Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 19:18:43
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:18:33
lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 19:15:57
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:05:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 18:46:22
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 18:19:54
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan  (gelezen 114263 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #75 Gepost op: 01 juli 2019, 15:17:21 »
Kom net even uit mijn treinenkamer  en dacht even bij het zien van mijn roco br212 in de tijd van autofolders met auto's met spoorweg afbeeldingen op de achtergrond.




plaatjes uit een folder van VW

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #76 Gepost op: 07 juli 2019, 12:13:44 »
Hoi Evert,

ik hoop dat er niemand op die dixie zit  ;D,
leuk zo kan ik de baan ook vanaf hier volgen :).

tot snel :)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #77 Gepost op: 11 juli 2019, 09:17:21 »
ben weer een stukje verder met de de baan, had nog wat plaat materiaal overgehouden na de bouw van onze tafel.
Had de timmerman gevraagd die mij de tafel heeft gemaakt om wat stroken te zagen voor de oprit naar niveau twee.


zo zou het ongeveer moeten worden, het percentage komt 0p 3,6 % dat is iets meer dan wenselijk ,maar heb niet meer ruimte.

de allereerste trein op de helling, dit gedeelte is nog analoog ,maar met wat korte treinen mag het percentage geen probleem zijn.

hier komt een onderdoor wil de brug (leuning) wel waterpas aan het oprit deel bevestigen.

De hele oprit wordt 3,6M lang de bocht van 180 graden moet ik nog uitzagen, maar dat is voor de volgende keer.
weet ook nog niet of ik de oprit met M5 draadstang ga bevestigen, heb de tijd om er over na te denken, moet wel goed want kom er straks moeilijk bij.

als er nog mensen zijn van hier die tips tricks voor mij hebben , hou ik mij aanbevolen.


mvgr Evert en Bas .

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22360
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #78 Gepost op: 11 juli 2019, 09:26:50 »
Hoi Evert en Bas,

Goed te zien dat jullie weer lekker bezig zijn!!

Van welk merk is de heel fraaie VW bus?
Met vriendelijke groet,
Wim

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #79 Gepost op: 11 juli 2019, 11:39:26 »
Hoi Wim en anderen,

De VW bus is van wiking 0315 02 , ech ja hij is zeker fraai .
 

mvgr Evert en Bas

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #80 Gepost op: 24 juli 2019, 13:02:51 »
Omdat het buiten geen doen is als je niet door hoeft te zijn , heb ik mijn maar opgesloten in de treinenkamer deze is gelukkig koel met 22°C nog te doen dus.

Maar na een paar inspiratieloze weken wat betreft de hobby, mijn gezondheid hersteld zich ook wat minder snel na de K en dit weer draagt eigenlijk niet bij lekker hobbyen.

Maar goed wat dozen op de inhoud gecontroleerd en vond deze brug weer terug die ik ook op mijn oude baan had, en omdat de inspiratie ook al verdwenen was ook nog heimwee naar mijn oude baan op zolder.






ook dit ding lag in de doos, ook eens gekregen van iemand , jij doet toch aan treinen.

mvgr Evert

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #81 Gepost op: 24 juli 2019, 14:17:03 »
Idd,

Veel te warm.
Das een heel oud blikken locomotiefje.

Mijn oog viel op het dak van de blauwe wagon op de eerste pic links in beeld zichtbaar.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #82 Gepost op: 24 juli 2019, 15:26:21 »
Mooi om mee buiten te spelen, maar het weer is nu te warm   ;)
https://youtu.be/TFQm0pFqTy0

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #83 Gepost op: 24 juli 2019, 18:25:29 »
noordster bedankt voor de link , en moet zeggen dat kan niet missen de film geeft duidelijk waar de herkomst van mijn blikken trein is.


