschrijdt. Voeg daar wat details aan toe waaruit zonder meer blijkt dat het een inktzwarte tijd is die je uitbeeldt en je staat boven elke verdenking dat je sympathiseert met deze verwerpelijke ideologie.

Af afsluiting een klein beetje familiegeschiedenis. Mijn opa was boer in een dorpje vlakbij Utrecht. In de boomgaard bij de boerderij stond afweergeschut van eerst het Nederlandse leger en later van de Duitse bezetter. De Duitse soldaten die dat ding bedienden waren kind aan huis bij mijn opa en oma. Mijn moeder (bouwjaar 1933) kan zich de gesprekken met die Duitse soldaten goed herinneren. Ze waren uitermate kritisch richting 'Berlijn' en naarmate de oorlog zich voortsleepte was het voor hun overduidelijk dat er een gek aan het roer stond. Met andere woorden, veel gewone Duitsers, ook soldaten, waren het niet eens met het gedachtegoed van de 'regering'. Lijkt me een mooie nuance te zijn in de goed of fout discussie. Ikzelf probeer dat altijd in gedachte te nemen. Daarnaast waren het echt niet alleen Duitsers die de nazi ideologie verheerlijkten. Ook Nederlanders konden er wat van.

Groeten,
Peter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2019, 15:00:40 »
Op verzoek afgesplitst uit het rail-draadje.

Op verzoek heb ik de prima discussie over Duits WW2 spul afgesplitst naar een los draadje.

Rail hier, ww2 daar

Maar hier dus ww2 hier, en rail daar, dus :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2019, 16:24:13 »
Wist je dat de eerste mobiele gaskamers door Mercedes en Audi ontwikkeld en uitgeprobeerd waren! En wat is nu het symbool van het gemaakt te hebben!!!! Even verder kijken als dat je neus lang is. Niet te verkijken anders ga je ook niet meer op vacantie in Spanje (Inquisitie en 8o jarige oorlog) en rond de Middelandsezee (Galeislaven.)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2019, 16:32:40 »
De eerste mobiele gaskamers werden Door de sovjets ingezet. Dat zullen geen Mercedes of audi geweest zijn. De Duitsers gebruikten vrachtwagens van Opel, Magirus en Diamond T.