Koen,

het is een wagon van de FS (roco 46555)



mvgr Evert
 

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #84 Gepost op: 29 juli 2019, 09:01:41 »
Hoi,

Heb de afgelopen dagen zitten denken hoe ik oprit bocht op de baan wil gaan maken, nu had ik eerste instantie gedacht om een mal te maken van karton (afval).
deze als mal gebruiken en met 9mm board uit te zagen, maar zag hier een draadje op bnls iets van een viaduct van  laserkarton erg fraai moet ik zeggen maar lijkt mij erg duur en bovendien ben ik niet handig met computers om het te tekenen.

Maar er is een alternatief namelijk zelf gaan knutselen met karton, zeg maar creatief met karton.
maar welk karton zou ik hier voor kunnen gebruiken, halverwegen de boog van 180° wil ik een onderdoorgaan maken de rest moet een dijk worden.

en als ik wel de 9mm board gebruik kom ik op het begin van de oprit niet mooi uit ,want was niet van plan om de gaan zagen in de tafel.

wie heeft een idee voor de constructie van de opritboog, de foto's staan een paar berichten eerder (de binnenste binnenbaan) link op de tafel.


bvd en vgr Evert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #85 Gepost op: 29 juli 2019, 12:40:16 »

tussen de witte ketelwagons (links)en recht het stuk spoor wat uitsteekt moet de oprit inclusief het spoor in de bocht nog gezaagd worden.
Deze foto dus.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #86 Gepost op: 07 augustus 2019, 12:38:45 »
Hoi,

Ben van morgen even weer verder gegaan met het pimpen van het stationsgebouw wat ik van MP had gekocht.

heb vorige week van auhagen perronranden gekocht met een andere hoogte, je ziet duidelijk verschil in de de hoogte van de perrons.
verder wil ik het lage gedeelte afwerken met een hekwerk of zoiets dergelijks.




het station smoelt direct beter het zijn maar een paar millimeter.

je ziet vaak bij oudere stations een hoogte verschil bij de perrons waar het station staat, heb nog trappen liggen van auhagen die plaats ik tussen de twee perrons.



mvgr Evert en Bas

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #87 Gepost op: 27 augustus 2019, 12:11:26 »
Hoi,

zat vanmorgen even in mijn treinen (hok) kamer, en eens te over denken of dit ontwerp wel is wat ik voor ogen heb, de bochten liggen nog los.
want reed met de DE3 en DE1 en 2 van artitec in de binnenbocht, deze had ik veranderd (zie post 61), maar hoor toch wat tikken in de bocht.

De binnenbaan ligt de fleischmann 6131,heb 2 stukken  rail verwijderd en eerst de 6125 en daarna de 6131 omgekeerd terug geplaatst, daar gaat het niet helemaal lekker.

zou ik met flexrail een bocht tot haverwege de boog kunnen leggen zodat de knik er uit is en toch alle treinen soepel door deze bochten kunnen rijden, f blijft het krap.

De fleischmann 6131 is R3, dus wat is wijsheid en wie heeft goede raad.

al vast bedankt en vriendelijke groet Evert.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #88 Gepost op: 27 augustus 2019, 15:48:48 »
Hoi Evert, ik heb weinig ervaring met rondlopende banen maar waarom zou je niet het dubbele spoor eruit halen. Maak je er een enkelsporige baan van en kun je alleen de buitenbocht gebruiken. Met een beetje geluk krijg je daardoor zelfs wat meer stationslengte. Dan wordt het station de plek waar treinen echt moeten wachten op elkaar om te kunnen kruisen.

Groet, Gert-Jan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #89 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:33:15 »
Hallo Gert-Jan en anderen,

Heb ik ook aan gedacht een enkelsporig baantje, maar aangezien wij veel materieel hebben en ik het leuk vind terwijl er gerangeerd wordt  en andere trein voorbij raast.(gepaste snelheid  ;D ).

dus eigenlijk was mijn vraag of de slinger (knik) in de R3 bocht door flexrail (zie foto's in post 61) kan worden vervangen , dus de bocht is dan iets scherper maar lang geen 360 MM.

gaat dit goed met langere wagons ,want mijn artitec DE1,2 en 3 lopen er net niet  helemaal soepel door , en is dit een oplossing van de flexrail.


mvgr Evert